REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak stworzyć i prowadzić stronę internetową urzędu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Polak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

BIP to system przekazywania obywatelom informacji za pomocą serwisów www. Natomiast internetowa witryna urzędu to coś więcej - ma przede wszystkim ułatwiać komunikację urzędu z obywatelami.

W żadnym z tych aktów nie ma mowy wprost o regułach tworzenia i administrowania witryną internetową urzędu. Konkretne przypadki (np. ostatnio głośno komentowana sprawa serwisu www urzędu miasta Zakopane - przykład poniżej) pokazują, że dla niektórych jednostek administracji publicznej brak szczegółowych regulacji może być pułapką i w konsekwencji powodem do niemałych trudności. Na podstawie analizy przepisów pośrednio odnoszących się do omawianej kwestii można wskazać podstawowe zasady tworzenia dobrego serwisu www dla urzędu i administrowania nim.

REKLAMA

Wiele aktów prawnych mówi pośrednio o witrynach internetowych urzędów, np.:

• art. 13 ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U. 2005 r. nr 64, poz. 565 ze zm.) stanowi, że podmioty publiczne używają ich do realizacji zadań publicznych,

• ustawa o zamówieniach publicznych (Dz.U. z 2007 r. nr 223, poz. 1655) nakazuje urzędom, które organizują przetarg, by specyfikację wymagań przetargowych udostępniali zainteresowanym na swojej stronie internetowej,

• rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w formie elektronicznej (Dz.U. z 2005 r. 214, poz. 1781) nakazuje, by budować witrynę internetową urzędu przy zachowaniu standardów neutralności technologicznej i bez preferowania wyłącznie jednego dostawcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Budowa serwisu

REKLAMA

Jeśli urząd zatrudnia przynajmniej dwóch kompetentnych informatyków, może im w ramach zadań służbowych zlecić zadanie przygotowania projektu witryny www. Innym rozwiązaniem jest złożenie zamówienia na zewnątrz. Zarówno w jednym, jak i w drugim przypadku trzeba starannie przemyśleć to, jaki serwis jest urzędowi potrzebny, i sporządzić dokładną specyfikację wymagań w tym zakresie. W tych pracach wstępnych powinien czynnie uczestniczyć urzędowy informatyk i na bieżąco konsultować zgłaszane pomysły. Bardzo przyda się dokonanie przeglądu witryn innych urzędów, by przez porównanie określić własne wymagania - wyszczególnić, czego w serwisie nie może zabraknąć, a co jest zbędne. Po utworzeniu projektu witryny i potem stworzenia na jego podstawie wirtualnego prototypu, należy go zweryfikować w trybie konsultacji wewnątrz urzędu i zwrócić tu szczególną uwagę na to, jaka powinna być procedura aktualizowania witryny. Efektem konsultacji są poprawki i zmiany, które usługodawca - webmaster powinien wprowadzić do prototypu, nim dojdzie do ostatecznego akceptacji jego pracy i przyjęcia końcowego rozliczenia.

Nim witryna www pojawi się w internecie, urząd powinien rozstrzygnąć dwie kwestie. Po pierwsze, należy ustalić zasady hostingu, czyli to, gdzie będzie się znajdować zawartość serwisu udostępniana przez strony www. Zamawiający ma tu do wyboru dwie możliwości: zakup serwera dla urzędu i wydzielenie na nim przestrzeni dyskowej do umieszczenia zawartości witryny internetowej lub zakup dostępu do serwera zewnętrznego. W tym drugim przypadku należy zadbać, by to urząd był zamawiającym. Przykład Zakopanego dowodzi, że zbytnie uzależnienie się od zewnętrznego dostawcy jest błędem. Po drugie, należy wybrać tryb bieżącej obsługi i aktualizowania serwisu. Najlepiej, gdy odpowiedzialnym za to administratorem będzie pracownik urzędu - informatyk. Znów uzależnienie bieżącej obsługi serwisu od dostawcy zewnętrznego może być dla urzędu źródłem problemów.

Zawartość witryny

Strona www urzędu rządzi się raczej regułami typowymi dla mediów, a nie jest wyłącznie miejscem przekazywania oficjalnych informacji - do tego drugiego zadania wystarczy BIP. Kluczową jej cechą powinna być możliwość szybkiej reakcji na oczekiwania informacyjne odbiorców. Refleksja nad tym, czego potrzebują obywatele, jest warunkiem zaprojektowania takiego serwisu, który będzie się cieszył powodzeniem. Starannie zbudowane serwisy miejskie notują dziesiątki i setki tysięcy wejść na stronę dziennie. Czym charakteryzują się takie witryny? Tym, że informacje o strukturze urzędu, podstawach prawnych, kompetencjach poszczególnych departamentów itp. są umieszczone na drugim planie. Na pierwszym zaś są informacje o charakterze publicznym, które nie dotyczą wprost kwestii administracyjnych znajdujących się w gestii urzędu. Właśnie te informacje są przez obywateli poszukiwane - rozkłady jazdy komunikacji miejskiej i międzymiastowej, PKP, informacje o funkcjonowaniu placówek oświatowych i służby zdrowia, bieżące informacje o stanie lokalnej infrastruktury technicznej (wodociągu, dostaw energii i gazu itp.). Nie szkodzi, że urząd nie jest bezpośrednim dostawcą tych informacji. Jego serwis internetowy jest naturalnym miejscem ich prezentacji i dzięki nim ściąga na siebie uwagę tych obywateli, którzy na co dzień korzystają z dostępu do internetu.

PRZYKŁAD

SERWIS Z PROBLEMAMI

Urząd miasta w Zakopanem podpisał umowę z zewnętrznym webmasterem na zbudowanie i administrowanie serwisem internetowym miasta. Uzależnił się od jego usług tak dalece, że to webmaster wykupił na swoją firmę hosting miejskiego serwisu. W sytuacji konfliktu, do jakiego doszło między urzędem a webmasterem, magistrat stracił zupełnie kontrolę nad witryną własnego urzędu.

DEFINICJE

REKLAMA

Administrator (potocznie admin) - informatyk zajmujący się zarządzaniem systemem IT, w tym przypadku witryną www. Odpowiada za jej sprawne działanie. Do jego zadań należy nadzorowanie serwisu, dbanie o jego bezpieczeństwo, nadzorowanie ewentualnej interakcji między właścicielami serwisu a jego użytkownikami, eliminowanie nieprawidłowości, dbanie o porządek na forach.

Hosting - polega na oddaniu do dyspozycji urzędu określonej objętości dysku twardego (znajdującego się wewnątrz lub na zewnątrz urzędu), na której można przechowywać pliki tworzące treść strony internetowej. Chodzi o udostępnienie fizycznego miejsca (dysku lub dysków twardych) dla pomieszczenia różnych form informacji dostępnych przez internet.

Serwer - jest to komputer świadczący usługi na rzecz innych komputerów w sieci lokalnej, a także w sieci www. Zazwyczaj udostępnia zasoby innym komputerom lub pośredniczą w przekazywaniu danych między komputerami. Serwerem nazywa się też oprogramowanie biorące udział w udostępnianiu zasobów (plików, baz danych, łączy internetowych i urządzeń peryferyjnych - drukarek, skanerów).

Webmaster (mistrz sieci) - to osoba zajmująca się projektowaniem, kodowaniem, szatą graficzną, a także aktualizacją witryny internetowej. Webmaster działa na jednorazowe zlecenie i wtedy jego praca kończy się z chwilą umieszczenia witryny na wskazanym serwerze. Usługa może mieć charakter ciągły - wtedy web-master aktualizuje i rozbudowuje stronę zgodnie z bieżącym zapotrzebowaniem zleceniodawcy.

KRZYSZTOF POLAK

krzysztof.polak@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

• Ustawa o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U. z 2005 r. nr 64, poz. 565 z późn. zm.).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

REKLAMA

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

Wydruk zdjęcia z Google Street View jako dowód w sprawie administracyjnej

Dowodem w postępowaniu administracyjnym może być wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Dlatego wydrukom z Geoportalu oraz wydrukom zdjęć Google Street View nie można odmówić mocy dowodowej. Stanowią one jednak tzw. dowody nienazwane i nie mają prawem przewidzianej mocy dowodowej – tak jak w przypadku dokumentów urzędowych, które sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w ich zakresie działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.

REKLAMA

Zamówienia publiczne: jakie zmiany są konieczne? 130 tys. zł progu zamiast 80 tys. zł

Konieczne są zmiany w zamówieniach publicznych. Pierwsza dotyczy zasady konkurencyjności, której prawidłowe stosowanie sprawia beneficjentom duże problemy. Druga zmiana polega na podwyższeniu progu kwotowego na 130 tys. zł.

NSZZ „Solidarność” na wojennej ścieżce z MEN: To nie reforma, to degradacja zawodu nauczyciela!

Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” ostro krytykuje planowane przez Ministerstwo Edukacji zmiany w zatrudnianiu specjalistów oraz rozszerzenie obowiązków nauczycieli bez dodatkowego wynagrodzenia. Związkowcy alarmują: MEN łamie prawo pracy, podważa autorytet pedagogów i ignoruje realne potrzeby oświaty. W tle – groźba protestów i oskarżenia o systemowe niszczenie zawodu nauczyciela.

REKLAMA