REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PPP rośnie w siłę. Podsumowanie X Forum Liderów PPP

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
PPP rośnie w siłę. Podsumowanie X Forum Liderów PPP
PPP rośnie w siłę. Podsumowanie X Forum Liderów PPP
KAMILA BUJAKOWSKA
Media

REKLAMA

REKLAMA

„Przyszłość PPP w Polsce” była tematem przewodnim jubileuszowej, dziesiątej edycji Forum Liderów PPP, która odbyła się 16 czerwca 2025 roku w Warszawie. W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele administracji rządowej i samorządowej, parlamentarzyści, eksperci, instytucje finansujące, partnerzy prywatni oraz promotorzy projektów realizowanych w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Wśród gości znaleźli się m.in. wicemarszałek Senatu Maciej Żywno, senatorowie Joanna Sekuła i Adam Szejnfeld, a także praktycy rynku PPP z Polski i Europy.

Tempo rozwoju PPP w Polsce wciąż nie jest zadowalające

Forum otworzył senator Adam Szejnfeld, który przypomniał, że jako „rodzic PPP” obserwuje rozwój tego rynku w Polsce od 2009 roku, kiedy weszła w życie ustawa o partnerstwie publiczno-prywatnym. Zwrócił jednak uwagę, że tempo rozwoju PPP w Polsce wciąż nie jest zadowalające. Przypomniał, że do tej pory zawarto 204 umowy o łącznej wartości 10 mld zł, a wszczęto około 700 postępowań. Aż 90 proc. umów PPP zostało podpisanych przez jednostki samorządu terytorialnego. Największy spadek liczby zawieranych umów zanotowano w latach 2022–2023, jednak od 2024 roku liczba nowych postępowań znów rośnie. Zdaniem senatora, szansą na dalszy rozwój PPP są inwestycje związane z transformacją energetyczną oraz infrastrukturą obronną. Jak podkreślał: „To są inwestycje, które wymagają ogromnych pieniędzy (…) Przynajmniej część z nich można zrealizować w formule PPP”.

REKLAMA

REKLAMA

Konieczne jest uproszczenie procedur, by ułatwić realizację projektów w formule PPP i zwiększyć zaufanie władz lokalnych do tej ścieżki inwestycyjnej

Na konieczność zmian formalno-prawnych wskazywał z kolei wicemarszałek Maciej Żywno. Zwrócił uwagę, że problemem dla samorządów bywają projekty quasi-PPP, które nie spełniają warunków ustawowych, a mimo to są często przedstawiane jako alternatywa dla klasycznego modelu partnerstwa. W jego ocenie, konieczne jest uproszczenie procedur, by ułatwić realizację projektów w formule PPP i zwiększyć zaufanie władz lokalnych do tej ścieżki inwestycyjnej.

W podobnym tonie wypowiadała się senator Joanna Sekuła, podkreślając, że ograniczone możliwości pozyskiwania funduszy inwestycyjnych przez samorządy naturalnie skłaniają do korzystania z PPP. Jak mówiła: „Kiedy pieniądz jest trudno dostępny, wtedy otwierają się fundusze kapitałowe”. Przypomniała też przykład Sosnowca, gdzie w formule PPP zrealizowano energomodernizację 24 budynków, wskazując na dodatkową korzyść tego modelu – pozyskanie do projektu prywatnego partnera, który wnosi wiedzę, doświadczenie i długofalową odpowiedzialność za efekt końcowy.

REKLAMA

Pierwsza część Forum poświęcona była najlepszym przykładom sukcesów PPP z Polski i Europy oraz wynikającym z nich dobrym praktykom.

Moderatorem dyskusji był Tomasz Korczyński, adwokat i Counsel z kancelarii GTLaw. Wśród prelegentów znaleźli się: Przemysław Szulfer (Vinci Construction Polska – Warbud i Eurovia Polska), Anna Łopaciuk (Bank Gospodarstwa Krajowego), Natalia Olszewska (Urząd Miasta Łodzi), Agnieszka Lizis (International Finance Corporation, Grupa Banku Światowego), Robert Abramowski (Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej) oraz Maciej Mosiej (Interparking).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pięć przewag partnerstwa publiczno-prywatnego – doświadczenia Łodzi w praktyce”

Podczas prezentacji „Pięć przewag partnerstwa publiczno-prywatnego – doświadczenia Łodzi w praktyce” Tomasz Walczak vel. Walczyk z Urzędu Miasta Łodzi przedstawił konkretne przykłady tego, jak PPP przekłada się na wymierne korzyści dla samorządów, mieszkańców i partnerów prywatnych. Druga prezentacja, poprowadzona przez Roberta Abramowskiego z MFiPR, dotyczyła działań Jednostki Centralnej na rzecz wsparcia rynku PPP i obradowania sektorowych grup roboczych.

Panel dyskusyjny „Między interesem publicznym a prywatnym zyskiem – jak znaleźć równowagę?”

W drugiej części Forum odbył się panel dyskusyjny „Między interesem publicznym a prywatnym zyskiem – jak znaleźć równowagę?”, podczas którego Marcin Borek z Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR) oraz Grzegorz Kaczorowski z Urzędu Miasta Warszawy dzielili się swoimi doświadczeniami w realizacji projektów PPP. Wskazywali na konieczność budowania partnerskich relacji opartych na przejrzystości, wzajemnym zaufaniu i zrozumieniu celów obu stron. Podkreślano, że dobrze skonstruowana umowa PPP powinna zapewniać równowagę interesów – gwarantować prywatnemu inwestorowi przewidywalność zwrotu z inwestycji, a sektorowi publicznemu – wysoką jakość i efektywność zarządzania infrastrukturą przez cały okres jej eksploatacji.

Ważne

Organizowane od 2016 roku Forum Liderów PPP stało się najważniejszą platformą wymiany wiedzy, doświadczeń i dobrych praktyk w obszarze PPP w Polsce. Głównym celem wydarzenia pozostaje popularyzacja wiedzy o partnerstwie publiczno-prywatnym i wskazywanie na korzyści tego modelu przy realizacji przedsięwzięć o strategicznym znaczeniu dla lokalnych społeczności. Z okazji dziesiątej jubileuszowej edycji, Organizator otrzymał Order Senacki w uznaniu za promocję formuły wspierającej realizację wysokiej jakości inwestycji publicznych w PPP. Order odebrała Kamila Król, Prezeska EFIZ. W obliczu coraz większych potrzeb inwestycyjnych samorządów i ograniczonych zasobów budżetowych, PPP staje się nie tylko alternatywą, ale często jedyną realną ścieżką do realizacji ambitnych projektów infrastrukturalnych.

Eksperci zgodnie podkreślali, że formuła PPP, dzięki zaangażowaniu kapitału prywatnego oraz wykorzystaniu jego know-how, pozwala jednostkom publicznym nie tylko na odciążenie budżetów, ale przede wszystkim na uzyskanie lepszej jakości usług i infrastruktury. Coraz częściej mówi się o roli PPP w transformacji energetycznej, cyfryzacji oraz realizacji projektów o znaczeniu obronnym. Jeśli te prognozy się sprawdzą, najbliższe lata mogą być czasem dynamicznego rozwoju rynku PPP w Polsce. Partnerami wydarzenia byli VINCI/WARBUD, BGK i Interparking.

Media

Media

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

REKLAMA

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

REKLAMA

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

REKLAMA