Statut sołectwa - wymagania względem zawartości i trybu uchwalenia
REKLAMA
REKLAMA
Statut sołectwa - reguły
Ustawodawca w art. 35 ustawy o samorządzie gminnym określił podstawowe wymagania względem trybu przyjęcia oraz zawartości statutu sołectwa. W niniejszym artykule, na podstawie orzecznictwa, prześledzimy, jak prawidłowo konstruować taki akt.
REKLAMA
Statut sołectwa wymaga konsultacji
REKLAMA
W pierwszej kolejności, po opracowaniu projektu aktu, należy przeprowadzić jego konsultacje z mieszkańcami. Zasady i tryb tych konsultacji powinny zostać określone postanowieniami uchwały rady gminy (wyrok WSA w Krakowie z 15 lutego 2019 r., sygn. III SA/Kr 1322/18). Przyjmuje się, iż same konsultacje nie mogą dotyczyć jedynie wybranych zapisów projektu statutu, ale całego dokumentu (wyrok WSA w Kielcach z 26 lutego 2020 r., sygn. II SA/Ke 934/19).
W orzecznictwie można jednak spotkać się także z odmienną interpretacją, zgodnie z którą jedynie zapisy w zakresie organizacji i zakresu działania jednostki pomocniczej miałyby obowiązkowo zostać poddane ocenie społeczeństwa - pozostałe elementy natomiast podlegałyby konsultacjom jedynie fakultatywnie (wyrok NSA z 1 września 2010 r., sygn. II OSK 1310/10). Pogląd taki nie wydaje się jednak zasadny, m.in. z uwagi na możliwe przyszłe modyfikacje uchwalonego już aktu, które powinny być konsultowane niezależnie od charakteru i zakresu zmian (wyrok WSA w Kielcach z 19 lutego 2020 r., sygn. II SA/Ke 1013/19).
WAŻNE
Nie może dojść do sytuacji, w której uchwałą przyjmowany jest statut wzorcowy albo bez oznaczenia konkretnej jednostki pomocniczej. Nieprawidłowe wydaje się także opracowywanie statutu jako załącznika do uchwalonego statutu gminy, bowiem akty te powinny być odrębne.
(…)
Rafał Frankiewicz
Artykuł pochodzi z kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Zamów bezpłatny 14-dniowy dostęp do INFORLEX »
REKLAMA
REKLAMA