REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy pracownicy urzędów państwowych mają prawo do wcześniejszej emerytury?

Ewa Ryś
Wcześniejsza emerytura pracowników urzędów państwowych. /Fot. Fotolia
Wcześniejsza emerytura pracowników urzędów państwowych. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pracownicy urzędów państwowych mają prawo do wcześniejszego przechodzenia na emeryturę. W jakim wieku przysługują tym pracownikom prawo do wcześniejszych świadczeń?

Wcześniejsza emerytura dla pracowników urzędów państwowych

REKLAMA

REKLAMA

Urzędnikowi państwowemu przysługują świadczenia emerytalne na zasadach określonych w przepisach o powszechnym zaopatrzeniu emerytalnym pracowników. Podstawowym aktem jest ustawa o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Przepisy dotyczące świadczeń emerytalnych pracowników urzędów państwowych znajdują się również w ustawie o pracownikach urzędów państwowych.

Na podstawie tych regulacji należy stwierdzić, że prawo do wcześniejszego przechodzenia na emeryturę mają osoby, które są pracownikami urzędów państwowych. Dotyczy to urzędników urodzonych przed dniem 1 stycznia 1949 roku. Mają oni prawo do wcześniejszego świadczenia emerytalnego, jeśli spełnili łącznie 3 ściśle określone warunki. Po pierwsze osiągnęli wiek emerytalny, który dla kobiet wynosi co najmniej 55 lat, a dla mężczyzn 60 lat. Po drugie mają wymagany okres składkowy i nieskładkowy wynoszący co najmniej 20 lat dla kobiet oraz 25 lat dla mężczyzn. Po trzecie ich stosunek pracy został rozwiązany z powodu likwidacji urzędu albo jego reorganizacji uniemożliwiającej dalsze zatrudnienie.

Szczególne przypadki wcześniejszej emerytury pracowników urzędów państwowych

REKLAMA

Prawo do wcześniejszej emerytury mają również pracownicy urzędów państwowych w dwóch szczególnych sytuacjach. W razie rozwiązania z urzędnikiem państwowym mianowanym stosunku pracy z przyczyn:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) niezawinionej utraty uprawnień wymaganych do wykonywania pracy na zajmowanym stanowisku,
2) trwalej utraty zdolności fizycznej lub psychicznej do pracy na zajmowanym stanowisku, stwierdzonej orzeczeniem komisji lekarskiej do spraw inwalidztwa i zatrudnienia, jeżeli nie ma możliwości zatrudnienia urzędnika państwowego mianowanego na innym stanowisku, odpowiednim do jego stanu zdrowia i kwalifikacji zawodowych, albo gdy urzędnik państwowy mianowany odmawia przejścia do takiej pracy, przysługuje im prawo do wcześniejszej pełnej emerytury, jeśli mężczyzna ukończył 60 lat, a kobieta 55 lat pięćdziesiąt piec lat i ma wymagany okres zatrudnienia, wynoszący 20 lat dla kobiet i 25 lat dla mężczyzn.

Komu przysługuje wcześniejsza emerytura

Prawo do wcześniejszej emerytury przysługuje pracownikom urzędów państwowych. Do tej grupy zalicza się urzędników państwowych oraz innych pracowników zatrudnionych w:
• Kancelarii Sejmu,
• Kancelarii Senatu,
• Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej,
• Sądzie Najwyższym,
• Biurze Trybunału Konstytucyjnego,
• Biurze Rzecznika Praw Obywatelskich,
• Biurze Rzecznika Praw Dziecka,
• Biurze Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji,
• Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa,
• Krajowym Biurze Wyborczym,
• regionalnych izbach obrachunkowych,
• Biurze Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych,
• Instytucie Pamięci Narodowej – Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu,
• oraz osób do których nie ma zastosowania ustawa o służbie cywilnej zatrudnionych w:
o Kancelarii Prezesa Rady Ministrów,
o urzędach ministrów i przewodniczących komitetów wchodzących w skład Rady Ministrów oraz urzędach centralnych organów administracji rządowej,
o urzędach wojewódzkich oraz innych urzędach stanowiących aparat pomocniczy terenowych organów administracji rządowej podległych ministrom lub centralnym organom administracji rządowej,
o Rządowym Centrum Legislacji,
o komendach, inspektoratach i innych jednostkach organizacyjnych stanowiących aparat pomocniczy kierowników zespolonych służb, inspekcji i straży wojewódzkich oraz kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży,
o Biurze Nasiennictwa Leśnego.

Zadaj pytanie na Forum

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 17 grudnia 1998 roku o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. 1998 nr 162 poz. 1118)
Ustawa z dnia 16 września 1982 roku o pracownikach urzędów państwowych (Dz. U. 1982 nr 31 poz. 214)

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA