REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odrolnienie gruntów musi być zgodne z zagospodarowaniem przestrzennym gminy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
AJ
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Odstąpienie od obowiązku uzyskiwania zgody marszałka województwa, jak również ministra rolnictwa i rozwoju wsi na zmianę przeznaczenia gruntów rolnych znacznie przyspieszyłoby proces planistyczny i inwestycyjny. Przy określeniu terenów, które nie będą stanowiły gruntów rolnych należałoby uwzględniać zgodność ich planowanego użytkowania z kierunkami zagospodarowania przestrzennego gminy.

ROBERT CHOMA

REKLAMA

REKLAMA

prezydent Przemyśla

Ustawa z 10 października 2008 r. o zmianie ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych, która przewidywała, że wszystkie grunty położone w granicach miasta zostaną odrolnione z mocy prawa, została zawetowana przez prezydenta 24 listopada tego roku.

Przeznaczenia gruntów rolnych na cele nierolnicze dokonuje się poprzez uchwalenie przepisów prawa miejscowego jakim jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. W trakcie sporządzania planu miejscowego tereny wskazane w ustaleniach tego planu do innego użytkowania niż rolniczy lub leśny będą wymagały dokonania zmiany przeznaczenia na grunty nierolne lub nieleśne. Proces ten wymaga dokonania szczegółowej analizy w zakresie: sprawdzenia, czy dla tych terenów nie była wcześniej uzyskana właściwa zgoda na ich przeznaczenia na cele nierolnicze i nieleśne, sporządzenia wniosku dotyczącego wystąpienia o wydanie zgody na przeznaczenie gruntów rolnych na cele nierolnicze oraz wystąpienia z tym wnioskiem o uzyskanie takiej zgody do marszałka województwa w odniesieniu do gruntów klasy IV oraz gruntów klasy V i VI, w przypadku gdy gleby te są pochodzenia organicznego i torfowisk, o zwartym obszarze o powierzchni przekraczającej 1ha lub wystąpienie z tym wnioskiem o uzyskanie takiej zgody do ministra rolnictwa i rozwoju wsi za pośrednictwem marszałka województwa w odniesieniu do gruntów klas od I do III o zwartej powierzchni przekraczającej 0,5 ha. Przed wydaniem zgody na zmianę przeznaczenia gruntów konieczne jest ponadto uzyskanie opinii Izby Rolniczej właściwej dla danego powiatu.

REKLAMA

W miastach takich jak Przemyśl, w których występują wysokiej klasy grunty rolne, w większości wszystkie tereny objęte granicami sporządzanych planów miejscowych wymagają wystąpienia z wnioskiem o wyrażenie zgody na przeznaczenie gruntów rolnych na cele nierolnicze. Każdy wniosek musi zawierać ekonomiczne uzasadnienie projektowanego przeznaczenia, w którym należy podsumować wysokość należności i opłat rocznych za grunty planowane jako nierolnicze oraz obliczyć przewidywane straty w rolnictwie przy ich użytkowaniu innym niż rolne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uzyskanie zgody ministra rolnictwa i rozwoju wsi lub marszałka województwa nie rozstrzyga jednak o faktycznym przeznaczeniu gruntu na cele nierolnicze. Przesądza o tym dopiero uchwalenie planu miejscowego przez właściwą radę gminy, a po sprawdzeniu przez wojewodę zgodności z prawem podjętej uchwały, ogłoszenie tego planu w dzienniku urzędowym województwa. Jeżeli rada gminy nie uchwali planu miejscowego, uzyskana zgoda pozostanie niewykorzystana i przy ponownym sporządzaniu projektu planu będzie wymagane powtórzenie tej procedury. Podobnie będzie, jeżeli w trakcie sporządzania projektu planu miejscowego ulegnie on zmianie po rozpatrzeniu uwag wnoszonych do planu przez osoby zainteresowane i posiadające interes prawny. Może to również powodować zmianę granic terenów planowanych do przeznaczenie gruntów rolnych na cele nierolnicze, a więc potrzebę sporządzenia nowego wniosku w tym zakresie i ponowne podjęcie procesu opiniowania wraz z uzyskaniem kolejnej decyzji dotyczącej zgody na przeznaczenie gruntów rolnych na cele nierolnicze.

Procedury zmiany przeznaczenia gruntów są więc bardzo skomplikowane, a sporządzenie dobrego wniosku wymaga wiele pracy urzędników. Dodatkowo wysiłek ten nie zawsze prowadzi do zamierzonego celu. Proces planistyczny w miastach przedłuża się więc, co ma bezpośredni wpływ na przedłużanie się procesu realizacji inwestycji budowlanych. Odstąpienie od obowiązku uzyskiwania zgody marszałka województwa, jak również ministra rolnictwa i rozwoju wsi na zmianę przeznaczenia gruntów położonych w granicach administracyjnych miast, znacznie przyspieszyłoby proces planistyczny, a tym samym proces inwestycyjny. Niemniej jednak przy określeniu terenów, które nie będą stanowiły gruntów rolnych wymagających uzyskiwania zgodny na ich przeznaczenie na cele nierolnicze, należałoby honorować zgodność ich planowanego użytkowania z kierunkami zagospodarowania przestrzennego wskazanymi i przyjętymi przez organy samorządu. Szczególnie ważne w tym wypadku jest branie pod uwagę uchwały właściwej rady gminy w sprawie uchwalenia studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego tej gminy. Koordynacja zagospodarowania i użytkowania terenów wymaga planowanego działania i rozwoju przy zachowaniu wprowadzonych kierunków zagospodarowania przestrzennego opracowanych dla całego miasta i uwzględniających warunki lokalne oraz proporcje zabudowy i ochrony terenów wskazanych do pozostawienia jako tereny wolne od zabudowy - nawet jeżeli brak jest ograniczeń wynikających z ochrony gruntów rolnych.

AJ

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Spór w Krakowie. O pieniądze i przestrzeganie prawa. Prywatne przedszkola kontra miasto [List otwarty]

Dyrektorzy przedszkoli niepublicznych w Krakowie uważają, że miasto stosuje błędną prawnie metodę obliczania dotacji. W efekcie niepubliczne oraz publiczne niesamorządowe przedszkola w Krakowie znalazły się na krawędzi przepaści finansowej. Dyrektorzy nie chcą ujawniać swoich imion i nazwisk.

Wstrzymywanie planowych zabiegów w szpitalach to ekonomiczny absurd. Zamrożony blok operacyjny kosztuje tyle samo, co działający … tylko nie leczy

Zawieszanie planowych zabiegów ma być sposobem na „oszczędności” w szpitalach. W rzeczywistości to finansowa i medyczna pułapka: pacjenci wracają później na SOR w gorszym stanie, koszty rosną, a zaufanie do systemu znika. Szpital nie jest urzędem — nie może „zawiesić przyjmowania interesantów” - pisze adwokat Grzegorz Prigan.

Precedens. Setki gmin chcą do sądu po Szczecinie. Ten pozwie Skarb Państwa o 111 mln zł. Bo nie wystarczało nawet na pensje nauczycieli

Miasto Szczecin pozwie Skarb Państwa domagając się zwrotu ponad 111 mln zł z tytułu różnicy w otrzymanej subwencji oświatowej a faktycznie poniesionymi wydatkami na edukację. "Subwencja oświatowa od 2018 r. nie wystarczała nawet na wynagrodzenia dla nauczycieli" prezydent Szczecina Piotr Krzystek. Zdaniem Andrzeja Porawskiego: "Gdyby zaistniał taki precedens to będzie on w interesie wszystkich samorządów”. Miasto żąda ponad 111 mln zł za okres 2018-2020.

eZUS zastąpi PUE ZUS. Nowy portal z prostszą obsługą i większym bezpieczeństwem

Zakład Ubezpieczeń Społecznych szykuje duże zmiany dla swoich klientów. Trwają prace nad nowym portalem eZUS, który już wkrótce zastąpi dobrze znaną Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Serwis ma być bardziej intuicyjny, bezpieczniejszy i dostępny dla wszystkich – także osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA

Wyższe wynagrodzenie dla pracowników samorządowych. Projekt MRPiPS zakłada podwyżki od 1 stycznia 2026 r.

Wyższe wynagrodzenie dla pracowników samorządowych (z wyrównaniem?) od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, co zakłada projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych opublikowany w wykazie prac legislacyjnych rządu.

ZUS zapowiada przerwę techniczną. Niedostępne usługi w Płatniku, ePłatniku i e-ZLA

Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował o planowanych pracach serwisowych, które odbędą się 25 października (sobota) w godzinach od 5.30 do 12.00. W tym czasie mogą występować utrudnienia w komunikacji elektronicznej z ZUS, dotyczące kilku popularnych systemów i aplikacji.

Szefowa NRPiP: pielęgniarki powinny badać, zlecać badania i wystawiać L4 – czas to uregulować

Prezes Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych, Mariola Łodzińska, apeluje o zmiany w organizacji pracy pielęgniarek i położnych. Jej zdaniem powinny one mieć możliwość samodzielnego przyjmowania pacjentów, zlecania badań, ordynowania leków oraz wystawiania zwolnień lekarskich. Obecnie ich kompetencje – mimo że szerokie – nie są w pełni wykorzystywane w polskim systemie ochrony zdrowia.

Karta Rodziny Mundurowej. Jakie przywileje, dla kogo i od kiedy według nowego projektu?

Do Sejmu wpłynął poselski projekt ustawy o Karcie Rodziny Mundurowej. Kto – zgodnie z założeniami – będzie mógł uzyskać taki dokument i od kiedy? Zgodnie z szacunkami nowe przywileje objęłyby ponad milion beneficjentów.

REKLAMA

Pierwszy w Polsce Regionalny Plan Adaptacji do zmian klimatu stał się faktem

Pierwszy w Polsce Regionalny Plan Adaptacji do zmian klimatu stał się faktem. Został przygotowany przez ekspertów z Instytutu Ochrony Środowiska – Państwowego Instytutu Badawczego (IOŚ-PIB) i dotyczy województwa śląskiego.

Papierowe listy odchodzą do lamusa! Urzędy całkowicie przechodzą na e-Doręczenia

Od 2026 roku urzędy i instytucje publiczne będą musiały wysyłać pisma wyłącznie elektronicznie – przez system e-Doręczeń. Ministerstwo Cyfryzacji przypomina, że kończy się okres przejściowy, a papierowa korespondencja odejdzie do historii.

REKLAMA