reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Wiadomości > Do końca roku Centra Powiadamiania Ratunkowego we wszystkich województwach

Do końca roku Centra Powiadamiania Ratunkowego we wszystkich województwach

Do końca roku we wszystkich województwach będą gotowe Centra Powiadamiania Ratunkowego przyjmujące zgłoszenia na wszystkie numery alarmowe (w tym 112) i przekazujące je do odpowiednich służb - zapewnia MSWiA. W piątek obchodzono Europejski Dzień Numeru 112.

Z tej okazji odbyła się konferencja "Numer alarmowy 112, a pierwsza pomoc" zorganizowana przez Europejskie Stowarzyszenie Numeru Ratunkowego oraz portal edukacyjno-informacyjny znamibezpiecznie.pl. Konferencja odbyła się pod patronatem Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Marzenna Łabuszewska z MSWiA mówiła podczas piątkowej konferencji, że we wszystkich województwach - w siedzibach wojewodów, a w niektórych przypadkach m.in. w komendach PSP lub policji - są już gotowe pomieszczenia, w których będą mieściły się Centra Powiadamiania Ratunkowego docelowo przyjmujące zgłoszenia na wszystkie numery alarmowe (w tym 112) i przekazujące je do odpowiednich służb. Do końca roku gotowych ma być 17 centrów, być może powstawać będą kolejne. Obecnie w zaadaptowanych budynkach trwa instalacja sprzętu teleinformatycznego. Podkreśliła, że zakończono już przetargi, więc procedury nie powinny się przedłużać.

Zdaniem Michała Starosolskiego z Europejskiego Stowarzyszenia Numeru Ratunkowego, numer działa w Polsce coraz lepiej. "Zaczynają działać centra, służby się integrują i zaczynają działać razem" - ocenił. Podkreślił, że trzeba wciąż pracować nad wspólnymi procedurami i zacieśniać współprace pomiędzy poszczególnymi resortami i służbami.

Pierwsze w Polsce CPR działa od kwietnia 2009 r. w Małopolsce i obsługuje Kraków oraz powiat krakowski (ponad 1,1 mln mieszkańców). Pracownicy małopolskiego CPR odbierają dziennie średnio 1071 połączeń, z czego ok. 92 proc. to połączenia na numer 112, a reszta - na nr 998.

Podczas konferencji specjaliści ocenili, że krakowskie centrum działa "modelowo". Jako pierwsze w Polsce ma możliwość automatycznej lokalizacji i wizualizacji połączeń z telefonów stacjonarnych i komórkowych, z których wykonywane jest połączenie. W CPR można zobaczyć na mapie, z jakiego miejsca dzwoni osoba ze zgłoszeniem. Operatorzy CPR, podczas rozmowy z osobami zgłaszającymi, wszystkie niezbędne informacje wprowadzają do komputera, a zebrane przez nich dane wprowadzane są do formularza, który drogą elektroniczną przekazywany jest równocześnie do tych służb, których udział jest niezbędny w akcji ratunkowej.

Ogólnoeuropejski numer alarmowy 112 działa w 27 krajach Unii Europejskiej. Dzwonimy na niego w każdym przypadku wymagającym interwencji ratowników: pogotowia, straży pożarnej czy policji. Został powołany do życia 29 lipca 1991 r. uchwałą Rady Europy (w tym roku przypada 20. rocznica). Wszystkie państwa członkowskie UE zostały zobowiązane do jego uruchomienia.

We wrześniu Najwyższa Izba Kontroli opublikowała raport, w którym skrytykowała sposób wdrażania systemu alarmowego numeru 112 i oceniła, że szanse na poprawę sytuacji przed Euro 2012 są niewielkie, co może zaszkodzić opinii Polski. NIK wskazywała m.in. na problemy z lokalizowaniem dzwoniących i brak CPR-ów.

Czytaj także: NIK: Numer 112 wciąż prowizoryczny i zawodny>>

reklama

Czytaj także

Źródło:

PAP
Wideoszkolenie: JPK_VAT w nowej formie149.00 zł
reklama

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2021

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria transportowa ITD-PIP

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »

reklama
reklama
reklama