Przywrócenie terminu z powodu odebrania przesyłki przez pracownika
REKLAMA
REKLAMA
Odebranie przesyłki przez pracownika a dopuszczalność przywrócenia terminu
Zazwyczaj przedsiębiorca nie odbiera samemu przesyłek pocztowych zaadresowanych do niego. Robi to za niego jego pracownik, który pracuje na stanowisku pracownika administracyjnego, sekretarki itd. W praktyce pojawia się jednak bardzo często problem, co w sytuacji, gdy pismo wysłane przez organ administracyjny, odbierze w/w pracownik, który później nie przekaże tego pisma dalej przedsiębiorcy. W konsekwencji, czego przedsiębiorca faktycznie nie dowiaduje się o tym piśmie i nie wykonuje obowiązków, które z tego pisma wynikają. W związku z czym powstaje problem, czy w wyniku braku faktycznego doręczenia przedsiębiorcy pisma, ten ostatni może wnosić do organu administracyjnego o przywrócenie terminu, gdyż uchybienie temu terminowi nastąpiło bez jego winy.
REKLAMA
Zobacz również: Wniesienie skargi do niewłaściwego organu a termin
REKLAMA
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi w wyroku z dnia 11 czerwca 2015 r., sygn. akt: II SA/Łd 316/15 (Rzeczposp. DF 2015/187/3) rozstrzygnął powyższy problem stwierdzając, iż: „skoro ta sama osoba odbiera stale przesyłki, to istnieje domniemanie, że ma do tego prawo. Przedsiębiorca nie może więc domagać się przywrócenia terminu na odwołanie z tego powodu, że odebrała ona pismo.”
Wynika z powyższego, iż Sąd nie przywróci przedsiębiorcy w/w terminu, gdyż uchybienie terminowi do wykonania czynności wynikającego z pisma, z którym się ten ostatni się nie zapoznał, nastąpiło z jego winy. Rozwiązanie takie jest mało intuicyjne, gdyż przedsiębiorca nie zapoznał się z tym pismem ze swojej winy, ale z winy swojego pracownika. Przyjmuje się jednak, że zaniechania pracownika, obciążają samego przedsiębiorcę. W odmiennym przypadku zawsze przedsiębiorca jak uchybiłby terminowi, to mógłby wnosić o jego przywrócenie, argumentując, iż do uchybienia tego doszło z winy jego pracownika. Natomiast organ nigdy nie mógłby ustalić, czy w rzeczywistości było odmiennie. Dlatego przyjmuje się, że jak pracownik odbierze pismo w imieniu przedsiębiorcy, to tak jakby pismo to odebrał sam przedsiębiorca. Nie jest istotne natomiast, czy faktycznie pismo to pracownik ten przekazał przedsiębiorcy, czy też nie.
Polecamy serwis: Prawo administracyjne
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.