REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowa lista lektur. Co proponuje Ministerstwo Edukacji Narodowej?

Nowa lista lektur. Co proponuje Ministerstwo Edukacji Narodowej?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W projekcie MEN znalazły się m.in. lektury szkolne wydane w ostatnich latach. Jakie pozycje zniknęły z listy?

Nowa podstawa programowa

MEN nie tylko "odchudziło" podstawę programową, ale także umieściło na liście lektur pozycje wydane w ostatnich latach. W liceach pojawiło się więcej Olgi Tokarczuk. W podstawówce zniknęły "Syzyfowe prace" Stefana Żeromskiego i wiersze Jarosława Marka Rymkiewicza.

We wtorek do konsultacji publicznych skierowano dwa projekty nowelizacji rozporządzeń ministra edukacji w sprawie podstawy programowej. Jeden dotyczy szkół podstawowych, a drugi - liceów i techników. Zgodnie z nimi zakres treści, jakie powinien umieć uczeń, ma być "odchudzony" o około 20 procent. Uszczuplona podstawa ma obowiązywać od nowego roku szkolnego.

Ważne

Dotychczasowa podstawa programowa będzie obowiązywała w klasach I-III szkoły podstawowej, gdzie nie przewidziano zmian.

Lektury uzupełniające

W liceach i technikach do listy lektur uzupełniających (z której obowiązkowo w każdej klasie należy przeczytać co najmniej jedną pozycję) dodano: "Solaris" Stanisława Lema, "Traktat o łuskaniu fasoli" Wiesława Myśliwskiego oraz "Prawiek i inne czasy" Olgi Tokarczuk.

Ponadto tytuły współczesne wydane w XXI wieku: "Wrony" Petry Dvorzakovej, "Wyspa" Sigrídur Hagalin Bjoernsdottir, "Castorp" i "Śpiewaj ogrody" Pawła Huellego, "Zanim wystygnie kawa" Toshikazu Kawaguchi, "Wspomnienie o przeszłości Ziemi" (tom I "Problem trzech ciał") Cixin Liu, "Dwanaście stacji" Tomasza Różyckiego, "Jadąc do Babadag" Andrzeja Stasiuka, "Nie ma" Mariusza Szczygła, "Pusty las" Moniki Sznajderman, "Poczwarka" Doroty Terakowskiej, "Bieguni" i "Opowiadania bizarne" Olgi Tokarczuk, "Rzeczy, których nie wyrzuciłem" Marcina Wichy.

Także w szkole podstawowej w klasach IV-VIII do listy lektur uzupełniających dodano nowsze pozycje: Raquel Jaramillo Palacio "Cudowny chłopak", Katherine Paterson "Most do Terabithii", Sara Pennypacker "Pax", Rick Riordan "Percy Jackson i bogowie olimpijscy", Marcin Szczygielski "Teatr Niewidzialnych Dzieci" i "Arka Czasu", Danuta Wawiłow, Natalia Usenko "Wierzbowa 13. Opowieści z Wierzbowej 13".

Ważne

W sumie lista przykładowych lektur uzupełniających dla klas IV-VIII obejmuje 56 pozycji, ale projekt dopuszcza też inne utwory. Zgodnie z nim w każdym roku szkolnym uczniowie klas IV–VI obowiązkowo poznają z niej co najmniej dwie pozycje książkowe (wybrane przez nauczyciela lub zaproponowane przez uczniów), a w klasach VII i VIII – jedną.

Lektury obowiązkowe

Jeśli chodzi o lektury obowiązkowe, to w klasach IV-VI szkoły podstawowej uczniowie nadal będą czytali m.in. "Akademię Pana Kleksa" Jana Brzechwy, komiks "Kajko i Kokosz. Szkoła latania" Janusza Christy, "Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa" C.S. Lewisa, "Chłopców z Placu Broni" Ferenca Molnára i "Hobbita, czyli tam i z powrotem" J.R.R. Tolkiena.

Na liście lektur obowiązkowych w tych samych klasach pozostawiono m.in. "Mikołajka" (wybór opowiadań) René Goscinnego i Jeana-Jacquesa Sempégo, wybrane bajki Ignacego Krasickiego, wybrane fragmenty "W pustyni i w puszczy" Henryka Sienkiewicza, "Panią Twardowską" i "Pana Tadeusza" Adama Mickiewicza. W przypadku ostatniej pozycji mają to być wybrane fragmenty, ale resort nie wskazał konkretnych; na dotychczas obowiązującej liście lektur są to: opisy, zwyczaje i obyczaje, polowanie i koncert Wojskiego.

Ponadto w klasach IV-VI uczniowie nadal będą czytali: "Katarynkę" Bolesława Prusa, "Mazurek Dąbrowskiego" Józefa Wybickiego, wybrane mity greckie, w tym mit o powstaniu świata oraz mity o Prometeuszu, Syzyfie, Demeter i Korze, Dedalu i Ikarze, Heraklesie, Tezeuszu i Ariadnie; z Biblii - stworzenie świata i człowieka oraz wybrane przypowieści ewangeliczne, w tym o talentach, o miłosiernym Samarytaninie, wybrane podania i legendy polskie, w tym o Lechu, o Piaście, o Kraku i Wandzie, wybrane baśnie polskie i europejskie, np. "Kopciuszek" Charles'a Perraulta, "Bajkę o rybaku i rybce" Aleksandra Puszkina i wybrane wiersze Jana Brzechwy, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Anny Kamieńskiej, Joanny Kulmowej, Adama Mickiewicza, Juliusza Słowackiego, Leopolda Staffa, Juliana Tuwima, Jana Twardowskiego, a także pieśni patriotyczne.

Ważne

Podkreślono, że na egzaminie ósmoklasisty nie obowiązuje znajomość treści i problematyki krótkich utworów literackich poznawanych w całości, utworów literackich poznawanych we fragmentach i utworów poetyckich dla klas IV–VI.

Z listy lektur obowiązkowych w klasach IV-VI wykreślono m.in.: "W pamiętniku Zofii Bobrówny" Juliusza Słowackiego, mit o Orfeuszu i Eurydyce, przypowieść ewangeliczną o pannach roztropnych i "Powrót taty" Adama Mickiewicza.

W klasach VII-VIII lekturami obowiązkowymi pozostaną: Charles Dickens "Opowieść wigilijna", Aleksander Fredro "Zemsta", Aleksander Kamiński "Kamienie na szaniec", Adam Mickiewicz "Dziady" (cz. II), Antoine de Saint-Exupéry "Mały Książę", Henryk Sienkiewicz "Quo vadis", Juliusz Słowacki "Balladyna".

W klasach VII-VIII nadal trzeba będzie przeczytać następujące krótsze utwory literackie lub fragmenty dłuższych: Jan Kochanowski - wybór fraszek, wybrana pieśń, treny VII i VIII, Adam Mickiewicz "Reduta Ordona" i "Świtezianka", wybrany utwór z cyklu "Sonety krymskie", a także - zamiast całości jak do tej pory - księgi: I, II, IV, X, XI, XII "Pana Tadeusza", Sławomir Mrożek "Artysta", Henryk Sienkiewicz "Latarnik", wybrane wiersze poetów wskazanych w klasach IV–VI, a ponadto wybrane wiersze: Zbigniewa Herberta, Czesława Miłosza, Tadeusza Różewicza, Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Stanisława Barańczaka, Cypriana Kamila Norwida, Bolesława Leśmiana, Wisławy Szymborskiej, Kazimierza Wierzyńskiego oraz aforyzmy Stanisława Jerzego Leca.

Z listy lektur obowiązkowych w tych klasach wykreślono: "Żonę modną" Ignacego Krasickiego, "Śmierć Pułkownika" Adama Mickiewicza, tren I i V Jana Kochanowskiego, "Syzyfowe prace" Stefana Żeromskiego, "Tędy i owędy" Melchiora Wańkowicza, a ponadto wiersze Mariana Hemara, Jarosława Marka Rymkiewicza, Jana Lechonia, Jerzego Lieberta i fraszki Jana Sztaudyngera.

W liceach i technikach z listy lektur obowiązkowych w zakresie podstawowym wykreślono: fragmenty "Kwiatków świętego Franciszka z Asyżu", fragmenty "Kroniki polskiej" Galla Anonima, fragmenty "Kazań sejmowych" Piotra Skargi, wiersze Jana Andrzeja Morsztyna, fragmenty "Pamiętników" Jana Chryzostoma Paska, wybór sielanek i liryki religijnej Franciszka Karpińskiego, "Konrada Wallenroda" Adama Mickiewicza, "Z legend dawnego Egiptu" Bolesława Prusa, "Rozdziobią nas kruki, wrony..." Stefana Żeromskiego, wiersze: Tadeusza Gajcego, Stanisława Balińskiego, Kazimiery Iłłakowiczówny, "Ludzie, którzy szli" Tadeusza Borowskiego, wiersze z tomu "Ocalenie" Czesława Miłosza, teksty Kabaretu Starszych Panów i utwory Ewy Demarczyk.

Z zakresu podstawowego na rozszerzony w liceach i technikach przeniesiono: fragmenty "Odysei" Homera, "Nie-Boską Komedię" Zygmunta Krasińskiego, wiersze Jarosława Marka Rymkiewicza i "Katedrę" (z tomu "W kraju niewiernych") Jacka Dukaja.

W liceach i technikach do lektur uzupełniających z lektur obowiązkowych z zakresu podstawowego przeniesiono: "Romea i Julię" Williama Szekspira, fragmenty "Drogi donikąd" (fragmenty) Józefa Mackiewicza, "Madame" Antoniego Libery.

"Inny świat" Gustawa Herlinga-Grudzińskiego ma być czytany we fragmentach.

Z listy lektur obowiązkowych w liceach i technikach w zakresie rozszerzonym usunięto m.in.: "Chmury" Arystofanesa, fragmenty: "Eneidy" Wergiliusza, "Wyznań" św. Augustyna, "Summy teologicznej" św. Tomasza z Akwinu, "Prób" Michela de Montaigne'a; "Lillę Wenedę" Juliusza Słowackiego, fragmenty "Czarnych kwiatów" i "Promethidionu" Cypriana Kamila Norwida, "Noc listopadową" Stanisława Wyspiańskiego, wybrane teksty z kwartalników literackich.

Z listy lektur uzupełniających wykreślono m.in.: opracowaną przez Jerzego Wojtczaka-Szyszkowskiego "Kronikę Książąt Polskich", fragmenty "Historyi o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim" (fragmenty) Mikołaja z Wilkowiecka, "Psalmodię polską" Wespazjana Kochowskiego, utwory Stanisława Trembeckiego, wiersze Marii Konopnickiej, Anny Świrszczyńskiej, Anny Kamieńskiej, Julii Hartwig, Stanisława Grochowiaka, Ryszarda Krynickiego, Edwarda Stachury i Adama Zagajewskiego.

Projektowane rozporządzenia mają wejść w życie 1 września 2024 r., czyli z początkiem nowego roku szkolnego. (PAP)

Autorka: Paulina Kurek
pak/ ral/ wus/

 

Autopromocja
oprac. Wioleta Matela-Marszałek

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Płace nauczycieli. Jest nowy tekst jednolity

Ile wynoszą minimalne stawki wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli obowiązujące od 1 stycznia 2024 r.? 

Gdzie Polacy spędzą czerwcówkę? Sprawdź, zanim wybierzesz kierunek

Po długiej i ciepłej majówce przyszedł czas na kolejny przedłużony weekend. Gdzie Polacy najchętniej wyjadą na wypoczynek?

Od 600 zł do 2400 zł z kilku bonów energetycznych na jeden adres. Czy będą kłopoty jak przy dodatku osłonowym i węglowym?

Trzeba złożyć osobne wnioski do gminy o bon energetyczny przez każdą z rodzin zamieszkujących wspólnie. Najczęściej będą to dwie rodziny (gospodarstwa domowe). W tym wariancie zamiast od 300 zł do 1200 zł z bonów energetycznych można na jeden adres otrzymać płatność od 600 zł do 2400 zł. Ta najwyższa jest tylko hipotetyczna - w jednym domu musiałyby mieszkać dwie 6-osobowe rodziny ogrzewające dom prądem.

Min. edukacji Barbara Nowacka: Nowe zajęcia w czasie godzin wychowawczych od 1 września 2024 r. Samorządy pytają: Kto za to zapłaci?

Nowość: Zajęcia z pierwszej pomocy na godzinach wychowawczych. Nauczyciele mają wątpliwości - gminy nie mają środków na opłacenie tych zajęć. Nierealne jest, aby w całej Polsce dali radę poprowadzić społecznie kursy pierwszej pomocy wolontariusze (np. z WOŚP).

REKLAMA

Zmiany w nauczaniu od 1 września 2024 r. MEN podpisało rozporządzenie

Zgodnie z rozporządzeniem Ministerstwa Edukacji Narodowej, od 1 września uczniowie, którzy rozpoczynają naukę w szkołach ponadpodstawowych, nie będą mieli dostępu do HiT-u. Ponadto, obowiązkowe zajęcia z pierwszej pomocy będą odbywać się na godzinach wychowawczych.

Od 4788 zł do 5915 zł wynosi minimalne wynagrodzenie nauczycieli. W Dzienniku Ustaw ukazał się jednolity tekst rozporządzenia

W Dzienniku Ustaw ukazał się jednolity tekst rozporządzenia w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli a także dodatków do wynagrodzenia i zapłaty za pracę w dniu wolnym. Jak przedstawiają się stawki? 

Opłaty abonamentowe za używanie odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych 2025 r. KRRiT ustaliła stawki opłat RTV, a także wysokość zniżek za uiszczenie opłat z góry

Opłaty abonamentowe za używanie odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych w 2025 roku. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji (KRRiT) ustaliła stawki opłat RTV, a także wysokość zniżek za uiszczenie opłat z góry.

Nowe podstawy programowe i kanon lektur szkolnych już od 1 września 2024 r.

Ostateczna wersja podstaw programowych obowiązujących od nowego roku szkolnego ma być gotowa do końca tygodnia. W najbliższych dniach ma być również podpisane rozporządzenie o likwidacji HiT.

REKLAMA

Komu przysługuje świadczenie kompensacyjne? W marcu wyniosło 4000 zł

Zakład Ubezpieczeń Społecznych podał, że w marcu 2024 roku nauczycielskie świadczenia kompensacyjne pobierało 12,5 tysiąca osób. To świadczenie stanowi odpowiednik emerytur pomostowych. Przeciętna wysokość kompensacji w marcu wyniosła około 4000 złotych.

Podejście procesowe w nowoczesnej administracji publicznej

Współczesne zarządzanie organizacją wiąże się z podejściem procesowym. W tym modelu, kluczowe procesy biznesowe są identyfikowane, analizowane i optymalizowane, aby zapewnić maksymalną wydajność i jakość, a działania prowadzone są systematycznie i efektywnie. Zarządzanie procesowe pozwala zrozumieć, jak poszczególne czynności wpływają na osiąganie celów organizacji, a także umożliwia identyfikację i eliminację nieefektywnych praktyk. Efektywne zarządzanie procesami przekłada się na poprawę jakości usług oraz produktów, zwiększenie satysfakcji klientów a także lepsze wykorzystanie zasobów.

REKLAMA