REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Serwis internetowy buduje wizerunek samorządów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Schick
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Internet należy do najważniejszych elektronicznych mediów. Ministerstwa, urzędy i instytucje publiczne coraz częściej komunikują się z mieszkańcami za pomocą sieci. Dlatego projektując stronę www urzędu, należy uwzględnić potrzeby nie tylko mieszkańców, ale także inwestorów, przedsiębiorców, turystów i dziennikarzy.

REKLAMA

Prawidłowo skonstruowana witryna internetowa ministerstwa, urzędu czy jednostki samorządu terytorialnego powinna z lewej strony na górze informować, kto jest jej właścicielem. Środek i prawa strona to najlepszy obszar dla najważniejszych treści. Po lewej stronie muszą także znajdować się elementy nawigacyjne. Ten, kto otworzy stronę urzędu, zwykle patrzy na jej górną część, a potem kieruje wzrok na środek. – Jeżeli w ciągu 15 sekund użytkownik nie jest w stanie zrobić tego, co zamierzał, to przegraliśmy – twierdzi John Shiple z serwisu Webmonkey.

REKLAMA

Doroczny konkurs EuroCrest, organizowany dla europejskich samorządów za najlepsze strony internetowe, dowodzi, że coraz częściej autorzy serwisów sięgają do mało znanych jeszcze w Polsce metod i zasad projektowania rozbudowanych systemów hipertekstowych (serwisów internetowych), zwanych architekturą informacji (AI). Pojęcie „architektura” odnosi się do sztuki kształtowania przestrzeni, czyli projektowania, wznoszenia i artystycznego kształtowania obiektów.

Adresat strony

Jak zbudować stronę internetową województwa, miasta, powiatu czy gminy? Niezależnie od rodzaju samorządu wyróżnia się 4 grupy odbiorców, ze względu na cel i rodzaj wyszukiwanych informacji:

1) mieszkańcy,

2) inwestorzy,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3) turyści i

4) dziennikarze.

Do nich musi docierać czytelny i zrozumiały komunikat nadawcy.

Informacje przydatne mieszkańcom powinny zawierać:

• najważniejsze wydarzenia w gminie,

• miejsca i godziny pracy urzędów,

• uchwały i decyzje podejmowane przez samorząd,

• dane o życiu kulturalnym, społecznym i sportowym,

• inwestycje komunalne, projekty unijne, edukacji, konsultacjach społecznych oraz pozycji gminy w rankingach lokalnych i centralnych.

Przedsiębiorcy są zainteresowani:

• polityką gospodarczą i potencjałem inwestycyjnym samorządu,

• poziomem wykształcenia mieszkańców, stopą bezrobocia, jakością życia, poziomem dochodów,

• miejscami obsługi inwestora,

• ulgami podatkowymi i działkami inwestycyjnymi.

Odsyłanie inwestorów po informacje o gminie wyłącznie do Biuletynu Informacji Publicznej (dalej: BIP) nie przyciąga kapitału prywatnego. Marketingowym kluczem do pozyskiwania atrakcyjnych inwestycji jest dobra komunikacja z przedsiębiorcą, a więc także elektroniczna. Najlepsza oferta inwestycyjna zostanie odrzucona, jeśli inwestor natknie się na bariery komunikacyjne lub bierność urzędników.

Turyści szukają wiadomości o:

• regionalnych atrakcjach,

• prognozie pogody,

• bazie hoteli i punktów gastronomicznych oraz agroturystycznych,

• sieci dróg w gminie,

• godzinach otwarcia instytucji kulturalnych, muzeów, zamków, galerii.

Część serwisu przeznaczona dla dziennikarzy powinna być prowadzona w postaci biura prasowego, gwarantującego dostęp do poszukiwanych informacji oraz zawierającego dane kontaktowe do rzecznika prasowego oraz wydziałów i urzędników.

Informacje o samorządzie są chętniej przeglądane, jeśli nie ograniczają się do postaci tekstowej. Mogą to być tapety z widokami (do pobrania), galerie zdjęć, internetowe pocztówki, pliki dźwiękowe, animacje typu flash (np. wirtualny spacer po parku krajobrazowym czy podróż motorówką po jeziorze), wygaszacze ekranu, widoki z kamer internetowych przekazywane w czasie rzeczywistym.

Elementy niezbędne

Istnieje kilka stałych punktów, które muszą znaleźć się na stronie internetowej urzędu. Są to:

1) informacje o wojewodzie, marszałku, prezydencie, staroście, burmistrzu i wójcie,

2) krótka historia samorządu,

3) mapa – najlepiej w formie tradycyjnej i widoku z satelity (popularnością cieszą się mapy wyposażone w aplikacje do automatycznego wyszukiwania odległości i edycji ciekawych miejsc w postaci zdjęć),

4) aktualności (podstawą dobrej strony www jest systematyczność zamieszczanych informacji o gospodarce, wydarzeniach, rocznicach, inicjatywach, życiu kulturalnym i społecznym),

5) informator o urzędzie, zawierający podstawowe informacje o godzinach urzędowania, miejscach spotkań z urzędnikami, bazę adresową, e-mailową i telefoniczną jednostek samorządowych, m.in. straży miejskiej, domów kultury, policji, rzecznika praw ofiar, szpitali i przychodni,

6) wielojęzyczna forma serwisu – przynajmniej angielska, niemiecka i rosyjska.

REKLAMA

Ważną częścią serwisu samorządowego są czaty, fora internetowe, grupy dyskusyjne, strefy wymiany plików i komentarzy, informujące o społecznych zainteresowaniach i preferencjach, lokalnych problemach i bolączkach oraz oczekiwaniach ludzi. Strona powinna też umożliwiać rejestrację, dzięki której użytkownik automatycznie otrzymuje w poczcie elektronicznej najważniejsze wiadomości samorządowe, tzw. newsletter.

Paweł Piotrowicz, Kierownik Referatu Serwisów Miejskich w Urzędzie Miasta Torunia, mówi, że dotychczasowe doświadczenie wskazuje na 2 grupy użytkowników serwisów internetowych: tych, którzy czytają wszystko oraz poszukujących konkretnych treści. – Ważna jest wyszukiwarka na stronie, ułatwiająca dostęp do pożądanej informacji. Ideą Toruńskiego Informatora Samorządowego jest przekazywanie wiadomości użytecznych dla mieszkańców zainteresowanych życiem miasta i załatwiających różne sprawy w urzędzie – mówi Paweł Piotrowicz.

Ministerstwa i urzędy

Witryna ministerstwa czy urzędu centralnego powinna być tak skonstruowana, aby mogło z niej korzystać jak najwięcej użytkowników. Zasady jej tworzenia od strony graficznej i funkcjonalnej nie odbiegają od stosowanych przy budowie witryn samorządowych. Narzędziem ułatwiającym przeglądanie serwisu może być zmiana wielkości czcionki na stronie, wprowadzana przez kombinację klawiszy komputera. Dla osób niedowidzących warto przygotować wersję tekstową serwisu o zwiększonym kontraście.

Wzorcowa strona www ministerstwa realizuje i spełnia następujące funkcje:

• informacyjną,

• wizerunkową i

• edukacyjną.

Podział procentowy między nimi ustala właściciel serwisu w taki sposób, aby internauta po kontakcie z nowym serwisem był przekonany, że jest on profesjonalny, przejrzysty, nowoczesny oraz zawierający poszukiwane informacje. Nadawca treści określa główne grupy docelowe serwisu, inne np. w przypadku Ministerstwa Zdrowia, a inne w przypadku Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (dalej: MNiSW). W portalu MNiSW naukowcy szukać będą informacji o zmianie prawa, możliwościach kariery, uzyskaniu grantów na badania, a przedsiębiorcy wiadomości o współpracy między przemysłem a nauką i dotacjach unijnych. Różnorodność ministerstw i urzędów centralnych powoduje, że trudno o jakiś wspólny „szablon” dla zakresu informacji i sposobu ich prezentacji. Pomimo to podstawowe zasady określają:

1) funkcja promocyjna serwisu – informuje o działalności urzędu,

2) funkcja użyteczna – ułatwiająca użytkownikom załatwienie spraw,

3) aktualność i kompletność podawanych informacji,

4) dostęp do aktów prawnych, druków i dokumentów,

5) interaktywność i wiarygodność serwisu.

Schematyczna strona internetowa gminy, powiatu czy województwa, oparta na szablonie, nie eksponuje wyjątkowości i odmienności określonej miejscowości. Serwis taki ma słabą siłę promocyjną, ponieważ szablon daje wiedzę typową, nie uwzględnia atrakcyjności miejsca, wynikającej z jego odmienności i wyjątkowych walorów. Dopiero czerpanie z tych zalet daje konkretnej gminie, powiatowi, województwu podstawy do budowy oryginalnego i niepowtarzalnego serwisu internetowego.

SŁOWNICZEK

Architektura informacji to sztuka oraz nauka nadawania struktur i klasyfikowania serwisów internetowych, mających na celu ułatwienie ludziom znajdowanie informacji i ich wykorzystanie.

PRAKTYCZNE RADY DOTYCZĄCE STRONY WWW:

• powinna wyświetlić się najpóźniej w ciągu 10 sekund (badania wskazują, że przekroczenie tego limitu zniechęca internautów),

• około 1/3 użytkowników pomija wstępną animację (tzw. intro) – w dużych serwisach ta forma prezentacji nie jest wskazana,

• strona powinna być przejrzysta i przyjazna dla oczu. Gwarantuje to dobór nie więcej niż 3 kolorów, najlepiej w odcieniach niebieskiego i granatu, stosowanych w postaci tła,

• proporcjonalna zawartość tekstu i znaków graficznych – zbyt duża liczba informacji tekstowych powoduje kłopoty z ich odszukaniem (wskazane jest stosowanie symboli informujących, np. o wersji językowej, kamerze internetowej, prognozie pogody itp.),

• proste menu – przy natłoku odnośników szukanie, co kryje się pod każdym z nich, jest zajęciem męczącym,

• powinna być kompatybilna z najbardziej popularnymi przeglądarkami, jak Mozilla Firefox, Opera i Internet Explorer.

EUROPEJSKIE NAGRODY ZA POLSKIE STRONY WWW

Częstochowa jest laureatem nagrody EuroCrest 2008 dla najlepszej samorządowej strony internetowej w konkursie organizowanym przez Stowarzyszenie Golden Crest we współpracy z Komisją Europejską i organizacjami łączącymi miasta budujące społeczeństwo informacyjne. W 2009 r. ta prestiżowa nagroda przypadła Rybnikowi za stronę www.rybnik.pl

Piotr Schick

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe dotacje na modernizację energetyczną dla instytucji publicznych ze Śląska od czerwca 2025 r.

W województwie śląskim planowany jest nabór na dofinansowanie modernizacji energetycznej budynków użyteczności publicznej. Jak można wyczytać z harmonogramu już od 30 czerwca 2025 r. samorządy, szkoły, przychodnie, domy kultury i inne jednostki realizujące cele publiczne będą mogły ubiegać się o wsparcie sięgające nawet 85% kosztów kwalifikowanych. To realna szansa na zmniejszenie zużycia energii, obniżenie rachunków i podniesienie standardu obiektów.

Rządowy program "Moc Małych Społeczności". Do podziału 70 mln zł. Nabór wniosków do 9 czerwca 2025 r.

W piątek, 16 maja 2025 r. rozpoczął się nabór wniosków w ramach „Rządowego Programu wsparcia organizacji pozarządowych Moc Małych Społeczności”. Adresowany jest do NGOsów działających w mniejszych miastach oraz na terenach wiejskich.

Konkurs "Aktywny Senior 2025". Wnioski o dofinansowania można składać do 11 czerwca 2025 r.

12 maja 2025 r. Ministerstwo Sportu i Turystyki ogłosiło nabór wniosków do zadania Aktywny Senior w ramach programu Aktywność dla Każdego. Wnioski o dofinansowania w ramach konkursu "Aktywny Senior 2025" można składać do 11 czerwca 2025 r.

Duży ruch na Okęciu. Lotnisko od początku roku odprawiło ponad 6,6 mln podróżnych

Lotnisko Chopina jest na granicy przepustowości. Od stycznia do końca kwietnia br. odprawiło już ponad 6,6 mln podróżnych, podczas gdy w tym samym okresie w ubiegłym roku było to prawie 5,9 mln osób. Dokąd latamy najczęściej?

REKLAMA

Polacy mniej chodzą do kina

Główny Urząd Statystyczny podał dane dotyczące widzów w kinach w 2024 r. W porównaniu z 2023 r., liczba widzów w kinach stałych spadła o 0,4 proc. do 49,5 mln

Spacer w lesie - lek na codzienny stres

Regularne, 30-minutowe spacery w naturze pięć razy w tygodniu mogą zmniejszyć ryzyko depresji aż o 30% – podaje raport Transforming Scotland's Health. W obliczu prognoz WHO, że do 2030 roku depresja stanie się najczęstszą chorobą na świecie, kontakt z przyrodą to skuteczna forma profilaktyki.

Są fundusze na ekologię, cyfryzację i innowacje

W dobie dynamicznego rozwoju technologii cyfrowej i wdrażania kolejnych innowacji, nie można zapominać o zagrożeniach, które się z nimi wiążą. Zgodnie z unijną zasadą „Do No Significant Harm” („Nie Czyń Znaczącej Szkody”), gdy ubiegamy się o wsparcie z funduszy, jesteśmy zobowiązani do prowadzenia inwestycji w sposób, który nie będzie wyrządzać poważnych szkód środowiskowych czy społecznych.

Spadł ruch na radomskim lotnisku, ale w planach nowe kierunki

Polskie Porty Lotnicze poinformowały, że lotnisko w Radomiu obsłużyło w kwietniu br. ok. 2,5 tys. pasażerów; to spadek o 42 proc. wobec zeszłego roku. W pierwszych czterech miesiącach tego roku ruch w radomskim pocie spadł o 31 proc.

REKLAMA

Ratownicy medyczni nie chcą kamizelek nożoodpornych

Ogólnopolski Związek Zawodowy Ratowników Medycznych (OZZRM) uważa, że pomysł powszechnego wprowadzenia kamizelek nożoodpornych, jako reakcji na śmierć ratownika ugodzonego nożem, nie jest dobry. Co proponują związkowcy?

Ostatni dzwonek dla zdrowia młodych. 7 maja 2025 r. sejmowa Komisja Zdrowia zajmie się zakazem sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18. roku życia

W środę sejmowa Komisji Zdrowia rozpatrzy rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. Wcześniej, ponad 20 organizacji działających w ochronie zdrowia apelowało o jak najszybsze jej procedowanie. Chodzi o zakaz sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18 r.ż.

REKLAMA