REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wpływy z CIT i PIT w 2011 r. będą rosły szybciej niż PKB

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Dochody budżetu państwa z CIT i PIT od działalności gospodarczej są związane z cyklem koniunktury i rosną szybciej niż PKB. Tak będzie w 2011 r. - zapewnił resort finansów podczas ubiegłotygodniowego posiedzenia sejmowej komisji finansów.

Sejmowa komisja finansów publicznych pracowała w środę nad niektórymi częściami ustawy budżetowej, poświęconymi m.in. dochodom podatkowym państwa i wydatkom na obsługę długu publicznego.

REKLAMA

REKLAMA

Zdaniem Dariusza Kaczanowskiego z PiS, który omawiał projekt pod kątem podatków, przyjęte w nim planowane dochody budżetowe na 2011 r. zostały zawyżone.

"Nawet jeżeli wzrost PKB będzie wyższy niż założono, a także jeżeli inflacja będzie na wyższym niż zaplanowano poziomie, założona dynamika wzrostu dochodów, zwłaszcza w zakresie podatków PIT i CIT, jest zbyt optymistyczna" - powiedział.

Projekt przewiduje, że dochody podatkowe państwa sięgną w przyszłym roku 242 mld 670 mln 10 tys. zł (o 8,8 proc.). Dochody z VAT mają wynieść 119,3 mld zł (ponad 11 proc. więcej niż w 2010 r.), z akcyzy 58,7 mld zł (wzrost o 4,5 proc. niż w 2010 r.) , z CIT - 24,8 mld (wzrost o ponad 13 proc.), a PIT - 38,2 mld zł (wzrost ponad 6 proc.).

REKLAMA

Według Kaczanowskiego osiągnięcie dochodów z CIT w tej wysokości jest wątpliwe, z VAT - niepewne, a w przypadku PIT - nierealne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wiceminister finansów Hanna Majszczyk wyjaśniła, że plany zawarte w projekcie ustawy oparte są na założeniach makroekonomicznych (PKB wzrośnie o 3,5 proc., inflacja wyniesie 2,3 proc. - PAP) i zmianach systemowych, które zostaną wprowadzone i przyniosą określone rezultaty.

Zastępca dyrektora departamentu polityki finansowej, analiz i statystyki MF Tomasz Szałbiński poinformował, że na dochody z PIT i CIT olbrzymi wpływ mają rozliczenia roczne.

"W rozliczeniu za 2009 r. mieliśmy niemiłą niespodziankę. Rozliczenie podatku CIT za 2009 r. było blisko o 4 mld zł gorsze niż rozliczenie za 2008 r. dokonane w 2009 r." - powiedział. Jego zdaniem obecny rok jest korzystny dla firm, więc sytuacja taka się nie powtórzy. Dodał, że dochody państwa z CIT i PIT w br. ucierpiały także dlatego, że podatnicy rozliczali straty poniesione w kryzysowym 2009 r.

Szałbiński wyjaśnił, że dochody z CIT i PIT od działalności gospodarczej są procykliczne względem PKB. Oznacza to, że gdy PKB rośnie, to wpływy z tych podatków rosną szybciej niż ten wskaźnik. "To zauważyliśmy po poprzednim kryzysie, choć nie mamy długiej historii, aby obserwować cykl koniunkturalny w warunkach Polski. Po kryzysie w 2001 r. widzimy znaczne przyspieszenie dochodów podatkowych w następnym roku i latach następnych" - powiedział.

Odnosząc się do planowanych wpływów z VAT, Szałbiński poinformował, że przewidziane są zmiany systemowe (m.in. podwyżka stawek VAT - PAP) oraz znaczący wzrost inwestycji publicznych, które stanowią bazę podatkową dla VAT. "Efektywna stawka VAT na inwestycje publiczne jest jedną z wyższych, bo sektor publiczny nie odlicza podatku VAT" - wytłumaczył.

Poseł Sławomir Neumann z PO omówił część budżetu poświęconą obsłudze i zarządzaniu długiem publicznym. "Deficyt budżetowy, deficyt sektora finansów publicznych i dług publiczny to chyba (...) jedno z największych zagrożeń dla finansów publicznych, jakie przed nami stoją" - powiedział.

Poseł poinformował, że w przyszłym roku dług publiczny wzrośnie i będzie balansował blisko granicy 55 proc. PKB (projekt przewiduje poziom 54,2 proc. PKB). "To oznacza, że w przypadku niekorzystnych zjawisk w gospodarce, w Polsce czy w naszym otoczeniu, możemy być zagrożeni przekroczeniem 55 proc. progu" - mówił.

Dodał, że ustawa o finansach publicznych przewiduje sankcje w związku z przekroczeniem tego progu, a rząd zamierza wprowadzić kolejne, które pozwoliłyby zejść z długiem poniżej tego poziomu. Chodzi m.in. o dodatkowe podwyżki VAT, zawieszenie ulg podatkowych i zwolnień.

"Jesteśmy przekonani, że nie będzie potrzeby wprowadzania tak drastycznych działań, ale chodzi o pokazanie, głównie rynkom finansowym, że poważnie myślimy o ochronie finansów publicznych" - powiedział.

Zgodnie z projektem w 2011 r. koszty obsługi długu Skarbu Państwa będą o 10 proc. wyższe w porównaniu z 2010 r. i wyniosą 28,4 mld zł.

Czytaj także: Założenia budżetu 2011 - wynagrodzenia w budżetówce>>

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

REKLAMA

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

Pomagają pomagać. Pożyczki dla ekonomii społecznej

Są firmy i organizacje, których celem jest nie tyle zysk, co przede wszystkim pomaganie ludziom. To podmioty ekonomii społecznej, które łączą działalność gospodarczą z misją społeczną. Często to jednak one same potrzebują finansowania, by wystartować z nowymi usługami, utrzymać działalność albo się rozwijać.

REKLAMA

Spór w Krakowie. O pieniądze i przestrzeganie prawa. Prywatne przedszkola kontra miasto [List otwarty]

Dyrektorzy przedszkoli niepublicznych w Krakowie uważają, że miasto stosuje błędną prawnie metodę obliczania dotacji. W efekcie niepubliczne oraz publiczne niesamorządowe przedszkola w Krakowie znalazły się na krawędzi przepaści finansowej. Dyrektorzy nie chcą ujawniać swoich imion i nazwisk.

Wstrzymywanie planowych zabiegów w szpitalach to ekonomiczny absurd. Zamrożony blok operacyjny kosztuje tyle samo, co działający … tylko nie leczy

Zawieszanie planowych zabiegów ma być sposobem na „oszczędności” w szpitalach. W rzeczywistości to finansowa i medyczna pułapka: pacjenci wracają później na SOR w gorszym stanie, koszty rosną, a zaufanie do systemu znika. Szpital nie jest urzędem — nie może „zawiesić przyjmowania interesantów” - pisze adwokat Grzegorz Prigan.

REKLAMA