REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Premia remontowa na nowych zasadach

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W 2020 roku weszły w życie przepisy znowelizowanej ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków. Wprowadziło to szereg korzystnych zmian dla inwestorów zainteresowanych premiami z Funduszu Termomodernizacji i Remontów (FTiR).

.

Przemysław Osuch - Dyrektor Departamentu Funduszy Mieszkaniowych BGK

Materiały prasowe

W ocenie gmin 85 proc. należących do ich zasobów budynków wielorodzinnych wymaga remontu. Ustawodawca, wychodząc naprzeciw tym potrzebom, wprowadził w FTiR istotne zmiany, m.in. poszerzył grupę odbiorców premii remontowej.

REKLAMA

REKLAMA

Dzięki nowelizacji, gminy i spółki gminne mają możliwość wykonywania remontów zasobów komunalnych z udziałem premii remontowej na bardzo korzystnych warunkach – mówi Dyrektor Departamentu Funduszy Mieszkaniowych BGK, Przemysław Osuch.

Kluczowy jest tu art. 9a ustawy, który określa zasady przyznania premii remontowej dla JST. Inwestorem powinna być w tym przypadku gmina lub spółka gminna. Wszystkie lokale mieszkalne w budynku objętym przedsięwzięciem muszą wchodzić w skład mieszkaniowego zasobu gminy, a budynek ma znajdować się na obszarze obowiązywania tzw. uchwały antysmogowej.

Przedmiotem przedsięwzięcia remontowego z premią mogą być budynki wielorodzinne, których użytkowanie rozpoczęto przed dniem 14.08.1961 r. Standardowa kwota premii remontowej to 15 proc. kosztów przedsięwzięcia.

REKLAMA

Gminy i spółki gminne mogą ubiegać się o zwiększoną premię remontową dla budynków komunalnych, do 50 lub nawet 60 proc. kosztów przedsięwzięcia, jeśli budynek jest zabytkowy – dodaje Przemysław Osuch.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W budynku wielorodzinnym o powierzchni ok. 500 m2, łączny koszt remontu to ok. 250 tys. zł. W takim przypadku standardowa premia remontowa wyniosłaby 37,5 tys. zł. Jeśli zaś inwestorem będzie gmina (spółka gminna) na warunkach art. 9a ustawy, premia wzrośnie do 125 tys. zł i będzie trzykrotnie wyższa niż dla pozostałych inwestorów.

Premia remontowa jest przeznaczona na spłatę kredytu udzielanego na realizację przedsięwzięcia. Gmina, decydując się na minimalną wysokość kredytu, w tym przypadku 50 proc. kosztów przedsięwzięcia, może liczyć na całkowitą jego spłatę premią remontową ze środków FTiR.
Wnioskowanie o premię jest proste - odbywa się za pośrednictwem banków kredytujących, współpracujących z BGK.

W pierwszej kolejności należy sporządzić audyt remontowy - inwestor składa go w banku kredytującym wraz z wnioskiem o premię remontową i wnioskiem kredytowym. Jeśli inwestorem jest gmina, wybór banku kredytującego następuje z uwzględnieniem zapisów ustawy prawo zamówień publicznych.

Decyzja o przyznaniu premii jest podejmowana w ciągu 30 dni roboczych od daty wpływu do BGK prawidłowo sporządzonego wniosku – mówi Przemysław Osuch.

Następnie, inwestor rozpoczyna realizację przedsięwzięcia, a bank kredytujący uruchamia kredyt. Wypłata premii następuje po zrealizowaniu przedsięwzięcia zgodnie z pozytywnie zweryfikowanym audytem remontowym, w terminie określonym w umowie kredytu.
Inwestorzy, wykonujący przedsięwzięcie termomodernizacyjne, także korzystają ze środków FTiR na zmienionych zasadach.

W przypadku inwestycji realizowanej z udziałem OZE wysokość premii termomodernizacyjnej wzrasta z 16 proc. do 21 proc. kosztów przedsięwzięcia. W przypadku termomodernizacji budynku wielkopłytowego można otrzymać premię większą o 50 proc. kosztów tzw. wzmocnienia – sporządzenia dokumentacji technicznej, przygotowania otworów, zakupu i montażu metalowych kotew.

Więcej informacji na temat możliwych do uzyskania premii i ich warunków znajduje się na stronie internetowej BGK.

logo BGK

Media

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Artykuł sponsorowany

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

REKLAMA

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

REKLAMA

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

REKLAMA