Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gospodarka

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielomiliardowe wsparcie uruchamiane w ramach kolejnych odsłon Tarczy Antykryzysowej nie powinno być jedyną odpowiedzią państwa polskiego na kryzys gospodarczy wywołany pandemią koronawirusa. Warto sięgać do historii i z niej czerpać naukę, jakich narzędzi użyć do tego, by wykorzystać trudniejsze czasy do modernizacji kraju i przywrócenia gospodarce ścieżki wzrostu gospodarce. W ocenie Instytutu Staszica polskie władze powinny skorzystać z zagranicznych doświadczeń w zakresie finansowania inwestycji infrastrukturalnych. Należy przy tym wziąć pod uwagę, że unijne źródła finansowania nie mogą być traktowane jako jedyne albo kluczowe w wieloletniej perspektywie.
Zdaniem Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu jakiekolwiek zmiany uchwał odpadowych wymagają całościowego dostosowania systemu odpadowego do znowelizowanych przepisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
W ocenie Regionalnej Izby Obrachunkowej podjęta po 6 września 2019 roku uchwała ustalająca stawki opłaty za pojemniki dla wprowadzonej nowej frakcji odpadów, nie jest objęta 12-miesięcznym okresem na dostosowanie jej do nowych przepisów.
Organ, który wyzbył się własności nieruchomości, którą nabył w przeszłości drogą wywłaszczenia bez powiadomienia byłego właściciela o zamiarze przeznaczenia nieruchomości na inny cel niż cel wywłaszczenia i poinformowaniu go o możliwości zwrotu, popełnia delikt, który jednakże wywołuje określone skutki prawnorzeczowe, które to skutki uniemożliwiają temu organowi zadośćuczynić żądaniu byłego właściciela, by nieruchomość mu zwrócić. Były właściciel ma środki prawne, by od organu domagać się naprawienia szkody mu wyrządzonej (art. 415 k.c.), nie może jednakże skutecznie domagać się zwrotu tej nieruchomości od organu, bo ten nie dysponuje środkami prawnymi, by nieruchomość zwrócić. Takie uzasadnienie legło u podstaw wydania wyroku przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie. Orzeczenie zapadło po dokonaniu przez Sąd analizy następującego stanu faktycznego i prawnego.
W dniu 16 kwietnia 2019 r. podpisana została nowa ustawa o gospodarce nieruchomościami. Sprawdź co się zmieni!
Czy rada gminy, podejmując uchwałę na podstawie art. 146 ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami, może postanowić, że stawka opłaty, którą zobowiązani są wnieść właściciele z tytułu wzrostu wartości ich nieruchomości spowodowanej wybudowaniem infrastruktury technicznej (droga, wodociąg itp.), wynosi zero procent?
Dokonując nowelizacji ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym Sejm dokonał jednoczesnej zmiany w ustawie o gospodarce komunalnej. W dniu 5 lipca 2018 roku Sejm uchwalił ustawę o zmianie ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym oraz niektórych innych ustaw.
Zdaniem NSA rada gminy nie może określić w regulaminie czystości minimalnej ilości odpadów wytwarzanych odpadów na danej nieruchomości niezamieszkałej na potrzeby ustalenia minimalnej wielkość pojemników na te odpady. Naczelny Sąd Administracyjny wyrokiem z dnia 14 czerwca 2018 roku (sygn. II OSK 1740/16) uchylił wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 14 kwietnia 2016 roku (sygn. II SA/Wr 872/15) oddalający skargę jednego z przedsiębiorców na uchwałę rady miasta w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku w gminie.
Rada Ministrów przyjęła raport będący prezentacją polskiego podejścia do wdrażania Celów Zrównoważonego Rozwoju. Jest to dokument otwierający lipcowy przegląd Polski przez OZN pod kątem urzeczywistniania globalnej polityki zrównoważonego rozwoju.
Gospodarka nieruchomościami stanowi jedno z najważniejszych zadań własnych gminy. Jej prowadzenie ustawodawca powierzył zarówno organowi wykonawczemu, jak i stanowiącemu, przypisując każdemu z nich odrębny zakres kompetencji w tym zakresie. Wójt i rada muszą tego podziału ściśle przestrzegać, aby dokonywane przez organy czynności mogły być ważne.
Jak traktować nieruchomość w przypadku klasyfikacji gruntów Ba i Br, gdzie udział Br jest mniejszy (w celu stosowania przepisów z ustawy o gospodarce nieruchomościami dotyczących podziałów)?
Gmina przekazując nieruchomość swej jednostce organizacyjnej, nie może dokonać tego z pominięciem prawa pierwszeństwa nabycia przysługującego najemcom.
Rekomendacje do nowelizowanej ustawy Prawo łowieckie zostały przygotowane przez ministerstwo środowiska.
Polacy najchętniej wyjeżdżają do Grecji. Od czerwca do września 2017 roku urlop spędziło tam aż 39 proc. Polaków.
Każdy polski samorząd ma potencjalne szanse na dobrą współpracę z regionami UE czy np. z krajami Partnerstwa Wschodniego (m.in. z Ukrainą i Białorusią). Część polskich samorządów efektywnie współpracuje z miastami partnerskimi. Nie zawsze fakt ten daje możliwość rozwoju i udziału np. w międzynarodowych projektach biznesowych, finansowanych z funduszy UE. Nawiązanie i utrzymanie biznesowej współpracy jest szansą na szybszy rozwój i poprawę sytuacji ekonomicznej i społecznej gminy czy nawet regionu.
Zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt jest głównym celem nowego prawa. Co się zmieni?
Nowelizacja ustawy o gospodarce nieruchomościami wprowadzi nowe zasady wyceny nieruchomości. Zmiany dotyczą m.in. ustalania opłaty adiacenckiej w związku z podziałem nieruchomości. Zmienią się także zasady rozliczania nakładów.
Minister Energii ogranicza dostęp do sieci przesyłowej gazowej zmieniając przepisy dotyczące wymagań technicznych i uzależniając możliwość przyłączenia do sieci przesyłowej od rodzaju prowadzonej działalności, średnicy sieci i mocy przyłączeniowej.
Projekty strategiczne mają unowocześnić polską gospodarkę. Dotyczą one sfery społecznej, otoczenia prawnego przedsiębiorstw. Bardzo istotnym elementem są uproszczenia w dostępie do funduszy unijnych, gdyż w efekcie końcowym powinno to spowodować wzrost gospodarczy.
Europejskie Centrum Biznesu oraz Główny Partner Merytoryczny Elżanowski Cherka & Wąsowski Kancelaria Prawna mają przyjemność zaprosić Państwa do udziału w II edycji Ogólnopolskiego Szczytu Gospodarczego OSG 2016.
Jakie uwarunkowania pozwalają na rezygnację z uzyskiwania decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego w sytuacji braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego? Na okoliczność jakich robót budowlanych można uznać za zbędne postępowanie administracyjne poprzedzające wydanie pozwolenia na budowę? To pytania, które często zadają sobie inwestorzy działający pod presją czasu, w obliczu groźby niedotrzymania terminów na realizację inwestycji.
20 śląskich i zagłębiowskich samorządów oraz 41 samorządowych instytucji, spółek i szpitali będzie wspólnie kupować energię - w sumie 193 gigawatogodziny. W czwartek w siedzibie Górnośląskiego Związku Metropolitalnego zawarto porozumienie o grupowym zakupie prądu.
Radni Kołobrzegu (Zachodniopomorskie) podjęli uchwałę sprzeciwiająca się budowie elektrowni jądrowej w Gąskach k. Mielna. Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 18 radnych, nikt nie był przeciwny, trzy osoby wstrzymały się od głosu.
Dyrektor Okręgowego Urzędu Górniczego w Gliwicach (OUG) wydał w czwartek pozytywną opinię w sprawie wydobycia węgla pod Bytomiem. Przedłużył ważność szczegółowej części planu ruchu zakładu do końca 2012 r. - podał Wyższy Urząd Górniczy (WUG).
Harmonogram przebudowy systemu gospodarowania odpadami oraz zakres zadań nałożonych na samorządy mogą spowodować, że reforma śmieciowa się nie powiedzie. Problemy pojawiają się już na etapie wyboru zasad naliczania opłat, jakie będą ponosić mieszkańcy.
Lokatorzy wynajmujący gminne mieszkania mają szansę stać się ich właścicielami wykupując je po znacznie niższych niż rynkowe cenach. Pamiętać jednak należy o tym, że także po wykupie mieszkania, na nowym właścicielu ciążyć będą zobowiązania, których przestrzeganie urzędnicy gminni będą stanowczo egzekwować.
Władze Dolnego Śląska powierzą prywatnemu partnerowi zarząd odcinkiem dróg wojewódzkich, przenosząc na niego obowiązek ich wyremontowania i utrzymania. Zainteresowanych kontraktem jest kilkanaście firm. To jeden z pierwszych projektów w Polsce wykorzystujących model PPP przy inwestycjach drogowych
Rośnie zainteresowanie samorządów prywatyzacją firm komunalnych. Wynika to m.in. z konieczności poszukiwania nowych sposobów finansowania inwestycji. Sukces największej w historii sprzedaży przedsiębiorstwa będącego własnością miasta przyspieszy ten proces.
Gminy przejęły obowiązki właścicieli nieruchomości w zakresie zagospodarowania odpadów komunalnych. Teraz to samorządy stworzą regiony gospodarki odpadami komunalnymi i będą zobowiązane do budowy i utrzymania instalacji recyklingu i utylizacji.
W cenie za wodę i ścieki można kalkulować tylko te koszty inwestycyjne, które wynikają z wieloletnich planów rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych. Plany takie mają obowiązek przygotowywać przedsiębiorstwa dostarczające wodę i odbierające ścieki. Natomiast zatwierdzają je rady gminy.
Mienie komunalne zgodnie z ustawą o samorządzie terytorialnym to własność gminy (miasta) oraz inne prawa majątkowe należące do gminy (miasta), związków do których należy dana gmina (miasto) oraz mienie innych gminnych osób prawnych, w tym przedsiębiorstw.
Samorządy nie muszą się wykazać konkretnymi oszczędnościami energii, mimo że przepisy unijne wymagają od Polski dużych redukcji w tym zakresie. Warto jednak, by władze lokalne i regionalne same zadbały o zwiększenie efektywności energetycznej, ponieważ przynosi to wymierne korzyści finansowe.
3 marca 2011 weszła w życie ustawa z 17 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o lasach oraz ustawy o ochronie przyrody. Wprowadziła ona udogodnienia dla właścicieli urządzeń przesyłowych. Skutki nowelizacji nieznacznie odczują także gminy.
W 2008 roku 14 gmin z powiatu gnieźnieńskiego i wrzesińskiego zawarło porozumienie międzygminne, którego celem była budowa Regionalnego Zakładu Zagospodarowania Odpadów. Przedstawiamy główne etapy projektu oraz źródła finansowania inwestycji.
Do 15 marca 2011 r. wytwórcy odpadów, w tym przede wszystkim przedsiębiorcy, mieli obowiązek przekazać marszałkom województw zbiorcze zestawienie o wytworzonych w 2010 roku odpadach. Tych, którzy tego nie zrobili albo przygotowali nierzetelne zestawienia, marszałek musi ukarać grzywną 10 tys. zł.
Stworzony w Polsce w 2005 roku system dotyczący postępowania ze zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym ( ZSEE) oparty jest na czterech grupach podmiotów.
Przygotowaniem strategii marketingowej miasta powinna zająć się zewnętrzna firma posiadająca doświadczenie w pracy z samorządami, a cena nie może stanowić podstawowego kryterium jej wyboru – twierdzą zgodnie przedstawiciele miast, które w ostatnim okresie wzbogaciły się o tego typu dokumenty oraz przedstawiciele agencji.
Tak zwana „nowa” ustawa z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym weszła w życie 27 lutego 2009 roku. Zastąpiła ona „martwą” w praktyce ustawę z dnia 28 lipca 2005 roku, na podstawie której nie zostało przeprowadzone dosłownie żadne przedsięwzięcie z udziałem partnera publicznego i prywatnego.
W 25 krajach Unii Europejskiej na składowiska odpadów komunalnych trafia rocznie połowa wszystkich odpadów. Druga połowa jest utylizowana. Niestety, te statystyki nie dotyczą Polski. Ciągle trwają prace nad zmianami legislacyjnymi, które mają ułatwić gminom gospodarowanie odpadami.
O partnerstwie publiczno – prywatnym napisano już bardzo wiele książek i artykułów, odbyła się niezliczona ilość seminariów, konferencji ale - jak się wydaje - nie do końca wiemy jak to narzędzie wykorzystywać w praktyce.
Aktualizacja wysokości opłat rocznych za użytkowanie wieczyste gruntu jest narzędziem, które zmierza do powiązania wartości świadczenia wieczystego użytkownika z rzeczywistą wartością gruntu oddanego mu do używania. Aktualizacja może skutkować zarówno podwyższeniem opłaty, jak i jej obniżeniem, jednak najczęstszą sytuacją jest właśnie zwiększenie obciążenia użytkownika wieczystego.
W niniejszym artykule kontynuujemy cykl rozważań na temat możliwości realizacji projektów PPP w trybie ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym (dalej zwanej: Ustawa).
Zgodnie z ustawą o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych z dnia 9 kwietnia 2010 roku, samorządy zyskały nowe uprawnienia, które mają poprawić ściągalność zobowiązań - m.in. alimentów. Samorządy, zakłady komunalne, fundacje mogą informować Biuro Informacji Gospodarczej (BIG) o zaległych zobowiązaniach finansowych
Minął pierwszy rok obowiązywania nowych przepisów o partnerstwie publiczno-prywatnym i koncesjach. Na ich podstawie powstają już pierwsze projekty. Najwięcej takich inwestycji jest w Wielkopolsce, ale w innych regionach samorządy także realizują przedsięwzięcia w tej formule.
Od kilku lat Polska włącza się do międzynarodowych projektów i programów rewitalizacyjnych. Programy rewitalizacji przygotowane przez gminy, w większym niż dotychczas stopniu, powinny obejmować obszary zdegradowane działalnością przemysłową, celem nadania im nowych funkcji społeczno-gospodarczych.
W rankingu 28 propozycji lokalizacji elektrowni jądrowej w Polsce pierwsze miejsce zajął Żarnowiec, drugie - Warta-Klempicz, a trzecie - Kopań - powiedziała PAP pełnomocnik rządu ds. energetyki jądrowej i wiceminister gospodarki Hanna Trojanowska.
W perspektywie krótko- i średnioterminowej region Europy Środkowo-Wschodniej będzie nadal konkurować z krajami zachodnimi w zakresie kosztów pracy i doświadczenia w obszarze BPO (Business Process Outsourcing/Offshoring), a z krajami Bliskiego Wschodu, Afryki Północnej i Azji w zakresie spójności kulturowej oraz znajomości języków obcych.
Z dniem 1 stycznia 2010 r. likwiduje się gminne i powiatowe fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Regionalna Izba Obrachunkowa w Warszawie wystosowała pismo w tej sprawie do przewodniczących rad, starostów, prezydentów miast, burmistrzów, wójtów i skarbników.
Planowana jest modernizacja i poszerzenie drogi krajowej. Wzdłuż pasa drogi leżą grunty, których właścicielem jest gmina. W związku z tą inwestycją dojdzie do wywłaszczenia gruntów należących do gminy na rzecz Skarbu Państwa. Przedmiotem wywłaszczenia będzie działka niezabudowana. Z tytułu wywłaszczenia gmina otrzyma od Skarbu Państwa odszkodowanie. Czy w takiej sytuacji dojdzie do opodatkowania czynności wywłaszczenia?
7 stycznia 2010 r. weszła w życie ustawa z dnia 5 listopada 2009 r. o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami [dalej: „ugn”] oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Nowelizacja eliminuje wątpliwości interpretacyjne pojawiające się na gruncie dotychczas obowiązujących przepisów, a poprzez zmiany w przepisach regulujących wywłaszczenie nieruchomości ma wpłynąć na przyspieszenie realizacji inwestycji celu publicznego.