REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasada ochrony dziedzictwa kulturowego w praktyce. Czy samorządy i właściciele wywiązują się z obowiązków?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
dr Anna Mazurek
Doktor nauk prawnych, MBA, wykładowczyni, mediatorka
Na czym polega zasada ochrony dziedzictwa kulturowego?
Na czym polega zasada ochrony dziedzictwa kulturowego?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zasada ochrony dziedzictwa kulturowego to nie tylko idea, ale obowiązująca norma prawna. Mimo to wiele jednostek samorządu terytorialnego i właścicieli zabytków traktuje ją wyłącznie jako formalność. W praktyce często rozmija się to z celem, który jasno określa prawo.

Konstytucyjny obowiązek ochrony dziedzictwa

Zasada ochrony dziedzictwa kulturowego znajduje umocowanie wprost w Konstytucji RP. Artykuł 5 nakłada na państwo obowiązek strzeżenia dziedzictwa narodowego, natomiast artykuł 73 przyznaje każdemu prawo do korzystania z dóbr kultury. Na poziomie ustawowym zasada ta zostaje rozwinięta przede wszystkim w ustawie z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. Nie jest to zasada o charakterze deklaratywnym – przeciwnie, stanowi normę kierunkową, która powinna wpływać na treść decyzji administracyjnych, lokalnych polityk rozwoju i praktykę konserwatorską. Wbrew potocznemu przekonaniu, zasada ta nie ogranicza się do wpisów do rejestru zabytków. Przenika całość działań państwa i jednostek samorządu terytorialnego – od planowania przestrzennego, przez udzielanie dotacji, po reagowanie w sytuacjach kryzysowych.

REKLAMA

REKLAMA

Zasada ochrony dziedzictwa – niedoszacowana i niezrozumiana

Mimo jednoznacznych podstaw prawnych, praktyka lokalna pokazuje, że zasada ochrony dziedzictwa jest często pomijana lub traktowana jako drugorzędna. Przykładów nie brakuje: decyzje inwestycyjne ignorujące wartość historyczną przestrzeni, brak lokalnych programów opieki nad zabytkami, niewystarczające działania w zakresie gminnych ewidencji, czy też formalistyczne podejście do uzgadniania planów miejscowych z wojewódzkimi konserwatorami zabytków. Problem nie leży wyłącznie w braku środków finansowych, ale przede wszystkim w niewłaściwym rozumieniu statusu tej zasady. W wielu przypadkach ochrona dziedzictwa nadal postrzegana jest jako bariera rozwoju, a nie jego komponent. Tymczasem zgodnie z obowiązującym prawem – ochrona zabytków i dziedzictwa to interes publiczny, który powinien być brany pod uwagę na równi z innymi wartościami konstytucyjnymi.

Obowiązki właścicieli i kompetencje samorządów

Zasada ochrony dziedzictwa nie dotyczy wyłącznie administracji. Ustawodawca nakłada konkretne obowiązki również na właścicieli obiektów zabytkowych – m.in. zapewnienie warunków do prowadzenia badań, konserwacji, zabezpieczenia i utrzymania obiektu w należytym stanie. Co istotne, obowiązki te są niezależne od tego, czy zabytek został wpisany do rejestru. Ochronie podlegają także obiekty ujęte w ewidencjach, zespoły urbanistyczne, a także dobra niematerialne.

Z kolei samorządy – obok obowiązków planistycznych – mają kompetencje do ustanawiania parków kulturowych, prowadzenia ewidencji i tworzenia programów opieki nad zabytkami. Choć te ostatnie często traktowane są jako dokumenty fakultatywne, w rzeczywistości – po uzyskaniu opinii konserwatora – stają się obowiązujące i wymagają realizacji. Brak takich programów świadczy o systemowym zaniedbaniu ochrony dziedzictwa na poziomie lokalnym.

REKLAMA

Dziedzictwo jako element prawa europejskiego

Zasada ochrony dziedzictwa wykracza poza poziom krajowy. Prawo Unii Europejskiej (art. 167 TFUE) nie ustanawia wspólnej polityki kulturalnej, lecz zobowiązuje państwa członkowskie do współpracy i koordynacji działań. Ważną rolę odgrywają tu konwencje międzynarodowe – w szczególności Konwencja z Faro z 2005 r., która postrzega dziedzictwo jako prawo człowieka i wspólną odpowiedzialność społeczną. Ochrona nie ogranicza się w tym ujęciu do zakazów czy rejestrów – obejmuje także aktywne włączanie społeczności lokalnych, edukację oraz promowanie dostępu do zasobów dziedzictwa. W takim kontekście zasada ochrony dziedzictwa zyskuje nowy wymiar: jest nie tylko obowiązkiem państwa wobec własnych obywateli, lecz także elementem szerszego zobowiązania europejskiego – wobec wspólnej przeszłości i przyszłości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rekomendacje dla praktyki lokalnej

W warunkach rosnącej presji inwestycyjnej, zmian klimatycznych i zagrożeń geopolitycznych potrzeba realnej ochrony dziedzictwa kulturowego staje się coraz bardziej oczywista. Zasada, która dotąd bywała traktowana jako „piękne hasło” lub obowiązek konserwatora, powinna być uznawana za jeden z fundamentów polityk lokalnych i centralnych.

Jeśli ochrona dziedzictwa ma pozostać realna, a nie symboliczna – musi być konsekwentnie uwzględniana w decyzjach samorządów, właścicieli i inwestorów. W przeciwnym razie rozwój przestrzenny może przynieść więcej strat niż korzyści.

oprac. Wioleta Matela-Marszałek
Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Morska Modernizacja Polski: Trzy programy realizowane przez PGZ [Gość Infor.pl]

Polska Grupa Zbrojeniowa (PGZ) realizuje obecnie najbardziej złożony i zaawansowany technologicznie program w historii polskiej Marynarki Wojennej. Wiceprezes Polskiej Grupy Zbrojeniowej Jan Grabowski podczas Warsaw Security Forum przekazał, że przyszłość polskiej floty opiera się na trzech filarach: najpotężniejszych w historii fregatach Miecznik, okręcie ratowniczym Ratownik oraz strategicznym programie okrętów podwodnych Orka. Ile lat dzieli nas od momentu, w którym Polska w pełni zabezpieczy swoje strategiczne interesy na Bałtyku?

KRUS: Składki na ubezpieczenie rolników w IV kwartale 2025 r. – stawki i terminy płatności

Rolnicy, małżonkowie i domownicy opłacający składki w KRUS muszą przygotować się na nowe stawki w IV kwartale 2025 roku. Sprawdź, ile wynoszą składki na ubezpieczenia społeczne rolników i do kiedy trzeba je zapłacić.

Edukacja zdrowotna - im starsi uczniowie, tym mniejsze zainteresowanie. W Krakowie 33% uczniów na tych zajęciach

Blisko 33% uczniów szkół w Krakowie będzie chodziło na lekcje edukacji zdrowotnej – wynika z danych urzędu miasta. Im starsi uczniowie, tym mniejsze zainteresowanie przedmiotem.

Sejm: Możliwe inwestycje publiczne przed uchwaleniem planu ogólnego

Uchwalona przez Sejm nowela ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym pozwoli gminom wydać decyzję o lokalizacji inwestycji publicznych, takich jak np. szkoły, po utracie mocy studium uwarunkowań, a przed uchwaleniem planu ogólnego.

REKLAMA

Z prawem jazdy kategorii B będzie można prowadzić też większy pojazd. Zmiana nie będzie dotyczyła wszystkich. Dlaczego?

Czy już niedługo kierowcy z prawem jazdy kategorii B poprowadzą też większe pojazdy? Pojawiły się postulaty zmian, które nie zagrażałaby bezpieczeństwu w ruchu i miałyby wiele pozytywnych konsekwencji. Będzie to szczególnie istotne dla mieszkańców mniejszych miejscowości.

Podwyżki dla wójtów, burmistrzów i prezydentów miast! Pensje samorządowców wzrosną z wyrównaniem od lipca

Przez długi czas pensje wójtów, burmistrzów i prezydentów miast pozostawały w stagnacji, podczas gdy ich podwładni cieszyli się wzrostem wynagrodzeń. Ta nierówność, wywołana podwójną ścieżką legislacyjną, wreszcie zostanie naprawiona. Nowe rozporządzenie, będące efektem nacisku organizacji samorządowych, ma przywrócić sprawiedliwość i zapewnić należne podwyżki kluczowym urzędnikom.

Marzena Okła-Drewnowicz: wyzwaniem jest opieka długoterminowa dla seniorów

Każda gmina w Polsce powinna mieć radę seniorów – mówiła w poniedziałek w Rzeszowie minister ds. polityki senioralnej Marzena Okła-Drewnowicz. Według niej największym wyzwaniem polityki senioralnej są opieka długoterminowa i bezpieczeństwo seniorów.

Karta Dużej Rodziny 2026. Jakie stawki będą obowiązywać?

Karta Dużej Rodziny w 2026 roku zyskuje na znaczeniu. Dzięki nowym partnerom biznesowym i rozszerzonym ulgom, program wsparcia dla rodzin wielodzietnych staje się jeszcze bardziej atrakcyjny. Kto skorzysta najwięcej na tych zmianach i jak zaoszczędzić realne pieniądze, korzystając z nowych przywilejów?

REKLAMA

Zdarzenia niepożądane w polskich szpitalach – raport Rzecznika Praw Pacjenta

16 września 2025 r. Rzecznik Praw Pacjenta opublikował raport zatytułowany "Gromadzenie i analiza informacji o zdarzeniach niepożądanych w polskich szpitalach". Celem raportu jest analiza tego, jak podmioty lecznicze zarządzają zdarzeniami niepożądanymi i zbierają na ten temat dane. Jest to pierwsza tego typu analiza sposobu rejestrowania i zarządzania zdarzeniami niepożądanymi.

Wynagrodzenia lekarzy rosną szybciej niż finansowanie z NFZ. Szpitale apelują o zawieszenie ustawy podwyżkowej na 2 lata

Polska Federacja Szpitali (PFSz) zaapelowała do Ministra Zdrowia oraz Parlamentarzystów o zawieszenie na 2 lata ustawy z 8 czerwca 2017 r. o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych (tzw. Ustawa podwyżkowa). Celem PFSz nie jest ograniczanie wynagrodzeń pracowników, lecz ochrona pacjentów i zapewnienie ciągłości świadczeń. Mechanizm automatycznej waloryzacji, oparty na średnim wynagrodzeniu w gospodarce, spowodował w ostatnich latach, że koszty płac rosły szybciej niż finansowanie ze strony NFZ. W konsekwencji szpitale coraz częściej stawały przed dramatycznym wyborem – albo regulować wynagrodzenia, albo ograniczać leczenie pacjentów - pisze Michał Dybowski, dyrektor Departamentu Bezpieczeństwa i Zrównoważonego Rozwoju Polskiej Federacji Szpitali, Forum Ekspertów Ad Rem.

REKLAMA