REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak prawidłowo sporządzić lokalny program rozwoju przedsiębiorczości

REKLAMA

Co powinien zawierać lokalny program przedsiębiorczości? Jakie są niezbędne elementy tego programu? Co daje gminie posiadanie takiego dokumentu? Kto powinien przygotować program? Czy plan może opracować firma zewnętrzna?

Lokalny program rozwoju przedsiębiorczości nie jest dokumentem, który jest zapisany w polskim systemie prawnym, stąd struktura i zasady jego opracowywania nie są w żaden sposób skodyfikowane. Jeśli dana jednostka samorządu terytorialnego uzna, iż warto przygotować taki program, to do jego opracowania powinien zostać powołany zespół. Składać się powinien z przedstawicieli podmiotów istotnych z punktu widzenia lokalnej przedsiębiorczości: administracji, biznesu, sektora edukacyjnego itp. Działać powinien pod patronatem wójta lub burmistrza.

 

Zespół taki mógłby być również wspierany przez zewnętrzną firmę specjalizującą się w problematyce rozwoju lokalnego. Istnieje również możliwość powierzenia całości zadania zewnętrznej firmie. Ale wydaje się, że z punktu widzenia późniejszej realizacji programu, dużo lepszym wariantem jest opracowanie programu własnymi siłami lokalnej społeczności, jedynie ze wsparciem merytorycznym podmiotu zewnętrznego.

 

Aby program mógł być realizowany, musi zostać zatwierdzony przez radę gminy (powiatu).

 

Jeśli lokalny program przedsiębiorczości potraktowany zostanie jako swego rodzaju plan działań do zrealizowania, powinien on składać się z następujących pięciu części:

n Diagnozy sytuacji w zakresie przedsiębiorczości, obejmującej m.in. ocenę dotychczasowych działań związanych ze wsparciem lokalnej przedsiębiorczości czy analizę czynników, które będą mieć wpływ na przedsiębiorców w przyszłości. Diagnoza, dzięki zastosowaniu analizy SWOT, powinna dać pełen obraz sytuacji społeczno-gospodarczej danej jednostki samorządu terytorialnego, widzianej z perspektywy przedsiębiorczości.

n Celów programu - przygotowywanych na podstawie diagnozy i pokazujących efekty, jakie powinny zostać osiągnięte dzięki wdrożeniu programu.

n Priorytetów programu - jeśli program będzie dotyczyć szeregu problemów, warto go przedstawić w podziale na priorytety, charakteryzujące się podobnym zakresem przedmiotowym i celami.

n Projektów - to chyba najważniejszy element programu, gdyż świadczy o jego użytkowym charakterze. Dobry program rozwoju przedsiębiorczości to taki program, w którym na podstawie diagnozy i planowanych celów dochodzi się do zdefiniowania konkretnych projektów, realizujących cele programu.

n Systemu wdrażania - jeśli w dokumencie zostaną zdefiniowane konkretne działania, należy w nim jednocześnie pokazać całą strukturę zarządzania programem i poszczególnymi projektami.

 

Powyższa struktura jest oczywiście jedynie propozycją, która może być modyfikowana w zależności od potrzeb danej jednostki samorządu terytorialnego. Program może być niezmiernie użyteczny przy prowadzeniu polityki lokalnego rozwoju. Władze gminy czy powiatu mają bowiem w ręku dokument, na podstawie którego mogą prowadzić racjonalną, przemyślaną politykę w zakresie wspierania przedsiębiorczości wraz z wmontowanymi mechanizmami korygowania tej polityki (monitoring programu). A że polityka wspierania przedsiębiorczości może obejmować bardzo szeroki zakres działalności gminy czy powiatu, posiadanie programu pozwala zarządzać znaczącą częścią zadań pozostających w kompetencjach danej jednostki samorządu.

 

Wniosek

 

Przygotowanie lokalnego programu rozwoju przedsiębiorczości pozwala łatwiej aplikować o zewnętrzne wsparcie (zarówno komercyjne, jak i niekomercyjne - np. dotacje unijne), gdyż przedkładane odpowiednim instytucjom projekty nie funkcjonują w próżni, lecz są elementem szerszego programu przygotowanego i zaakceptowanego przez lokalne władze.

 

Tomasz Kierzkowski

REKLAMA

REKLAMA

dyrektor biura ds. funduszy UE w Banku BPH



Not. AO

 

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA