REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Elastyczny czas pracy w służbie cywilnej

elastyczny czas pracy w urzędzie
elastyczny czas pracy w urzędzie
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Elastyczny czas pracy w służbie cywilnej ma umożliwić bardziej racjonalne niż dotychczas planowanie czasu pracy w urzędach. Projektodawcy zwracają też uwagę na konieczność zapewnienia klientom administracji możliwości załatwiania spraw w dogodnym dla nich czasie.

Nowelizacja ustawy o służbie cywilnej (projekt z dnia 29 lipca 2013 r.) zakłada wprowadzenie elastycznego czasu pracy dla członków korpusu służby cywilnej.

REKLAMA

REKLAMA

Nowe przepisy zaczną obowiązywać 14 dni od dnia ogłoszenia. Obecnie projekt jest przedmiotem uzgodnień międzyresortowych.

Obecnie – bez elastycznego czasu pracy

Obecny system czasu pracy obowiązujący w służbie cywilnej przewiduje stosowanie jako podstawowego systemu przewidującego pracę w wymiarze nie przekraczającym ośmiu godzin na dobę i średnio 40 godzin tygodniowo w przyjętym okresie rozliczeniowym nie dłuższym niż osiem tygodni.

Dyrektor generalny urzędu ustala rozkład czasu pracy w tygodniu oraz jego wymiar w oparciu o rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 25 kwietnia 2007 r. w sprawie czasu pracy pracowników urzędów administracji rządowej. Z przepisów tego rozporządzenia wynika m.in. że dyrektor generalny urzędu ustala rozkład i wymiar czasu pracy członków korpusu służby cywilnej biorąc pod uwagę to, aby praca była wykonywana od poniedziałku do piątku w godzinach między 8.15 a 16.15.

REKLAMA

Dotychczasowe przepisy nie regulowały kwestii tzw. ruchomego czasu pracy. Czym on jest?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ruchomy czas pracy czas pracy oznacza taką organizację czasu pracy, w której pracodawca w przepisach wewnątrzzakładowych określa przedział czasu, w którym pracownicy mają stawić się do pracy, by następnie przepracować liczbę godzin wynikającą z obowiązującego ich systemu i rozkładu czasu pracy.

Oznacza to, iż decyzja w kwestii konkretnej godziny rozpoczęcia pracy należy do pracownika oczywiście w ramach granic czasowych wyznaczonych uprzednio przez pracodawcę.

Polecamy serwis: Pracownicy

Cel zmian

Rozwiązania przewidziane w nowelizacji ustawy o służbie cywilnej wzorowane są na tych wprowadzonych do Kodeksu pracy nowelizacją Kodeksu pracy oraz ustawy o związkach zawodowych uchwaloną w ustawie z dnia 12 lipca 2013 r. Celem zmian ma być możliwość bardziej racjonalnego planowania czasu pracy w urzędach. W uzasadnieniu do projektu zwrócono uwagę na zapewnienie klientom administracji możliwości załatwienia swoich spraw w urzędzie w dogodnym dla nich czasie.

Elastyczność czasu pracy przejawiałaby się tu w tym, że dyrektor generalny urzędu, w którym występuje zmienne zapotrzebowanie na wykonywanie określonych zadań może planować większą liczbę godzin pracy w okresach dużego zapotrzebowania na pracę, a mniejszą – w pozostałych okresach. Dłuższe okresy rozliczeniowe powodują, iż okres, w którym członkom korpusu służby cywilnej można zrekompensować pracę nadliczbową wydłuża się.

Zobacz również: Nowelizacja ustawy o pracownikach samorządowych od 1 września 2013 r.

Po zmianach – ruchomy czas pracy w urzędach

Zgodnie z nowymi przepisami czas pracy członków korpusu służby cywilnej nie będzie mógł przekraczać 8 godzin na dobę i i przeciętnie 40 godzin w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 4 miesięcy.

W przypadkach uzasadnionych rodzajem pracy i jej organizacją będzie mógł być stosowany system równoważnego czasu pracy, w którym jest dopuszczalne przedłużenie dobowego wymiaru czasu pracy, nie więcej jednak niż do 12 godzin w okresie rozliczeniowym nie przekraczającym 3 miesięcy. Przedłużony dobowy wymiar czasu pracy równoważony jest krótszym dobowym wymiarem czas pracy w niektórych dniach lub dniami wolnymi od pracy.

Ponadto, jeżeli jest to uzasadnione przyczynami obiektywnymi , technicznymi lub dotyczącymi organizacji pracy powyższe okresy rozliczeniowe mogą być przedłużone, nie więcej jednak niż do 12 miesięcy (przy zachowaniu ogólnych zasad dotyczących ochrony bezpieczeństwa i zdrowia pracowników).

Polecamy: Forum

Przedłużenie okresu rozliczeniowego maksymalnie do 12 miesięcy ma być możliwe:
1) w porozumieniu zawieranym z zakładowymi organizacjami związkowymi. Jeżeli jednak uzgodnienie treści porozumienia ze wszystkimi zakładowymi organizacjami związkowymi nie byłoby możliwe, przedłużenie okresu rozliczeniowego mogłoby nastąpić tylko pod warunkiem uzgodnienia treści porozumienia z organizacjami związkowymi reprezentatywnymi w rozumieniu art. 24125a Kodeksu pracy, albo
2) w porozumieniu zawieranym z przedstawicielami członków korpusu służby cywilnej, wyłonionymi w trybie przyjętym w danym urzędzie – jeżeli w urzędzie nie działają zakładowe organizacje związkowe.

Ruchomy czas pracy ma być stosowany na zasadach wynikających z art. 1401 Kodeksu pracy. Przewiduje on dwie formy wprowadzania takiego rozkładu. W jednej z nich pracodawca wyznaczałby członkom korpusu służby cywilnej różne godziny rozpoczynania pracy w poszczególnych dniach pracy W drugiej zaś formie wyznaczony byłby przedział czasu, w którym członkowie korpusu służby cywilnej są obowiązani stawić się do pracy. W obu przypadkach, gdyby członek korpusu służby cywilnej, zgodnie ze swoją decyzją, w kolejnym dniu rozpoczął pracę o godzinie wcześniejszej niż w dniu poprzednim, to taka praca nie byłaby pracą nadliczbową. Stosowanie tych systemów nie może jednak naruszać przepisów o odpoczynku dobowym.

Nowelizacja usuwa istniejący przepis, dotyczący niewliczania do urlopu wypoczynkowego dni tygodnia niebędących dniami pracy w urzędzie.

Wynagrodzenie

Nowe przepisy przewidują, iż wynagrodzenie członka korpusu służby cywilnej określone stałą stawką miesięczną przysługiwałoby w jednakowej wysokości za każdy miesiąc okresu rozliczeniowego, bez względu na liczbę godzin przepracowanych w poszczególnych miesiącach w ramach rozkładu czasu pracy ustalonego dla członka korpusu służby cywilnej. Stała wysokość wynagrodzenia byłaby zapewniona także w miesiącu, w którym członek korpusu służby cywilnej nie miałby obowiązku wykonywania pracy ze względu na rozkład czasu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym lub wykorzystywanie czasu wolnego lub dni wolnych od pracy z tytułu pracy w godzinach nadliczbowych.

Nowelizacja umożliwia wykonywanie pracy w ruchomym czasie pracy na pisemny wniosek zainteresowanego członka korpusu służby cywilnej.

Więcej o wydłużonym okresie rozliczeniowym – w specjalnym poradniku „Nowe zasady rozliczania czasu pracy”>>

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA