REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak współpracować z osobami o różnych temperamentach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Gabriela Elert
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nie z każdym człowiekiem można łatwo się porozumieć. Jeden reaguje w sytuacjach zawodowych i prywatnych spokojnie, inny aż kipi ze złości. Za te zachowania odpowiada nasz temperament.

Temperament (z łaciny temperamentum - umiar) - jak podaje Wikipedia to zespół pewnych dziedziczonych, względnie stałych cech osobowości, zdeterminowanych genetycznie, charakterystycznych dla danej jednostki, przejawiających się w jej zachowaniu, procesach psychicznych i emocjonalnych.

REKLAMA

REKLAMA

Te cechy to między innymi impulsywność, nieśmiałość, aktywność, wytrwałość, ruchliwość, apatia. W znaczeniu potocznym, temperament określa się jako usposobienie człowieka: charakteryzuje się go jako osobę żywą, optymistyczną lub odwrotnie - wybuchową.

Podziału temperamentu na cztery podstawowe typy dokonał już w V w. p.n.e. Hipokrates. Oto ich charakterystyka i nieco wskazówek, które mogą się przydać we współpracy z osobami, które reprezentują określone typy.

Sangwinik - to człowiek o żywym, wesołym i zmiennym usposobieniu,

REKLAMA

Należy do osób bardzo towarzyskich i otwartych, a równocześnie emocjonalnych - z tendencją do częstych zmian nastroju. Ważne dla niego są relacje z innymi ludźmi, dlatego niezwykle łatwo nawiązuje kontakty. Gdy jest lubiany i doceniany, czuje się jak ryba w wodzie. Źle natomiast znosi krytykę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W pracy najlepiej sprawdza się na stanowiskach, które motywują inne osoby do pracy - on efektownie zaczyna projekty, zarażając swoim entuzjazmem współpracowników, choć nie zawsze potrafi doprowadzić do końca rozpoczęte zadania, chętnie zaś przekazuje je współpracownikom.

Aby skutecznie współpracować z sangwinikiem najlepiej nawiązać z nim relację towarzyską, po prostu zaprzyjaźnić się z nim. Na większość zadań patrzy on z punktu widzenia emocji oraz ludzi, więc w taki też sposób należy mu je przedstawiać. Liczą się dla niego opinie autorytetów - wpływowych, znanych osób, dlatego dobrze jest się na nie powoływać. Rozmowa z sangwinikiem powinna być barwna, pełna metafor. Im mniej konkretna, a bardziej efektowna - tym lepiej. Osoby małomówne, nastawione na konkretny cel mogą mieć problem w relacji z sangwinikiem, gdyż uwielbia on roztaczać swoje wizje, dużo o nich mówi, wygłasza tyrady i lubi mieć słuchaczy. W pracy z sangwinikiem należy się wystrzegać poddania się jego pomysłom, dać mu się przekonać, bo często bywa to zwykłą stratą czasu.

Melancholik - to człowiek niezbyt uczuciowy i mało aktywny, przygnębiony, apatyczny, analityczny perfekcjonista. Idealny zawód dla niego to „księgowy-artysta”, uwielbia bowiem tabele, wykresy, analizy. Decyzje muszą być poprzedzone planowaniem, zebraniem potrzebnych materiałów, pieczołowitą analizą. Do zadań przygotowuje się wolno, więc niewiele czasu zostaje mu na działanie. Przy swoim analitycznym nastawieniu często jest osobą obdarzoną talentami artystycznymi.

Rozmowa z osobą mającą ten typ temperamentu powinna być odpowiednio przygotowana. Należy skupić się na konkretach i krokach do osiągnięcia celu. Na załatwienie sprawy przeznaczyć sporo czasu - melancholicy nie podejmą decyzji zbyt szybko, a poganiani - wycofują się. Z szefem melancholikiem należy rozmawiać spokojnie i wytrwale, to przynosi efekty. Nie ma decyzji bez przemyślenia argumentów za i przeciw. Trzeba pamiętać, że melancholik nie jest odporny na krytykę. Niezwykle istotne jest dotrzymywanie słowa i unikanie manipulacji. Trzeba uzbroić się w cierpliwość!

Choleryk - to człowiek pobudliwy, wybuchowy i mało wytrwały w działaniu,

Wykazuje olbrzymią energię i aktywność, jest zorientowany na działanie i wykonanie zadania. Ma silną wolę, trudno go zniechęcić i jest wręcz urodzonym przywódcą. To doskonały organizator - potrafi załatwić bardzo trudne zlecenia, potrafi rozliczać współpracowników z wykonania zadań.

W rozmowie z szefem cholerykiem należy pamiętać, że najważniejsze są dla niego jasno określone cele i argumenty, a sama rozmowa powinna być konkretna i sprawnie prowadzona. Dobrze jest zadawać dużo szczegółowych pytań, dzięki temu w przyszłości można uniknąć niedopowiedzeń i nieporozumień (choleryk podchodzi do zagadnień w prosty sposób: skoro nie padło pytanie, to znaczy, że sprawa jest zrozumiała i zamknięta). Jeśli zależy nam na uzyskaniu czegoś od szefa choleryka - urlop w danym czasie, podwyżka - warto mu przedstawić alternatywne rozwiązania, oczywiście odpowiednio uargumentowane. Takie osoby źle się bowiem czują nie mając wyboru, ale jeśli znajdą się w sytuacji, w której mogą decydować, robią to łatwo i chętnie, kierując się logiką i rozsądkiem. W rozmowie z cholerykiem nie warto walczyć o pozycję dominującą, to do niczego nie doprowadzi oprócz nerwów i frustracji. Lepiej jest oddać im prowadzenie rozmowy (nie usiłują wówczas za wszelką cenę zdominować rozmówcy tylko komunikują się z nim). Co istotne, szef choleryk nie akceptuje osób, które nie mają własnego zdania, zdecydowanie częściej przyzna rację osobie, która wypowiada własne poglądy (odmienne od jego) niż osobie która tylko kiwa głową i potwierdza jego słowa.

Flegmatyk - to człowiek mało pobudliwy, powolny, zrównoważony, ale wytrwały i konsekwentny w działaniu. Łatwo przychodzi mu obserwacja innych, dzięki czemu potrafi łagodzić konflikty i budować pozytywne relacje ze współpracownikami. Zmiany są dla niego trudne, dlatego niezbyt często je wprowadza. To idealny członek zespołu, potrafi wspierać innych, na co dzień jest powściągliwy, ale równocześnie życzliwy i uprzejmy. W pracy najbardziej widoczne są jego opanowanie i kompetencja.

Współpraca z flegmatykiem powinna rozpocząć się od nawiązania relacji towarzyskich, przyjacielskich. Jednak trzeba pamiętać, że nie lubi on plotek, dlatego opinie o innych ludziach zachowuje dla siebie i nie ufa osobom lubiącym „sensacyjne historie”. Chętnie pomaga w sytuacjach konfliktowych, gdy może wykazać się swoim spokojem. Podczas rozmowy flegmatyk musi mieć poczucie bezpieczeństwa, a zaskoczony nowymi pomysłami czy wizjami, zrobi wszystko, aby możliwie bezboleśnie wycofać się ze współpracy z osobą, która go „atakuje”. Dość łatwo ulega wpływom.

Pamiętajmy, że każdy człowiek jest indywidualnością i zazwyczaj łączy w sobie cechy 2-3 typów temperamentów, z jednym dominującym, który przewodzi jego osobowości, a podstawowe cztery typy to jedynie podział wyjściowy. Nie jest łatwo dokładnie określić z jakim typem temperamentu mamy do czynienia, ponieważ jego cechy charakteru się przeplatają. Dlatego zanim obierzesz jakąś strategię działania wobec twojego szefa, dokładnie obserwuj jego sposób zarządzania. To dopiero pozwoli na właściwe odczytanie jego cech potrzebnych do właściwego porozumienia się z nim i efektywnej współpracy.

 

Gabriela Elert

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zdarzenia niepożądane w polskich szpitalach – raport Rzecznika Praw Pacjenta

16 września 2025 r. Rzecznik Praw Pacjenta opublikował raport zatytułowany "Gromadzenie i analiza informacji o zdarzeniach niepożądanych w polskich szpitalach". Celem raportu jest analiza tego, jak podmioty lecznicze zarządzają zdarzeniami niepożądanymi i zbierają na ten temat dane. Jest to pierwsza tego typu analiza sposobu rejestrowania i zarządzania zdarzeniami niepożądanymi.

Wynagrodzenia lekarzy rosną szybciej niż finansowanie z NFZ. Szpitale apelują o zawieszenie ustawy podwyżkowej na 2 lata

Polska Federacja Szpitali (PFSz) zaapelowała do Ministra Zdrowia oraz Parlamentarzystów o zawieszenie na 2 lata ustawy z 8 czerwca 2017 r. o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych (tzw. Ustawa podwyżkowa). Celem PFSz nie jest ograniczanie wynagrodzeń pracowników, lecz ochrona pacjentów i zapewnienie ciągłości świadczeń. Mechanizm automatycznej waloryzacji, oparty na średnim wynagrodzeniu w gospodarce, spowodował w ostatnich latach, że koszty płac rosły szybciej niż finansowanie ze strony NFZ. W konsekwencji szpitale coraz częściej stawały przed dramatycznym wyborem – albo regulować wynagrodzenia, albo ograniczać leczenie pacjentów - pisze Michał Dybowski, dyrektor Departamentu Bezpieczeństwa i Zrównoważonego Rozwoju Polskiej Federacji Szpitali, Forum Ekspertów Ad Rem.

Alimenty dla dziecka – czy MOPS może wystąpić w powództwem?

Czy do wytaczania na rzecz obywateli powództwa o roszczenia alimentacyjne może być uprawniony dyrektor miejskiego ośrodka pomocy społecznej?

Kultura w cieniu kryzysu. Nowa ustawa a ochrona dóbr kultury

Ustawa o ochronie ludności i obronie cywilnej z grudnia 2024 r. kojarzy się przede wszystkim z bezpieczeństwem ludzi. Jednak jej przepisy pokazują jasno: życie i kultura to nierozerwalna całość. Ochrona dóbr kultury w sytuacjach kryzysowych stała się obowiązkiem systemowym, a nie tylko dobrą praktyką.

REKLAMA

Wzrosną maksymalne stawki wynagrodzeń samorządowców

Zgodnie z nowym rozporządzeniem maksymalny poziom wynagrodzeń m.in. wójtów, burmistrzów, skarbników czy marszałków województw wzrośnie o ok. 5 procent.

ZUS zaprasza na Dni Seniora 2025. Bezpłatne warsztaty, konsultacje i atrakcje w całej Polsce

Październik upłynie pod znakiem edukacji, integracji i aktywizacji seniorów. Zakład Ubezpieczeń Społecznych wraz z partnerami organizuje ogólnopolskie Dni Seniora 2025 ph. "Świadome decyzje – bezpieczny senior". W programie znalazły się spotkania z ekspertami, warsztaty tematyczne i wydarzenia kulturalne.

Szczepienia przeciw COVID-19 od 22 września 2025. Jak się zapisać i kto może skorzystać?

Coraz więcej lekarzy alarmuje o rosnącej liczbie zachorowań na COVID-19. W odpowiedzi Ministerstwo Zdrowia uruchamia od 22 września 2025 r. program bezpłatnych szczepień dla wszystkich od 6. miesiąca życia. Wystarczy sprawdzić swoje e-skierowanie i umówić się na wizytę w przychodni lub aptece. Wyjaśniamy, kto powinien szczególnie rozważyć szczepienie, jak wygląda rejestracja i jaką szczepionką będą wykonywane dawki przypominające.

Rewolucja w liczeniu stażu pracy. Samorządy muszą przygotować się na zmiany od stycznia 2026 roku

Sejm przyjął nowelizację Kodeksu pracy, która diametralnie zmienia sposób liczenia pracowniczego stażu pracy. Od 1 stycznia 2026 roku do stażu, od którego zależą uprawnienia pracownicze, będzie można wliczyć m.in. okresy prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej oraz świadczenia usług na podstawie niektórych umów cywilnoprawnych.

REKLAMA

MSWiA: Schrony w Polsce. Stan na dziś (1000 obiektów) i plany na przyszłość wydania 5 mld zł na schrony

Polska przygotowuje się na ewentualny konflikt zbrojny tworząc sieć schronów. Środki przeznaczone na to wynoszą 5 mld zł.

Podlaski Bon Turystyczny. Czy w 2026 roku będzie kontynuacja popularnego programu?

Zarząd województwa podlaskiego chce, by w budżecie na 2026 rok znalazły się środku na kontynuację programu Podlaski Bon Turystyczny. W trzech turach popularnego programu turyści wygenerowali 13 tys. 921 bonów. Najchętniej korzystali z tego mieszkańcy województw: mazowieckiego, łódzkiego i śląskiego.

REKLAMA