REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podział subwencji ogólnej dla JST w 2022 r.

Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Subwencja oświatowa 2022 r.
Subwencja oświatowa 2022 r.
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2022 r. obowiązuje rozporządzenie ministra edukacji regulujące zasady podziału subwencji oświatowej dla JST.

Rozporządzenie jest doprecyzowaniem sposobu mierzenia skali zadań oświatowych i dostosowania do nich wysokości części oświatowej subwencji ogólnej dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego.

REKLAMA

REKLAMA

Algorytm podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jst na rok 2022 jest załącznikiem do rozporządzenia.

Opinia ministerstwa o podziale subwencji oświatowej

Według informacji z Ministerstwa Edukacji i Nauki subwencja oświatowa - zgodnie z uchwaloną przez Sejm w dniu 17 grudnia 2021 r. ustawą budżetową na 2022 r. – została zaprojektowana w kwocie ponad 53,3 mld zł i jest wyższa w stosunku do kwoty subwencji oświatowej na rok 2021 wg ustawy budżetowej o około 1,3 mld zł. Oznacza to wzrost o 2,5 %. W stosunku do kwoty z 2015 r. roku subwencja oświatowa na 2022 r. wzrosła w sumie o ok. 13 mld zł, tj. o 32,2 %. Jednak wzrost w porównaniu do 2021 r. jest znacząco poniżej oczekiwań samorządów. 

Zaproponowany podział środków z subwencji oświatowej na 2022 r. uwzględnia m.in. następujące kwestie:

REKLAMA

  • zwiększenie wartość wagi uwzględniającej zamożność JST i wielkość szkoły,
  • zwiększenie finansowania specjalnych ośrodków wychowawczych,
  • zwiększenie finansowania edukacji domowej,
  • wprowadzenie wskaźników zwiększających i zmniejszających w zakresie uczniów liceum, technikum i szkoły podstawowej,
  • zmiany w finansowaniu szkół dla dorosłych oraz kwalifikacyjnych kursów zawodowych,
  • zmianę sposobu naliczania wagi wiejskiej,
  • zmiany w zakresie naliczania subwencji oświatowej w związku z częściowym ograniczeniem pracy niektórych szkół i placówek w okresie epidemii COVID-19.

Opinia praktyków o podziale subwencji oświatowej

"Następuje zwiększenie wagi subwencji bazowej na uczniów spełniających obowiązek szkolny i nauki poza szkołą — za tzw. nauczanie domowe w trybie art. 37 Prawa oświatowego — z wartości 0,6 na wartość 0,8 (czego pierwotnie nie planowano w projekcie rozporządzenia).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wprowadza się zmiany w kwocie subwencji dla szkół podstawowych na wsi i w miastach do 5000 mieszkańców: jednostki samorządu terytorialnego spełniające warunek tzw. wskaźnika zamożności i szkoły prywatne usytuowane na ich terenie – otrzymają subwencję w wysokości takiej jak w 2021 roku. Natomiast bogatsze gminy wiejskie — wagę z tego tytułu — będą miały zmniejszoną o połowę (do wartości 0,20). Ponadto przewidziano zwiększenie subwencji i dotacji dla szkół (publicznych i niepublicznych) do 18-tu uczniów w klasie — realizujących obowiązek szkolny i nauki (z wartości 0,15 na wartość 0,25).

W odniesieniu do dotacji miesięcznej dla szkół dla dorosłych następuje jej obniżenie, ale za to zwiększa się dotacja jednorazowa „za efekt”, zarówno w szkołach publicznych, jak i niepublicznych – z tytułu zdania egzaminu. Następują też zmiany w zasadach obliczania dotacji dla szkół publicznych i niepublicznych na KKZ-ty.

Zwiększy się subwencja i dotacja na oddziały przygotowania wojskowego w liceach i technikach oraz na oddziały przygotowawcze, a także znacząco zwiększy się subwencja i dotacja dla specjalnych ośrodków wychowawczych.

źródlo: https://www.wiedzasamorzadu.pl

Subwencja oświatowa 2022 r. - wzór

Ustalona w ustawie budżetowej na rok 2022 – po odliczeniu rezerwy, o której mowa w art. 28 ust. 2 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego – część oświatowa (SO) składa się z kwoty bazowej (SOA), kwoty uzupełniającej (SOB) i kwoty na zadania pozaszkolne (SOC):

SO = SOA + SOB + SOC

gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:

1) SO – część oświatowa, po odliczeniu rezerwy, o której mowa w art. 28 ust. 2 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego;

2) SOA – kwota bazowa części oświatowej według finansowego standardu A podziału części oświatowej na realizację zadań szkolnych;

3) SOB – kwota uzupełniająca części oświatowej według wag P zwiększających finansowy standard A na realizację zadań szkolnych;

4) SOC – kwota części oświatowej na realizację zadań pozaszkolnych.

Subwencja oświatowa 2022 r. - finansowy standard A

Finansowy standard A podziału części oświatowej na ucznia przeliczeniowego określa się według wzoru:

A = SoO/ Up

Finansowy standard A stanowi kalkulacyjną kwotę jednostkową na ucznia przeliczeniowego, używaną dla ustalenia kwot SOA, SOB i SOC należnej jednostce samorządu terytorialnego części oświatowej SO. Finansowy standard A ustala się na podstawie danych z bazowego roku szkolnego.

Konstruując algorytmem podziału subwencji oświatowej na rok 2022 rząd szacował się, że finansowy standard A wyniesie ok. 6.118  zł. W stosunku do roku 2021, w którym finansowy standard A wynosił 6069 zł, byłby to wzrost o ok. 0,8%, (49 zł).

Do tej wartości pod koniec 2021 negatywnie odniósł się ZNP:

"Związek Nauczycielstwa Polskiego w odpowiedzi na pismo z dnia 05 listopada 2021 r. przesyła opinię do projektu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2022.

Stanowisko Związku Nauczycielstwa Polskiego do przedłożonego projektu rozporządzenia jest negatywne.

Zgodnie z wstępnym algorytmem podziału subwencji oświatowej w roku 2022 szacuje się, że finansowy standard A wyniesie ok. 6.118 zł. W stosunku do roku 2021, w którym finansowy standard A wynosi 6069 zł, wzrośnie on o ok. 0,8%, tj. o ok. 49 zł. W 2020 r. wzrost standardu A wynosił odpowiednio 418 zł i 7,5%.

Tak więc w 2022 r. mamy do czynienia ze śladowym wzrostem wysokości finansowego standardu A.

Tak niewielki wzrost wysokości standardu A to skutek nieznacznego, bo jedynie o 2,6% wzrostu kwoty części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2022 w stosunku do roku 2021.

Zdaniem Związku Nauczycielstwa Polskiego podwyższenie finansowego standardu A w roku 2022 do kwoty 6.118 nie gwarantuje prawidłowego zabezpieczenia finansowania zadań oświatowych w sposób umożliwiający zabezpieczenie prawidłowej ich realizacji przez jednostki samorządu terytorialnego.

Treść uzasadnienia w zakresie zwiększenia wysokości finansowego standardu A całkowitym milczeniem pomija kwestię zabezpieczenia środków na podwyższenie wynagrodzeń nauczycieli w roku 2022."

Pełna treść tego stanowiska znajduje się pod linkiem.

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI I NAUKI z dnia 21 grudnia 2021 r. w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2022 – Dz.U. z 2021 r. poz. 2453

Rozporządzenie stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 28 ust. 6 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 1672, z późn. zm.).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
KSeF i fakturowanie ustrukturyzowane w samorządach. Na co się przygotować?

Krajowy System e-Faktur to system teleinformatyczny, z którego już niebawem będą musieli korzystać wszyscy krajowi podatnicy polskiego podatku od towarów i usług. Jednak nie jest to cały krąg podmiotowy stosowania KSeF.

Jeden PSZOK na 50 000 mieszkańców? Szykują się zmiany w gminach

W PSZOK będzie można przyjmować odpłatnie nowe rodzaje odpadów. Rady gmin otrzymają możliwość wprowadzenia ulg dla osób starszych i znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej. To tylko niektóre zmiany, jakie ma wprowadzić nowelizacja ustawy czystościowej.

13 mld zł na program modernizacji służb MSWiA w latach 2026-2029. Większość na inwestycje budowlane, sprzęt oraz nowe etaty w Policji, Straży Granicznej i PSP

Prezydent Karol Nawrocki podpisał 15 grudnia 2025 r. ustawę wprowadzającą program modernizacji służb MSWiA na lata 2026-2029. Zakłada ona przekazanie na ten cel 13 mld zł. Do Policji trafi 7,3 mld zł, z czego największa część zostanie przeznaczona na inwestycje budowlane i remonty.

Ponowny wniosek o orzeczenie o niepełnosprawności w 2026 roku. Kto musi złożyć?

Kto musi złożyć ponowny wniosek o orzeczenie o niepełnosprawności w 2026 r.? Czym skutkuje błąd we wniosku bądź niezłożenie go?

REKLAMA

Sytuacja budżetowa odbije się czkawką w sądownictwie? Uchwalony budżet na 2026 r. przewiduje dla Sądu Najwyższego ok. 7% mniej środków niż zakładał przedłożony projekt

Pierwszy Prezes Sądu Najwyższego Małgorzata Manowska publikuje sprzeciw wobec cięć budżetowych w planie finansowym Sądu Najwyższego na 2026 rok. Względem przedłożonego przez SN projektu dochodów i wydatków, środki przegłosowane przez posłów dla Sądu Najwyższego w ustawie budżetowej są niższe o ok. 7%. To ma oznaczać, że nie zostały zagwarantowane środki na planowaną działalność SN w 2026 r.

Nie tylko „rury i oczyszczalnie”: FENX.01.03 Gospodarka wodno-ściekowa - szansa na prawdziwie nowoczesną gospodarkę wodno-ściekową. Jak uzyskać dotację?

Nowy nabór FENX.01.03 Gospodarka wodno-ściekowa to nie tylko dotacje na kanalizację i oczyszczalnie. To okazja, żeby uporządkować całą gospodarkę wodno-ściekową w aglomeracjach ≥ 15 000 RLM, wzmocnić odporność na zmiany klimatu, ograniczyć koszty energii i straty wody – z dofinansowaniem nawet do 70% kosztów kwalifikowanych.

Twierdza Wrocław bez tarczy. Jak miasto stało się bazą NATO, ale nikt nie pomyślał o ludziach

Historia zna już jedno hasło: Festung Breslau - twierdza Wrocław, miasto zamienione w punkt oporu bez oglądania się na los cywilów. Dziś nie ma wojny i nikt nie buduje barykad na ulicach, ale w dziwnie znajomy sposób Wrocław znowu staje się twierdzą. Tym razem logistyczną bazą NATO. Różnica jest taka, że dziś mieliśmy czas, aby pomyśleć o bezpieczeństwie mieszkańców. I nie zrobiliśmy z tym nic.

Najdroższe śmieci w Polsce? Jak wrocławianie dopłacają do dumpingu cenowego na innych rynkach

Wrocław od kilku lat znajduje się w ścisłej czołówce najdroższych miast w Polsce pod względem opłat za odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów komunalnych. Tłem obecnej drożyzny był głośny, ciągnący się miesiącami przetarg na obsługę systemu, w którym złożone przez firmy oferty przekroczyły możliwości finansowe miasta – roczne koszty miały sięgnąć ponad 500 mln zł, czyli około 300 mln zł więcej niż w poprzednim budżecie. Oferenci wysłali około 250 pytań dotyczących specyfikacji, złożono kilkadziesiąt odwołań do Krajowej Izby Odwoławczej oraz skarg, które do dziś rozstrzygane są przez sądy. Unieważnienie przetargu uratowało wrocławian przed natychmiastową, drastyczną podwyżką, ale na pewno nie rozwiązało problemu.

REKLAMA

Inwestycje infrastrukturalne. Nie ma tuneli drogowych i kolejowych bez inżynierów i narzędzi geodezyjnych [WYWIAD]

Praktyka zawodowa geodety jest służbą publiczną, bardzo ważną w kontekście projektów infrastrukturalnych, realizowanych przy współudziale specjalistów innych branż, m.in. inżynierów budownictwa, transportu, energetyki, hydrotechniki czy tunelowania. Dr hab. inż. Tomasz Lipecki z Wydziału Geodezji Górniczej i Inżynierii Środowiska Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, członek Komitetu Naukowego GeoConnect Expo – międzynarodowych, targów geodezyjnych, które odbędą się 14-15 kwietnia 2026 w Kielcach, o roli geodezji w projektach infrastrukturalnych oraz o istocie i misji zawodu geodety rozmawia z Wiceprezesem Geodezyjnej Izby Gospodarczej Dariuszem Tomaszewskim z firmy GEOPRZEM.

W urzędach dodatkowe 13 dni urlopu. Do wykorzystania w 6 miesięcy. I 2 modele skróconego czasu pracy

Mniej godzin w pracy i dłuższe urlopy dla pracowników samorządowych oraz inwestycje w nowe technologie usprawniające obsługę mieszkańców planują jednostki samorządu terytorialnego w ramach pilotażu skróconego czasu pracy.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA