Komunikat MEN: Zmiana podstawy programowej kształcenia ogólnego nabiera tempa. Zaczęły się konsultacje projektów rozporządzeń. Czego dotyczą zmiany?
REKLAMA
REKLAMA
- Projektowane zmiany podstawy programowej do konsultacji
- Czego dotyczą proponowane zmiany
- Nie będzie wymiany podręczników
- Harmonogram zmian
Projektowane zmiany podstawy programowej do konsultacji
Jak twierdzi MEN w komunikacie, przygotowane projekty rozporządzeń zmieniających podstawę programową kształcenia ogólnego uwzględniły część postulatów i sugestii zgłaszanych przez obywateli i różnego typu organizacje i instytucje.
REKLAMA
Treści nauczania z przedmiotów zostaną ograniczone o około 20 proc. Są to głównie treści, które są niemożliwe lub bardzo trudne do zrealizowania w praktyce szkolnej.
Jednocześnie z opublikowaniem projektów rozpoczęły się konsultacje publiczne i uzgodnienia międzyresortowe. Konsultacje potrwają do 13 maja br.
MEN określiło cele zmian w podstawie programowej:
- zwiększenie nacisku na rozwijanie umiejętności praktycznych zamiast wiedzy teoretycznej lub encyklopedycznej;
- zmniejszenie ilości materiału przeznaczonego do opanowania przez ucznia. Przełoży się to na większą motywację do uczenia się, rozwijanie zdolności i zainteresowań oraz kształtowanie właściwych przekonań i postaw;
- zapewnienie adekwatności zakresu treści nauczania – wymagań szczegółowych do wymiaru godzin nauczania przedmiotów;
- zastąpienie wymagań egzaminacyjnych obowiązujących w latach 2021–2024; od 2025 roku treści zawarte w podstawie programowej będą ponownie stanowić jedyną podstawę przeprowadzenia egzaminu ósmoklasisty i egzaminu maturalnego.
Czego dotyczą proponowane zmiany
Proponowane zmiany dotyczą ograniczenia treści nauczania następujących przedmiotów:
- szkoła podstawowa (klasy IV-VIII): język polski, język obcy nowożytny, język łaciński, język mniejszości narodowej lub etnicznej, język regionalny – kaszubski, historia, wiedza o społeczeństwie, matematyka, biologia, geografia, chemia, fizyka, informatyka;
- liceum ogólnokształcące i technikum: język polski, język obcy nowożytny, język łaciński, język mniejszości narodowej lub etnicznej, język regionalny – kaszubski, historia, historia i teraźniejszość, wiedza o społeczeństwie, matematyka, biologia, geografia, chemia, fizyka, informatyka, filozofia, język łaciński i kultura antyczna, historia muzyki, historia sztuki;
- branżowa szkoła I stopnia: język polski, język obcy nowożytny, język mniejszości narodowej lub etnicznej, język regionalny – kaszubski, historia, matematyka, biologia, geografia, chemia, fizyka, informatyka;
- branżowa szkoła II stopnia: język polski, język obcy nowożytny, język mniejszości narodowej lub etnicznej, język regionalny – kaszubski, matematyka, informatyka.
Nie będzie wymiany podręczników
Proponowane zmiany w podstawie programowej zostały przygotowane tak, by nie było konieczności wymiany podręczników.
W roku szkolnym 2024/2025 i w latach kolejnych uczniowie będą mogli korzystać z dotychczasowych podręczników. Wydawcy przekażą nauczycielom korzystającym z ich podręczników informacje o tym, które fragmenty dotychczas wydanych podręczników wykraczać będą poza zakres uszczuplonej podstawy programowej.
Harmonogram zmian
MEN planuje wdrożenie kompleksowej reformy podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego na 2026 r. dla szkoły podstawowej i na 2028 r. w szkole ponadpodstawowej.
Wcześniej, bo od września 2025 r. planowane jest wdrożenie nowych przedmiotów szkolnych:
- edukacji obywatelskiej, która zastąpi historię i teraźniejszość, likwidowaną sukcesywnie od 1 września 2024 r.;
- edukacji zdrowotnej, która zastąpi zajęcia wychowanie do życia w rodzinie. Przedmiot edukacja zdrowotna będzie dla uczniów obowiązkowy.
REKLAMA
REKLAMA