REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady przeprowadzania kontroli przetargów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Graczewska-Ivanova

REKLAMA

REKLAMA

Dwa podstawowe narzędzia kontrolne prezesa Urzędu Zamówień Publicznych to kontrola uprzednia prowadzona przed zawarciem umowy oraz kontrola następcza, dokonywana już po udzieleniu zamówienia. Podstawowym dokumentem, w którym są utrwalane czynności zamawiającego, to protokół postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.

Do obowiązków prezesa Urzędu Zamówień Publicznych (UZP) należy nadzór nad przestrzeganiem przepisów dotyczących przetargów publicznych. Zadanie to jest realizowane w szczególności poprzez dokonywanie kontroli procesu udzielania zamówień publicznych. Prezes UZP może podjąć działania kontrolne w stosunku do każdego postępowania i na każdym etapie prowadzonego przetargu. Kontroli podlegają również podmioty prywatne, które są zobowiązane do stosowania procedur określonych w prawie zamówień publicznych.

Kryterium legalności

Kontrola prezesa UZP może polegać tylko na badaniu zgodności postępowania przetargowego z przepisami prawa zamówień publicznych oraz aktami wykonawczymi wydanymi na jego podstawie. Nie może ona dotyczyć badania celowości zakupów, ich terminowości czy wielkości kwoty, jaka została przeznaczona na realizację zamówienia.

Kontrola przeprowadzana jest tylko w siedzibie UZP, a to oznacza, że niedopuszczalne jest wykonywanie kontroli np. w siedzibie zamawiającego. Do czynności kontrolnych prezesa UZP stosuje się przede wszystkim przepisy prawa zamówień publicznych, które mają charakter regulacji szczególnej w stosunku do k.p.a. W sprawach nieuregulowanych w prawie zamówień publicznych do czynności kontrolnych stosuje się odpowiednio kodeks postępowania administracyjnego.

Decyzję o wszczęciu kontroli podejmuje prezes UZP lub inna upoważniona przez niego osoba, np. wiceprezes UZP lub dyrektor departamentu kontroli. Kontrola może nastąpić z inicjatywy prezesa UZP, np. po informacji od przedsiębiorcy ubiegającego się o zamówienie lub na skutek informacji medialnych wskazujących na możliwość pewnych nieprawidłowości. Niektóre kontrole są natomiast wszczynane obligatoryjnie przez prezesa UZP z mocy prawa.

Co do zasady kontrola rozpoczyna się od momentu doręczenia zamawiającemu żądania przekazania do UZP kopii dokumentacji postępowania. Wyjątkowo w przypadku kontroli uprzedniej największych postępowań (art. 167 ust. 3 prawa zamówień publicznych) wszczęcie kontroli wygląda inaczej. To zamawiający ma obowiązek przekazać kopie dokumentacji przetargowej do UZP. Całość przesłanej dokumentacji powinna być potwierdzona za zgodność z oryginałem przez kierownika zamawiającego i dostarczona niezwłocznie do UZP.

Stan faktyczny organ kontrolujący ustala na podstawie zebranych dowodów, mogą nimi być w szczególności dokumenty, np. protokół postępowania wraz ze wszystkimi załącznikami, wyjaśnienia kierownika zmawiającego i jego pracowników oraz opinie biegłych. Z przebiegu kontroli sporządzany jest protokół, którego celem jest udokumentowanie postępowania. Zalecenia pokontrolne lub informacja o wyniku kontroli stanowią załącznik do protokołu kontroli oraz do protokołu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.

Rodzaje kontroli

Prawo zamówień publicznych wyróżnia dwa podstawowe narzędzia kontrolne prezesa UZP: kontrolę uprzednią prowadzoną przed zawarciem umowy oraz kontrolę następczą dokonywaną już po udzieleniu zamówienia. Kontrola następcza jest zawsze fakultatywna i można ją przeprowadzić w terminie czterech lat od dnia udzielenia zamówienia, natomiast kontrola uprzednia może mieć charakter fakultatywny lub obligatoryjny w przypadku postępowań o największej wartości. Obowiązkowym kontrolom uprzednim podlegają przetargi o największej wartości, czyli postępowania, których wartość szacunkowa jest równa lub większa niż 10 mln euro dla dostaw i usług oraz 20 mln euro dla robót budowlanych.

Kontrola uprzednia

W przypadku postępowań podlegających obligatoryjnej kontroli uprzedniej zamawiający niezwłocznie po wyborze najkorzystniejszej oferty, a jeżeli wniesiono protest na wybór najkorzystniejszej oferty - po ostatecznym rozstrzygnięciu protestu, a przed zawarciem umowy, przekazuje prezesowi UZP kopie dokumentacji postępowania w celu przeprowadzenia kontroli uprzedniej.

Wszczęcie kontroli uprzedniej powoduje zawieszenie biegu związania ofertą do dnia ostatecznego rozstrzygnięcia zastrzeżeń, a więc upływu terminu na wniesienie zastrzeżeń do zaleceń lub doręczenie uchwały Rady Zamówień Publicznych (lub Krajowej Izby Odwoławczej).

Zakończenie kontroli następuje z chwilą doręczenia zamawiającemu zaleceń pokontrolnych lub informacji o wynikach kontroli. W przypadku przetargów wszczętych po wejściu w życie ostatniej nowelizacji prawa zamówień publicznych z 13 kwietnia 2007 r. koniec kontroli uprzedniej ma miejsce również w razie niedoręczenia zaleceń w wyznaczonych terminach.

Jeśli zamawiający się zgadza z zaleceniami, przekazuje prezesowi UZP zawiadomienie o wykonaniu czynności w nich zawartych. Jednocześnie powinien przekazać takie zawiadomienie wykonawcy, którego oferta została wybrana. Kierownik zamawiającego może zgłosić do zaleceń zastrzeżenia. Ma na to siedem dni od dnia otrzymania zaleceń. Prezes UZP ma obowiązek rozpatrzyć racje zamawiającego w terminie siedmiu dni od ich otrzymania.

Prezes powinien przeprowadzić kontrolę uprzednią w ciągu 14 dni od dnia doręczenia mu dokumentów przez zamawiającego. W szczególnie skomplikowanych sprawach termin ten może ulec wydłużeniu do 30 dni. W przypadku nieuwzględnienia zastrzeżeń, które dotyczą obowiązku unieważnienia postępowania, prezes UZP przekazuje zastrzeżenia do zaopiniowania Radzie Zamówień Publicznych (a od 12 października 2007 r. Krajowej Izbie Odwoławczej). Taka opinia jest wiążąca dla prezesa UZP.

Kontrola następcza

Przepisy nie ograniczają zakresu przedmiotowego ani czasu trwania kontroli następczej. Może ona trwać tyle czasu, ile będzie niezbędne na dla prawidłowego wykonania czynności kontrolnych. Jej zakończenie ma miejsce wtedy, gdy zamawiający otrzyma informację o wynikach kontroli. Zwiera ona informacje o stwierdzeniu naruszeń bądź o ich braku. W przypadku kontroli następczej nie ma zaleceń pokontrolnych. Choć w przypadku powtarzających się nieprawidłowości powinna istnieć taka możliwość.

NIEZBĘDNE DANE O KONTROLI

Protokół kontroli zawiera:

l nazwę (firmę) i adres zamawiającego

l datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli

l imiona i nazwiska kontrolujących

l oznaczenie postępowania o udzielenie zamówienia, które było przedmiotem kontroli

l informacje o stwierdzeniu naruszeń oraz wskazanie osób za nie odpowiedzialnych

l wyszczególnienie załączników

WSKAZANIA PO KONTROLI

Zalecenia pokontrolne prezesa UZP mogą polegać na wskazaniu:

l obowiązku unieważnienia postępowania z powodu stwierdzenia naruszeń, które powodowałyby nieważność umowy w sprawie zamówienia publicznego (art. 146 ust. 1 prawa zamówień publicznych). Takie zalecenie powoduje, że nie można zawrzeć umowy w sprawie zamówienia publicznego.

l obowiązku usunięcia naruszeń. Zamawiający w takim przypadku może zawrzeć umowę, ale dopiero po ich usunięciu.

l braku naruszeń albo stwierdzeniu naruszeń nieistotnych, które nie miały wpływu na wynik postępowania. Zamawiający może wtedy zawrzeć umowę.

SKUTKI NARUSZEŃ WYKRYTE W CZASIE KONTROLI

Prezes UZP może w razie ujawnienia naruszenia przepisów:

l zawiadomić właściwego rzecznika dyscypliny finansów publicznych o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych lub wystąpić z wnioskiem o ukaranie za naruszenie dyscypliny finansów publicznych do właściwej komisji orzekającej;

l nałożyć karę pieniężną;

l wystąpić do sądu o stwierdzenie nieważności umowy w całości lub w części.

EWA GRĄCZEWSKA-IVANOVA

ewa.graczewska-ivanova@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

l Ustawa z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2006 r. nr 164, poz. 1163 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pożar w lesie. Co robić?

Od stycznia do 28 maja w Polsce odnotowano 2491 pożarów lasów. Brak śniegu zimą i sucha wiosna zwiększyły zagrożenie pożarowe. W lasach panuje susza, dlatego strażacy i leśnicy apelują o ostrożność.

Minimum 8000 zł brutto dla pracowników sądów? Związki zawodowe apelują o reformy

Brak rąk do pracy, niskie wynagrodzenia i narastający problem rotacji – pracownicy sądów alarmują, że bez systemowych reform i podwyżek polski wymiar sprawiedliwości może się załamać. Związek Zawodowy Ad Rem wskazuje, że choć podpisano porozumienie z rządem, jest to dopiero pierwszy krok do normalizacji.

5 mitów na temat "snusów"

W debacie publicznej coraz częściej słyszy się o "snusie" – produkcie, który rzekomo zyskuje popularność wśród osób uzależnionych od nikotyny. W rzeczywistości jednak termin ten jest bardzo często używany nieprawidłowo.

Aktywne wakacje 2025 r.: Od 1 500 zł do 2 500 zł dofinansowania na dziecko. Wnioski można składać do 15 sierpnia 2025 r.

Ministerstwo Sportu i Turystyki ruszyło z naborem wniosków o dofinansowania w ramach programu „Aktywne Wakacje”. Wnioski można składać do 15 sierpnia 2025 r. Kto może się ubiegać? Jakie warunki należy spełniać?

REKLAMA

Strategia zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej [PROJEKT]

W czwartek, 29 maja 2025 r. w wykazie legislacyjnym prac rządu pojawił się projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie przyjęcia strategii zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej. Chodzi o poprawę zarządzania służbą cywilną.

Wydłużenie do 30 czerwca 2026 r. pilotażowego programu dla osób z doświadczeniem traumy [PROJEKT]

Wydłużeniu ma ulec program pilotażowy dotyczący oddziaływań terapeutycznych skierowanych do osób z doświadczeniem traumy. Odpowiednie rozporządzenie Ministra Zdrowia trafiło do uzgodnień i konsultacji publicznych.

Nocna prohibicja – jakich błędów unikać przy podejmowaniu uchwały

Rady gmin mają możliwość wprowadzenia ograniczeń w godzinach nocnej sprzedaży napojów alkoholowych. Jednak, aby skutecznie podjąć w tym zakresie uchwałę, muszą przestrzegać określonych zasad. Jakie błędy gminy popełniają najczęściej?

Drones360 Nowe technologie na rzecz zielonej i cyfrowej przyszłości edukacji zawodowej w Europie

Innowacyjny projekt Drones360, realizowany przez Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy w ramach programu Erasmus+ (VET) to przedsięwzięcie mające na celu wprowadzenie fundamentalnej zmiany w sposobie przygotowywania młodych ludzi i dorosłych do pracy w kluczowych sektorach przyszłości: zielonej gospodarce i cyfrowych technologiach. Działania w projekcie skupiają się na rozwoju nowoczesnych narzędzi edukacyjnych wykorzystujących drony, wirtualną rzeczywistość (VR) i rozszerzoną rzeczywistość (AR). Inicjatywa łączy ośrodki naukowe, instytucje edukacyjne i firmy z sześciu krajów Unii Europejskiej.

REKLAMA

Raport o stanie gminy na ostatniej prostej

To już ostatni moment na przygotowanie i przedłożenie radzie raportu o stanie gminy. Termin mija 31 maja. Jego dochowanie jest konieczne dla uzyskania przez wójta wotum zaufania. Warto prześledzić, co musi zawierać taki dokument, oraz jaka jest procedura jego opracowania i przyjęcia.

Ile Polacy planują wydać na wakacje i jak będą odpoczywać w tym roku?

Wakacje zbliżają się wielkimi krokami. Jaki budżet na wyjazd przewidują Polacy? Co planują robić podczas urlopu?

REKLAMA