REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pozwolenie wodnoprawne w znowelizowanym Prawie wodnym

REKLAMA

Pozwolenie wodnoprawne można porównać do budowlanego pozwolenia na eksploatację obiektu. Zakres obowiązków i kompetencji wynikających z pozwolenia wodnoprawnego jest bardzo duży dlatego prawo stanowi, że organ kompetentny może w każdej chwili, jeżeli są ku temu przesłanki, stwierdzić wygaśnięcie lub w znaczny sposób ograniczyć uprawnienia zakładu.

W ustawie Prawo wodne, podstawowym dokumentem jest pozwolenie wodnoprawne. Dokument ten, wydaje właściwy organ w formie decyzji na czas określony: 

REKLAMA

REKLAMA

- pozwolenie na szczególne korzystanie z wód wydaje się na okres nie dłuższy niż 20 lat.

- pozwolenie na wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi wydaje się na okres nie dłuższy niż 10 lat.

Treść pozwolenia wodnoprawnego

W pozwoleniu ustalany jest cel i zakres korzystania z wód, warunki wykonywania uprawnienia oraz obowiązki niezbędne ze względu na ochronę zasobów środowiska, interesów ludności i gospodarki, w szczególności :

REKLAMA

- ilość pobieranej wody,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- ograniczenia wynikające z przepływu nienaruszalnego,

- sposób gospodarowania wodą,

- ilość, stan i skład ścieków wykorzystywanych rolniczo oraz wprowadzanych do środowiska lub do urządzeń kanalizacyjnych, a w przypadku ścieków przemysłowych, dopuszczalne ilości zanieczyszczeń.

Polecamy: Nowe Prawo wodne z uzasadnieniem rządowym (książka)

W pozwoleniu wodnoprawnym podane muszą być ponadto:

- terminy pobierania i odprowadzania wody oraz wprowadzania ścieków dla zakładów, których działalność cechuje się sezonową zmiennością,

- usytuowanie, warunki wykonania urządzenia wodnego, charakterystyczne rzędne piętrzenia oraz przepływy,

- obowiązki wobec innych zakładów posiadających pozwolenie wodnoprawne lub uprawnionych do rybactwa, narażonych na szkody wynikające z realizacji pozwolenia,

- szczegóły prowadzenia pomiarów ilości i jakości pobieranej wody, ścieków wprowadzanych do środowiska lub do urządzeń kanalizacyjnych oraz wykorzystywanych rolniczo,

- sposób postępowania w przypadku uszkodzenia urządzeń pomiarowych,

- zasady prowadzenia okresowych pomiarów wydajności i poziomu zwierciadła wody w studni,

- sposób postępowania w przypadku rozruchu oraz zatrzymania działalności bądź awarii urządzeń.

W razie potrzeby w pozwoleniu wodnoprawnym ustala się dodatkowe obowiązki jak np :  

- obowiązek, częstotliwość i metody prowadzenia pomiarów jakości wód podziemnych oraz płynących poniżej i powyżej miejsca zrzutu ścieków,

- obowiązek odtworzenia retencji przez budowę służącą do tego celu urządzeń wodnych lub realizację innych przedsięwzięć,

- obowiązek wykonania przedsięwzięć służących zarybianiu wód powierzchniowych lub uczestniczenia w kosztach tych przedsięwzięć.

Integralną częścią pozwolenia na korzystanie z wód powierzchniowych za pomocą urządzeń do jej piętrzenia stanowi instrukcja gospodarowania wodą, natomiast  w pozwoleniu wodnoprawnym na wykonanie urządzeń melioracji wodnych - stanowi instrukcja utrzymania systemu tych urządzeń.

Pozwolenie wodnoprawne wymagane jest dla następujących sytuacji :

- szczególne korzystanie z wód,

- regulacja wód oraz zmiana ukształtowania terenu na gruntach przylegających do wód, które mają wpływ na warunki przepływu wody,

- wykonanie urządzeń wodnych,

- rolnicze wykorzystanie ścieków, w zakresie nieobjętym zwykłym korzystaniem z wód,

- długotrwałe obniżenie poziomu zwierciadła wody podziemnej,

- piętrzenie wody podziemnej,

- gromadzenie ścieków oraz odpadów w obrębie obszarów górniczych utworzonych dla wód leczniczych,

- odwodnienie obiektów lub wykopów budowlanych oraz zakładów górniczych,

- wprowadzenie do wód powierzchniowych substancji hamujących rozwój glonów,

- wprowadzenie do urządzeń kanalizacyjnych ścieków zawierzających substancje szczególnie szkodliwe dla środowiska wodnego.

Pozwolenie wodnoprawne jest wymagane również na:

  1)   gromadzenie ścieków, a także innych materiałów, prowadzenie odzysku lub unieszkodliwianie odpadów;

  2)   wznoszenie obiektów budowlanych oraz wykonywanie innych robót,

  3)   wydobywanie kamienia, żwiru, piasku, innych materiałów oraz ich składowanie

- na obszarach bezpośredniego szczególnego zagrożenia powodzią.

Co ważne, pozwolenie wodnoprawne na szczególne korzystanie z wód jest jednocześnie pozwoleniem na wykonanie urządzeń wodnych służących do tego korzystania, natomiast pozwolenie na wprowadzanie ścieków musi uwzględniać postanowienia ustawy – Prawo ochrony środowiska.

Kiedy pozwolenie nie jest potrzebne

Pozwolenie wodnoprawne nie jest wymagane dla:

- uprawiania żeglugi na śródlądowych drogach wodnych,

- holowania oraz spławu drewna,

- wydobywania kamienia, żwiru, piasku i innych materiałów oraz wycinanie roślin w związku z utrzymaniem wód, szlaków żeglownych oraz remontem urządzeń wodnych,

- przerzutu wody,

- wprowadzania do wód powierzchniowych substancji chemicznych hamujących rozwój glonów,

- wykonania studni o głębokości do 30 m na potrzeby zwykłego korzystania z wód,

- odwadniania obiektów lub wykopów budowlanych, jeżeli zasięg leja depresji nie wykracza poza granice terenu, którego zakład jest właścicielem,

- rybackiego korzystanie ze śródlądowych wód powierzchniowych.

Należy ponadto pamiętać, że pozwolenie wodnoprawne nie może naruszać ustaleń warunków korzystania z wód regionu wodnego lub warunków korzystania z wód zlewni, ustaleń miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowani terenu oraz wymagań ochrony zdrowia ludzi, środowiska oraz dóbr kultury wpisanych do rejestru zabytków.

Operat

Podstawowym dokumentem, na podstawie którego kompetentny organ wydaje pozwolenie wodnoprawne jest operat. Jest to jeden z najważniejszych dokumentów w zakresie spraw, regulowanych przez pozwolenie wodnoprawne.

Operat sporządzony musi być w formie opisowej i graficznej. Część opisowa musi zawierać, poza nazwą i dokładnymi danymi zakładu ubiegającego się o pozwolenie, w operacie muszą być wyszczególnione następujące informacje:

- cele i zakres zamierzonego korzystania z wód,

- rodzaje urządzeń pomiarowych oraz znaków żeglugowych,

- stan prawny nieruchomości usytuowanych w zasięgu oddziaływania zamierzonego korzystania z wód lub planowanych do wykonania urządzeń wodnych,

- obowiązki ubiegającego się o wydanie pozwolenia wodnoprawnego w stosunku do osób trzecich,

- charakterystyka wód objętych pozwoleniem wodnoprawnym,

- ustalenia wynikające z warunków korzystania z wód regionu wodnego,

- określenie wpływu gospodarki wodnej zakładu na wody powierzchniowe oraz podziemne, sposób postępowania w przypadku rozruchu, zatrzymania działalności bądź wystąpienia awarii, jak również rozmiar i warunki korzystania z wód oraz urządzeń wodnych w tych sytuacjach.

Natomiast część graficzna operatu musi zawierać plan urządzeń wodnych z zaznaczonymi nieruchomościami będącymi w zasięgu oddziaływania zamierzonego korzystania z wód lub planowanych do wykonania urządzeń wodnych, z oznaczeniem powierzchni nieruchomości oraz właścicieli, ich siedziby i adresy, zasadnicze przekroje podłużne i poprzeczne urządzeń wodnych oraz koryt wody płynącej w zasięgu oddziaływania tych urządzeń, schemat rozmieszczenia urządzeń pomiarowych oraz znaków żeglugowych, schemat funkcjonalny lub technologiczny urządzeń wodnych.

Ponadto operat, na podstawie którego wydaje się pozwolenie wodnoprawne na pobór wód musi zawierać także:

- określenie wielkości dobowego poboru wody z podaniem bilansu zapotrzebowania wody w zakresie obowiązywania pozwolenia,

- opis techniczny urządzeń służących do poboru wody,

- określenie rodzajów urządzeń służących do rejestracji oraz pomiaru poboru wody,

- określenie zakresu i częstotliwości wykonywania, wymaganych analiz pobieranej wody.

Natomiast, w przypadku pozwolenia na wprowadzanie ścieków do wód, ziemi lub do urządzeń kanalizacyjnych, operat musi zawierać: określenie ilości, stanu ścieków oraz przewidywanego sposobu i efektu ich oczyszczania, opis instalacji i urządzeń służących do gromadzenia, oczyszczania oraz odprowadzania ścieków, określenie zakresu i częstotliwości wykonywania wymaganych analiz odprowadzanych ścieków oraz wód podziemnych lub wód powierzchniowych powyżej i poniżej miejsca zrzutu ścieków, opis urządzeń służących do pomiaru oraz ilości, stanu i składu odprowadzanych ścieków, opis jakości wody w miejscu zamierzonego wprowadzania ścieków, informację o sposobie zagospodarowania osadów ściekowych.

W przypadku pozwolenia na rolnicze wykorzystanie ścieków, operat musi zawierać: ilości, skład i rodzaj ścieków, jednostkowych dawek ścieków i okresów ich stosowania, powierzchni i charakterystyki gruntów przeznaczonych do rolniczego wykorzystania ścieków.

Ponadto obecnie, operat sporządzony musi być także na elektronicznych nośnikach danych jako dokument tekstowy, natomiast część graficzna operatu w postaci plików typu wektorowego lub rastrowego.

Jest najważniejszym dokumentem w ręku organu uprawnionego do wydawania takich dokumentów, w tym również organów administracji samorządowej w stosunku do zakładów korzystających z tych uprawnień.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 18 lipca 2001 Prawo wodne (Dz.U. z 2005 r Nr 239, Poz. 2019 z późn. zm.), ostatnia nowelizacja - Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2011 r. Nr 32; Poz. 159)

Paweł Wiśniewski

samorzad.infor.pl

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

REKLAMA

Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

REKLAMA

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA