reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Organizacja > Klienci > Rejestracja aktów stanu cywilnego w pełni elektroniczna

Rejestracja aktów stanu cywilnego w pełni elektroniczna

1 września gminy ostatecznie przechodzą na elektroniczny system rejestracji stanu cywilnego. Z informacji przekazanych przez wojewodów wynika, że zdecydowana większość urzędów stanu cywilnego pracuje w systemie elektronicznym w pełnym zakresie. Niektóre gminy - wykorzystując okres przejściowy - przeszły na system elektroniczny częściowo.

Od dziś rejestracja aktów stanu cywilnego będzie się odbywała wyłączanie elektronicznie - w rejestrze Baza Usług Stanu Cywilnego (BUSC). W ubiegłym tygodniu ponad 97 proc. urzędów stanu cywilnego w Polsce pracowało już w systemie elektronicznym w pełnym zakresie. Pozostałe gminy prowadziły jeszcze rejestrację w systemie mieszanym.

1 września br. kończy się okres przejściowy, w którym urzędy stanu cywilnego mogły prowadzić rejestrację stanu cywilnego w starym systemie papierowym. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych na bieżąco monitoruje stopień przechodzenia urzędów stanu cywilnego na nowy system. Z informacji przekazanych przez wojewodów wynika, że zdecydowana większość urzędów stanu cywilnego pracuje w systemie elektronicznym w pełnym zakresie. Niektóre gminy - wykorzystując okres przejściowy - przeszły na system elektroniczny częściowo. Oznacza to, że stosowały system mieszany np. rejestrację zgonów prowadziły już w rejestrze Baza Usług Stanu Cywilnego (BUSC), natomiast poza BUSC (w formie papierowej) dokonywały rejestracji np. urodzeń. Według danych z urzędów wojewódzkich na 25 sierpnia br. ponad 97 proc. urzędów stanu cywilnego w Polsce pracuje w systemie elektronicznym w pełnym zakresie.

Okres przejściowy wprowadzono wychodząc naprzeciw oczekiwaniom gmin i dbając o dotychczasowy standard obsługi obywateli. W tym czasie urzędy stanu cywilnego mogły alternatywne dokonywać określonych czynności w formie tradycyjnej, papierowej na podstawie dotychczasowych przepisów prawa. Zastosowanie tego przepisu było fakultatywne i uzależnione od decyzji kierownika urzędu stanu cywilnego.

Urzędy stanu cywilnego, w których pojawiają się utrudnienia związane z koniecznością ostatecznego przejścia na nowy system, mogą skorzystać z pomocy zespołu złożonego z pracowników m.in. Centralnego Ośrodka Informatyki MSW. Priorytetem Ministerstwa Spraw Wewnętrznych jest płynne przejście urzędów stanu cywilnego na nowy sposób rejestracji.

Od 1 marca br. w nowym Systemie Rejestrów Państwowych (SRP) zarejestrowano: 712 tys. aktów urodzenia, 365,5 tys. aktów małżeństwa i 224,5 tys. aktów zgonu.

Przypominamy, że do 1 marca br. musieliśmy osobiście jechać do miejsca, w którym przechowywany był nasz akt (w przypadku aktu urodzenia miejscowość, w której przyszliśmy na świat). Dla wielu z nas pozyskanie odpisu oznaczało konieczność długiej podróży i brania urlopu w pracy. Dzięki wprowadzonym zmianom po 1 marca możemy udać się do wybranego urzędu stanu cywilnego i poprosić o odpis. Jeśli nasz akt trzeba będzie wprowadzić do systemu, na odpis być może będzie trzeba poczekać kilka dni, ale nie będziemy musieli już nigdzie jeździć.

Źródło: Ministerstwo Spraw Wewnętrznych

Zobacz również: Pierwsze doświadczenia z działania systemu rejestrów państwowych

reklama

Czytaj także

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2020

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Monika Siwik

Specjalista ds. księgowości

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama