Kategorie

Serwis internetowy buduje wizerunek samorządów

Piotr Schick
inforCMS
Internet należy do najważniejszych elektronicznych mediów. Ministerstwa, urzędy i instytucje publiczne coraz częściej komunikują się z mieszkańcami za pomocą sieci. Dlatego projektując stronę www urzędu, należy uwzględnić potrzeby nie tylko mieszkańców, ale także inwestorów, przedsiębiorców, turystów i dziennikarzy.
Reklama

Prawidłowo skonstruowana witryna internetowa ministerstwa, urzędu czy jednostki samorządu terytorialnego powinna z lewej strony na górze informować, kto jest jej właścicielem. Środek i prawa strona to najlepszy obszar dla najważniejszych treści. Po lewej stronie muszą także znajdować się elementy nawigacyjne. Ten, kto otworzy stronę urzędu, zwykle patrzy na jej górną część, a potem kieruje wzrok na środek. – Jeżeli w ciągu 15 sekund użytkownik nie jest w stanie zrobić tego, co zamierzał, to przegraliśmy – twierdzi John Shiple z serwisu Webmonkey.

Doroczny konkurs EuroCrest, organizowany dla europejskich samorządów za najlepsze strony internetowe, dowodzi, że coraz częściej autorzy serwisów sięgają do mało znanych jeszcze w Polsce metod i zasad projektowania rozbudowanych systemów hipertekstowych (serwisów internetowych), zwanych architekturą informacji (AI). Pojęcie „architektura” odnosi się do sztuki kształtowania przestrzeni, czyli projektowania, wznoszenia i artystycznego kształtowania obiektów.

Adresat strony

Jak zbudować stronę internetową województwa, miasta, powiatu czy gminy? Niezależnie od rodzaju samorządu wyróżnia się 4 grupy odbiorców, ze względu na cel i rodzaj wyszukiwanych informacji:

1) mieszkańcy,

2) inwestorzy,

3) turyści i

4) dziennikarze.

Do nich musi docierać czytelny i zrozumiały komunikat nadawcy.

Informacje przydatne mieszkańcom powinny zawierać:

• najważniejsze wydarzenia w gminie,

• miejsca i godziny pracy urzędów,

• uchwały i decyzje podejmowane przez samorząd,

• dane o życiu kulturalnym, społecznym i sportowym,

• inwestycje komunalne, projekty unijne, edukacji, konsultacjach społecznych oraz pozycji gminy w rankingach lokalnych i centralnych.

Przedsiębiorcy są zainteresowani:

• polityką gospodarczą i potencjałem inwestycyjnym samorządu,

• poziomem wykształcenia mieszkańców, stopą bezrobocia, jakością życia, poziomem dochodów,

• miejscami obsługi inwestora,

• ulgami podatkowymi i działkami inwestycyjnymi.

Odsyłanie inwestorów po informacje o gminie wyłącznie do Biuletynu Informacji Publicznej (dalej: BIP) nie przyciąga kapitału prywatnego. Marketingowym kluczem do pozyskiwania atrakcyjnych inwestycji jest dobra komunikacja z przedsiębiorcą, a więc także elektroniczna. Najlepsza oferta inwestycyjna zostanie odrzucona, jeśli inwestor natknie się na bariery komunikacyjne lub bierność urzędników.

Turyści szukają wiadomości o:

• regionalnych atrakcjach,

• prognozie pogody,

• bazie hoteli i punktów gastronomicznych oraz agroturystycznych,

• sieci dróg w gminie,

• godzinach otwarcia instytucji kulturalnych, muzeów, zamków, galerii.

Część serwisu przeznaczona dla dziennikarzy powinna być prowadzona w postaci biura prasowego, gwarantującego dostęp do poszukiwanych informacji oraz zawierającego dane kontaktowe do rzecznika prasowego oraz wydziałów i urzędników.

Informacje o samorządzie są chętniej przeglądane, jeśli nie ograniczają się do postaci tekstowej. Mogą to być tapety z widokami (do pobrania), galerie zdjęć, internetowe pocztówki, pliki dźwiękowe, animacje typu flash (np. wirtualny spacer po parku krajobrazowym czy podróż motorówką po jeziorze), wygaszacze ekranu, widoki z kamer internetowych przekazywane w czasie rzeczywistym.

Elementy niezbędne

Istnieje kilka stałych punktów, które muszą znaleźć się na stronie internetowej urzędu. Są to:

1) informacje o wojewodzie, marszałku, prezydencie, staroście, burmistrzu i wójcie,

2) krótka historia samorządu,

3) mapa – najlepiej w formie tradycyjnej i widoku z satelity (popularnością cieszą się mapy wyposażone w aplikacje do automatycznego wyszukiwania odległości i edycji ciekawych miejsc w postaci zdjęć),

4) aktualności (podstawą dobrej strony www jest systematyczność zamieszczanych informacji o gospodarce, wydarzeniach, rocznicach, inicjatywach, życiu kulturalnym i społecznym),

5) informator o urzędzie, zawierający podstawowe informacje o godzinach urzędowania, miejscach spotkań z urzędnikami, bazę adresową, e-mailową i telefoniczną jednostek samorządowych, m.in. straży miejskiej, domów kultury, policji, rzecznika praw ofiar, szpitali i przychodni,

6) wielojęzyczna forma serwisu – przynajmniej angielska, niemiecka i rosyjska.

Reklama

Ważną częścią serwisu samorządowego są czaty, fora internetowe, grupy dyskusyjne, strefy wymiany plików i komentarzy, informujące o społecznych zainteresowaniach i preferencjach, lokalnych problemach i bolączkach oraz oczekiwaniach ludzi. Strona powinna też umożliwiać rejestrację, dzięki której użytkownik automatycznie otrzymuje w poczcie elektronicznej najważniejsze wiadomości samorządowe, tzw. newsletter.

Paweł Piotrowicz, Kierownik Referatu Serwisów Miejskich w Urzędzie Miasta Torunia, mówi, że dotychczasowe doświadczenie wskazuje na 2 grupy użytkowników serwisów internetowych: tych, którzy czytają wszystko oraz poszukujących konkretnych treści. – Ważna jest wyszukiwarka na stronie, ułatwiająca dostęp do pożądanej informacji. Ideą Toruńskiego Informatora Samorządowego jest przekazywanie wiadomości użytecznych dla mieszkańców zainteresowanych życiem miasta i załatwiających różne sprawy w urzędzie – mówi Paweł Piotrowicz.

Ministerstwa i urzędy

Witryna ministerstwa czy urzędu centralnego powinna być tak skonstruowana, aby mogło z niej korzystać jak najwięcej użytkowników. Zasady jej tworzenia od strony graficznej i funkcjonalnej nie odbiegają od stosowanych przy budowie witryn samorządowych. Narzędziem ułatwiającym przeglądanie serwisu może być zmiana wielkości czcionki na stronie, wprowadzana przez kombinację klawiszy komputera. Dla osób niedowidzących warto przygotować wersję tekstową serwisu o zwiększonym kontraście.

Wzorcowa strona www ministerstwa realizuje i spełnia następujące funkcje:

• informacyjną,

• wizerunkową i

• edukacyjną.

Podział procentowy między nimi ustala właściciel serwisu w taki sposób, aby internauta po kontakcie z nowym serwisem był przekonany, że jest on profesjonalny, przejrzysty, nowoczesny oraz zawierający poszukiwane informacje. Nadawca treści określa główne grupy docelowe serwisu, inne np. w przypadku Ministerstwa Zdrowia, a inne w przypadku Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (dalej: MNiSW). W portalu MNiSW naukowcy szukać będą informacji o zmianie prawa, możliwościach kariery, uzyskaniu grantów na badania, a przedsiębiorcy wiadomości o współpracy między przemysłem a nauką i dotacjach unijnych. Różnorodność ministerstw i urzędów centralnych powoduje, że trudno o jakiś wspólny „szablon” dla zakresu informacji i sposobu ich prezentacji. Pomimo to podstawowe zasady określają:

1) funkcja promocyjna serwisu – informuje o działalności urzędu,

2) funkcja użyteczna – ułatwiająca użytkownikom załatwienie spraw,

3) aktualność i kompletność podawanych informacji,

4) dostęp do aktów prawnych, druków i dokumentów,

5) interaktywność i wiarygodność serwisu.

Schematyczna strona internetowa gminy, powiatu czy województwa, oparta na szablonie, nie eksponuje wyjątkowości i odmienności określonej miejscowości. Serwis taki ma słabą siłę promocyjną, ponieważ szablon daje wiedzę typową, nie uwzględnia atrakcyjności miejsca, wynikającej z jego odmienności i wyjątkowych walorów. Dopiero czerpanie z tych zalet daje konkretnej gminie, powiatowi, województwu podstawy do budowy oryginalnego i niepowtarzalnego serwisu internetowego.

SŁOWNICZEK

Architektura informacji to sztuka oraz nauka nadawania struktur i klasyfikowania serwisów internetowych, mających na celu ułatwienie ludziom znajdowanie informacji i ich wykorzystanie.

PRAKTYCZNE RADY DOTYCZĄCE STRONY WWW:

• powinna wyświetlić się najpóźniej w ciągu 10 sekund (badania wskazują, że przekroczenie tego limitu zniechęca internautów),

• około 1/3 użytkowników pomija wstępną animację (tzw. intro) – w dużych serwisach ta forma prezentacji nie jest wskazana,

• strona powinna być przejrzysta i przyjazna dla oczu. Gwarantuje to dobór nie więcej niż 3 kolorów, najlepiej w odcieniach niebieskiego i granatu, stosowanych w postaci tła,

• proporcjonalna zawartość tekstu i znaków graficznych – zbyt duża liczba informacji tekstowych powoduje kłopoty z ich odszukaniem (wskazane jest stosowanie symboli informujących, np. o wersji językowej, kamerze internetowej, prognozie pogody itp.),

• proste menu – przy natłoku odnośników szukanie, co kryje się pod każdym z nich, jest zajęciem męczącym,

• powinna być kompatybilna z najbardziej popularnymi przeglądarkami, jak Mozilla Firefox, Opera i Internet Explorer.

EUROPEJSKIE NAGRODY ZA POLSKIE STRONY WWW

Częstochowa jest laureatem nagrody EuroCrest 2008 dla najlepszej samorządowej strony internetowej w konkursie organizowanym przez Stowarzyszenie Golden Crest we współpracy z Komisją Europejską i organizacjami łączącymi miasta budujące społeczeństwo informacyjne. W 2009 r. ta prestiżowa nagroda przypadła Rybnikowi za stronę www.rybnik.pl

Piotr Schick

 

Źródło: Samorzad.infor.pl
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Sektor publiczny
    1 sty 2000
    24 cze 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Nowe limity osób na koncertach i wydarzeniach sportowych od 26 czerwca 2021 r.

    Limity na koncertach i wydarzeniach sportowych będą większe od 26 czerwca 2021 roku. Ile osób będzie mogło wejść na widownię?

    CEEB – obowiązek składania deklaracji od 1 lipca 2021 r.

    CEEB – obowiązek składania deklaracji od 1 lipca 2021 r. Czym jest deklaracja źródeł ciepła? Kogo dotyczy deklaracja? Jak można złożyć deklarację? Jakie są obowiązki gmin związane z Centralną Ewidencją Emisyjności Budynków?

    Akademie praktyczne – nowa kategoria uczelni zawodowych

    Akademie praktyczne – nowa kategoria uczelni zawodowych. Jak będą funkcjonować?

    Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021–2025

    Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021–2025. Ponad miliard złotych zostanie przeznaczonych w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa (NPRCz) 2.0 na różne formy wsparcia i promocji czytelnictwa w Polsce.

    Wnioski paszportowe od 26 czerwca można składać w soboty

    Wnioski paszportowe - w związku ze zwiększonym zainteresowaniem sprawami paszportowymi, MSWiA przekazało wojewodom dyspozycję wydłużenia godzin pracy urzędów wojewódzkich. Wnioski paszportowe będzie można składać także w soboty, natomiast w dni powszednie obsługa będzie się odbywać w wydłużonych godzinach.

    Remont mieszkania spółdzielczego

    Remont mieszkania spółdzielczego. Spółdzielnia pozostaje właścicielem mieszkań użytkowanych na podstawie własnościowego i lokatorskiego prawa spółdzielczego. Warto wyjaśnić, czy remont takich lokali może być problematyczny.

    Kiedy wyniki egzaminu ósmoklasisty 2021?

    Wyniki egzaminu ósmoklasisty 2021 – kiedy? Gdzie i jak sprawdzić wyniki egzaminu ósmoklasisty? Przedstawiamy ważne informacje dla uczniów kończących w tym roku szkołę podstawową.

    Unijny Certyfikat COVID - jak pobrać na telefon?

    Unijny Certyfikat COVID - tzw. paszport covidowy (szczepionkowy) od dziś jest już dostępny w aplikacji mObywatel i można go pobrać na telefon komórkowy. Jak pobrać paszport covidowy?

    Rządowy Fundusz Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych dla samorządów

    Rządowy Fundusz Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych. Rusza nowy rządowy program, który zapewni pieniądze na inwestycje dla samorządów. Na co i na jakich zasadach będzie można otrzymać dofinansowanie?

    Dodatkowe zajęcia wspomagające w szkole - dla kogo, na jakich zasadach?

    Dodatkowe zajęcia wspomagające w szkole - dla kogo, na jakich zasadach? Czy mogą być one prowadzone w formie zdalnej? Z jakich przedmiotów organizuje się zajęcia wspomagające? Jak poinformować o nich rodziców? Jak prawidłowo wyliczyć przysługującą szkole liczbę zajęć wspomagających? Ministerstwo Edukacji i Nauki odpowiada na najczęściej pojawiające się pytania dotyczące dodatkowych lekcji po powrocie do szkół.

    Zmiany w programie Aktywna tablica 2020-2024

    Aktywna tablica 2020-2024 - zmiany. Proponowane nowe rozwiązania dotyczą m.in. wprowadzenia nowego rodzaju sprzętu, który będzie można zakupić w ramach programu i rozszerzenia na kolejne lata (2021-2024) możliwości zakupu laptopów wraz ze sprzętem umożliwiającym przetwarzanie wizerunku i głosu. Trwają konsultacje społeczne, opinie można przesyłać do 9 lipca 2021 r.

    Do kiedy Spis Powszechny?

    Spis Powszechny – do kiedy trwa? Do kiedy można się spisać przez Internet? Czy każdy domownik musi się spisać osobno? Jakie kary grożą za brak udziału w spisie ludności i mieszkań w 2021 roku?

    Nieskuteczność systemów Compliance, systemów Whistleblowingu lub ochrony danych osobowych - przyczyny

    Nieskuteczność systemów. Czy da się zlikwidować ryzyko compliance lub ryzyko naruszenia danych osobowych? Jakie są powody pozorności lub nieskuteczności systemów?

    Program Kangur - autobusy elektryczne dla gmin wiejskich

    Program Kangur - autobusy elektryczne dla gmin wiejskich. Dzięki wsparciu NFOŚiGW, w wysokości prawie 40 mln zł, autobusy elektryczne będą woziły dzieci do szkół w kolejnych 16 gminach.

    Czyste Powietrze - zmiany w programie, koniec dotacji na piece węglowe

    Czyste Powietrze - co się zmieni w programie? Do kiedy można jeszcze uzyskać dotację na piece węglowe?

    Pakiet psychologiczny – rekomendacje dla uczelni dotyczące pomocy studentom

    Pakiet psychologiczny. Na podstawie przekazanych przez uczelnie informacji na temat udzielanego w okresie epidemii wsparcia studentom, Ministerstwo Edukacji i Nauki opracowało poniższe zalecenia w zakresie zwiększenia pomocy psychologicznej.

    Nauczyciel w Polsce - pasja czy zawód? Raport o statusie nauczycieli w Polsce 2021

    Nauczyciel w Polsce - pasja czy zawód? Raport o statusie nauczycieli w Polsce 2021. Nauczyciel to zawód często oceniany. Ale czy doceniany? W raporcie zbadano, co myślą o nauczycielach rodzice, uczniowie, a także oni sami o swojej pracy.

    Domowa Opieka Medyczna - Pulsoksymetr i PulsoCare

    Domowa Opieka Medyczna to program mający na celu zdalne monitorowanie stanu zdrowia Pacjentów. Program wykorzystuje pulsoksymetr jako narzędzie diagnostyczne i aplikację PulsoCare do przekazywania i monitoringu danych.

    CEEB - zadania gmin związane ze spisem źródeł ciepła

    CEEB - zadania gmin związane ze spisem źródeł ciepła. W jakim terminie gmina powinna wprowadzić dane do ewidencji? Ile czasu ma urzędnik na wprowadzenie danych z deklaracji do systemu? Czy każdy pracownik urzędu może wprowadzać dane do CEEB? Czy przewidziano finansowanie dla gmin?

    Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB) - od kiedy, deklaracja

    Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB) - od kiedy, jak złożyć deklarację źródeł ciepła? Przedstawiamy najważniejsze informacje o nowym obowiązku, który będzie spoczywał na właścicielach i zarządcach budynków.

    CEEB - jakie kary za brak zgłoszenia do ewidencji źródeł ciepła?

    CEEB - Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków rusza już 1 lipca 2021 roku. Oznacza to nowy obowiązek dla milionów Polaków, którzy będą musieli zgłosić, czym ogrzewają swoje domy. Jakie kary grożą za brak zgłoszenia?

    Szczepienia przeciw COVID-19 w aptekach - NFZ przyjmuje wnioski

    Szczepienia przeciw COVID-19 w aptekach. Oddziały Wojewódzkie Narodowego Funduszu Zdrowia przyjmują od wtorku wnioski od aptek, które chcą przystąpić do Narodowego Programu Szczepień przeciw COVID-19. Nabór jest otwarty i ciągły, nie ma konkretnej daty jego zakończenia.

    Aplikacja mObywatel - co można w niej znaleźć?

    Aplikacja mObywatel - co można w niej znaleźć? Już ponad 3 miliony Polaków korzysta z naszej aplikacji mObywatel, czyli cyfrowego portfela na dokumenty. Wkrótce trafi do niej Unijny Certyfikat COVID.

    Tymczasowy profil zaufany będzie stały

    Tymczasowy profil zaufany będzie stały. 17 czerwca 2021 roku wejdą ważne zmiany dotyczące profilu zaufanego, szczególnie jego tymczasowej wersji. Co się zmieni?

    Kiedy wyniki matur 2021?

    Wyniki matur 2021 – kiedy? Jak i gdzie je sprawdzić? Przedstawiamy ważne informacje dla tysięcy tegorocznych maturzystów.