| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Zadania > Kultura > Metropolia przyjazna mieszkańcom

Metropolia przyjazna mieszkańcom

Przemysł czasu wolnego, budowanie różnorodnej oferty kulturalnej, sportowej i kulinarnej dla mieszkańców miast były głównym tematem odbywającego się w Gdańsku IV Międzynarodowego Kongresu Smart Metropolia.

Smart miasto to nie tylko mądre i inteligentne rozwiązania, to także otwartość, umiejętność integrowania mieszkańców, budowania ich tożsamości.

– Tożsamość miasta budują jego obywatele – mówił Paweł Orłowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju. – Oferta tzw. trzecich miejsc, czyli miejsc spędzania czasu wolnego, jest obok miejsca zamieszkania i pracy niezwykle ważna dla rozwoju miasta. Takie miejsca odpoczynku, aktywności społecznej czy pozazawodowej zapewniają większą spójność i społeczna integracje.

W programie kongresu znalazły sie zagadnienia związane z kultura, sportem i rekreacja, szlakami kulinarnymi opartymi na kuchniach regionalnych, projektowaniem przestrzeni miejskiej, edukacja pozaszkolna i skierowana do seniorów, nowoczesna gospodarka odpadami oraz innowacyjnymi rozwiązaniami komunikacyjnym i ich wpływem na rozwój aktywności mieszkańców. Kongresowi Smart Metropolia towarzyszyły Targi Techniki Przemysłowej, Nauki i Innowacji Technikon, Targi Recyklingu i Ekologii Re:miasto oraz Forum Energii.

Smart rozwiązania

Nowinki technologiczne z wykorzystaniem współczesnych urządzeń mobilnych omawiali uczestnicy paneli poświeconych nowym rozwiązaniom internetowym dla mieszkańców i turystów. Większość dużych miast pracuje nad aplikacjami, które maja za zadanie ułatwienie życia mieszkańcom. Maja one zawierać przydatne informacje chociażby z zakresu transportu miejskiego ostrzegające o korkach, utrudnieniach w ruchu czy opóźnieniach w kursowaniu pojazdów.

Kuchnie tworzą ludzie

Najbardziej „smakowity” panel kongresu dotyczył kuchni regionalnej i jej znaczenia dla promowania metropolii. Szefowie kuchni i dziennikarze kulinarni udowadniali, ze polscy konsumenci są coraz bardziej świadomi i wybierają miejsca bardziej wyszukane niż kilka lat temu, kiedy wszyscy zachwycali sie „sieciówkami”. Co więcej, potrafią docenić wyjątkowość oferty opartej na potrawach regionalnych, nawet jeśli wiąże sie to z wyższą cena.

– W większość produktów do mojej kuchni zaopatruje sie na miejscowym targu u lokalnych dostawców, choć potrafię po dobry ser przejechać pół Polski – mówi Bogdan Gałązka, szef kuchni restauracji Gothic na zamku w Malborku. – A zamiast zawodowych kucharzy „z papierami” zatrudniłem u siebie panie „z darem do gotowania” z koła gospodyń i to one budują klimat mojej kuchni.

Kultura czasu wolnego

Kultura powinna sklejać społeczeństwo – do takich wniosków doszli uczestnicy panelu poświeconego wydarzeniom kulturalnym budującym markę metropolii. Zwracali uwagę na to, ze kultura nie tylko pozwala budować więzi, lecz także pomaga nadrabiać inne deficyty. – Kultura jest dziś fundamentem innowacyjności czy konkurencyjności, jest i świat więzi społecznych, które dzięki niej powstają – przekonywał Marcin Nowicki z Instytutu Badan nad Gospodarka Rynkowa, a artysta Czesław Mozil zapewniał, ze animatorami kultury mogą być nie tylko instytucje, ale również pojedynczy ludzie czy nawet kilkunastoletnie dzieci.

W IV edycji Międzynarodowego Kongresu Smart Metropolia w Gdańsku udział wzięło 80 prelegentów, m.in. z Francji, Danii, Wielkiej Brytanii, Szwecji i Polski oraz ponad 500 uczestników. Partnerami Kongresu byli: Grupa ENERGA SA, GreenPL, Microsoft, FBSerwis.

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Mateusz Rudaś

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od samorzad.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK