REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od 1 marca 2015 r. dowody osobiste bez adresu zameldowania

Subskrybuj nas na Youtube
nowy dowód osobisty
nowy dowód osobisty

REKLAMA

REKLAMA

Kto złoży wniosek o dowód osobisty po 1 marca 2015 r., otrzyma dokument w nowej szacie graficznej i nowymi zabezpieczeniami. Nie oznacza to jednak, że stare dokumenty tracą ważność.

Od dziś polskie urzędy będą przyjmować wnioski o nowe dowody osobiste. Dokument będzie zawierać znacznie mniej informacji niż do tej pory. Znikną m.in. pola z adresem zameldowania, kolorem oczu czy skanem podpisu. Dzięki uruchomionemu wczoraj Systemowi Rejestrów Państwowych wniosek można złożyć w dowolnym urzędzie.

REKLAMA

REKLAMA

Kto złoży wniosek o dowód osobisty po 1 marca, otrzyma dokument w nowej szacie graficznej i nowymi zabezpieczeniami. Nie oznacza to jednak, że stare dokumenty tracą ważność.

– Nowy dowód osobisty nie ma adresu zameldowania, rysopisu i skanu własnoręcznego podpisu – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Małgorzata Woźniak, rzecznik prasowy Ministerstwa Spraw Wewnętrznych. – W dowodzie jest natomiast większe zdjęcie – takie samo, jak w paszporcie, oraz jest informacja o obywatelstwie polskim. Nie zmienią się natomiast wymiary dowodu osobistego. 

Zobacz również: Dowód osobisty 2015 - wzór

REKLAMA

Dowód osobisty – tak jak dotąd – wydawany jest za darmo i na 10 lat. Również wniosek o wydanie dowodu osobistego, jaki trzeba wypełnić i złożyć, będzie miał znacznie mniej rubryk do wypełnienia. Po złożeniu takiego formularza będziemy oczekiwać na dokument zgodnie z ustawą 30 dni.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Z naszych obserwacji wynikało, że wnioski przysparzały problemów obywatelom. Bardzo często błędnie wypełniali ten formularz, dlatego został uproszczony do minimum po to, by jak najszybciej obywatel mógł go wypełnić, nie myląc się i nie zastanawiając się, co ma wpisać – wyjaśnia rzecznik prasowy Ministerstwa Spraw Wewnętrznych.

Bardzo istotna zmiana dotyczy miejsca składania wniosku o wydanie dokumentu. Dotąd można to było zrobić wyłącznie we własnej gminie. Teraz można to zrobić w każdym z 2,5 tys. urzędów, jakie działają w kraju.

– Obywatel przyjdzie do dowolnego urzędu gminy, złoży wniosek o dowód i tam go odbierze – potwierdza Małgorzata Woźniak. – Do tej pory było tak, że trzeba było jechać do tej gminy, na której terenie byliśmy zameldowani.

Jest to możliwe dzięki uruchomionemu wczoraj Systemowi Rejestrów Państwowych (SRP). Wszystkie urzędy gmin w Polsce zyskały dostęp m.in. do rejestrów PESEL, dowodów osobistych i aktów stanu cywilnego. W niedzielę urzędnicy wykonali już pierwsze czynności za pośrednictwem SRP, m.in. zarejestrowali 31 aktów zgonu i 110 aktów urodzeń, nadano 112 numerów PESEL.

Zmiany w dowodach oznaczają, że w instytucjach, gdzie trzeba się wylegitymować, np. w bankach, na poczcie czy u notariusza, trzeba będzie wypełnić oświadczenie, w którym klient wpisze i poświadczy podpisem swoje dane.

– Na końcu po prostu poświadczamy, że informacje, które wpisaliśmy, są zgodne ze stanem faktycznym, są prawdziwe, albowiem podawanie informacji nieprawdziwych jest w Polsce. Bardzo często w bankach już dziś załatwiamy wszelkie sprawy za pomocą paszportu, a w paszporcie nie mamy adresu zameldowania – podkreśla Małgorzata Woźniak.

Dzięki SRP również akt urodzenia, ślubu czy zgony będzie można odebrać w dowolnym urzędzie

– Dużo pracy przed nami. Ogromnym wyzwaniem będzie przeniesienie aktów stanu cywilnego z systemu papierowego do systemu elektronicznego, bo mamy nawet stuletnie karty stanu cywilnego – mówi Woźniak.

Zobacz również: Dowód osobisty 2015 - wzór

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

REKLAMA

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

REKLAMA

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

REKLAMA