210,3 mln zł na inwestycje w linie kolejowe w 2011 r.
REKLAMA
Jak poinformowało CIR, rząd zatwierdził we wtorek program wykorzystania w 2011 r. pieniędzy zgromadzonych w Funduszu. Fundusz ma dysponować kwotą 980 mln zł, z czego wydane ma być 955,3 mln zł. W przyszłym roku realizowane i finansowane z Funduszu będą tylko najpilniejsze zadania dotyczące linii kolejowych.
REKLAMA
REKLAMA
Najwięcej, bo 500 mln zł ma być przeznaczone na wykup od PKP S.A. akcji zarządzającej siecią polskich torów spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. Przewiduje to uchwalona w kwietniu przez Sejm nowelizacja ustawy o Funduszu Kolejowym oraz ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe". Dzięki temu zarządca infrastruktury ma być uniezależniony od Grupy PKP, do której należą też przewoźnicy kolejowi. Wydzielenia PKP PLK z Grupy PKP domaga się od Polski Bruksela. PKP S.A. ma natomiast uzyskać środki na spłatę historycznego zadłużenia, które sięga ok. 6 mld zł.
Z puli przeznaczonej na inwestycje infrastrukturalne 205,3 mln zł przewidziano dla PKP PLK, a 5 mln zł ma otrzymać PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście. Dla PKP PLK zarezerwowano też 70 mln zł na remonty i utrzymanie sieci. 175 mln zł dostaną przewoźnicy kolejowi na zakup, modernizację i naprawy taboru obsługującego przewozy pasażerskie.
Fundusz Kolejowy zasilają wpływy z opłaty paliwowej, czyli rodzaju podatku, którym poza akcyzą obciążone są paliwa. Funduszem zarządza Bank Gospodarstwa Krajowego, który może zaciągać kredyty i pożyczki na jego rzecz, gwarantowane przez Skarb Państwa.
Czytaj także: Fundusz Kolejowy spłaci zadłużenie PKP>>
REKLAMA
REKLAMA