REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w wynagrodzeniach pracowników samorządowych

Beata Skrobisz-Kaczmarek
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzenie nowych przepisów o pracownikach samorządowych nałożyło na pracodawców obowiązek wydania regulaminów, w których muszą ustalić wymagania kwalifikacyjne oraz szczegółowe zasady wynagradzania dla swoich pracowników.

Rada Ministrów została zobowiązania do ustalenia w drodze rozporządzenia zasad wynagradzania pracowników samorządowych (art. 37 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych).

REKLAMA

REKLAMA

Wydane 18 marca 2009 r. rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych określiło:

• wykaz stanowisk z podziałem na stanowiska kierownicze urzędnicze, urzędnicze, pomocnicze i obsługi oraz doradców i asystentów,

• minimalne wymagania kwalifikacyjne do wykonywania pracy na poszczególnych stanowiskach,

REKLAMA

• warunki, sposób wynagradzania oraz maksymalny poziom dodatku funkcyjnego dla pracowników samorządowych, z którymi stosunek pracy nawiązano na podstawie wyboru,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• maksymalny poziom wynagrodzenia zasadniczego i maksymalny poziom dodatku funkcyjnego dla pracowników samorządowych, z którymi stosunek pracy nawiązano na podstawie powołania,

• warunki i sposób wynagradzania pracowników samorządowych, z którymi nawiązano stosunek pracy na podstawie umowy o pracę, w tym minimalny poziom ich wynagrodzenia zasadniczego.

W rozporządzeniu ustalono, którzy pracownicy i na jakich stanowiskach zatrudnieni na podstawie wyboru i powołania otrzymają dodatek funkcyjny. Przepisy określiły również maksymalną wysokość tego dodatku. Ponadto w tym przepisie podano wysokość dodatku specjalnego dla wójta (burmistrza prezydenta miasta), starosty oraz marszałka województwa.

Rozporządzenie określa również warunki:

• przyznawania i wypłacania dodatku za wieloletnią pracę,

• ustalania prawa do nagrody jubileuszowej i jej wypłacania,

• ustalania prawa do jednorazowej odprawy w związku z przejściem na rentę z tytułu niezdolności do pracy lub emeryturę i warunki jej wypłacania.

Pracodawca samorządowy - kierownik jednostki lub urzędu ma obowiązek wydania regulaminu wynagradzania i ustalenia w nim maksymalnej stawki wynagrodzeń dla pracowników samorządowych, z którymi stosunek pracy nawiązano na podstawie umowy o pracę. Natomiast minimalny poziom wynagrodzenia dla tej grupy pracowników został określony w rozporządzeniu. Również w regulaminie pracodawca ustali wysokość dodatku funkcyjnego lub innych dodatków (np. dodatku specjalnego za okresowe zwiększenie obowiązków służbowych lub powierzenie dodatkowych zadań), a także warunki otrzymywania przez pracowników samorządowych nagród i premii, w tym zasady tworzenia funduszu nagród i premii oraz ewentualnie ich wysokość. Na dotychczas obowiązującym poziomie w nowym rozporządzeniu określono zasady i sposób wypłacania nagród jubileuszowych, jednorazowej odprawy w związku z przejściem na rentę z tytułu niezdolności do pracy lub emeryturę oraz dodatku za wieloletnią pracę. W szczególności ustalono, które okresy pracy zalicza się do stażu, od którego zależy nabycie prawa do nagrody jubileuszowej oraz odpowiednio jej wysokość, a także wysokość jednorazowej odprawy w związku przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy, jak również sposób obliczania tych świadczeń.

Wynagradzanie pracowników z wyboru lub powołania

Regulamin nie może określać zasad wynagradzania pracowników, których stosunek pracy powstał w wyniku wyboru lub powołania, dlatego w rozporządzeniu ustalono stawki ich wynagrodzenia. Dla pracowników, których stosunek pracy nawiązano na podstawie wyboru, wynagrodzenie jest ustalone w sposób „widełkowy”, zgodnie z upoważnieniem ustawowym. Ponadto określony jest maksymalny poziom dodatku funkcyjnego. Natomiast w stosunku do pracowników, z którymi stosunek pracy nawiązano na podstawie powołania, określono maksymalny poziom wynagrodzenia, jaki można im przyznać, oraz maksymalny poziom dodatku funkcyjnego, pozostawiając ich dookreślenie kierownikowi jednostki. Kierownik jednostki może przyznać takiemu pracownikowi nagrodę za szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej.

Wysokość dodatku specjalnego dla pracowników zatrudnionych na podstawie wyboru wójta, starosty oraz marszałka województwa określono jako kwotę wynoszącą co najmniej 20% i nie więcej niż 40% łącznie wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego. Natomiast w urzędach miasta stołecznego Warszawy, miast (miast na prawach powiatu) powyżej 300 tys. mieszkańców - w kwocie nie wyższej niż 50% łącznie wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego, czyli pozostawiono na dotychczasowym poziomie.

Należy zaznaczyć, że rozporządzenie ustaliło minimalną wysokość wynagrodzenia zasadniczego na poziomie obowiązującym od 1 stycznia 2008 r. Tylko o jedną kategorię zaszeregowania podwyższono wysokość minimalnego wynagrodzenia dla pracownika zatrudnionego na stanowisku sekretarza. Wynika to z pozycji sekretarza oraz nowej roli, jaką się mu przypisuje, jak również z wymagań, jakie musi spełniać osoba zatrudniona na tym stanowisku.

Wynagrodzenie pracowników jednostek organizacyjnych samorządu terytorialnego

W inny sposób ustalane są zasady wynagrodzenia dla pracowników zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego. Dotychczas pracodawcy ustalali tabelę miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego na podstawie tabeli punktowych rozpiętości, a także najniższego wynagrodzenia zasadniczego ustalonego przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego i wartość jednego punktu ustalonego przez pracodawcę w porozumieniu z wymienionym organem. W obecnym stanie prawnym pracodawca ustala w regulaminie maksymalną wysokość stawek wynagrodzenia. Jeśli pozwala na to sytuacja finansowa pracodawcy, nie ma przeszkód, aby ustalił on znacznie wyższy poziom minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego w regulaminie wynagradzania. Tworząc taki regulamin, należy jednak pamiętać, że finansowanie wynagrodzeń pracowników samorządowych następuje w ramach środków przewidzianych na ten cel w budżetach jednostek samorządu terytorialnego lub budżetach samorządowych jednostek organizacyjnych.

Regulamin wynagradzania

Regulamin wynagradzania jest wewnątrzzakładowym aktem prawa regulującym zasady wynagradzania pracowników samorządowych. Akt ten opracowuje i wprowadza w życie każdy pracodawca samorządowy niezależnie od liczby zatrudnionych pracowników. Oznacza to, że nie stosuje się ograniczeń co do liczby pracowników zatrudnionych u danego pracodawcy (co najmniej 20), a określonych w art. 772 k.p.

Pracodawca, opracowując regulamin wynagradzania, powinien brać pod uwagę sytuację finansową określoną w budżecie jednostki samorządowej, np. zakład budżetowy, urząd. Najczęściej regulaminy dotyczą wszystkich pracowników zatrudnionych u danego pracodawcy. Regulamin nie może jednak określać wynagrodzenia osób zarządzających, tj. dyrektorów zakładów budżetowych i ich zastępców. Maksymalną wysokość wynagrodzenia miesięcznego ustala wójt (burmistrz, prezydent) w drodze zarządzenia.

Podstawa prawna:

• art. 772 Kodeksu pracy,

• art. 37 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (DzU nr 223, poz. 1458).

Beata Skrobisz-Kaczmarek

radca prawny

 

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Brakuje 800 tys. zł na start Domu dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi

Dom dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi nie może wystartować. Brakuje 800 tys. zł na roczne utrzymanie miejsca. Tymczasem budynek jest gotowy do zamieszkania przez pierwsze osoby.

Inne zasady dla rolników w piątki i w soboty, a inne w pozostałe dni tygodnia. Kiedy i dlaczego mogą skorzystać ze zwolnienia podatkowego?

Produkty prosto od rolnika – czy to tylko hasło reklamowe, czy rzeczywista potrzeba? Jak wskazują doświadczenia ostatnich lat, raczej to drugie. Od czasu gdy gminy zostały obciążone obowiązkiem ułatwiania rolnikom prowadzenia handlu, taką potrzebę można łatwiej zrealizować.

Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

REKLAMA

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

REKLAMA

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA