REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe wymagania dotyczące transportu publicznego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioletta Kępka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Komisja Europejska dąży do tego, by we wszystkich państwach Wspólnoty wdrażane były Inteligentne Systemy Transportowe. Jeszcze w 2009 r. mają ruszyć konkursy o dofinansowanie ze środków unijnych takich systemów.

Ministerstwo Infrastruktury (dalej: MI) przygotowuje strategię, która ma przyspieszyć rozwój inteligentnych systemów transportowych (w tekście: ITS) w Polsce. Systemy te są przeznaczone m.in. dla zarządców dróg i transportu publicznego.

REKLAMA

REKLAMA

Strategia MI wpisze się w plany Komisji Europejskiej (dalej: KE) dotyczące wdrożenia ITS w całej Unii Europejskiej. Plan KE przedstawia priorytetowe obszary działań w celu przyspieszenia skoordynowanego wprowadzania aplikacji i usług ITS w Unii Europejskiej. Jest już nawet propozycja dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającej ramy dla wdrożenia inteligentnych systemów transportowych w obszarze transportu drogowego i powiązania z innymi gałęziami transportu.

Komisja Europejska w zeszłym roku rozpoczęła prace nad dokumentem określającym plan działań w okresie rozwoju ITS w państwach Wspólnoty. Równocześnie rozpoczęła prace nad projektem dyrektywy dotyczącej systemów ITS – informuje Maciej Jankowski, Wiceminister infrastruktury. – Ministerstwo Infrastruktury włączyło się w prace KE, a jedną z podjętych przez resort inicjatyw jest przygotowanie strategii rozwoju ITS w Polsce. Dokument ten ma być gotowy w przyszłym roku.

Plan KE przewiduje działania w 6 obszarach:

1) optymalne wykorzystanie danych dotyczących dróg, ruchu i podróży,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2) ciągłość usług ITS w zakresie zarządzania ruchem i transportem towarowym w europejskich korytarzach transportowych i konurbacjach (czyli zespołach leżących blisko siebie miast lub osiedli, powiązanych ze sobą gospodarczo i komunikacyjnie),

3) bezpieczeństwo i ochrona w transporcie drogowym,

4) integracja pojazdu z infrastrukturą transportową,

5) bezpieczeństwo i ochrona danych,

6) europejska współpraca i koordynacja w zakresie ITS.

Wdrożenie planu KE ma się przyczynić do poprawy jakości usług transportowych i bezpieczeństwa ruchu drogowego, zmniejszenia zanieczyszczenia środowiska oraz – wynikającego z usprawnienia transportu publicznego – rozwoju gospodarczego.

Zasady ustalania cen biletów w komunikacji publicznej>>

Możliwości ITS

Według opracowania dr. inż. Jacka Oskarbskiego, dr. inż. Kazimierza Jamroza oraz dr. inż. Marka Litwina pt. „Inteligentne Systemy Transportu – zaawansowane systemy zarządzania ruchem” nowoczesne, zintegrowane systemy umożliwiają m.in.:

• zwiększenie przepustowości dróg o nawet 25%,

• poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego i zmniejszenie liczby wypadków (od 40 do 80%),

• zmniejszenie czasu podróży i zużycia energii (o 45–70%),

• poprawę jakości środowiska naturalnego (redukcja emisji spalin o 30–50%),

• poprawę komfortu podróżowania i warunków ruchu kierowców, podróżujących transportem zbiorowym oraz pieszych,

• redukcję kosztów zarządzania taborem drogowym,

• redukcję kosztów związanych z utrzymaniem i renowacją nawierzchni,

• zwiększenie korzyści ekonomicznych w regionach.

Inteligentne systemy transportowe mają ogromny potencjał w zakresie bardziej efektywnego wykorzystania wszystkich gałęzi transportu. Mogą przyczynić się do zwiększenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, pozwalają na wydajniejsze wykorzystanie istniejącej infrastruktury oraz ograniczają powstawanie zatorów na drogach – twierdzi Maciej Jankowski. – Wdrożenie zaawansowanych rozwiązań transportowych może zoptymalizować proces logistyczny i ograniczyć zbędne przejazdy. Będzie to miało wpływ na mniejsze zużycie energii przez środki transportu, a tym samym zmniejszenie transportochłonności polskiej gospodarki, która stanie się bardziej konkurencyjna.

Kategorie dróg>>

Przeznaczenie ITS

Inteligentne Systemy Transportowe ze względu na przeznaczenie dzielą się na systemy dla:

1) podróżnych (m.in. rozkłady jazdy, nawigacja dla kierowców),

2) zarządzania ruchem (np. wspomagające planowanie transportu, sterowanie ruchem, egzekwowanie prawa),

3) pojazdów (m.in. poprawiające widoczność, zapobiegające kolizjom),

4) transportu publicznego (np. zarządzanie pojazdami i kursami),

5) służb ratowniczych (m.in. powiadomienie o wypadku, zarządzanie pojazdami ratowniczymi),

6) elektronicznych płatności,

7) bezpieczeństwa ruchu drogowego (np. zwiększenia bezpieczeństwa słabszych użytkowników dróg, inteligentne skrzyżowania),

8) egzekwowania prawa (np. identyfikacja tablic rejestracyjnych).

Żeby jednak systemy ITS spełniły swoje zadanie, muszą być ze sobą zintegrowane.

W Polsce większość systemów ITS ma charakter wyspowy, co oznacza, ze zastosowane w nich rozwiązania (np. technologia) – choć sprawdzają się tam, gdzie są stosowane – nie mogą współpracować z innymi systemami zarządzania transportem.

Środki unijne na ITS

Zarządcy dróg i transportu publicznego planujący wdrażanie ITS mogą skorzystać ze środków unijnych, które na ten cel są zagwarantowane w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko (dalej: POIiŚ).

Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że w III lub IV kwartale 2009 r. ma być ogłoszony konkurs o dotacje z Działania 8.3 „Rozwój Inteligentnych Systemów Transportowych” POIiŚ.

Obecnie MI przygotowuje projekt rozporządzenia w sprawie pomocy na inwestycje mające na celu rozwój inteligentnych systemów transportowych umożliwiający wsparcie projektów ze środków działania 8.3. W zależności od statutu beneficjenta MI zakłada różny poziom finansowego wsparcia dla:

• jednostek sektora publicznego, w tym samorządów wsparcie wyniesie 85% wartości projektu,

• prywatnych przedsiębiorstw – do 50%.

Ze środków działania 8.3 dofinansowywane będą projekty z zakresu ITS dotyczące m.in.:

1) zarządzania ruchem,

2) obsługi podróżnych,

3) poboru opłat,

4) zarządzania flotą pojazdów.

Projekt rozporządzenia MI jest w tej chwili na etapie negocjacji z Komisją Europejską.

Projekty wdrażania ITS mogą być również dofinansowane ze środków POIiŚ przeznaczonych na:

• Działanie 7.3 „Transport miejski w obszarach metropolitalnych” (o dotacje mogą starać się projekty związane z elementami telematyki poprawiającej funkcjonowanie transportu publicznego),

• Działanie 8.1 „Bezpieczeństwo ruchu drogowego” (dotacje są przeznaczone m.in. na systemy automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym).

Wsparcie dla ITS zagwarantowały także województwa w Regionalnych Programach Operacyjnych.

SŁOWNICZEK

Inteligentne Systemy Transportowe (Inteligent Transportation Systems) stanowią zbiór różnorodnych technologii (telekomunikacyjnych, informatycznych, automatycznych i pomiarowych) oraz technik zarządzania stosowanych w transporcie w celu ochrony życia uczestników ruchu, zwiększenia efektywności systemu transportowego oraz ochrony zasobów środowiska naturalnego

(źródło: www.itspolska.pl).

Wioletta Kępka

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rządowy program "Moc Małych Społeczności". Do podziału 70 mln zł. Nabór wniosków do 9 czerwca 2025 r.

W piątek, 16 maja 2025 r. rozpoczął się nabór wniosków w ramach „Rządowego Programu wsparcia organizacji pozarządowych Moc Małych Społeczności”. Adresowany jest do NGOsów działających w mniejszych miastach oraz na terenach wiejskich.

Konkurs "Aktywny Senior 2025". Wnioski o dofinansowania można składać do 11 czerwca 2025 r.

12 maja 2025 r. Ministerstwo Sportu i Turystyki ogłosiło nabór wniosków do zadania Aktywny Senior w ramach programu Aktywność dla Każdego. Wnioski o dofinansowania w ramach konkursu "Aktywny Senior 2025" można składać do 11 czerwca 2025 r.

Duży ruch na Okęciu. Lotnisko od początku roku odprawiło ponad 6,6 mln podróżnych

Lotnisko Chopina jest na granicy przepustowości. Od stycznia do końca kwietnia br. odprawiło już ponad 6,6 mln podróżnych, podczas gdy w tym samym okresie w ubiegłym roku było to prawie 5,9 mln osób. Dokąd latamy najczęściej?

Polacy mniej chodzą do kina

Główny Urząd Statystyczny podał dane dotyczące widzów w kinach w 2024 r. W porównaniu z 2023 r., liczba widzów w kinach stałych spadła o 0,4 proc. do 49,5 mln

REKLAMA

Spacer w lesie - lek na codzienny stres

Regularne, 30-minutowe spacery w naturze pięć razy w tygodniu mogą zmniejszyć ryzyko depresji aż o 30% – podaje raport Transforming Scotland's Health. W obliczu prognoz WHO, że do 2030 roku depresja stanie się najczęstszą chorobą na świecie, kontakt z przyrodą to skuteczna forma profilaktyki.

Są fundusze na ekologię, cyfryzację i innowacje

W dobie dynamicznego rozwoju technologii cyfrowej i wdrażania kolejnych innowacji, nie można zapominać o zagrożeniach, które się z nimi wiążą. Zgodnie z unijną zasadą „Do No Significant Harm” („Nie Czyń Znaczącej Szkody”), gdy ubiegamy się o wsparcie z funduszy, jesteśmy zobowiązani do prowadzenia inwestycji w sposób, który nie będzie wyrządzać poważnych szkód środowiskowych czy społecznych.

Spadł ruch na radomskim lotnisku, ale w planach nowe kierunki

Polskie Porty Lotnicze poinformowały, że lotnisko w Radomiu obsłużyło w kwietniu br. ok. 2,5 tys. pasażerów; to spadek o 42 proc. wobec zeszłego roku. W pierwszych czterech miesiącach tego roku ruch w radomskim pocie spadł o 31 proc.

Ratownicy medyczni nie chcą kamizelek nożoodpornych

Ogólnopolski Związek Zawodowy Ratowników Medycznych (OZZRM) uważa, że pomysł powszechnego wprowadzenia kamizelek nożoodpornych, jako reakcji na śmierć ratownika ugodzonego nożem, nie jest dobry. Co proponują związkowcy?

REKLAMA

Ostatni dzwonek dla zdrowia młodych. 7 maja 2025 r. sejmowa Komisja Zdrowia zajmie się zakazem sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18. roku życia

W środę sejmowa Komisji Zdrowia rozpatrzy rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. Wcześniej, ponad 20 organizacji działających w ochronie zdrowia apelowało o jak najszybsze jej procedowanie. Chodzi o zakaz sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18 r.ż.

Wybory prezydenckie: ułatwienia dla wyborców 60+

Transport do i z lokalu wyborczego. Możliwość głosowania korespondencyjnego albo za pośrednictwem pełnomocnika. Możliwość zmiany miejsca głosowania w obwodzie właściwym dla lokalu przystosowanego do potrzeb osób niepełnosprawnych. Z tych wszystkich ułatwień mogą skorzystać wyborcy, którzy najpóźniej w dniu głosowania w tegorocznych wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ukończą 60. rok życia. A także wyborcy niepełnosprawni – bez względu na wiek.

REKLAMA