REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady przeprowadzania kontroli przetargów

Ewa Graczewska-Ivanova

REKLAMA

REKLAMA

Dwa podstawowe narzędzia kontrolne prezesa Urzędu Zamówień Publicznych to kontrola uprzednia prowadzona przed zawarciem umowy oraz kontrola następcza, dokonywana już po udzieleniu zamówienia. Podstawowym dokumentem, w którym są utrwalane czynności zamawiającego, to protokół postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.

Do obowiązków prezesa Urzędu Zamówień Publicznych (UZP) należy nadzór nad przestrzeganiem przepisów dotyczących przetargów publicznych. Zadanie to jest realizowane w szczególności poprzez dokonywanie kontroli procesu udzielania zamówień publicznych. Prezes UZP może podjąć działania kontrolne w stosunku do każdego postępowania i na każdym etapie prowadzonego przetargu. Kontroli podlegają również podmioty prywatne, które są zobowiązane do stosowania procedur określonych w prawie zamówień publicznych.

Kryterium legalności

Kontrola prezesa UZP może polegać tylko na badaniu zgodności postępowania przetargowego z przepisami prawa zamówień publicznych oraz aktami wykonawczymi wydanymi na jego podstawie. Nie może ona dotyczyć badania celowości zakupów, ich terminowości czy wielkości kwoty, jaka została przeznaczona na realizację zamówienia.

Kontrola przeprowadzana jest tylko w siedzibie UZP, a to oznacza, że niedopuszczalne jest wykonywanie kontroli np. w siedzibie zamawiającego. Do czynności kontrolnych prezesa UZP stosuje się przede wszystkim przepisy prawa zamówień publicznych, które mają charakter regulacji szczególnej w stosunku do k.p.a. W sprawach nieuregulowanych w prawie zamówień publicznych do czynności kontrolnych stosuje się odpowiednio kodeks postępowania administracyjnego.

Decyzję o wszczęciu kontroli podejmuje prezes UZP lub inna upoważniona przez niego osoba, np. wiceprezes UZP lub dyrektor departamentu kontroli. Kontrola może nastąpić z inicjatywy prezesa UZP, np. po informacji od przedsiębiorcy ubiegającego się o zamówienie lub na skutek informacji medialnych wskazujących na możliwość pewnych nieprawidłowości. Niektóre kontrole są natomiast wszczynane obligatoryjnie przez prezesa UZP z mocy prawa.

Co do zasady kontrola rozpoczyna się od momentu doręczenia zamawiającemu żądania przekazania do UZP kopii dokumentacji postępowania. Wyjątkowo w przypadku kontroli uprzedniej największych postępowań (art. 167 ust. 3 prawa zamówień publicznych) wszczęcie kontroli wygląda inaczej. To zamawiający ma obowiązek przekazać kopie dokumentacji przetargowej do UZP. Całość przesłanej dokumentacji powinna być potwierdzona za zgodność z oryginałem przez kierownika zamawiającego i dostarczona niezwłocznie do UZP.

Stan faktyczny organ kontrolujący ustala na podstawie zebranych dowodów, mogą nimi być w szczególności dokumenty, np. protokół postępowania wraz ze wszystkimi załącznikami, wyjaśnienia kierownika zmawiającego i jego pracowników oraz opinie biegłych. Z przebiegu kontroli sporządzany jest protokół, którego celem jest udokumentowanie postępowania. Zalecenia pokontrolne lub informacja o wyniku kontroli stanowią załącznik do protokołu kontroli oraz do protokołu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.

Rodzaje kontroli

Prawo zamówień publicznych wyróżnia dwa podstawowe narzędzia kontrolne prezesa UZP: kontrolę uprzednią prowadzoną przed zawarciem umowy oraz kontrolę następczą dokonywaną już po udzieleniu zamówienia. Kontrola następcza jest zawsze fakultatywna i można ją przeprowadzić w terminie czterech lat od dnia udzielenia zamówienia, natomiast kontrola uprzednia może mieć charakter fakultatywny lub obligatoryjny w przypadku postępowań o największej wartości. Obowiązkowym kontrolom uprzednim podlegają przetargi o największej wartości, czyli postępowania, których wartość szacunkowa jest równa lub większa niż 10 mln euro dla dostaw i usług oraz 20 mln euro dla robót budowlanych.

Kontrola uprzednia

W przypadku postępowań podlegających obligatoryjnej kontroli uprzedniej zamawiający niezwłocznie po wyborze najkorzystniejszej oferty, a jeżeli wniesiono protest na wybór najkorzystniejszej oferty - po ostatecznym rozstrzygnięciu protestu, a przed zawarciem umowy, przekazuje prezesowi UZP kopie dokumentacji postępowania w celu przeprowadzenia kontroli uprzedniej.

Wszczęcie kontroli uprzedniej powoduje zawieszenie biegu związania ofertą do dnia ostatecznego rozstrzygnięcia zastrzeżeń, a więc upływu terminu na wniesienie zastrzeżeń do zaleceń lub doręczenie uchwały Rady Zamówień Publicznych (lub Krajowej Izby Odwoławczej).

Zakończenie kontroli następuje z chwilą doręczenia zamawiającemu zaleceń pokontrolnych lub informacji o wynikach kontroli. W przypadku przetargów wszczętych po wejściu w życie ostatniej nowelizacji prawa zamówień publicznych z 13 kwietnia 2007 r. koniec kontroli uprzedniej ma miejsce również w razie niedoręczenia zaleceń w wyznaczonych terminach.

Jeśli zamawiający się zgadza z zaleceniami, przekazuje prezesowi UZP zawiadomienie o wykonaniu czynności w nich zawartych. Jednocześnie powinien przekazać takie zawiadomienie wykonawcy, którego oferta została wybrana. Kierownik zamawiającego może zgłosić do zaleceń zastrzeżenia. Ma na to siedem dni od dnia otrzymania zaleceń. Prezes UZP ma obowiązek rozpatrzyć racje zamawiającego w terminie siedmiu dni od ich otrzymania.

Prezes powinien przeprowadzić kontrolę uprzednią w ciągu 14 dni od dnia doręczenia mu dokumentów przez zamawiającego. W szczególnie skomplikowanych sprawach termin ten może ulec wydłużeniu do 30 dni. W przypadku nieuwzględnienia zastrzeżeń, które dotyczą obowiązku unieważnienia postępowania, prezes UZP przekazuje zastrzeżenia do zaopiniowania Radzie Zamówień Publicznych (a od 12 października 2007 r. Krajowej Izbie Odwoławczej). Taka opinia jest wiążąca dla prezesa UZP.

Kontrola następcza

Przepisy nie ograniczają zakresu przedmiotowego ani czasu trwania kontroli następczej. Może ona trwać tyle czasu, ile będzie niezbędne na dla prawidłowego wykonania czynności kontrolnych. Jej zakończenie ma miejsce wtedy, gdy zamawiający otrzyma informację o wynikach kontroli. Zwiera ona informacje o stwierdzeniu naruszeń bądź o ich braku. W przypadku kontroli następczej nie ma zaleceń pokontrolnych. Choć w przypadku powtarzających się nieprawidłowości powinna istnieć taka możliwość.

NIEZBĘDNE DANE O KONTROLI

Protokół kontroli zawiera:

l nazwę (firmę) i adres zamawiającego

l datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli

l imiona i nazwiska kontrolujących

l oznaczenie postępowania o udzielenie zamówienia, które było przedmiotem kontroli

l informacje o stwierdzeniu naruszeń oraz wskazanie osób za nie odpowiedzialnych

l wyszczególnienie załączników

WSKAZANIA PO KONTROLI

Zalecenia pokontrolne prezesa UZP mogą polegać na wskazaniu:

l obowiązku unieważnienia postępowania z powodu stwierdzenia naruszeń, które powodowałyby nieważność umowy w sprawie zamówienia publicznego (art. 146 ust. 1 prawa zamówień publicznych). Takie zalecenie powoduje, że nie można zawrzeć umowy w sprawie zamówienia publicznego.

l obowiązku usunięcia naruszeń. Zamawiający w takim przypadku może zawrzeć umowę, ale dopiero po ich usunięciu.

l braku naruszeń albo stwierdzeniu naruszeń nieistotnych, które nie miały wpływu na wynik postępowania. Zamawiający może wtedy zawrzeć umowę.

SKUTKI NARUSZEŃ WYKRYTE W CZASIE KONTROLI

Prezes UZP może w razie ujawnienia naruszenia przepisów:

l zawiadomić właściwego rzecznika dyscypliny finansów publicznych o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych lub wystąpić z wnioskiem o ukaranie za naruszenie dyscypliny finansów publicznych do właściwej komisji orzekającej;

l nałożyć karę pieniężną;

l wystąpić do sądu o stwierdzenie nieważności umowy w całości lub w części.

EWA GRĄCZEWSKA-IVANOVA

ewa.graczewska-ivanova@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

l Ustawa z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2006 r. nr 164, poz. 1163 ze zm.).

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak wyliczyć trzynastkę (dodatkowe wynagrodzenie roczne) dla pracownika samorządowego? RIO: nie można wliczać jednorazowych, nieperiodycznych wypłat

Regionalna Izba Obrachunkowa w piśmie z 28 stycznia 2025 r. wyjaśniła, że do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego (tzw. trzynastki) wlicza się te składniki wynagrodzenia, które przyjmowane są do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, a także wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy oraz wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy przysługujące pracownikowi, który podjął pracę w wyniku przywrócenia do pracy. Do tej podstawy nie wlicza się natomiast jednorazowych lub nieperiodycznych wypłat za spełnienie określonego zadania bądź za określone osiągnięcie.

Z Radomia polecisz tylko w dwóch kierunkach. Jeden wkrótce będzie zawieszony

Jedynie ponad 3 tys. pasażerów. Tylu odprawiło lotnisko w Radomiu w styczniu. To o połowę mniej niż w tym samym miesiącu 2024 roku. Polskie Porty Lotnicze przekazały, że na ten moment dostępne są dwa regularne kierunki lotów.

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Komisji ds. Polityki Społecznej i Ochrony Zdrowia Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza dotyczące usprawnienia działania organów pomocy społeczne.

Raport o stanie gminy 2025 szybko i bez błędów. Kielce, Wrocław i Jarocin już to zrobiły ... z pomocą AI

Gminom pozostało nieco ponad 100 dni na przygotowanie obowiązkowych sprawozdań, w których co roku raportują kluczowe informacje i rozliczają się z efektów realizowanych projektów. Czy to dużo czasu? Niekoniecznie, biorąc uwagę, że gminom w zależności od ich wielkości i specyficznych potrzeb stworzenie takiego opracowania zajmuje od min. 120, do nawet 2500 godzin, czyli 312 dni (!) i może angażować aż 20 pracowników (Dane szacunkowe: Integrator Danych Miejskich IRMiR). Dlatego przygotowując raport, gmina musi nierzadko sięgać po dodatkowe wsparcie. Opracowanie dokumentu kosztuje sporo wysiłku, czasu i pieniędzy, ale zdarza się, że jego lekturą nie są zainteresowani radni, więc mieszkańcy tym bardziej. Te wszystkie problemy można rozwiązać za pomocą wsparcia sztucznej inteligencji, która wygeneruje sprawozdanie o gminie. Czy to może działać? Przypadki Kielc, Jarocina i Wrocławia pokazują, że tak.

REKLAMA

EU Navigate. Program wsparcia dla osób starszych z chorobą nowotworową

Zapraszamy do udziału w projekcie EU NAVIGATE prowadzonym przez Pracownię Badań nad Starzejącym się Społeczeństwem Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum działającą pod kierunkiem pani profesor Katarzyny Szczerbińskiej.

Co z telefonami komórkowymi w szkołach? MEN odpowiada na ważne pytania

„W 2025 r. minister edukacji planuje przeprowadzenie badań dotyczących sposobów uregulowania przez szkoły zasad korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych.” - zapowiedziała wiceministra Katarzyna Lubnauer w odpowiedzi na interpelację poselską.

W styczniu lekarze zdiagnozowali ok. 300 tys. zachorowań na grypę. W tym sezonie zaszczepiło się niespełna 1,7 mln osób

GIS poinformował, że od początku sezonu epidemicznego 2024/2025 w związku z powikłaniami grypy zmarło prawie tysiąc osób. Ministerstwo Zdrowia podało, że przeciw zaszczepiło się w tym sezonie niespełna 1,7 mln osób. Zapasy szczepionek są, brak tylko chętnych do szczepień.

Usługi sąsiedzkie, teleopieka dla seniorów. Do 7 lutego 2025 r. gminy mogą składać wnioski o dofinansowania

Teleopieka dla seniorów. Gminy mogą składać wnioski o dofinansowania. Kto będzie mógł skorzystać z usług sąsiedzkich, w tym m.in. z dostępu do tzw. „opieki na odległość”? Ile wynosi dofinansowanie w ramach rządowego programu "Korpus Wsparcia Seniorów" na 2025 r.?

REKLAMA

Ile wynosi liczba ludności Polski na koniec 2024 roku? [Dane GUS]

Główny Urząd Statystyczny podał wstępne szacunkowe dane dotyczące liczby ludności w Polsce na koniec 2024 r. Jest spadek.

Podwyżka o 40% (marchewka) a podniesienie wieku emerytalnego (kij). Wcześniej był postulat 3 miesięcy urlopu za 7 lat pracy w jednej firmie

Autorem propozycji podwyżki o 20% w 2025 r. i o 20% w 2026 r. jest Lider Związkowej Alternatywy Piotr Szumlewicz. Mowa jest o podwyżkach płac w sferze budżetowej w tym roku i co najmniej 20 proc. w przyszłym. Wcześniej związkowiec postulował wprowadzenie urlopu 3 miesięcy za 7 lat pracy. Propozycje oceniam jako nierealne do wprowadzenia.

REKLAMA