REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowelizacja ustawy o publicznym transporcie zbiorowym pod znakiem zapytania

Kraków tramwaj/ Fot. Fotolia
Kraków tramwaj/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Celem nowelizacji ma być wprowadzenie nowej formuły współpracy między jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie organizacji i zarządzania publicznym transportem zbiorowy. Chodzi o dopuszczenie możliwości zawierania porozumień pomiędzy samorządami różnych szczebli, co wyklucza obowiązująca ustawa o publicznym transporcie zbiorowym.

Sejm/ Komisje za odrzuceniem noweli o publicznym transporcie zbiorowym

Komisje infrastruktury oraz samorządu terytorialnego i polityki regionalnej w środę zaopiniowały w pierwszym czytaniu odrzucenie projektu noweli ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Przewiduje ona możliwość porozumień między samorządami różnych szczebli.

REKLAMA

Celem nowelizacji ma być wprowadzenie nowej formuły współpracy między jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie organizacji i zarządzania publicznym transportem zbiorowy. Chodzi o dopuszczenie możliwości zawierania porozumień pomiędzy samorządami różnych szczebli, co wyklucza obowiązująca ustawa o publicznym transporcie zbiorowym.

"Naszym zdaniem (to), w jaki sposób pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego powinno dochodzić do porozumień (...), powinna regulować ustawa samorządowa, więc z tego powodu też rząd negatywnie opiniuje ten projekt" - powiedział wiceminister infrastruktury i rozwoju Zbigniew Rynasiewicz.

Zobacz również:

REKLAMA

Wniosek o odrzucenie w pierwszym czytaniu projektu noweli zgłosiła Ligia Krajewska z Platformy Obywatelskiej. "Po zapoznaniu się z projektem ustawy, jak również z opinią rządu również uważam, że ten projekt nie nadaje się do procedowania i bardzo proszę o odrzucenie tego projektu w pierwszym czytaniu" - powiedziała Krajewska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak wyjaśniali autorzy projektu noweli, przez obszar wielu gmin w Polsce przebiegają linie komunikacyjne, które wykraczają poza obszar jednej gminy, a nawet jednego powiatu lub województwa. Tymczasem zgodnie z obowiązującą ustawą o publicznym transporcie zbiorowym przewozy te dzielą się na odrębne powiatowe i wojewódzkie przewozy pasażerskie. Zadania organizatora powinien wykonywać odpowiednio: w przypadku powiatu - starosta, a w przypadku województwa - marszałek województwa.

Tymczasem - jak zaznaczone w uzasadnieniu do projektu noweli - w wielu gminach przewozy powiatowe i wojewódzkie, a nawet międzywojewódzkie np. do sąsiedniej gminy w innym województwie, są nadal wykonywane i finansowane z budżetu gminy, co stanowi naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Gmina nie może finansować przewozów wykraczających poza jej obszar, albowiem nie stanowią to jej zadania własnego.

REKLAMA

Dlatego w noweli znalazła się propozycja zawierania "porozumień transportowych" w celu organizowania i wspólnego finansowania takich przewozów, które będą przewozami wojewódzkimi lub powiatowymi. Takie porozumienie mogłyby zawierać: gmina ze związkiem komunalnym, gmina, która nie jest członkiem związku międzygminnego z gminą będącą członkiem związku, a także związki komunalne między sobą.

Porozumienia transportowe różniłyby się od "zwykłych" porozumień między gminami tym, że "ich przedmiotem może być tylko pełnienie funkcji organizatora publicznego transportu zbiorowego na linii komunikacyjnej lub liniach komunikacyjnych pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego, z wyłączeniem organizowania i zarządzania tym transportem w granicach poszczególnych jednostek" - wyjaśniono w uzasadnieniu.

Przystąpienie do porozumienia transportowego byłoby możliwe nawet bez udziału finansowego, ponieważ treść każdego porozumienia transportowego swobodnie określałaby zasady finansowania zadań. (PAP)

Polecamy serwis: Sport i turystyka

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ostrzeżenie dla Polaków podróżujących do Iranu. MSZ wydało ważny komunikat

Ze względu na rosnące napięcia między Iranem a Izraelem oraz ryzyko działań zbrojnych, Ministerstwo Spraw Zagranicznych zdecydowanie odradza podróże do Iranu. Polscy obywatele, którzy aktualnie przebywają w Iranie, powinni jak najszybciej opuścić ten kraj.

Ponad 27 mln zł dofinansowania na zajęcia sportowe dla osób z niepełnosprawnościami. Nabór wniosków rozstrzygnięty

Minister Sportu i Turystyki rozstrzygnął nabór wniosków na realizację Programu Upowszechniania Sportu Osób Niepełnosprawnych w 2024 r. Dofinansowanie z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej wynosi 27 026 000 zł.

Nowa Strategia Cyberbezpieczeństwa Polski na lata 2024-2029. "Wkrótce zostaną zaprezentowane szczegóły"

Wiceminister cyfryzacji, Paweł Olszewski, zapowiedział w piątek, że szczegóły nowej Strategii Cyberbezpieczeństwa RP na lata 2024-2029 zostaną wkrótce zaprezentowane.

Zakaz reklamy fast foodów na bilboardach. Powód: plaga otyłości. Kiedy w Polsce takie przepisy? Czego nie można reklamować już teraz?

Otyłość to problem coraz większej liczby nastolatków. Głównie z tego powodu lokalni politycy w Anglii zakazują reklamowania produktów wysokoprzetworzonych na billboardach. Ogólnokrajowych czy ogólnoeuropejskich zasad regulujących tę kwestię nie należy się spodziewać, ale eksperci podkreślają, że ten sam nośnik można wykorzystać do kampanii pro-zdrowotnej. 

REKLAMA

Wystarczy 3 godziny dziennie i dolegliwości masz jak w banku. Może to dotyczyć nawet co drugiego Polaka

Najnowsze badania potwierdzają starą prawdę, że granie na komputerze nie służy zdrowiu. Dlaczego jednak profesjonalni gracze, którzy poświęcają na grę bardzo dużo czasu, nie cierpią bardziej niż amatorzy?

RPO: Nauczyciele mianowani są gorzej traktowani co do ochrony przedemerytalnej. MEN rozważy zmianę przepisów

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił do ministra edukacji o rozważenie zmiany przepisów Karty Nauczyciela. Chodzi o zrównanie uprawnień nauczycieli mianowanych z uprawnieniami nauczycieli zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, związanych z ochroną przedemerytalną i prawem do wynagrodzenia za cały okres pozostawania bez pracy w przypadku przywrócenia nauczyciela do pracy przez sąd pracy i podjęcia przez niego zatrudnienia. Barbara Nowacka, minister edukacji zapowiedziała powołanie Zespołu, który będzie analizował zgłaszane postulaty odnośnie sytuacji prawnej nauczycieli – także w zakresie ochrony przedemerytalnej i prawa do wynagrodzenia za cały okres pozostawania bez pracy w przypadku przywrócenia do pracy przez sąd pracy.

Ceny biletów komunikacji miejskiej nie wzrosną i nie zmniejszy się liczba miejsc w przedszkolach. Trzeba też zerwać łatkę miasta maczet.

Trzeba szukać oszczędności, ale ceny biletów komunikacji miejskiej nie wzrosną. Nie zmniejszy się też liczba miejsc w przedszkolach. Łukasz Gibała twierdzi też, że ma pomysł na Kraków bez partyjniactwa i opowiedział o tym w programie Gość INFOR.PL

60 złotych brutto za godzinę dodatkowych zajęć dla nauczycieli. Będzie można wykorzystać 100 dodatkowych godzin

W programie „Aktywna Szkoła” właśnie wprowadzono istotne zmiany. Osoby prowadzące zajęcia dostaną wyższe wynagrodzenie. Poszerzy się też katalog osób prowadzących zajęcia.

REKLAMA

Prezes NFOŚiGW dla "DGP": perspektywa ewentualnego wycofania dotacji dla pieców gazowych wywołuje niezadowolenie i niepewność

Decyzja o dalszym dofinansowaniu pieców gazowych w ramach programu Czyste Powietrze będzie musiała zostać podjęta w tym roku – powiedziała "Dziennikowi Gazecie Prawnej" prezes NFOŚiGW Dorota Zawadzka-Stępniak.

Ile depresja Polaków kosztuje gospodarkę?

66,6% - aż tle dorosłych Polaków odczuwa przynajmniej jeden z syndromów kojarzonych z depresją. Najczęściej to uczucie zmęczenia i obniżenie nastroju. To poprawa względem ubiegłego roku, ale wciąż bardzo duża liczba. Tak wynika z danych najnowszego raportu. Autorzy badania szacują, że gospodarka traci na tym około 3 mld zł rocznie. 

REKLAMA