| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Organizacja > Prawo administracyjne > Przywrócenie terminu z powodu odebrania przesyłki przez pracownika

Przywrócenie terminu z powodu odebrania przesyłki przez pracownika

Skoro ta sama osoba odbiera stale przesyłki, to istnieje domniemanie, że ma do tego prawo. Przedsiębiorca nie może więc domagać się przywrócenia terminu na odwołanie z tego powodu, że odebrała ona pismo. Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi.

Odebranie przesyłki przez pracownika a dopuszczalność przywrócenia terminu

Zazwyczaj przedsiębiorca nie odbiera samemu przesyłek pocztowych zaadresowanych do niego. Robi to za niego jego pracownik, który pracuje na stanowisku pracownika administracyjnego, sekretarki itd. W praktyce pojawia się jednak bardzo często problem, co w sytuacji, gdy pismo wysłane przez organ administracyjny, odbierze w/w pracownik, który później nie przekaże tego pisma dalej przedsiębiorcy. W konsekwencji, czego przedsiębiorca faktycznie nie dowiaduje się o tym piśmie i nie wykonuje obowiązków, które z tego pisma wynikają. W związku z czym  powstaje problem, czy w wyniku braku faktycznego doręczenia przedsiębiorcy pisma, ten ostatni może wnosić do organu administracyjnego o przywrócenie terminu, gdyż uchybienie temu terminowi nastąpiło bez jego winy.

Zobacz również: Wniesienie skargi do niewłaściwego organu a termin

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi w wyroku z dnia 11 czerwca 2015 r., sygn. akt: II SA/Łd 316/15 (Rzeczposp. DF 2015/187/3) rozstrzygnął powyższy problem stwierdzając, iż: „skoro ta sama osoba odbiera stale przesyłki, to istnieje domniemanie, że ma do tego prawo. Przedsiębiorca nie może więc domagać się przywrócenia terminu na odwołanie z tego powodu, że odebrała ona pismo.”

Wynika z powyższego, iż Sąd nie przywróci przedsiębiorcy w/w terminu, gdyż uchybienie terminowi do wykonania czynności wynikającego z pisma, z którym się ten ostatni się nie zapoznał, nastąpiło z jego winy. Rozwiązanie takie jest mało intuicyjne, gdyż przedsiębiorca nie zapoznał się z tym pismem ze swojej winy, ale z winy swojego pracownika. Przyjmuje się jednak, że zaniechania pracownika, obciążają samego przedsiębiorcę. W odmiennym przypadku zawsze przedsiębiorca jak uchybiłby terminowi, to mógłby wnosić o jego przywrócenie, argumentując, iż do uchybienia tego doszło z winy jego pracownika. Natomiast organ nigdy nie mógłby ustalić, czy w rzeczywistości było odmiennie. Dlatego przyjmuje się, że jak pracownik odbierze pismo w imieniu przedsiębiorcy, to tak jakby pismo to odebrał sam przedsiębiorca. Nie jest istotne natomiast, czy faktycznie pismo to pracownik ten przekazał przedsiębiorcy, czy też nie.

Polecamy serwis: Prawo administracyjne

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Ecovis System Rewident Sp. z o.o.

Ecovis System Rewident Sp. z o.o. to niezawodny partner dostarczający kompleksowe rozwiązania z zakresu audytu, księgowości, doradztwa podatkowego oraz kadr i płac. Firma istnieje na polskim rynku od 1995 r.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »