REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak złożyć wniosek o zapewnienie dostępności architektonicznej?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kinga Olszacka
Z Infor.pl związana od grudnia 2022 r.
Nie możesz dostać się do urzędu, bo nie ma podjazdu? Złóż wniosek o zapewnienie dostępności!
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Brak dostępności. Co w sytuacji, gdy urząd czy szpital nie jest przystosowany do wjazdu wózków inwalidzkich albo w szkole nie ma tłumacza języka migowego? Można złożyć wniosek o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej. Jak to zrobić? 

Brak dostępności - czym jest? 

Budynki użyteczności publicznej powinny być dostępne dla każdego, kto chce załatwić swoją sprawę. Jeśli wejście do budynku jest utrudnione dla osób na wózku inwalidzkim np. z powodu braku podjazdu albo nie można porozumieć się ze względu na brak tłumacza języka migowego, wtedy możemy mówić o braku dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej. 

REKLAMA

Jakie miejsca są podmiotami publicznymi? Mogą to być na przykład:

  • urzędy,
  • sądy,
  • posterunki policji,
  • szkoły i uczelnie publiczne,
  • biblioteki publiczne,
  • ZUS
  • inne podmioty, które wykonują zadania publiczne.
 

Wniosek o zapewnienie dostępności - kto może złożyć? 

REKLAMA

W sytuacji, gdy któreś z wyżej wymienionych miejsc nie zapewnia dostępności architektonicznej lub komunikacyjno-informacyjnej, można - a nawet trzeba - złożyć wniosek o zapewnienie takowej. Bywa, że podmioty publicznej nie wiedzą, że interesanci potrzebują tego typu udogodnień. 

Wniosek o zapewnienie dostępności może złożyć każda osoba ze szczególnymi potrzebami, która chce załatwić sprawę w urzędzie, szkole czy innym budynku użyteczności publicznej. Osobą o szczególnych potrzebach jest między innymi:

  • osoba na wózku inwalidzkim lub o kulach,
  • osoba o ograniczonej możliwości poruszania się,
  • osoba niewidoma lub słabowidząca,
  • osoba głucha lub słabosłysząca,
  • osoba z niepełnosprawnościami psychicznymi lub intelektualnymi,
  • kobieta w ciąży,
  • osoba z małym dzieckiem, w tym z wózkiem dziecięcym,
  • osoba, która ma trudności z komunikowaniem się z otoczeniem,
  • osoba o nietypowym wzroście,
  • osoba z ciężkim lub nieporęcznym bagażem.

Z uwagi na fakt, iż osoba ze szczególnymi potrzebami może sama nie być w stanie złożyć wniosku o zapewnienie dostępność, może to za nią zrobić przedstawiciel ustawowy - np. rodzic, opiekun, kurator, małżonek. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wniosek o zapewnienie dostępności - co powinno się w nim znaleźć?

Wniosek o zapewnienie dostępności można złożyć przez Internet, listownie lub osobiście w podmiocie publicznym, którego dotyczy sprawa.

We wniosku należy wskazać:

  • nazwę i dane kontaktowe podmiotu publicznego, w którym brakuje udogodnienia. W zależności od sposobu składania wniosku: adres, e-mail, adres skrzynki ePUAP, 
  • dane osoby składającej wniosek (imię, nazwisko, dane kontaktowe),
  • informację o tym, jaki jest powód chęci skorzystania z usługi podmiotu publicznego,
  • informację o utrudnieniach w skorzystaniu,
  • dokumenty potwierdzające dla przedstawiciela ustawowego, jeśli to on składa wniosek.

We wniosku można wpisać propozycję sposobu, w jaki podmiot publiczny mógłby ułatwić dostępność, ale nie jest to konieczne. 

Można skorzystać także z formularza wniosku przygotowanego przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON). Wniosek można wypełnić online. 

Złożenie wniosku o zapewnienie dostępności jest bezpłatne. 

Ile się czeka na rozpatrzenie wniosku? 

Podmiot publiczny powinien niezwłocznie zapewnić dostępność osobie wnioskującej. Maksymalnie ma na to 14 dni od złożenia wniosku. W przypadku, gdy sprawy nie da się załatwić w tym czasie, powinien jak najszybciej przekazać taką informację. Wówczas czas na zapewnienie dostępności wydłuża się do 2 miesięcy od daty złożenia wniosku. 

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Premier Tusk: w rządzie po rekonstrukcji będą wyłącznie przyzwoici ludzie

Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił w dniu 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

Zamówienia publiczne: jakie zmiany są konieczne? 130 tys. zł progu zamiast 80 tys. zł

Konieczne są zmiany w zamówieniach publicznych. Pierwsza dotyczy zasady konkurencyjności, której prawidłowe stosowanie sprawia beneficjentom duże problemy. Druga zmiana polega na podwyższeniu progu kwotowego na 130 tys. zł.

NSZZ „Solidarność” na wojennej ścieżce z MEN: To nie reforma, to degradacja zawodu nauczyciela!

Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” ostro krytykuje planowane przez Ministerstwo Edukacji zmiany w zatrudnianiu specjalistów oraz rozszerzenie obowiązków nauczycieli bez dodatkowego wynagrodzenia. Związkowcy alarmują: MEN łamie prawo pracy, podważa autorytet pedagogów i ignoruje realne potrzeby oświaty. W tle – groźba protestów i oskarżenia o systemowe niszczenie zawodu nauczyciela.

Nowe standardy żywienia w szpitalach 2025: Ministerstwo Zdrowia wprowadza obowiązkowe diety dla pacjentów [PROJEKT]

Ministerstwo Zdrowia przedstawiło projekt rozporządzenia, które ma ujednolicić standardy żywienia pacjentów w szpitalach. Zmiany mają zagwarantować zdrowe, zbilansowane i dostosowane do stanu zdrowia posiłki, a także zwiększyć transparentność i jakość usług cateringowych w placówkach medycznych.

REKLAMA

Pogoda. Gwałtowne burze w dziewięciu województwach. Ostrzeżenia RCB

Na terenie dziewięciu województw można spodziewać się gwałtownych burz. Rządowe Centrum Bezpieczeństwa już wysłało alerty.

Podwyżki w ochronie zdrowia: Ministra Izabela Leszczyna ogłosiła już decyzję

Podwyżki w ochronie zdrowia już na horyzoncie. "W ciągu najbliższych 12 miesięcy do podmiotów leczniczych trafi dodatkowo blisko 18 mld zł m.in. na sfinansowanie lipcowych podwyżek płac minimalnych w ochronie zdrowia" - tak poinformowała ministra zdrowia Izabela Leszczyna.

Polska mówi "nie" umowie UE–Mercosur. Minister Siekierski: Rolnictwo nie może być kartą przetargową

Minister rolnictwa Czesław Siekierski stanowczo sprzeciwił się obecnemu kształtowi umowy handlowej między Unią Europejską a krajami Mercosur. Jak podkreślił, Polska nie zgadza się na ustępstwa w sektorze rolnym, które miałyby być ceną za korzyści w innych branżach. Wskazał m.in. na zbyt wysokie kontyngenty na mięso oraz brak odpowiednich mechanizmów ochronnych dla europejskich rolników.

Bioodpady z potencjałem. W 2026 r. mogą przyjść długo oczekiwane zmiany w prawie [WYWIAD]

Choć legislacja koncentruje się dziś głównie na tworzywach sztucznych, sektor bioodpadów czeka na własną, systemową rewolucję. Eksperci są zgodni: czas na normy jakości nawozów z odpadów i impuls inwestycyjny dla fermentacji kuchennych resztek.

REKLAMA

Forum Liderów PPP z Wielkim Medalem Senatu. Dziesięć lat promocji partnerstwa publiczno-prywatnego

Jubileuszowa, dziesiąta edycja Forum Liderów PPP, która odbyła się w Warszawie, stała się okazją do podsumowania dekady promocji partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce. Gościem honorowym wydarzenia był senator Adam Szejnfeld – inicjator jednej z najbardziej nowoczesnych ustaw o PPP w Europie. Z jego inicjatywy, przy poparciu senatorów zaangażowanych w rozwój PPP, Senat Rzeczypospolitej Polskiej uhonorował Forum Wielkim Medalem Senatu. Wyróżnienie odebrała prezes Kamila Król, doceniona za wieloletnie zaangażowanie w popularyzację idei partnerstwa publicznego i prywatnego oraz skuteczne wdrażanie przepisów ustawy o PPP.

PPP rośnie w siłę. Podsumowanie X Forum Liderów PPP

„Przyszłość PPP w Polsce” była tematem przewodnim jubileuszowej, dziesiątej edycji Forum Liderów PPP, która odbyła się 16 czerwca 2025 roku w Warszawie. W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele administracji rządowej i samorządowej, parlamentarzyści, eksperci, instytucje finansujące, partnerzy prywatni oraz promotorzy projektów realizowanych w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Wśród gości znaleźli się m.in. wicemarszałek Senatu Maciej Żywno, senatorowie Joanna Sekuła i Adam Szejnfeld, a także praktycy rynku PPP z Polski i Europy.

REKLAMA