Założenia budżetu 2011 - wynagrodzenia w budżetówce
Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu budżetu państwa na rok 2011, przedłożone przez ministra finansów.
Na potrzeby projektu budżetu na rok 2011 przyjęto następujące założenia dotyczące podstawowych wskaźników makroekonomicznych:
- PKB w ujęciu realnym: wzrost o 3,5 proc.;
- PKB w cenach bieżących: 1496,3 mld zł;
- średnioroczny wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem: 2,3 proc.;
- przeciętne wynagrodzenie w gospodarce narodowej: 3359 zł;
- nominalny wzrost przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej: 3,7 proc.;
- realny wzrost przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej: 1,4 proc.;
- nominalny wzrost przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw: 4,0 proc.;
- przeciętne zatrudnienie w gospodarce narodowej: zmiana o 1,9 proc.
- stopa bezrobocia rejestrowanego na koniec roku: 9,9 proc.
Na poziom przyszłorocznych dochodów budżetu państwa wpływać będą skutki zmian systemowych w zakresie podatku VAT:
- zwiększenie limitu rocznego obrotu uprawniającego podatników do zwolnień z podatku VAT z 50 tys. do 100 tys. i docelowo - do 150 tys. w 2011 r.;
- prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego przy zakupie pojazdów samochodowych z tzw. kratką oraz przy zakupie paliwa do ich napędu;
- wprowadzenie zwolnienia z opodatkowania połączeń przy wysyłaniu SMS-ów na cele charytatywne;
- likwidacja niektórych zwolnień z obowiązku stosowania kas fiskalnych (usługi prawnicze, doradcze, z zakresu ochrony zdrowia, kultury, itp.);
W zakresie podatku akcyzowego:
- podwyższenie stawki podatku akcyzowego na wyroby tytoniowe od 2011 r.;
- zwiększenie udziału biokomponentów w paliwach.
W zakresie podatku CIT:
- wprowadzenie zwolnienia od podatku dochodowego zagranicznych funduszy inwestycyjnych i emerytalnych;
- opodatkowanie używania samochodów firmowych do celów prywatnych.
W zakresie podatku PIT:
- opodatkowanie używania samochodów firmowych do celów prywatnych.
W celu obniżenia relacji deficytu do PKB do poniżej 3 proc. (wypełnienie zaleceń Komisji Europejskiej) rząd przewiduje wprowadzenie dyscyplinującej reguły wydatkowej, zgodnie z którą górny limit wydatków elastycznych i nowych wydatków sztywnych obliczany będzie na podstawie prognozowanego wskaźnika inflacji powiększonego o 1 punkt procentowy. Prowadzone będą działania mające na celu "odsztywnianie" obecnej struktury wydatków budżetowych. Takie rozwiązanie ma sprzyjać procesowi konsolidacji oraz tworzyć warunki do efektywnego wprowadzenia docelowej reguły fiskalnej na poziomie 1 proc. PKB.
Na sytuację makroekonomiczną w Polsce duży wpływ będzie miała skala i szybkość ożywienia w strefie euro. Niepewność związana jest również z sytuacją w Grecji i Portugalii. Istnieje duże ryzyko gwałtownych i znaczących przepływów kapitału spekulacyjnego w regionie, co miałoby duży wpływ na kształtowanie się kursu złotego. Może to powodować znaczne wahania lub odchylenia wartości złotego, co m.in. może wpłynąć na procesy inflacyjne w Polsce.
W scenariuszu wzrostu gospodarczego w latach 2010-2011 założono wysoki stopień wykorzystania środków z polskiej alokacji w ramach funduszy unijnych. Zawsze przy tego typu projektach należy liczyć się z wieloma ryzykami proceduralnymi, co może wpłynąć na zmianę sytuacji makroekonomicznej w polskiej gospodarce. Ryzyko związane jest też z sytuacją w sektorze finansów publicznych.
Przygotowane założenia budżetu państwa na 2011 r. zachowują zasadę ostrożności. Projekt budżetu państwa oparty będzie na konserwatywnym scenariuszu makroekonomicznym, co umożliwi ograniczenie wystąpienia potencjalnych negatywnych ryzyk i innych niekorzystnych zjawisk.
W założeniach do budżetu uwzględnione zostały szczególne uwarunkowania związane z katastrofalną powodzią, która dotknęła Polskę w maju i czerwcu br. Po zakończeniu procesu szacowania strat Polska wystąpi do Komisji Europejskiej o uruchomienie środków z Funduszu Solidarności Unii Europejskiej. Konieczna będzie także odbudowa zniszczonej infrastruktury. Wstępne szacunki wskazują, że rozmiar strat może wynieść do kilkunastu miliardów złotych.
* * *
Rada Ministrów przyjęła propozycję średniorocznych wskaźników wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej na rok 2011, przedłożone przez ministra finansów.
Zgodnie z propozycją wskaźniki te wynoszą:
- realny wzrost produktu krajowego brutto - 3,5 proc.;
- średnioroczny wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem - 2,3 proc.;
- nominalny wzrost przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej - 3,7 proc.;
- nominalny wzrost przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw - 4,0 proc.;
- poziom przeciętnego zatrudnienia w gospodarce narodowej - 10.045 tys. osób;
- stopa bezrobocia rejestrowanego na koniec roku - 9,9 proc.;
- prognozowane zatrudnienie ogółem w państwowej sferze budżetowej w 2011 r. - 560.685 osób (z uwzględnieniem dotychczas dokonanego rozdysponowania zatrudnienia zaplanowanego w rezerwach celowych na 2010 r.);
- średnioroczny wskaźnik wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej - 100,0 proc. (w ujęciu nominalnym, oznacza to, że płace w tzw. budżetowej będą na poziomie roku 2010).
Źródło: Centrum Informacyjne Rządu / PAP
Komentarze(0)
Pokaż: