REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w zasadach sprawozdawczości

Longin Mażewski
Nowe zasady sporządzania sprawozdań/ Fot. Fotolia
Nowe zasady sporządzania sprawozdań/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzanie w życie przepisów dotyczących finansów publicznych z jednodniowym wyprzedzeniem jest poważnym naruszeniem zasad techniki prawodawczej. Niestety, zaczyna być niedobrą tradycją, co potwierdzają nowe przepisy o sprawozdawczości budżetowej.

Rozporządzenie Ministra Finansów z 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (dalej: r.s.b.) wprowadziło znaczne zmiany w zasadach dotyczących sprawozdawczości budżetowej jednostek samorządów terytorialnych (JST). Zostało ono opublikowane 23 stycznia 2014 r. i weszło w życie z dniem następnym po dniu ogłoszenia, czyli 24 stycznia 2014 r.

REKLAMA

Nowe przepisy określają m.in. rodzaje, formy, terminy i sposoby sporządzania sprawozdań budżetowych przez JST i ich jednostki organizacyjne. Do sprawozdań budżetowych zaliczono sprawozdania z wykonania budżetów JST, planów finansowych samorządowych jednostek budżetowych, wykonania planów finansowych samorządowych zakładów budżetowych oraz poniesionych przez jednostki sektora finansów publicznych wydatków strukturalnych. Do grupy tej zalicza się też sprawozdanie o stanie środków finansowych na rachunkach bankowych JST.

Zobacz również: Zasady ogólne sporządzania sprawozdań finansowych

Obowiązek sporządzania i przekazywania sprawozdań w imieniu jednostki w zakresie budżetów JST mają:

1) przewodniczący zarządów JST – sprawozdania Rb-27S, Rb-27ZZ, Rb-PDP, Rb-28S, Rb-28NWS, Rb-NDS, Rb-50, Rb-ST,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2) kierownicy jednostek organizacyjnych podległych JST – sprawozdania Rb-27S, Rb-27ZZ, Rb-28S, Rb-50,

3) kierownicy samorządowych zakładów budżetowych – sprawozdanie Rb-30S,

4) kierownicy samorządowych jednostek budżetowych dysponujący rachunkiem, o którym mowa w art. 223 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych – sprawozdanie Rb-34S,

5) kierownicy jednostek budżetowych realizujący wydatki, które nie wygasły z upływem roku budżetowego – sprawozdanie Rb-28 NWS,

6) kierownicy: jednostek podległych i nadzorowanych przez JST, samorządowych jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, instytucji kultury, podmiotów leczniczych lub samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, innych samorządowych osób prawnych utworzonych na podstawie odrębnych ustaw – jednostkowe sprawozdania w zakresie poniesionych wydatków strukturalnych Rb-WSa,

7) przewodniczący zarządów JST – na podstawie jednostkowych sprawozdań Rb-WSa i własnego sprawozdania jednostkowego sporządzają sprawozdania skonsolidowane zbiorcze,

8) w zakresie zobowiązań wynikających z umów partnerstwa publiczno-prywatnego, kierownicy jednostek sektora finansów publicznych, jeżeli zawarły umowy PPP na podstawie odrębnych przepisów – sprawozdanie Rb-Z-PPP.

Sprawozdanie podpisują główny księgowy (skarbnik) i kierownik jednostki (przewodniczący zarządu JST).

Sprawozdania budżetowe należy sporządzać w formie elektronicznej (§ 12 r.s.b.). Zarządy JST przekazują do regionalnych izb obrachunkowych w formie dokumentu elektronicznego następujące sprawozdania budżetowe: Rb-27S, Rb-27ZZ, Rb-PDP, Rb-28S, Rb-28NWS, Rb-NDS, Rb-30S, Rb-34S, Rb-50 i Rb-ST (§ 12 ust. 1 r.s.b.). Sprawozdanie w formie dokumentu elektronicznego opatruje się bezpiecznym podpisem elektronicznym, weryfikowanym za pomocą ważnego certyfikatu.

Wyjątkiem od zasady sporządzania sprawozdania w postaci elektronicznej jest sprawozdanie Rb-Sa, które sporządza się jedynie w formie pisemnej (§ 13 r.s.b.)

PODSTAWY PRAWNE

● art. 223 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 885; ost. zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 1646)

● § 9, § 12 ust. 1, § 13 rozporządzenia Ministra Finansów z 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. z 2014 r. poz. 119)

Polecamy: Forum

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Maturzyści kończą rok szkolny. Kiedy egzaminy?

Piątek 26 kwietnia 2024 r. to ważny dzień dla tegorocznych maturzystów. Świadectwa ukończenia szkoły odbiorą uczniowie ostatnich klas liceów ogólnokształcących, techników i szkół branżowych II stopnia. 

Cyberprzemoc i przemoc szkolna przybierają na sile w zastraszającym tempie. Jak ochronić nasze dzieci?

Smartfon lub tablet pojawia się w dłoniach coraz młodszych dzieci. Dostęp do internetu rodzi wiele zagrożeń. W Polsce nawet jedno na pięcioro dzieci mogło doświadczyć przemocy w sieci. W szkołach też nie jest najlepiej – przemocy mogło doświadczyć 10 proc. dzieci.

Wybory do PE 2024. PKW zarejestrowała 4 komitety koalicyjne, 27 komitetów partii i 9 komitetów wyborców

Komitety wyborcze mają czas do 2 maja na zgłaszanie list kandydatów na europosłów. Kto może startować do Parlamentu Europejskiego?

Dopłaty do zboża 2024 - rozporządzenie przyjęte! Stawki pomocy będą zróżnicowane; wnioski do 5 czerwca

Rząd przyjął rozporządzenie, na podstawie którego będzie realizowana pomoc w formie dopłat do zbóż dla producentów rolnych. Pomocą zostaną objęci producenci zbóż, którzy w od 1 stycznia do 31 maja br. sprzedali lub sprzedadzą pszenicę, pszenżyto, żyto, jęczmień i mieszankę zbożową. Wnioski o dopłaty należy złożyć do 5 czerwca 2024 r.

REKLAMA

Ministerstwo Zdrowia: Ogłoszono konkurs ofert na wybór realizatorów programu in vitro. Oferty można składać do 9 maja 2024 r.

9 maja 2024 r. minie termin składania ofert na wybór realizatorów programu in vitro. Realizatorami programu mogą być zarówno ośrodki prywatne, jak i podmioty publiczne.

Wykaz zmian na liście lektur w podstawówkach [rok 2024/2025]. Części lektur nie będzie na egzaminie ósmoklasisty

W podstawówce poza listą lektur "Syzyfowe prace" Stefana Żeromskiego i wiersze Jarosława Marka Rymkiewicza.

Ministerstwo Cyfryzacji: Jak chronić małoletnich w internecie? Grupa robocza zaczęła prace

Grupa robocza ds. ochrony małoletnich w internecie rozpoczęła działalność. Posiedzenie inauguracyjne odbyło się w Ministerstwie Cyfryzacji. Grupa robocza ma wypracować rozwiązania zwiększające ochronę małoletnich przed szkodliwymi treściami powszechnie dostępnymi w internecie.

7 maja plan dla Europy, 10 maja rekonstrukcja rządu. Napięty grafik premiera Donalda Tuska

Premier Donald Tusk poinformował o nadchodzących wydarzeniach i planach rządu. Po krótkiej przerwie spowodowanej chorobą, premier jest gotowy do intensywnej pracy.

REKLAMA

Majówka. Kleszcze mogą zepsuć nam wypoczynek. Jak się przed nimi chronić?

Majówka to okres, który wielu z nas chce spędzić na łonie natury, ciesząc się pięknem otoczenia i towarzystwem bliskich. Jednak wraz z nadejściem wiosny, musimy pamiętać o zagrożeniu, jakie niosą ze sobą kleszcze i choroby przez nie przenoszone, takie jak kleszczowe zapalenie mózgu. Dlatego niezwykle ważne jest, aby pamiętać o odpowiednich środkach ochrony, w tym o szczepieniach przeciwko KZM.

MF: Już 30 tys. uczniów bierze udział w edukacyjnym programie Finansoaktywni. Zgłoszenia do programu przyjmowane są do 6 maja br. Czekają atrakcyjne nagrody!

„Finansoaktywni” to program edukacyjny organizowany przez Ministerstwo Finansów. Misja tegorocznej edycji brzmi „Podatki płacimy, korzyści widzimy”. W tym roku w programie bierze udział prawie 30 tysięcy uczniów szkół podstawowych z 1800 klas z całej Polski. Zgłoszenia do programu i konkursu trwają do 6 maja 2024 r.

REKLAMA