Kategorie

Kodeks postępowania administracyjnego

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
WSA w Rzeszowie oddalił skargę Polskiego Związku Działkowców-Stowarzyszenie Ogrodowe na decyzję Wojewody w przedmiocie ustalenia odszkodowania za składniki majątkowe znajdujące się na nieruchomości. W sprawie dokonano następujących ustaleń faktycznych i prawnych.
Syn właścicieli budynku wystąpił z wnioskiem o przeniesienie na niego decyzji o warunkach zabudowy na nadbudowę budynku mieszkalnego. Jeden z rodziców już nie żyje i nie ma możliwości uzyskania od niego zgody na przeniesienie decyzji. Syn uważa, że jako spadkobierca zmarłej strony postępowania ma prawo do przeniesienia na niego tej decyzji. Czy w takiej sytuacji przeniesienie decyzji o warunkach zabudowy jest dopuszczalne?
Uregulowane w przepisach Kodeksu postępowania administracyjnego zaświadczenia mają cechy w sposób precyzyjny określone przez ustawodawcę. Zaświadczenie musi zostać wydane w sytuacji, gdy urzędowego potwierdzenia określonych faktów lub stanu prawnego wymaga określony przepis prawa lub też gdy osoba ubiega się potwierdzenia określonych faktów lub stanu prawnego ze względu na swój interes prawny.
W dniu 29 lipca 2019 r. Prezydent podpisał ustawę z dnia 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz niektórych innych ustaw. Większość przepisów dotyczących naliczania i poboru kosztów egzekucyjnych wejdzie w życie po upływie 18 miesięcy od dnia ogłoszenia. W ustawie określono dwie maksymalne stawki opłaty manipulacyjnej pobieranej przez organ egzekucyjny.
W ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego Kierownik Zakładu Gospodarki Komunalnej nie jest organem władzy publicznej, gdyż w zakresie ustawy o dostępie do informacji publicznej jest on jedynie podmiotem reprezentującym podmiot zobowiązany tj. jednostkę organizacyjną gminy.
Nadanie pisma w placówce pocztowej operatora świadczącego pocztowe usługi powszechne w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej zostało zrównane w skutkach z nadaniem pisma w polskiej placówce pocztowej.
Przewodniczący rady gminy nie może samodzielnie decydować o rozpatrywaniu skarg, wniosków i petycji. Jest to wyłączna kompetencja rady.
Zmiany w zasadach doręczeń pism w postępowaniu administracyjnym już niedługo. Ustawa z dnia 16 maja 2019 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego podpisana przez Prezydenta 6 czerwca 2019 r.
Kobiety z rocznika 1953 wnioskują o kolejne przeliczenie emerytury. Czy wznowienie postępowania będzie możliwe?
Na stronie Rządowego Centrum Legislacji, opublikowany został projekt ustawy z dnia 19 marca 2019 roku o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz niektórych innych ustaw, zakładający istotne zmiany w procedurze wydawania decyzji środowiskowych. Mają one na celu przyspieszenie wydawania tychże decyzji.
Przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego regulujące zasady nakładania administracyjnych kar pieniężnych stosuje się w takim zakresie, w jakim materia ta nie została uregulowana w przepisach odrębnych. Dlatego też wykładnia regulujących to zagadnienie przepisów art. 189a i następnych k.p.a. nie stanowi tylko teoretycznej analizy, ale będzie wykorzystana w praktyce. Warto więc z takiej właśnie perspektywy przyjrzeć się poszczególnym przepisom dotyczącym administracyjnych kar pieniężnych.
Zasada szybkości postępowania administracyjnego uregulowana została w art. 12 Kodeksu postępowania administracyjnego. Jest jedną z ważniejszych zasad postępowania administracyjnego.
Udział organizacji społecznych w postępowaniu administracyjnym uregulowany został w art. 31 Kodeksu postępowania administracyjnego. Organizacja może żądać albo wszczęcia postępowania administracyjnego albo dopuszczenia jej do udziału w nim.
Zasada informowania stron w postępowaniu administracyjnym uregulowana została w Kodeksie postępowania administracyjnego. Obowiązek informowania stron leży po stronie organów administracji publicznej.
Pogłębianie zaufania obywateli do postępowania administracyjnego jest jedną z zasad postępowania administracyjnego. Zasada uregulowana została w art. 8 Kodeksu postępowania administracyjnego.
Art. 101 ustawy o samorządzie gminnym formułuje prawo do zaskarżenia uchwały i zarządzenia organu gminy. Jest to narzędzie skierowane do każdego, czyj interes prawny naruszył akt prawny wójta czy też rady gminy. Niemniej jednak warto wiedzieć, jak praktyka sądów ustosunkowała się do ogólnie określonych w ustawie warunków legitymacji do wniesienia skargi.
Ugoda administracyjna jest alternatywną metodą rozstrzygania spraw z zakresu postępowania administracyjnego. Co ważne, ugoda wywołuje takie same skutki jak decyzja administracyjna. Kiedy można zawrzeć ugodę administracyjną? Jakie warunki powinna spełniać ugoda?
Ponaglenie jest stosunkowo nowym środkiem prawnym, który ma umożliwić zwalczanie opieszałości organów. Ponaglenie zastąpiło zażalenie w 2017 r. Przysługuje stronie zarówno w razie bezczynności organu administracji, jak i w przypadku przewlekłości w postępowaniu administracyjnym.
Mediacja w postępowaniu administracyjnym obecna jest stosunkowo niedługo, bo zaledwie od 2017 r. Mediacja to alternatywna metoda rozwiązywania sporów, która pozwala na polubowne załatwienie sprawy przy udziale bezstronnego i neutralnego mediatora. Jakie zasady obowiązują w mediacji?
Regulacje dotyczące milczącego załatwienia sprawy obowiązują zaledwie od 2017 r. Milczące załatwienie sprawy ma rozwiązać kwestie bezczynności organu administracji, a w pewnych przypadkach przyśpieszyć postępowania administracyjne. Warto znać właściwe terminy oraz tryby, w których sprawa zostaje załatwiona milcząco.
Chociaż administracyjne kary pieniężne nie są nową instytucją w prawie, przepisy regulujące zasady ich wymierzania obowiązują zaledwie od 2017 r. Warto wiedzieć, jakimi przesłankami muszą kierować się organy wymierzając administracyjne kary pieniężne oraz jakie są terminy przedawnienia tych sankcji.
Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił do Naczelnego Sądu Administracyjnego z wnioskiem o podjęcie uchwały mającej rozstrzygnąć czy w ramach udostępniania akt postępowania stronie mieści się sporządzanie przez organ, w sposób wynikających z posiadanych możliwości technicznych i organizacyjnych, na wniosek strony, kopii dokumentacji zgromadzonej w aktach sprawy.
Kolejny raz zmienią się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego. Zmiany dotyczą zasady pisemności. Ponadto do katalogu zasad ogólnych postępowania administracyjnego nowego przepisu – art. 14a KPA.
W praktyce konkretne postępowania o uzupełnienie czy sprostowanie decyzji administracyjnej znacznie się od siebie różnią. Dotyczy to w szczególności ich zakresu przedmiotowego i w konsekwencji – zakresu postępowania wyjaśniającego. Oba tryby służą przede wszystkim naprawie błędów bez konieczności podważania całej decyzji.
Sądy administracyjne interpretują przepisy ustawy o postępowaniu przed sądami administracyjnymi w taki sposób, że dopiero przedłożenie pełnomocnictwa w postępowaniu sądowym obliguje sąd do dokonywania doręczeń pełnomocnikowi, nawet jeśli ten reprezentował stronę na etapie postępowania administracyjnego, a udzielone mu pełnomocnictwo obejmowało umocowanie do reprezentowania klienta również przed sądami wszelkich instancji.
Spory między urzędami o to, który z nich jest właściwy do załatwienia sprawy, to złożony prawnie problem. Dlatego dużą część z nich rozstrzyga NSA. Spory te można podzielić na spory o właściwość organu oraz spory kompetencyjne. Najwięcej problemów nastręczają tzw. spory negatywne – kiedy żaden z urzędów nie chce uznać swojej właściwości do rozpatrzenia danej sprawy. W artykule analizujemy przykłady najnowszych sporów rozstrzyganych przez NSA i argumentów użytych do wydanych postanowień.
Obecnie w każdej sprawie rozpatrywanej na wniosek urzędnicy muszą sprawdzać, czy strona popełniła błędy w toczącym się postępowaniu. Muszą też sprawdzić, czy i jak można je poprawić. Wykrycie błędu obliguje urząd do poinformowania o nim strony. Ustawodawca liczy na to, że obywatele przedstawią dodatkowe dowody i nie będzie konieczności wydawania decyzji negatywnej. A to powinno zmniejszyć liczbę odwołań i skarg.
Zasady i tryb składania skargi w postępowaniu administracyjnym reguluje Kodeks postępowania administracyjnego w rozdziale VIII. Skarga w postępowaniu administracyjnym jest rodzajem zażalenia, skarżenia się na coś i w praktyce skarga może dotyczyć wszystkiego.
Artykuł 161 Kodeksu postępowania administracyjnego wprowadza nadzwyczajny tryb wzruszenia ostatecznej decyzji administracyjnej, ale tylko w ściśle określonych przypadkach. W jakich?
Zasady udostępniania stronom akt sprawy w postępowaniu administracyjnym znajdują się w art. 73 i 74 Kodeksu postępowania administracyjnego. Jakie prawa ma strona postępowania administracyjnego?
Nowelizacja przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego z 1 czerwca 2017 roku wprowadziła nową zasadę ogólną rozstrzygania wątpliwości na korzyść strony zawartą w art. 7a. Czy zasada rozstrzygania wątpliwości na korzyść strony spowoduje, że prawo będzie bardziej przyjazne dla obywateli?
Nowy Kodeks postępowania administracyjnego obowiązuje już kilka miesięcy. Nowe przepisy obowiązują dokładnie od 1 czerwca 2017 r. Zmiany miały na celu przede wszystkim przyspieszenie procedury administracyjnej.
Nowelizacja przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego wprowadziła obowiązek doręczeń elektronicznych podmiotom publicznym występującym w postępowaniu. Z uwagi na brak ustawowej sankcji w przypadku doręczenia w innej formie niż elektroniczna, należy uznać, że doręczenie takiemu podmiotowi pisma w formie tradycyjnej również będzie skuteczne.
Pierwsze sprzeciwy od decyzji kasatoryjnych zostały rozpatrzone. Jak w praktyce wygląda sprzeciw po nowelizacji Kodeksu postępowania administracyjnego?
Na mocy nowelizacji Kodeksu postępowania administracyjnego z dnia 1 czerwca 2017 r. wprowadzono zasadę współdziałania organów administracji publicznej. Przed nowelizacją procedury administracyjnej zasada ta nie była uregulowana w przepisach.
Projekt Prawa restrukturyzacyjnego oraz Kodeksu postępowania administracyjnego po wejściu w życie nowych przepisów ma pozytywnie wpłynąć na sytuację oraz rozwój regionów. Co zakłada projekt?
Od 1 czerwca 2017 r. obowiązuje znowelizowany Kodeks postępowania administracyjnego. Wprowadzono nim wiele nowych instytucji. Postawiono w nim m.in. na partnerskie traktowanie obywateli.
Organizacje społeczne działają obok sektora publicznego. Organizacje społeczne mogą działać chociażby na rzecz osób z niepełnosprawnościami, czy też na rzecz osób starszych, a także mogą wspierać działania związane z oświatą. Zgodnie z przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego organizacje społeczne mogą brać udział w postępowaniu administracyjnym.
Strona kwestionująca wydane w pierwszej instancji decyzje ministrów lub samorządowych kolegiów odwoławczych nie musi składać wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy przed ich zaskarżeniem do sądu administracyjnego.
Doprecyzowanie niektórych przepisów dotyczących terminów to jedna z istotniejszych zmian w najnowszym Kodeksie postępowania administracyjnego. W sposób precyzyjny określono chociażby sposób obliczania terminów liczonych w latach.
Jednym z celów nowelizacji Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) jest nadanie bardziej partnerskiego charakteru relacjom pomiędzy obywatelem a organami władzy publicznej. Ma się to odbyć m.in. poprzez uzupełnienie katalogu gwarancji i uprawnień jakie wynikają z zasad ogólnych postępowania administracyjnego.
Organy administracji publicznej powinny traktować strony postępowania znajdujące się w takie samej sytuacji w sposób porównywalny. Ten obowiązek został podkreślony w funkcjonującej od 1 czerwca b.r. zasadzie równego traktowania.
Dnia 1 czerwca 2017 r. weszła w życie jedna z największych w historii nowelizacji do Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.). Zmiany objęły także zasady ogólne postępowania przed organami administracji publicznej. Jedną z nowości jest wprowadzenie do k.p.a. zasady proporcjonalności.
Na skutek najnowszej nowelizacji przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) do katalogu zasad ogólnych postępowania administracyjnego dodano kilka nowych zasad a także zmodyfikowano brzmienie niektórych z nich. Jedną z nowych zasad jest funkcjonująca od 1 czerwca b.r. zasada bezstronności.
Celem ostatniej nowelizacji Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) jest sprawienie, że relacje między obywatelem a organem administracji publicznej staną się bardziej partnerskie. Realizacji tego celu ma służyć m.in. uproszczenie zasad zawiadamiania w postępowaniu administracyjnym ze znaczną liczbą stron.
Najnowsze zmiany w Kodeksie postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) wprowadziły zmiany w postępowaniu wyjaśniającym. Od 1 czerwca 2017 r. stronie przysługuje prawo żądania aby organ odwoławczy przeprowadził postępowanie wyjaśniające. Ustawodawca wprowadza też pewne ograniczenia w zakresie wydania decyzji kasatoryjnych, na co mają wpływ wspomniane nowe przepisy o postępowaniu wyjaśniającym.   
Nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) ma za zadanie sprostać zmianom w administracji publicznej a także standardom prawa unijnego. Jedną z nowości jest wprowadzenie przez ustawodawcę definicji decyzji prawomocnej, której dotychczasowy brak stwarzał rozmaite problemy w praktyce.
Nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) promuje bardziej partnerskie podejście do obywatela niż kiedykolwiek wcześniej. Objawia się to m.in. poprzez wprowadzenie nowych metod polubownego rozstrzygania kwestii spornych, a także skrócenie czasu trwania postępowania.
W Kodeksie postępowania administracyjnego rozbudowano przepisy dotyczące kar pieniężnych. Co się zmieniło? Co musi wziąć pod uwagę organ administracji publicznej nakładając karę?
Nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) przyznała nowe uprawnienie pracownikom organów administracji publicznej prowadzących postępowanie. Pracownik organu, na żądanie strony, może poświadczyć zgodność odpisu dokumentu z oryginałem.