REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od 1 marca 2024 r. zmiana wysokości opłaty za wydanie duplikatu Karty Dużej Rodziny

Wioleta Matela-Marszałek
Autorka licznych publikacji o tematyce prawnej
Od 1 marca 2024 r. zmiana wysokości opłaty za wydanie duplikatu Karty Dużej Rodziny
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Jaka jest aktualna wysokość opłaty za wydanie duplikatu Karty Dużej Rodziny? Kiedy pobierana jest taka opłata?

Jakie zmiany od 1 marca 2024 r.?

Karta Dużej Rodziny wydawana jest co do zasady bezpłatnie. Gdy jednak członkowi rodziny wielodzietnej została już udostępniona karta elektroniczna, to wydanie karty w formie tradycyjnej na wniosek członka rodziny wielodzietnej podlega opłacie w wysokości 10 zł.

REKLAMA

REKLAMA

Ważne

Opłatom podlega też wydanie duplikatu KDR. Od 1 marca 2024 r. opłata ta wynosi 15 zł. Wcześniej obowiązywała kwota 13 zł. 

Zmianie uległ też m.in. koszt ponoszony przez gminę za obsługę zadań związanych z przyznawaniem karty. Wynosi on 24 zł (wcześniej 21 zł).  

Od 1 marca 2024 r.: 

  • w przypadku gdy po przyznaniu kart członkom rodziny wielodzietnej zmieniła się liczba członków rodziny wielodzietnej skutkująca koniecznością przyznania kolejnej karty lub 
  • w przypadku przyznania nowej karty członkowi rodziny wielodzietnej, który był już jej posiadaczem lub 
  • w przypadku stwierdzenia utraty prawa do posiadania karty, 

- koszt realizacji ustawy przez gminę wynosi 7 zł za przyznanie karty. Dotychczas była to kwota 6 zł.

REKLAMA

Koszt realizacji ustawy przez gminę za wydanie duplikatu karty oraz wydanie karty tradycyjnej - w przypadku gdy członkowi rodziny wielodzietnej, na jego wniosek, została już udostępniona karta elektroniczna, wynosi zaś 5 zł (wcześniej 4 zł). 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto pamiętać, iż opłaty za wydanie duplikatu karty oraz wyżej wymienione koszty ponoszone przez gminy podlegają corocznej waloryzacji od dnia 1 marca. Następnie są ogłaszane w Monitorze Polskim do końca lutego roku, w który przeprowadzana jest waloryzacja. 

Kiedy wydawany jest duplikat Karty Dużej Rodziny?

Ważne

Wójt wydaje duplikat Karty Dużej Rodziny, gdy karta zostanie zgubiona, skradziona lub w inny sposób utracona. 

Wydanie takiego duplikatu podlega opłacie. Jeżeli jednak zachodzą szczególnie uzasadnione okoliczności, w szczególności dotyczące sytuacji materialnej lub zdrowotnej rodziny wielodzietnej, wójt może, na umotywowany wniosek, zwolnić członka rodziny wielodzietnej z ponoszenia tej opłaty.

Kto może korzystać z Karty Dużej Rodziny?

Kartę Dużej Rodziny może posiadać członek rodziny wielodzietnej. Chodzi tu o taką rodzinę, w której  rodzic (rodzice) lub małżonek rodzica mają lub mieli na utrzymaniu łącznie co najmniej troje dzieci bez względu na ich wiek. Członkami rodziny wielodzietnej są zatem: rodzic, małżonek, dziecko.

W przypadku karty dla dziecka ważne jest kryterium wieku. Prawo do posiadania karty przysługuje bowiem dziecku w wieku do ukończenia 18. roku życia, a gdy uczy się ono w szkole lub w szkole wyższej – do 25. roku życia. Ograniczeń wiekowych nie przewidziano dla dzieci legitymujących się orzeczeniem o umiarkowanym albo znacznym stopniu niepełnosprawności. Dziecko może otrzymać Kartę Dużej Rodziny, jeżeli w dniu składania wniosku co najmniej troje dzieci w rodzinie wielodzietnej spełnia wymagania wiekowe.

Co istotne, rodzic z kolei nie otrzyma KDR, jeżeli sąd pozbawił go władzy rodzicielskiej lub ograniczył mu władzę rodzicielską przez umieszczenie dziecka w pieczy zastępczej. Nie dotyczy to przypadku, gdy w stosunku do co najmniej pozostałej trójki dzieci rodzic zachował pełną władzę rodzicielską.

Kartę Dużej Rodziny przyznaje wójt właściwy ze względu na miejsce zamieszkania członka rodziny wielodzietnej. Jest ona środkiem identyfikującym członka rodziny wielodzietnej, poświadczającym prawo do korzystniejszego od ogólnie obowiązującego dostępu do towarów, usług lub innych form działalności.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

REKLAMA

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

REKLAMA

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA