REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Workation – skutki podatkowe dla pracowników i pracodawców nowego modelu pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
doradca podatkowy w TAX-ES kancelaria doradztwa podatkowego
TAX-ES Kancelaria doradztwa podatkowego
Świadczymy specjalistyczne usługi doradztwa podatkowego dla klientów biznesowych oraz dla jednostek sektora finansów publicznych.
Workation – skutki podatkowe dla pracowników i pracodawców nowego modelu pracy
Workation – skutki podatkowe dla pracowników i pracodawców nowego modelu pracy
Media

REKLAMA

REKLAMA

Workation nie jest jeszcze popularny w Polsce. Niemniej jednak firmy powoli przekonują się do takiego modelu pracy i zyskuje on swoich zwolenników.

Co to jest workation?

Model pracy określany mianem workation oznacza wakacje, w trakcie których pracownik nie przebywa jednak na urlopie, tj. nie wykorzystuje dni urlopowych, tylko zdalnie wykonuje swoje obowiązki w takim samym zakresie, w jakim robiłby to z biura.

REKLAMA

Początkowo taki system pracy zaczął się pojawiać wśród specjalistów IT, programistów. Fakt ten nie powinien dziwić, bowiem model workation sprawdza się w tych branżach, w których do pracy wystarczy komputer i dostęp do internetu. Obecnie jednak można się z nim już spotkać także wśród pracowników branży marketingowej czy nawet wśród pracowników biur rachunkowych.

Próbując jednak określić charakter tego typu modelu pracy należy wskazać, że workation na chwilę obecną nie jest formą pracy jeszcze w żaden sposób umocowaną w jakichkolwiek istniejących przepisach prawa – czy to w kodeksie pracy czy w przepisach prawa podatkowego.

Czy workation stanowi podróż służbową?

Niemniej jednak wydaje się, że pojęcie można utożsamiać z definicją podróży służbowej regulowanej w przepisach Kodeksu pracy. Podróżą służbową jest, zgodnie z art. 775 § 1 K.p., wykonywanie zadania służbowego poza stałym miejscem pracy pracownika lub poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy. Zgodnie natomiast z art. 128 § 1 K.p. czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.

WAŻNE:

Z powyższych przepisów wynika zatem, że do czasu pracy wlicza się czas realnego wykonywania zadania będącego celem podróży służbowej, a więc czas faktycznego wykonywania przez pracownika pracy w czasie podróży służbowej, bez względu na to gdzie, kiedy i w jakich godzinach praca ta była świadczona. Co więcej, przepisy nie zakazują łączenia podróży służbowej z prywatnym pobytem pracownika w danym miejscu.

Stąd też przekonanie, że skoro w takich sytuacjach zazwyczaj pracodawca ponosi koszt dojazdów, noclegów, nierzadko również wyżywienia, to gdy pracownik jedzie na tzw. workation, to czas faktycznie wykonywanej pracy powinien być rozliczany zgodnie z zasadami przewidzianymi dla wyjazdu służbowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przy czym należy pamiętać, że aby mieć do czynienia z podróżą służbową musi być spełniony szereg warunków:

1) pracownik musi otrzymać polecenie wyjazdu służbowego (dokumentem potwierdzającym odbycie podróży służbowej jest polecenie wyjazdu służbowego. To na jego podstawie pracodawca dokonuje rozliczenia kosztów delegacji.)

2) pracownik musi wykonywać w trakcie wyjazdu zadanie służbowe,

3) zadanie powinno być wykonywane poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy, oraz

4) co do zasady obowiązki realizowane podczas podróży służbowej powinny mieć również charakter incydentalny i krótkotrwały, przez co workation nie może trwać kilka miesięcy, bowiem straci charakter podróży służbowej.

Workation – może to jednak delegacja?

REKLAMA

Warto również pamiętać, że istnieje cienka granica między workation wykonywanym w ramach podróży służbowej, a workation, który może być również wykonywany w ramach delegacji. Podstawowymi kryteriami odróżniającymi oba terminy jest faktyczna zmiana miejsca pracy wpisana w umowie o pracę w przypadku delegacji. W związku zaś z podróżą służbową nie występuje modyfikacja miejsca świadczenia pracy przez pracownika.  Kolejnym czynnikiem odróżniającym delegację od podróży służbowej jest to, że w razie wyjazdu służbowego z mocy prawa pracownik ma prawo do należności z tytułu podróży służbowej. Do specjalnych świadczeń finansowych nie ma zaś prawa oddelegowany pracownik, tj. diety czy zwrotu kosztów przejazdów. Podczas delegacji nie obowiązują te same przywileje, pracownik może mieć prawo do dodatkowych środków finansowych, ale tylko w sytuacji, gdy wynika to z przepisów wewnątrzzakładowych.

Podsumowując, ostateczny charakter wykonywania pracy w modelu workation wynika z tego, w jaki sposób jest on uregulowany prawnie w danym zakładzie pracy – a więc, czy odpowiadać będzie definicji podróży służbowej czy jednak delegacji.

Czy workation jest atrakcyjnym modelem pracy dla pracowników?

Workation zyskuje coraz bardziej na swojej popularności. Atrakcyjność tego modelu pracy wynika w głównej mierze z tego, że pracodawcy zazwyczaj traktują takie wyjazdy jako podróże służbowe swoich pracowników, a tym samym pracownicy przebywając w wakacyjnych miejscach nie ponoszą bardzo często kosztów dojazdów, wyżywienia czy zakwaterowania.

REKLAMA

Pracownik w trakcie takiego wyjazdu, przez 8 godzin jest do dyspozycji pracodawcy i wykonuje swoje obowiązki służbowe, natomiast czas wolny, po ustalonych godzinach pracy, organizuje sobie we własnym zakresie, w jakże sprzyjających odpoczynkowi okolicznościach.

Jeżeli więc z polityki zakładu pracy wynika, że wysyła on pracowników do pracy poza granicę miejscowości, w której zlokalizowana jest siedziba firmy, w ramach podróży służbowej a nie delegacji, to należy mieć na uwadze konieczność prawidłowego rozliczenia przyznanych  świadczeń – zarówno z perspektywy pracownika, jak i samego pracodawcy.

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. dotyczące świadczeń przyznawanych za czas podróży służbowej co do zasady dotyczy tylko pracowników zatrudnionych w państwowych lub samorządowych jednostkach. Jednak godnie z art. 775 § 3 K.p. warunki wypłaty pracownikom innych podmiotów należności z tytułu takich podróży określa się w układzie zbiorowym pracy lub w regulaminie pracy, lub w umowie o pracę, przy czym postanowienia tych aktów nie mogą być dla pracownika mniej korzystne. To zaś oznacza, że do pracowników zatrudnionych w innych podmiotach, przepisy rozporządzeń stosuje się, ale pomocniczo, by nie dopuścić do pogarszana sytuacji takich pracowników. Dopiero gdyby pracodawca takich warunków nie ustalił w wewnętrznych regulaminach, to wówczas, zgodnie z art. 775 § 5 K.p., pracownikowi przysługują należności na pokrycie kosztów podróży służbowej według przepisów wykonawczych, czyli ww. rozporządzenia MPiPS ws. podróży służbowej.

Świadczenia, jakie mogą zostać przyznane pracownikowi w trakcie workation

Do najważniejszych kwestii związanych z podróżami służbowymi należy to, że w myśl § 2 rozporządzenia MPiPS ws. podróży służbowej, z tytułu podróży krajowej oraz podróży zagranicznej, odbywanej w terminie i miejscu określonym przez pracodawcę, pracownikowi przysługują:

1) diety;

2) zwrot kosztów:

  a) przejazdów,

  b) dojazdów środkami komunikacji miejscowej,

  c) noclegów,

  d) innych niezbędnych udokumentowanych wydatków, określonych lub uznanych przez pracodawcę odpowiednio do uzasadnionych potrzeb.

Jeżeli chodzi o dietę, jej wysokość determinowana jest przede wszystkim okolicznością, czy pracownikowi w czasie workation zapewnione jest bezpłatne, całodzienne wyżywienie czy nie.

Należy pamiętać, że w trakcie workation odbywającego się na terytorium kraju dieta wynosi od 1 stycznia 2023 roku 45 zł za dobę podróży  (§ 7 rozporządzenia MPiPS ws. podróży służbowej). Jeśli zaś taka podróż w ramach workation będzie się odbywać za granicę, to wysokość diety, która powinna zostać wypłacona pracownikowi, jeżeli pracodawca nie pokrywa całodziennego wyżywienia, przysługuje w wysokości obowiązującej dla docelowego państwa podróży zagranicznej, która to wysokości jest określona w załączniku do rozporządzenia (§ 13 i 14 rozporządzenia MPIPS ws. podróży służbowej).

Natomiast za nocleg podczas podróży krajowej w obiekcie świadczącym usługi hotelarskie pracownikowi przysługuje zwrot kosztów w wysokości stwierdzonej rachunkiem, jednak nie wyższej za jedną dobę hotelową niż dwudziestokrotność stawki diety (§ 8 rozporządzenia MPiPS ws. podróży służbowej). Za nocleg podczas podróży zagranicznej pracownikowi przysługuje zwrot kosztów w wysokości stwierdzonej rachunkiem, ale w granicach limitu, który również dla poszczególnych państw został określony w załączniku do ww. rozporządzenia (§ 16 rozporządzenia MPiPS ws. podróży służbowej).

Co do przejazdu, środek transportu właściwy do odbycia zarówno podróży krajowej, jak i podróży zagranicznej, a także jego rodzaj i klasę, określa pracodawca. Pracownikowi zaś przysługuje zwrot kosztów przejazdu w wysokości udokumentowanej biletami lub fakturami obejmującymi cenę biletu środka transportu, wraz ze związanymi z nimi opłatami dodatkowymi, w tym miejscówkami, z uwzględnieniem posiadanej przez pracownika ulgi na dany środek transportu, bez względu na to, z jakiego tytułu ulga przysługuje (§  3 ust. 1-2 rozporządzenia MPiPS ws. podróży służbowej).

Skutki podatkowe świadczeń przyznanych pracownikom w trakcie workation

Określając zaś skutki podatkowe świadczeń przyznawanych pracownikom za pracę w podróży służbowej w miejscach wakacyjnych, co do zasady, w myśl art. 11 ust. 1 ustawy o PIT, przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Ważne jest jednak, że w przypadku pracowników wszystkie te należności za czas podróży służbowej będą zwolnione od podatku dochodowego, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt. 16 lit. a ustawy o PIT. Przepis ten stanowi bowiem, że wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas podróży służbowej pracownika - do wysokości określonej w przepisach rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 29.01.2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13.

Zatem jest to kolejny aspekt, który zachęca do korzystania z modelu pracy workation – finalnie pracownicy nie ponoszą z tego tytułu obciążeń podatkowych.  

Skutki podatkowe workation dla pracodawcy

Określając zaś skutki podatkowe takiego modelu pracy po stronie zakładu pracy, należy pamiętać, że zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Co do zasady, nie powinno budzić wątpliwości, że wszelkie podróże służbowe związane są z osiąganiem przychodów przez pracodawcę. Podejmowane są one bowiem w celu realizacji zadań służbowych, a tym z kolei można przypisać zamiar, intencję podjęcia ich w celu uzyskiwania przychodu przez firmę. Ważny jest również aspekt psychologiczny, bowiem pracownik mogący spędzić czas w miejscu wakacyjnym – oczywiście pracując 8 godzin dziennie, ale później mając czas wolny dla siebie – i nie musząc jeszcze z tego tytułu ponosić wszystkich kosztów, jakie poniósłby jadąc na typowe wakacje, z pewnością będzie chętniej, wydajniej i z większym zapałem wykonywał swojej obowiązki pracownicze, co również przełoży się na wzrost przychodów firmy.

Zatem pracodawca, który zgodnie z przepisami ww. rozporządzenia, jest zobligowany do ponoszenia wydatków związanych z podróżą służbową pracownika, może takie wydatki zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu - o ile oczywiście ich wypłata następuje w ramach limitu kwot określonych powyższym rozporządzeniem.

Ważne jest również, że przepisy prawa podatkowego nie zakazują łączenia podróży służbowej z wyjazdem prywatnym, w tym kontekście, że może dojść do sytuacji, w której podróż służbowa w ramach workation kończy się w piątek, ale pracownik postanawia na własny koszt przedłużyć pobyt do niedzieli. Wątpliwości mogą pojawić się co do wydatku na powrót. Zauważyć jednak należy, iż fakt, że pracownik wróci dwa dni później niż zakończyła się jego podróż służbowa nie zmienia faktu, że i tak musi powrócić do domu. Zatem oczywistym jest, że za czas prywatnego pobytu pracodawca nie wypłaca diety i nie pokrywa kosztów noclegu. Jednak w tym wypadku należy dokonać zwrotu pracownikowi kosztów podróży powrotnej i wydatek ten, jak najbardziej można ująć w kosztach podatkowych w pełnej wysokości.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Czy Polska wprowadzi kontrole?

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Czy Polska wprowadzi kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów?

Premier D. Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

REKLAMA

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

Wydruk zdjęcia z Google Street View jako dowód w sprawie administracyjnej

Dowodem w postępowaniu administracyjnym może być wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Dlatego wydrukom z Geoportalu oraz wydrukom zdjęć Google Street View nie można odmówić mocy dowodowej. Stanowią one jednak tzw. dowody nienazwane i nie mają prawem przewidzianej mocy dowodowej – tak jak w przypadku dokumentów urzędowych, które sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w ich zakresie działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.

Zamówienia publiczne: jakie zmiany są konieczne? 130 tys. zł progu zamiast 80 tys. zł

Konieczne są zmiany w zamówieniach publicznych. Pierwsza dotyczy zasady konkurencyjności, której prawidłowe stosowanie sprawia beneficjentom duże problemy. Druga zmiana polega na podwyższeniu progu kwotowego na 130 tys. zł.

NSZZ „Solidarność” na wojennej ścieżce z MEN: To nie reforma, to degradacja zawodu nauczyciela!

Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” ostro krytykuje planowane przez Ministerstwo Edukacji zmiany w zatrudnianiu specjalistów oraz rozszerzenie obowiązków nauczycieli bez dodatkowego wynagrodzenia. Związkowcy alarmują: MEN łamie prawo pracy, podważa autorytet pedagogów i ignoruje realne potrzeby oświaty. W tle – groźba protestów i oskarżenia o systemowe niszczenie zawodu nauczyciela.

REKLAMA

Nowe standardy żywienia w szpitalach 2025: Ministerstwo Zdrowia wprowadza obowiązkowe diety dla pacjentów [PROJEKT]

Ministerstwo Zdrowia przedstawiło projekt rozporządzenia, które ma ujednolicić standardy żywienia pacjentów w szpitalach. Zmiany mają zagwarantować zdrowe, zbilansowane i dostosowane do stanu zdrowia posiłki, a także zwiększyć transparentność i jakość usług cateringowych w placówkach medycznych.

Pogoda. Gwałtowne burze w dziewięciu województwach. Ostrzeżenia RCB

Na terenie dziewięciu województw można spodziewać się gwałtownych burz. Rządowe Centrum Bezpieczeństwa już wysłało alerty.

REKLAMA