Podział subwencji ogólnej dla JST w 2022 r.

Rozporządzenie jest doprecyzowaniem sposobu mierzenia skali zadań oświatowych i dostosowania do nich wysokości części oświatowej subwencji ogólnej dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego.
Algorytm podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jst na rok 2022 jest załącznikiem do rozporządzenia.
Opinia ministerstwa o podziale subwencji oświatowej
Według informacji z Ministerstwa Edukacji i Nauki subwencja oświatowa - zgodnie z uchwaloną przez Sejm w dniu 17 grudnia 2021 r. ustawą budżetową na 2022 r. – została zaprojektowana w kwocie ponad 53,3 mld zł i jest wyższa w stosunku do kwoty subwencji oświatowej na rok 2021 wg ustawy budżetowej o około 1,3 mld zł. Oznacza to wzrost o 2,5 %. W stosunku do kwoty z 2015 r. roku subwencja oświatowa na 2022 r. wzrosła w sumie o ok. 13 mld zł, tj. o 32,2 %. Jednak wzrost w porównaniu do 2021 r. jest znacząco poniżej oczekiwań samorządów.
Zaproponowany podział środków z subwencji oświatowej na 2022 r. uwzględnia m.in. następujące kwestie:
- zwiększenie wartość wagi uwzględniającej zamożność JST i wielkość szkoły,
- zwiększenie finansowania specjalnych ośrodków wychowawczych,
- zwiększenie finansowania edukacji domowej,
- wprowadzenie wskaźników zwiększających i zmniejszających w zakresie uczniów liceum, technikum i szkoły podstawowej,
- zmiany w finansowaniu szkół dla dorosłych oraz kwalifikacyjnych kursów zawodowych,
- zmianę sposobu naliczania wagi wiejskiej,
- zmiany w zakresie naliczania subwencji oświatowej w związku z częściowym ograniczeniem pracy niektórych szkół i placówek w okresie epidemii COVID-19.
Opinia praktyków o podziale subwencji oświatowej
"Następuje zwiększenie wagi subwencji bazowej na uczniów spełniających obowiązek szkolny i nauki poza szkołą — za tzw. nauczanie domowe w trybie art. 37 Prawa oświatowego — z wartości 0,6 na wartość 0,8 (czego pierwotnie nie planowano w projekcie rozporządzenia).
Wprowadza się zmiany w kwocie subwencji dla szkół podstawowych na wsi i w miastach do 5000 mieszkańców: jednostki samorządu terytorialnego spełniające warunek tzw. wskaźnika zamożności i szkoły prywatne usytuowane na ich terenie – otrzymają subwencję w wysokości takiej jak w 2021 roku. Natomiast bogatsze gminy wiejskie — wagę z tego tytułu — będą miały zmniejszoną o połowę (do wartości 0,20). Ponadto przewidziano zwiększenie subwencji i dotacji dla szkół (publicznych i niepublicznych) do 18-tu uczniów w klasie — realizujących obowiązek szkolny i nauki (z wartości 0,15 na wartość 0,25).
W odniesieniu do dotacji miesięcznej dla szkół dla dorosłych następuje jej obniżenie, ale za to zwiększa się dotacja jednorazowa „za efekt”, zarówno w szkołach publicznych, jak i niepublicznych – z tytułu zdania egzaminu. Następują też zmiany w zasadach obliczania dotacji dla szkół publicznych i niepublicznych na KKZ-ty.
Zwiększy się subwencja i dotacja na oddziały przygotowania wojskowego w liceach i technikach oraz na oddziały przygotowawcze, a także znacząco zwiększy się subwencja i dotacja dla specjalnych ośrodków wychowawczych.
źródlo: https://www.wiedzasamorzadu.pl
Subwencja oświatowa 2022 r. - wzór
Ustalona w ustawie budżetowej na rok 2022 – po odliczeniu rezerwy, o której mowa w art. 28 ust. 2 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego – część oświatowa (SO) składa się z kwoty bazowej (SOA), kwoty uzupełniającej (SOB) i kwoty na zadania pozaszkolne (SOC):
SO = SOA + SOB + SOC
gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:
1) SO – część oświatowa, po odliczeniu rezerwy, o której mowa w art. 28 ust. 2 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego;
2) SOA – kwota bazowa części oświatowej według finansowego standardu A podziału części oświatowej na realizację zadań szkolnych;
3) SOB – kwota uzupełniająca części oświatowej według wag P zwiększających finansowy standard A na realizację zadań szkolnych;
4) SOC – kwota części oświatowej na realizację zadań pozaszkolnych.
Subwencja oświatowa 2022 r. - finansowy standard A
Finansowy standard A podziału części oświatowej na ucznia przeliczeniowego określa się według wzoru:
A = SoO/ Up
Finansowy standard A stanowi kalkulacyjną kwotę jednostkową na ucznia przeliczeniowego, używaną dla ustalenia kwot SOA, SOB i SOC należnej jednostce samorządu terytorialnego części oświatowej SO. Finansowy standard A ustala się na podstawie danych z bazowego roku szkolnego.
Konstruując algorytmem podziału subwencji oświatowej na rok 2022 rząd szacował się, że finansowy standard A wyniesie ok. 6.118 zł. W stosunku do roku 2021, w którym finansowy standard A wynosił 6069 zł, byłby to wzrost o ok. 0,8%, (49 zł).
Do tej wartości pod koniec 2021 negatywnie odniósł się ZNP:
"Związek Nauczycielstwa Polskiego w odpowiedzi na pismo z dnia 05 listopada 2021 r. przesyła opinię do projektu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2022.
Stanowisko Związku Nauczycielstwa Polskiego do przedłożonego projektu rozporządzenia jest negatywne.
Zgodnie z wstępnym algorytmem podziału subwencji oświatowej w roku 2022 szacuje się, że finansowy standard A wyniesie ok. 6.118 zł. W stosunku do roku 2021, w którym finansowy standard A wynosi 6069 zł, wzrośnie on o ok. 0,8%, tj. o ok. 49 zł. W 2020 r. wzrost standardu A wynosił odpowiednio 418 zł i 7,5%.
Tak więc w 2022 r. mamy do czynienia ze śladowym wzrostem wysokości finansowego standardu A.
Tak niewielki wzrost wysokości standardu A to skutek nieznacznego, bo jedynie o 2,6% wzrostu kwoty części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2022 w stosunku do roku 2021.
Zdaniem Związku Nauczycielstwa Polskiego podwyższenie finansowego standardu A w roku 2022 do kwoty 6.118 nie gwarantuje prawidłowego zabezpieczenia finansowania zadań oświatowych w sposób umożliwiający zabezpieczenie prawidłowej ich realizacji przez jednostki samorządu terytorialnego.
Treść uzasadnienia w zakresie zwiększenia wysokości finansowego standardu A całkowitym milczeniem pomija kwestię zabezpieczenia środków na podwyższenie wynagrodzeń nauczycieli w roku 2022."
Pełna treść tego stanowiska znajduje się pod linkiem.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI I NAUKI z dnia 21 grudnia 2021 r. w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2022 – Dz.U. z 2021 r. poz. 2453
Rozporządzenie stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 28 ust. 6 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 1672, z późn. zm.).
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
Komentarze(0)
Pokaż: