reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Organizacja > Klienci > Jak stworzyć i prowadzić stronę internetową urzędu

Jak stworzyć i prowadzić stronę internetową urzędu

BIP to system przekazywania obywatelom informacji za pomocą serwisów www. Natomiast internetowa witryna urzędu to coś więcej - ma przede wszystkim ułatwiać komunikację urzędu z obywatelami.


W żadnym z tych aktów nie ma mowy wprost o regułach tworzenia i administrowania witryną internetową urzędu. Konkretne przypadki (np. ostatnio głośno komentowana sprawa serwisu www urzędu miasta Zakopane - przykład poniżej) pokazują, że dla niektórych jednostek administracji publicznej brak szczegółowych regulacji może być pułapką i w konsekwencji powodem do niemałych trudności. Na podstawie analizy przepisów pośrednio odnoszących się do omawianej kwestii można wskazać podstawowe zasady tworzenia dobrego serwisu www dla urzędu i administrowania nim.

Wiele aktów prawnych mówi pośrednio o witrynach internetowych urzędów, np.:

• art. 13 ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U. 2005 r. nr 64, poz. 565 ze zm.) stanowi, że podmioty publiczne używają ich do realizacji zadań publicznych,

• ustawa o zamówieniach publicznych (Dz.U. z 2007 r. nr 223, poz. 1655) nakazuje urzędom, które organizują przetarg, by specyfikację wymagań przetargowych udostępniali zainteresowanym na swojej stronie internetowej,

• rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w formie elektronicznej (Dz.U. z 2005 r. 214, poz. 1781) nakazuje, by budować witrynę internetową urzędu przy zachowaniu standardów neutralności technologicznej i bez preferowania wyłącznie jednego dostawcy.

Budowa serwisu

Jeśli urząd zatrudnia przynajmniej dwóch kompetentnych informatyków, może im w ramach zadań służbowych zlecić zadanie przygotowania projektu witryny www. Innym rozwiązaniem jest złożenie zamówienia na zewnątrz. Zarówno w jednym, jak i w drugim przypadku trzeba starannie przemyśleć to, jaki serwis jest urzędowi potrzebny, i sporządzić dokładną specyfikację wymagań w tym zakresie. W tych pracach wstępnych powinien czynnie uczestniczyć urzędowy informatyk i na bieżąco konsultować zgłaszane pomysły. Bardzo przyda się dokonanie przeglądu witryn innych urzędów, by przez porównanie określić własne wymagania - wyszczególnić, czego w serwisie nie może zabraknąć, a co jest zbędne. Po utworzeniu projektu witryny i potem stworzenia na jego podstawie wirtualnego prototypu, należy go zweryfikować w trybie konsultacji wewnątrz urzędu i zwrócić tu szczególną uwagę na to, jaka powinna być procedura aktualizowania witryny. Efektem konsultacji są poprawki i zmiany, które usługodawca - webmaster powinien wprowadzić do prototypu, nim dojdzie do ostatecznego akceptacji jego pracy i przyjęcia końcowego rozliczenia.

reklama

Czytaj także

Autor:

Źródło:

GP

Zdjęcia


INFORLEX Plan kont – program dla księgowych jednostek budżetowych199.00 zł
reklama

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama

Artykuł sponsorowany

reklama

Ostatnio na forum

reklama

Artykuł Sponsorowany

Compliance 2021

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Dowson Holdings Limited

Optymalizacja podatkowa, konta i spółki zagraniczne

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama