REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odrolnienie gruntów musi być zgodne z zagospodarowaniem przestrzennym gminy

AJ
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Odstąpienie od obowiązku uzyskiwania zgody marszałka województwa, jak również ministra rolnictwa i rozwoju wsi na zmianę przeznaczenia gruntów rolnych znacznie przyspieszyłoby proces planistyczny i inwestycyjny. Przy określeniu terenów, które nie będą stanowiły gruntów rolnych należałoby uwzględniać zgodność ich planowanego użytkowania z kierunkami zagospodarowania przestrzennego gminy.

ROBERT CHOMA

REKLAMA

prezydent Przemyśla

REKLAMA

Ustawa z 10 października 2008 r. o zmianie ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych, która przewidywała, że wszystkie grunty położone w granicach miasta zostaną odrolnione z mocy prawa, została zawetowana przez prezydenta 24 listopada tego roku.

Przeznaczenia gruntów rolnych na cele nierolnicze dokonuje się poprzez uchwalenie przepisów prawa miejscowego jakim jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. W trakcie sporządzania planu miejscowego tereny wskazane w ustaleniach tego planu do innego użytkowania niż rolniczy lub leśny będą wymagały dokonania zmiany przeznaczenia na grunty nierolne lub nieleśne. Proces ten wymaga dokonania szczegółowej analizy w zakresie: sprawdzenia, czy dla tych terenów nie była wcześniej uzyskana właściwa zgoda na ich przeznaczenia na cele nierolnicze i nieleśne, sporządzenia wniosku dotyczącego wystąpienia o wydanie zgody na przeznaczenie gruntów rolnych na cele nierolnicze oraz wystąpienia z tym wnioskiem o uzyskanie takiej zgody do marszałka województwa w odniesieniu do gruntów klasy IV oraz gruntów klasy V i VI, w przypadku gdy gleby te są pochodzenia organicznego i torfowisk, o zwartym obszarze o powierzchni przekraczającej 1ha lub wystąpienie z tym wnioskiem o uzyskanie takiej zgody do ministra rolnictwa i rozwoju wsi za pośrednictwem marszałka województwa w odniesieniu do gruntów klas od I do III o zwartej powierzchni przekraczającej 0,5 ha. Przed wydaniem zgody na zmianę przeznaczenia gruntów konieczne jest ponadto uzyskanie opinii Izby Rolniczej właściwej dla danego powiatu.

REKLAMA

W miastach takich jak Przemyśl, w których występują wysokiej klasy grunty rolne, w większości wszystkie tereny objęte granicami sporządzanych planów miejscowych wymagają wystąpienia z wnioskiem o wyrażenie zgody na przeznaczenie gruntów rolnych na cele nierolnicze. Każdy wniosek musi zawierać ekonomiczne uzasadnienie projektowanego przeznaczenia, w którym należy podsumować wysokość należności i opłat rocznych za grunty planowane jako nierolnicze oraz obliczyć przewidywane straty w rolnictwie przy ich użytkowaniu innym niż rolne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uzyskanie zgody ministra rolnictwa i rozwoju wsi lub marszałka województwa nie rozstrzyga jednak o faktycznym przeznaczeniu gruntu na cele nierolnicze. Przesądza o tym dopiero uchwalenie planu miejscowego przez właściwą radę gminy, a po sprawdzeniu przez wojewodę zgodności z prawem podjętej uchwały, ogłoszenie tego planu w dzienniku urzędowym województwa. Jeżeli rada gminy nie uchwali planu miejscowego, uzyskana zgoda pozostanie niewykorzystana i przy ponownym sporządzaniu projektu planu będzie wymagane powtórzenie tej procedury. Podobnie będzie, jeżeli w trakcie sporządzania projektu planu miejscowego ulegnie on zmianie po rozpatrzeniu uwag wnoszonych do planu przez osoby zainteresowane i posiadające interes prawny. Może to również powodować zmianę granic terenów planowanych do przeznaczenie gruntów rolnych na cele nierolnicze, a więc potrzebę sporządzenia nowego wniosku w tym zakresie i ponowne podjęcie procesu opiniowania wraz z uzyskaniem kolejnej decyzji dotyczącej zgody na przeznaczenie gruntów rolnych na cele nierolnicze.

Procedury zmiany przeznaczenia gruntów są więc bardzo skomplikowane, a sporządzenie dobrego wniosku wymaga wiele pracy urzędników. Dodatkowo wysiłek ten nie zawsze prowadzi do zamierzonego celu. Proces planistyczny w miastach przedłuża się więc, co ma bezpośredni wpływ na przedłużanie się procesu realizacji inwestycji budowlanych. Odstąpienie od obowiązku uzyskiwania zgody marszałka województwa, jak również ministra rolnictwa i rozwoju wsi na zmianę przeznaczenia gruntów położonych w granicach administracyjnych miast, znacznie przyspieszyłoby proces planistyczny, a tym samym proces inwestycyjny. Niemniej jednak przy określeniu terenów, które nie będą stanowiły gruntów rolnych wymagających uzyskiwania zgodny na ich przeznaczenie na cele nierolnicze, należałoby honorować zgodność ich planowanego użytkowania z kierunkami zagospodarowania przestrzennego wskazanymi i przyjętymi przez organy samorządu. Szczególnie ważne w tym wypadku jest branie pod uwagę uchwały właściwej rady gminy w sprawie uchwalenia studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego tej gminy. Koordynacja zagospodarowania i użytkowania terenów wymaga planowanego działania i rozwoju przy zachowaniu wprowadzonych kierunków zagospodarowania przestrzennego opracowanych dla całego miasta i uwzględniających warunki lokalne oraz proporcje zabudowy i ochrony terenów wskazanych do pozostawienia jako tereny wolne od zabudowy - nawet jeżeli brak jest ograniczeń wynikających z ochrony gruntów rolnych.

AJ

 

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Komisji ds. Polityki Społecznej i Ochrony Zdrowia Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza dotyczące usprawnienia działania organów pomocy społeczne.

Raport o stanie gminy 2025 szybko i bez błędów. Kielce, Wrocław i Jarocin już to zrobiły ... z pomocą AI

Gminom pozostało nieco ponad 100 dni na przygotowanie obowiązkowych sprawozdań, w których co roku raportują kluczowe informacje i rozliczają się z efektów realizowanych projektów. Czy to dużo czasu? Niekoniecznie, biorąc uwagę, że gminom w zależności od ich wielkości i specyficznych potrzeb stworzenie takiego opracowania zajmuje od min. 120, do nawet 2500 godzin, czyli 312 dni (!) i może angażować aż 20 pracowników (Dane szacunkowe: Integrator Danych Miejskich IRMiR). Dlatego przygotowując raport, gmina musi nierzadko sięgać po dodatkowe wsparcie. Opracowanie dokumentu kosztuje sporo wysiłku, czasu i pieniędzy, ale zdarza się, że jego lekturą nie są zainteresowani radni, więc mieszkańcy tym bardziej. Te wszystkie problemy można rozwiązać za pomocą wsparcia sztucznej inteligencji, która wygeneruje sprawozdanie o gminie. Czy to może działać? Przypadki Kielc, Jarocina i Wrocławia pokazują, że tak.

EU Navigate. Program wsparcia dla osób starszych z chorobą nowotworową

Zapraszamy do udziału w projekcie EU NAVIGATE prowadzonym przez Pracownię Badań nad Starzejącym się Społeczeństwem Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum działającą pod kierunkiem pani profesor Katarzyny Szczerbińskiej.

Co z telefonami komórkowymi w szkołach? MEN odpowiada na ważne pytania

„W 2025 r. minister edukacji planuje przeprowadzenie badań dotyczących sposobów uregulowania przez szkoły zasad korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych.” - zapowiedziała wiceministra Katarzyna Lubnauer w odpowiedzi na interpelację poselską.

REKLAMA

W styczniu lekarze zdiagnozowali ok. 300 tys. zachorowań na grypę. W tym sezonie zaszczepiło się niespełna 1,7 mln osób

GIS poinformował, że od początku sezonu epidemicznego 2024/2025 w związku z powikłaniami grypy zmarło prawie tysiąc osób. Ministerstwo Zdrowia podało, że przeciw zaszczepiło się w tym sezonie niespełna 1,7 mln osób. Zapasy szczepionek są, brak tylko chętnych do szczepień.

Usługi sąsiedzkie, teleopieka dla seniorów. Do 7 lutego 2025 r. gminy mogą składać wnioski o dofinansowania

Teleopieka dla seniorów. Gminy mogą składać wnioski o dofinansowania. Kto będzie mógł skorzystać z usług sąsiedzkich, w tym m.in. z dostępu do tzw. „opieki na odległość”? Ile wynosi dofinansowanie w ramach rządowego programu "Korpus Wsparcia Seniorów" na 2025 r.?

Ile wynosi liczba ludności Polski na koniec 2024 roku? [Dane GUS]

Główny Urząd Statystyczny podał wstępne szacunkowe dane dotyczące liczby ludności w Polsce na koniec 2024 r. Jest spadek.

Podwyżka o 40% (marchewka) a podniesienie wieku emerytalnego (kij). Wcześniej był postulat 3 miesięcy urlopu za 7 lat pracy w jednej firmie

Autorem propozycji podwyżki o 20% w 2025 r. i o 20% w 2026 r. jest Lider Związkowej Alternatywy Piotr Szumlewicz. Mowa jest o podwyżkach płac w sferze budżetowej w tym roku i co najmniej 20 proc. w przyszłym. Wcześniej związkowiec postulował wprowadzenie urlopu 3 miesięcy za 7 lat pracy. Propozycje oceniam jako nierealne do wprowadzenia.

REKLAMA

Coraz więcej nastolatków sięga po e-papierosy

Coraz więcej nastolatków sięga po elektroniczne papierosy. Jest to co czwarta dziewczyna i co piąty chłopiec w wieku 13-15 lat. Tak wynika z badania "Global Youth Tobacco Survey" zaprezentowanego podczas rozpoczętej w środę w Sejmie konferencji poświęconej uzależnieniom.

Dwoje seniorów padło ofiarą oszustwa internetowego. Łącznie stracili ponad 400 tys. zł

Oszuści nie ustają w polowaniach. Dwoje seniorów – 74-latka z Lublina i 76-latek z powiatu zamojskiego – zostali oszukani w internecie. Zamiast zyskownych inwestycji, za radą „doradców” zainstalowali oprogramowanie, które pozwoliło przestępcom przejąć pieniądze z ich kont bankowych – podała policja.

REKLAMA