Komunikat MEN: Zmiana podstawy programowej kształcenia ogólnego nabiera tempa. Zaczęły się konsultacje projektów rozporządzeń. Czego dotyczą zmiany?

REKLAMA
REKLAMA
Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowało projekty rozporządzeń zmieniających podstawę programową kształcenia ogólnego dla 18 przedmiotów w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Jednocześnie z opublikowaniem projektów rozpoczęły się konsultacje publiczne i uzgodnienia międzyresortowe.
- Projektowane zmiany podstawy programowej do konsultacji
- Czego dotyczą proponowane zmiany
- Nie będzie wymiany podręczników
- Harmonogram zmian
Projektowane zmiany podstawy programowej do konsultacji
Jak twierdzi MEN w komunikacie, przygotowane projekty rozporządzeń zmieniających podstawę programową kształcenia ogólnego uwzględniły część postulatów i sugestii zgłaszanych przez obywateli i różnego typu organizacje i instytucje.
REKLAMA
Treści nauczania z przedmiotów zostaną ograniczone o około 20 proc. Są to głównie treści, które są niemożliwe lub bardzo trudne do zrealizowania w praktyce szkolnej.
Jednocześnie z opublikowaniem projektów rozpoczęły się konsultacje publiczne i uzgodnienia międzyresortowe. Konsultacje potrwają do 13 maja br.
MEN określiło cele zmian w podstawie programowej:
- zwiększenie nacisku na rozwijanie umiejętności praktycznych zamiast wiedzy teoretycznej lub encyklopedycznej;
- zmniejszenie ilości materiału przeznaczonego do opanowania przez ucznia. Przełoży się to na większą motywację do uczenia się, rozwijanie zdolności i zainteresowań oraz kształtowanie właściwych przekonań i postaw;
- zapewnienie adekwatności zakresu treści nauczania – wymagań szczegółowych do wymiaru godzin nauczania przedmiotów;
- zastąpienie wymagań egzaminacyjnych obowiązujących w latach 2021–2024; od 2025 roku treści zawarte w podstawie programowej będą ponownie stanowić jedyną podstawę przeprowadzenia egzaminu ósmoklasisty i egzaminu maturalnego.
Czego dotyczą proponowane zmiany
Proponowane zmiany dotyczą ograniczenia treści nauczania następujących przedmiotów:
- szkoła podstawowa (klasy IV-VIII): język polski, język obcy nowożytny, język łaciński, język mniejszości narodowej lub etnicznej, język regionalny – kaszubski, historia, wiedza o społeczeństwie, matematyka, biologia, geografia, chemia, fizyka, informatyka;
- liceum ogólnokształcące i technikum: język polski, język obcy nowożytny, język łaciński, język mniejszości narodowej lub etnicznej, język regionalny – kaszubski, historia, historia i teraźniejszość, wiedza o społeczeństwie, matematyka, biologia, geografia, chemia, fizyka, informatyka, filozofia, język łaciński i kultura antyczna, historia muzyki, historia sztuki;
- branżowa szkoła I stopnia: język polski, język obcy nowożytny, język mniejszości narodowej lub etnicznej, język regionalny – kaszubski, historia, matematyka, biologia, geografia, chemia, fizyka, informatyka;
- branżowa szkoła II stopnia: język polski, język obcy nowożytny, język mniejszości narodowej lub etnicznej, język regionalny – kaszubski, matematyka, informatyka.
Nie będzie wymiany podręczników
Proponowane zmiany w podstawie programowej zostały przygotowane tak, by nie było konieczności wymiany podręczników.
W roku szkolnym 2024/2025 i w latach kolejnych uczniowie będą mogli korzystać z dotychczasowych podręczników. Wydawcy przekażą nauczycielom korzystającym z ich podręczników informacje o tym, które fragmenty dotychczas wydanych podręczników wykraczać będą poza zakres uszczuplonej podstawy programowej.
Harmonogram zmian
MEN planuje wdrożenie kompleksowej reformy podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego na 2026 r. dla szkoły podstawowej i na 2028 r. w szkole ponadpodstawowej.
Wcześniej, bo od września 2025 r. planowane jest wdrożenie nowych przedmiotów szkolnych:
- edukacji obywatelskiej, która zastąpi historię i teraźniejszość, likwidowaną sukcesywnie od 1 września 2024 r.;
- edukacji zdrowotnej, która zastąpi zajęcia wychowanie do życia w rodzinie. Przedmiot edukacja zdrowotna będzie dla uczniów obowiązkowy.
REKLAMA
REKLAMA