REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak prawidłowo sporządzić lokalny program rozwoju przedsiębiorczości

REKLAMA

Co powinien zawierać lokalny program przedsiębiorczości? Jakie są niezbędne elementy tego programu? Co daje gminie posiadanie takiego dokumentu? Kto powinien przygotować program? Czy plan może opracować firma zewnętrzna?

Lokalny program rozwoju przedsiębiorczości nie jest dokumentem, który jest zapisany w polskim systemie prawnym, stąd struktura i zasady jego opracowywania nie są w żaden sposób skodyfikowane. Jeśli dana jednostka samorządu terytorialnego uzna, iż warto przygotować taki program, to do jego opracowania powinien zostać powołany zespół. Składać się powinien z przedstawicieli podmiotów istotnych z punktu widzenia lokalnej przedsiębiorczości: administracji, biznesu, sektora edukacyjnego itp. Działać powinien pod patronatem wójta lub burmistrza.

 

Zespół taki mógłby być również wspierany przez zewnętrzną firmę specjalizującą się w problematyce rozwoju lokalnego. Istnieje również możliwość powierzenia całości zadania zewnętrznej firmie. Ale wydaje się, że z punktu widzenia późniejszej realizacji programu, dużo lepszym wariantem jest opracowanie programu własnymi siłami lokalnej społeczności, jedynie ze wsparciem merytorycznym podmiotu zewnętrznego.

 

Aby program mógł być realizowany, musi zostać zatwierdzony przez radę gminy (powiatu).

 

Jeśli lokalny program przedsiębiorczości potraktowany zostanie jako swego rodzaju plan działań do zrealizowania, powinien on składać się z następujących pięciu części:

n Diagnozy sytuacji w zakresie przedsiębiorczości, obejmującej m.in. ocenę dotychczasowych działań związanych ze wsparciem lokalnej przedsiębiorczości czy analizę czynników, które będą mieć wpływ na przedsiębiorców w przyszłości. Diagnoza, dzięki zastosowaniu analizy SWOT, powinna dać pełen obraz sytuacji społeczno-gospodarczej danej jednostki samorządu terytorialnego, widzianej z perspektywy przedsiębiorczości.

n Celów programu - przygotowywanych na podstawie diagnozy i pokazujących efekty, jakie powinny zostać osiągnięte dzięki wdrożeniu programu.

n Priorytetów programu - jeśli program będzie dotyczyć szeregu problemów, warto go przedstawić w podziale na priorytety, charakteryzujące się podobnym zakresem przedmiotowym i celami.

n Projektów - to chyba najważniejszy element programu, gdyż świadczy o jego użytkowym charakterze. Dobry program rozwoju przedsiębiorczości to taki program, w którym na podstawie diagnozy i planowanych celów dochodzi się do zdefiniowania konkretnych projektów, realizujących cele programu.

n Systemu wdrażania - jeśli w dokumencie zostaną zdefiniowane konkretne działania, należy w nim jednocześnie pokazać całą strukturę zarządzania programem i poszczególnymi projektami.

 

Powyższa struktura jest oczywiście jedynie propozycją, która może być modyfikowana w zależności od potrzeb danej jednostki samorządu terytorialnego. Program może być niezmiernie użyteczny przy prowadzeniu polityki lokalnego rozwoju. Władze gminy czy powiatu mają bowiem w ręku dokument, na podstawie którego mogą prowadzić racjonalną, przemyślaną politykę w zakresie wspierania przedsiębiorczości wraz z wmontowanymi mechanizmami korygowania tej polityki (monitoring programu). A że polityka wspierania przedsiębiorczości może obejmować bardzo szeroki zakres działalności gminy czy powiatu, posiadanie programu pozwala zarządzać znaczącą częścią zadań pozostających w kompetencjach danej jednostki samorządu.

 

Wniosek

 

Przygotowanie lokalnego programu rozwoju przedsiębiorczości pozwala łatwiej aplikować o zewnętrzne wsparcie (zarówno komercyjne, jak i niekomercyjne - np. dotacje unijne), gdyż przedkładane odpowiednim instytucjom projekty nie funkcjonują w próżni, lecz są elementem szerszego programu przygotowanego i zaakceptowanego przez lokalne władze.

 

Tomasz Kierzkowski

REKLAMA

REKLAMA

dyrektor biura ds. funduszy UE w Banku BPH



Not. AO

 

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Inne zasady dla rolników w piątki i w soboty, a inne w pozostałe dni tygodnia. Kiedy i dlaczego mogą skorzystać ze zwolnienia podatkowego?

Produkty prosto od rolnika – czy to tylko hasło reklamowe, czy rzeczywista potrzeba? Jak wskazują doświadczenia ostatnich lat, raczej to drugie. Od czasu gdy gminy zostały obciążone obowiązkiem ułatwiania rolnikom prowadzenia handlu, taką potrzebę można łatwiej zrealizować.

Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

REKLAMA

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

REKLAMA

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA