REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy urzędy zatrudniające powyżej 120 pracowników mają obowiązek wprowadzić kontrolę trzeźwości pracowników?

Czy urzędy zatrudniające powyżej 120 pracowników mają obowiązek wprowadzić kontrolę trzeźwości pracowników?
Czy urzędy zatrudniające powyżej 120 pracowników mają obowiązek wprowadzić kontrolę trzeźwości pracowników?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czy dyrektor urzędu zatrudniający powyżej 120 pracowników musi w świetle najnowszej noweli do Kodeksu pracy wprowadzać prewencyjnie obowiązek kontroli trzeźwości pracowników i czy wobec tego powinien zakupić np. alkomat (a w przypadku innych substancji, np. testy narkotykowe)?

Czy urzędy zatrudniające powyżej 120 pracowników są zobowiązane do wprowadzenia kontroli ich trzeźwości? 

Ważne

Pracodawca nie ma obowiązku prawnego wprowadzania kontroli trzeźwości pracowników na podstawie nowych zasad wprowadzonych do Kodeksu pracy, jak również posiadać urządzeń do pomiaru trzeźwości. Pracodawca może wprowadzić kontrolę trzeźwości, ale jest to wyłącznie jego uprawnienie przyjmując, że kontrola taka byłaby niezbędna do zapewnienia ochrony życia i zdrowia pracowników lub innych osób lub ochrony mienia.

Podstawowym obowiązkiem każdego pracownika zatrudnionego zarówno w sektorze publicznym jak również prywatnym jest wykonywanie umówionej pracy pod kierownictwem pracodawcy na terenie zakładu pracy lub w innym miejscu wskazanym przez pracodawcę. Aby w ogóle mówić o możliwości świadczenia pracy, pracownik musi przejawiać nie tylko wolę jej wykonywania ale również znajdować się w stanie gotowości do jej świadczenia. Gotowość do pracy należy rozumieć stan zarówno fizyczny, jak i psychiczny umożliwiający wykonywanie pracy sposób zarówno bezpieczny jak również pracy o należytej jakości i ilości. Stan gotowości do wykonywania pracy może ulegać zakłóceniom na skutek spożywania alkoholu, jak również substancji działających podobnie. Przez wiele lat pracodawcy nie mieli bezpośredniej możliwości weryfikowania trzeźwości pracowników z poziomu zakładu pracy. Sytuacja ta uległa jednak zmianie w związku z ustawą z dnia 1 grudnia 2022 r. o zmianie Kodeksu pracy oraz niektórych innych ustaw. 

Pracodawcy mogą mieć wątpliwości, czy ich obowiązkiem prawnym jest wprowadzenie kontroli trzeźwości, podjęcie tym samym stosownych regulacji zakładowych, jak również zakup urządzenia pomiarowego. Odnosząc się do powyższych dylematów należy zauważyć, że z konstrukcji nowych przepisów wynika, że pracodawca może, jeżeli jest to niezbędne do zapewnienia ochrony życia i zdrowia pracowników, innych osób lub ochrony mienia wprowadzić kontrolę trzeźwości. Skoro pracodawca może, to znaczy, że ma taką możliwość a nie obowiązek prawny. Tym samym należy przyjąć, że pracodawca nie ma obowiązku prawnego, czyli nie musi wprowadzać prewencyjnych kontroli trzeźwości pracowników, jak również dokonywać zakupu stosownych urządzeń pomiarowych. Powyższe zasady dotyczą również innych substancji działających podobnie do alkoholu.

Sebastian Kryczka, specjalista z zakresu prawa pracy

 

Artykuł pochodzi z kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Szukasz wiarygodnych aktualności, porad i artykułów dotyczących zmian w prawie i podatkach, komentarzy ekspertów oraz indywidualnego doradztwa? INFORLEX jest dla Ciebie! Zyskaj bezpłatny dostęp do INFORLEX >>

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Brakuje 800 tys. zł na start Domu dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi

Dom dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi nie może wystartować. Brakuje 800 tys. zł na roczne utrzymanie miejsca. Tymczasem budynek jest gotowy do zamieszkania przez pierwsze osoby.

Inne zasady dla rolników w piątki i w soboty, a inne w pozostałe dni tygodnia. Kiedy i dlaczego mogą skorzystać ze zwolnienia podatkowego?

Produkty prosto od rolnika – czy to tylko hasło reklamowe, czy rzeczywista potrzeba? Jak wskazują doświadczenia ostatnich lat, raczej to drugie. Od czasu gdy gminy zostały obciążone obowiązkiem ułatwiania rolnikom prowadzenia handlu, taką potrzebę można łatwiej zrealizować.

Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

REKLAMA

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

REKLAMA

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA