REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy udowadniać własne racje podczas rozmów służbowych

Sylwia Szykuła
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zbyt częste udowadnianie w pracy, że mamy rację, może przysporzyć nam wielu wrogów i sprawić, że będziemy przez szefa oraz współpracowników uważane za osoby aroganckie i zarozumiałe.

Racja to „dowód przemawiający za słusznością czyjegoś postępowania.” Lubimy mieć rację, bo czujemy się wówczas bardziej inteligentni, szanowani, pomocni, prawdziwi specjaliści w określonej dziedzinie.

REKLAMA

REKLAMA

Aby przekonać innych do prawdziwości naszych słów, zbieramy różne, nie zawsze prawdziwe argumenty. Niekiedy wpadamy w amok, przedstawiając wydumane dowody, które mają podnieść naszą wartość, ale w rzeczywistości ukazują nas jako osoby kłótliwe, które nie potrafią przyznać się do błędu. Zanim więc zaczniemy argumentację, nieco ochłońmy z emocji, zróbmy mały rachunek sumienia i dopiero wtedy w odpowiedni sposób przedstawmy własną rację.

Kiedy przedstawiać własny punkt widzenia?

Niemal każdy walczy o własne racje, nie bądźmy więc zdziwieni, że ktoś spiera się z nami o prawidłowość wypełnienia dokumentacji kadrowej, bo sami zrobilibyśmy to samo. Nie zawsze jednak warto się kłócić. Istnieją jednak takie sytuacje, w których koniecznie należy bronić własnego zdania:

1) kiedy jesteś oskarżana o coś, czego nie zrobiłaś - ktoś niesłusznie posądzony musi zadbać o swoje dobre imię, ale tak, aby uniknąć pogorszenia sytuacji,

REKLAMA

2) kiedy ktoś negatywnie wpływa na twoją pracę - musisz wyjaśnić sytuację, jeśli nagminnie zbierasz nagany za osobę, która źle wykonuje zadania związane z twoją pracą. Nie możesz kryć jej błędów, szczególnie jeśli to się zdarza kolejny raz. Ona naraża nie tylko ciebie na stratę czasu, a całą firmę na błędy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3) kiedy wiesz, że podjęto działania, mające na celu zmuszenie cię do odejścia z firmy - jeżeli jesteś poddawana mobbingowi, zachowaj wyjątkową ostrożność, nie daj się sprowokować do agresji czy oskarżeń, bo może się to obrócić przeciwko tobie. Udawaj, że nic się nie dzieje, ale zbieraj dowody, że ktoś chce pozbyć się ciebie z pracy - nagrywaj rozmowy, rób kserokopie dokumentów, zachowuj e­maile.

4) kiedy błąd może spowodować straty dla firmy - powstaje dylemat: wybrać racje firmy, swoje czy współpracownika. Warto być lojalnym wobec firmy i przyznać się do własnego błędu lub wskazać błąd współpracownika podczas bezpośredniej i dyskretnej rozmowy z przełożonym. Są to sytuacje trudne, zwłaszcza kiedy czyjś błąd może dużo kosztować firmę, a ty wiesz, jak temu zapobiec,

5) kiedy wiąże się to z karą lub możliwością zwolnienia cię z pracy, należy wykazać się opanowaniem, pewnością siebie, jasnością argumentów, a także dowodami, na przykład e-mailem, w którym szef pisze: „tak, zgadzam się, żebyś podpisała tę umowę”.

Milczenie jest złotem

Przyznanie się do błędu, pełna szczerości skrucha, która zostanie doceniona lub nawet wynagrodzona? Życie to nie bajka i takie sytuacje zdarzają się wyjątkowo rzadko. Czasem warto więc przemilczeć pewne kwestie, bo można sobie lub innym zaszkodzić. Kiedy nic nie mówić?

1) Jeśli twój szef ma obsesję udowadniania własnych racji, często warto zamilknąć, szczególnie gdy kwestia jest dość błaha. Osoba postawiona wyżej w hierarchii organizacyjnej może mieć znaczący wpływ na twoje funkcjonowanie w organizacji. Zachwianie pozycji i podważanie autorytetu szefa często okazuje się zgubne. Jeżeli jednak to nie twój błąd, ale niedopatrzenie szefa spowodowało zerwanie kontraktu z ważnym klientem - wtedy zdecyduj się mówić.

2) Kiedy twoja opinia może spowodować ukaranie współpracownika - błahostka może stać się przyczyną poważnych problemów współpracownika, który popełnił niewielki błąd, zwykle lepiej zostawić sprawę w spokoju.

3) Kiedy osobą popełniającą błąd jest ulubieniec lub „prawa ręka” szefa czasem warto się powstrzymać. Nie wygrasz, bo chroni go silniejszy.

4) Kiedy ukazanie słuszności twoich stwierdzeń spotęguje istniejący konflikt, a kolejny argument zaostrzy tylko sytuację. Poczekaj na lepszy moment.

5) Kiedy masz do czynienia z osobą, „która nigdy nie popełnia błędów”.

Jak radzić sobie z ludźmi, którzy nigdy się nie mylą

Spotkania z osobami, które „nigdy się nie mylą”, bywają męczące, bo niemal zawsze musi dojść do sprzeczki. Przyczyna zachowań ludzi nastawionych na udowadnianie słuszności własnych racji wynika z ich niskiego poczucia wartości, świadomości niedopasowania do grupy pracowniczej czy zaburzeń emocjonalnych.

David J. Lieberman, autor i specjalista w dziedzinie relacji międzyludzkich, w swojej książce „Sztuka rozwiązywania konfliktów” proponuje stosowanie specyficznej strategii, która uchroni nas przed gniewem osoby wszechwiedzącej:

• Po pierwsze - zbuduj szacunek:

1) krytykuj tylko w sytuacjach podbramkowych (początkowo chwaląc),

2) jeśli ktoś popełni błąd, udziel mu wsparcia,

3) nie plotkuj, staraj się być miła i uprzejma,

4) okazuj swój szacunek wobec innych,

5) nie okazuj lekceważenia, zwłaszcza w towarzystwie.

• Po drugie - powtarzaj mu, że jest osobą opanowaną i wyjątkowo cierpliwą, co wzbudza twój podziw. Spowoduje to u rozmówcy podtrzymywanie wizerunku, który mu stworzyłeś.

• Po trzecie - chwal go, poproś o radę w kwestii osobistej, co spowoduje jego emocjonalne zaangażowanie. Wkrótce będziesz czuła się chroniona przez osobę „niepopełniającą błędów”.

Zasady argumentacji

Wykrzyczenie własnych racji nie rozwiąże spornej sytuacji. Przedstawianie swojego punktu widzenia i próba udowodnienia innym błędów to sprawy delikatne, które wymagają zastosowania odpowiednich taktyk. Warto zastosować kilka zasad:

• mieć świadomości własnych racji,

• nie negować cech charakteru oponenta, a wręcz odwrotnie, odwołać się do pochwał jego zachowań,

• wysłuchać zdania swego „przeciwnika” do końca, co pozwoli na wzbudzenie w nim poczucia kontroli,

• dodać trochę „cukru” do rozmowy („podziwiam cię za tę trudną rozmowę z klientem”), co pozwoli potem na spokojne przedstawienie własnych racji.

Sylwia Szykuła

 

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
W urzędach dodatkowe 13 dni urlopu. Do wykorzystania w 6 miesięcy. I 2 modele skróconego czasu pracy

Mniej godzin w pracy i dłuższe urlopy dla pracowników samorządowych oraz inwestycje w nowe technologie usprawniające obsługę mieszkańców planują jednostki samorządu terytorialnego w ramach pilotażu skróconego czasu pracy.

Chcą zakazu wydawania prasy przez samorządy: "to tuba propagandowa lokalnych włodarzy". Dlaczego wykreślono przepisy z projektu nowej ustawy medialnej?

Organizacje skupiające wydawców prasy i innych mediów lokalnych wydały wspólne oświadczenie w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw. Skrytykowali wykreślenie z tego projektu przepisów ograniczająych wydawanie prasy przez samorządy. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego odpowiada, że pracuje nad nowym programem wsparcia dla mediów lokalnych.

Świąteczne wydatki gmin pod lupą. Ekspert: RIO sprawdza uzasadnienie, nie estetykę iluminacji

Grudzień to dla samorządów okres wzmożonej organizacji jarmarków, iluminacji, koncertów oraz wydarzeń integracyjnych. Choć takie inicjatywy są w pełni dopuszczalne, gminy muszą pamiętać, że dla organów nadzoru – RIO czy NIK – kluczowe jest nie to, czy dekoracje podobają się mieszkańcom, lecz czy ich finansowanie ma jasną podstawę prawną i zostało właściwie udokumentowane. Mec. Bartłomiej Tkaczyk, specjalista ds. obsługi samorządów i partner w kancelarii LEGALLY.SMART, przypomina najważniejsze zasady bezpiecznego planowania, a także realizowania świątecznych wydatków.

Polska zwolniona z mechanizmu relokacji w UE. Nie musimy przyjmować migrantów [Pakt migracyjny]

Szef MSWiA: państwa członkowskie zgodziły się na zwolnienie Polski z obowiązku przyjmowania migrantów. Nie dotyczy nas mechanizm solidarnościowy w ramach paktu migracyjnego. Polska nie będzie musiała płacić rekompensaty finansowej.

REKLAMA

223 przegrane przez ZUS spory z emerytami w sądach powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 52 prawomocne

ZUS przegrywa w sądach - 223 przegrane przez ZUS spory z emerytami w sądach powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 52 prawomocne. Już wydane wyroki można znaleźć w pierwszej w Polsce wyszukiwarki wyroków.

Ministerstwo Finansów nie żąda zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Taki mail to fake i próba oszustwa!

Ministerstwo Finansów ostrzega przed próbami oszustów w wiadomościach rzekomo pochodzących z MF. Oszuści podszywają się pod Ministerstwo Finansów żądając zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Ministerstwo Finansów nie jest nadawcą wiadomości tego typu. Może to być próba wyłudzenia danych lub środków finansowych. Trzeba patrzeć na adres nadawcy e-maila. Jeśli nie kończy się na „gov.pl”, a wiadomość dotyczy spraw urzędowych, konieczna jest większa czujność.

Olejomat - o co tu chodzi? Już działa 100 olejomatów w Polsce i pierwszy w Warszawie

O co chodzi z olejomatami? W Polsce jest już 100 olejomatów. Właśnie stanął pierwszy w Warszawie przy Centrum Handlowym Wola Park. Jak obsługiwać punkty zbiórki UCO? Gromadzone punkty można wymieniać na nagrody. Jakie?

Wielkopolskie: Samorząd województwa stawia na kolej i na razie nie chce inwestować w komunikację autobusową (połączenia regionalne i linie dowożące do stacji kolejowych)

Wielkopolski samorząd na razie nie zamierza angażować się w przewozy autobusowe czy rewitalizację linii kolejowych innych, niż te uwzględnione w programie Kolej Plus - przyznał PAP wicemarszałek woj. wielkopolskiego Wojciech Jankowiak. „Są pewne granice wysiłku finansowego województwa” - zaznaczył.

REKLAMA

Stopy procentowe NBP spadły w grudniu 2025 r. o 0,25 pkt proc. Ekonomiści prognozują co nas czeka w 2026 roku

Na posiedzeniu w dniach 2-3 grudnia 2025 r. Rada Polityki Pieniężnej postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 4 grudnia 2025 r. 4,00 proc. w skali rocznej - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Taka decyzja RPP nie była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów.

Brakuje 800 tys. zł na start Domu dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi

Dom dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi nie może wystartować. Brakuje 800 tys. zł na roczne utrzymanie miejsca. Tymczasem budynek jest gotowy do zamieszkania przez pierwsze osoby.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA