REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czynniki atrakcyjności inwestycyjnej

Wioletta Kępka

REKLAMA

Najatrakcyjniejsze inwestycyjnie regiony i podregiony Polski charakteryzują się kombinacją kilku najważniejszych czynników. Nie na wszystkie mają wpływ samorządy, ale władze lokalne i regionalne mogą tak kształtować politykę proinwestycyjną, aby poprawiać większość z nich.

Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową (IBnGR) przedstawił 15 grudnia 2011 r. po raz siódmy wyniki corocznego badania atrakcyjności inwestycyjnej województw i podregionów Polski, czyli zdolności skłonienia do inwestycji poprzez oferowanie kombinacji korzyści lokalizacji możliwych do osiągnięcia w trakcie prowadzenia działalności gospodarczej.

W raporcie oceniono 16 regionów oraz 54 podregiony (formalnie jest w Polsce 66 podregionów, ale na potrzeby rankingu największe miasta łączy się z podregionami otaczającymi). Województwa oceniono z punktu widzenia ogólnej atrakcyjności inwestycyjnej, natomiast podregiony – w trzech kategoriach, biorących pod uwagę atrakcyjność inwestycyjną dla działalności:

1) przemysłowej,

2) usługowej i

3) zaawansowanej technologicznie.

Z doświadczeń wcześniejszych edycji wynika, że wyniki raportu są często traktowane jako sukces lub porażka władz regionu. Autorzy raportu podkreślają, że to błąd. Przede wszystkim ważna część czynników decydujących o atrakcyjności inwestycyjnej nie zależy bezpośrednio od władz samorządowych (choć mają na nie wpływ), lecz np. od położenia, historii czy warunków naturalnych. Ponadto polityka inwestycyjna jest jedynie fragmentem polityki rozwoju regionalnego i nie musi być najważniejszym jej aspektem, zwłaszcza gdy weźmie się pod uwagę różne strategie rozwoju województw. Wprost nie powinno się także traktować kategorii aktywności regionów wobec inwestorów, ponieważ nie dotyczy ona wyłącznie samorządów wojewódzkich. W raporcie przypomniano, że „za dużą liczbą ofert inwestycyjnych oraz aktywnością informacyjno-promocyjną stoją także samorządy lokalne, przedsiębiorstwa i osoby fizyczne czy wyspecjalizowane instytucje (np. specjalne strefy ekonomiczne, agencje rozwoju regionalnego i lokalnego)”.

Czynniki atrakcyjności inwestycyjnej

Ocena dokonywana jest na podstawie następujących czynników atrakcyjności inwestycyjnej:

1) dostępność transportowa (decyduje o możliwościach i kosztach sprowadzania surowców do produkcji, dostarczania produktów do odbiorców oraz transportu pasażerskiego pracowników i kontrahentów),

2) koszty pracy,

3) wielkość i jakość zasobów pracy (czyli odpowiednia liczba wykształconych i posiadających oczekiwane umiejętności zawodowe pracowników, liczba pracujących i bezrobotnych),

4) chłonność rynku zbytu (decyduje o możliwości sprzedaży towarów i usług na rynku regionalnym oraz lokalnym – im jest wyższa, tym szybciej przedsiębiorcy zwrócą się koszty inwestycji),

5) poziom rozwoju infrastruktury gospodarczej,

6) poziom rozwoju infrastruktury społecznej,

7) poziom rozwoju gospodarczego,

8) stopień ochrony i stan środowiska przyrodniczego,

9) poziom bezpieczeństwa powszechnego,

10) aktywność regionów wobec inwestorów (wskazuje inwestorom, jakie jest zaangażowanie władz samorządowych w promocję i tworzenie dobrego klimatu inwestycyjnego, czynnik ten mierzy się m.in. poprzez liczbę i jakość ofert inwestycyjnych).

O atrakcyjności inwestycyjnej decyduje optymalna kombinacja tych czynników, umożliwiająca zmniejszenie nakładów i bieżących kosztów funkcjonowania przedsiębiorstwa. Każdy z czynników lokalizacji w innym stopniu i w inny sposób wpływa na atrakcyjność inwestycyjną. Przy czym inne czynniki liczą się w ogólnej klasyfikacji województw, a inne w ocenie podregionów dla poszczególnych rodzajów działalności gospodarczej.

Więcej w Gazecie Samorządu i Administracji: Czynniki atrakcyjności inwestycyjnej

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak obliczyć trzynastkę dla pracownika samorządowego? RIO: nie można wliczać jednorazowych, nieperiodycznych wypłat do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego

Regionalna Izba Obrachunkowa w piśmie z 28 stycznia 2025 r. wyjaśniła, że do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego (tzw. trzynastki) wlicza się te składniki wynagrodzenia, które przyjmowane są do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, a także wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy oraz wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy przysługujące pracownikowi, który podjął pracę w wyniku przywrócenia do pracy. Do tej podstawy nie wlicza się natomiast jednorazowych lub nieperiodycznych wypłat za spełnienie określonego zadania bądź za określone osiągnięcie.

Z Radomia polecisz tylko w dwóch kierunkach. Jeden wkrótce będzie zawieszony

Jedynie ponad 3 tys. pasażerów. Tylu odprawiło lotnisko w Radomiu w styczniu. To o połowę mniej niż w tym samym miesiącu 2024 roku. Polskie Porty Lotnicze przekazały, że na ten moment dostępne są dwa regularne kierunki lotów.

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Komisji ds. Polityki Społecznej i Ochrony Zdrowia Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza dotyczące usprawnienia działania organów pomocy społeczne.

Raport o stanie gminy 2025 szybko i bez błędów. Kielce, Wrocław i Jarocin już to zrobiły ... z pomocą AI

Gminom pozostało nieco ponad 100 dni na przygotowanie obowiązkowych sprawozdań, w których co roku raportują kluczowe informacje i rozliczają się z efektów realizowanych projektów. Czy to dużo czasu? Niekoniecznie, biorąc uwagę, że gminom w zależności od ich wielkości i specyficznych potrzeb stworzenie takiego opracowania zajmuje od min. 120, do nawet 2500 godzin, czyli 312 dni (!) i może angażować aż 20 pracowników (Dane szacunkowe: Integrator Danych Miejskich IRMiR). Dlatego przygotowując raport, gmina musi nierzadko sięgać po dodatkowe wsparcie. Opracowanie dokumentu kosztuje sporo wysiłku, czasu i pieniędzy, ale zdarza się, że jego lekturą nie są zainteresowani radni, więc mieszkańcy tym bardziej. Te wszystkie problemy można rozwiązać za pomocą wsparcia sztucznej inteligencji, która wygeneruje sprawozdanie o gminie. Czy to może działać? Przypadki Kielc, Jarocina i Wrocławia pokazują, że tak.

REKLAMA

EU Navigate. Program wsparcia dla osób starszych z chorobą nowotworową

Zapraszamy do udziału w projekcie EU NAVIGATE prowadzonym przez Pracownię Badań nad Starzejącym się Społeczeństwem Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum działającą pod kierunkiem pani profesor Katarzyny Szczerbińskiej.

Co z telefonami komórkowymi w szkołach? MEN odpowiada na ważne pytania

„W 2025 r. minister edukacji planuje przeprowadzenie badań dotyczących sposobów uregulowania przez szkoły zasad korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych.” - zapowiedziała wiceministra Katarzyna Lubnauer w odpowiedzi na interpelację poselską.

W styczniu lekarze zdiagnozowali ok. 300 tys. zachorowań na grypę. W tym sezonie zaszczepiło się niespełna 1,7 mln osób

GIS poinformował, że od początku sezonu epidemicznego 2024/2025 w związku z powikłaniami grypy zmarło prawie tysiąc osób. Ministerstwo Zdrowia podało, że przeciw zaszczepiło się w tym sezonie niespełna 1,7 mln osób. Zapasy szczepionek są, brak tylko chętnych do szczepień.

Usługi sąsiedzkie, teleopieka dla seniorów. Do 7 lutego 2025 r. gminy mogą składać wnioski o dofinansowania

Teleopieka dla seniorów. Gminy mogą składać wnioski o dofinansowania. Kto będzie mógł skorzystać z usług sąsiedzkich, w tym m.in. z dostępu do tzw. „opieki na odległość”? Ile wynosi dofinansowanie w ramach rządowego programu "Korpus Wsparcia Seniorów" na 2025 r.?

REKLAMA

Ile wynosi liczba ludności Polski na koniec 2024 roku? [Dane GUS]

Główny Urząd Statystyczny podał wstępne szacunkowe dane dotyczące liczby ludności w Polsce na koniec 2024 r. Jest spadek.

Podwyżka o 40% (marchewka) a podniesienie wieku emerytalnego (kij). Wcześniej był postulat 3 miesięcy urlopu za 7 lat pracy w jednej firmie

Autorem propozycji podwyżki o 20% w 2025 r. i o 20% w 2026 r. jest Lider Związkowej Alternatywy Piotr Szumlewicz. Mowa jest o podwyżkach płac w sferze budżetowej w tym roku i co najmniej 20 proc. w przyszłym. Wcześniej związkowiec postulował wprowadzenie urlopu 3 miesięcy za 7 lat pracy. Propozycje oceniam jako nierealne do wprowadzenia.

REKLAMA