REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak złożyć wniosek o zapewnienie dostępności architektonicznej?

Kinga Olszacka
Z Infor.pl związana od grudnia 2022 r.
Nie możesz dostać się do urzędu, bo nie ma podjazdu? Złóż wniosek o zapewnienie dostępności!
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Brak dostępności. Co w sytuacji, gdy urząd czy szpital nie jest przystosowany do wjazdu wózków inwalidzkich albo w szkole nie ma tłumacza języka migowego? Można złożyć wniosek o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej. Jak to zrobić? 

Brak dostępności - czym jest? 

Budynki użyteczności publicznej powinny być dostępne dla każdego, kto chce załatwić swoją sprawę. Jeśli wejście do budynku jest utrudnione dla osób na wózku inwalidzkim np. z powodu braku podjazdu albo nie można porozumieć się ze względu na brak tłumacza języka migowego, wtedy możemy mówić o braku dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej. 

REKLAMA

Jakie miejsca są podmiotami publicznymi? Mogą to być na przykład:

  • urzędy,
  • sądy,
  • posterunki policji,
  • szkoły i uczelnie publiczne,
  • biblioteki publiczne,
  • ZUS
  • inne podmioty, które wykonują zadania publiczne.
 

Wniosek o zapewnienie dostępności - kto może złożyć? 

REKLAMA

W sytuacji, gdy któreś z wyżej wymienionych miejsc nie zapewnia dostępności architektonicznej lub komunikacyjno-informacyjnej, można - a nawet trzeba - złożyć wniosek o zapewnienie takowej. Bywa, że podmioty publicznej nie wiedzą, że interesanci potrzebują tego typu udogodnień. 

Wniosek o zapewnienie dostępności może złożyć każda osoba ze szczególnymi potrzebami, która chce załatwić sprawę w urzędzie, szkole czy innym budynku użyteczności publicznej. Osobą o szczególnych potrzebach jest między innymi:

  • osoba na wózku inwalidzkim lub o kulach,
  • osoba o ograniczonej możliwości poruszania się,
  • osoba niewidoma lub słabowidząca,
  • osoba głucha lub słabosłysząca,
  • osoba z niepełnosprawnościami psychicznymi lub intelektualnymi,
  • kobieta w ciąży,
  • osoba z małym dzieckiem, w tym z wózkiem dziecięcym,
  • osoba, która ma trudności z komunikowaniem się z otoczeniem,
  • osoba o nietypowym wzroście,
  • osoba z ciężkim lub nieporęcznym bagażem.

Z uwagi na fakt, iż osoba ze szczególnymi potrzebami może sama nie być w stanie złożyć wniosku o zapewnienie dostępność, może to za nią zrobić przedstawiciel ustawowy - np. rodzic, opiekun, kurator, małżonek. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wniosek o zapewnienie dostępności - co powinno się w nim znaleźć?

Wniosek o zapewnienie dostępności można złożyć przez Internet, listownie lub osobiście w podmiocie publicznym, którego dotyczy sprawa.

We wniosku należy wskazać:

  • nazwę i dane kontaktowe podmiotu publicznego, w którym brakuje udogodnienia. W zależności od sposobu składania wniosku: adres, e-mail, adres skrzynki ePUAP, 
  • dane osoby składającej wniosek (imię, nazwisko, dane kontaktowe),
  • informację o tym, jaki jest powód chęci skorzystania z usługi podmiotu publicznego,
  • informację o utrudnieniach w skorzystaniu,
  • dokumenty potwierdzające dla przedstawiciela ustawowego, jeśli to on składa wniosek.

We wniosku można wpisać propozycję sposobu, w jaki podmiot publiczny mógłby ułatwić dostępność, ale nie jest to konieczne. 

Można skorzystać także z formularza wniosku przygotowanego przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON). Wniosek można wypełnić online. 

Złożenie wniosku o zapewnienie dostępności jest bezpłatne. 

Ile się czeka na rozpatrzenie wniosku? 

Podmiot publiczny powinien niezwłocznie zapewnić dostępność osobie wnioskującej. Maksymalnie ma na to 14 dni od złożenia wniosku. W przypadku, gdy sprawy nie da się załatwić w tym czasie, powinien jak najszybciej przekazać taką informację. Wówczas czas na zapewnienie dostępności wydłuża się do 2 miesięcy od daty złożenia wniosku. 

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostałeś wiadomość o ogromnych podwyżkach cen energii? Ministerstwo Klimatu wydało oświadczenie

W ostatnim czasie pojawiły się grafiki i posty w mediach społecznościowych, które wykorzystują wizerunki znanych osób i zawierają linki wyłudzające dane. Te fałszywe informacje sugerują, że można uniknąć ogromnych podwyżek cen energii. Ministerstwo Klimatu i Środowiska przypomina, że od 1 lipca 2024 r. obowiązuje ustawa o czasowym ograniczeniu cen za energię elektryczną, gaz ziemny i ciepło systemowe oraz o bonie energetycznym. 

Uproszczenia dla rolników, którzy ubiegają się o płatności ekologiczne do powierzchni upraw paszowych już w 2025 r. Znamy szczegóły projektu

Pojawią się uproszczenia dla rolników, którzy ubiegają się o płatności ekologiczne do powierzchni upraw paszowych. Ministerstwo rolnictwo przygotowało projekt zmian w rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków i szczegółowego trybu przyznawania i wypłaty pomocy finansowej w formie płatności ekologicznych w ramach Planu Strategicznego dla wspólnej polityki rolnej na lata 2023–2027.

Prace nad planem ogólnym i strategią rozwoju Warszawy wyznaczą jej politykę przestrzenną na najbliższe 20 lat

Stołeczny Ratusz poinformował o rozpoczęciu prac nad strategią rozwoju Warszawy 2040+ oraz planem ogólnym miasta. Dokumenty muszą być gotowe do końca 2025 r.

Warszawa rozpoczęła prace nad planem ogólnym i strategią rozwoju określającymi nową politykę przestrzenną miasta

Wiceprezydent m.st. Warszawy Renata Kaznowska poinformowała, że już wkrótce rozpoczną się prace nad strategią rozwoju Warszawy 2040 oraz planem ogólnym. To dokumenty, które określą, w jakim kierunku powinna się rozwijać stolica przez najbliższe 20 lat.

REKLAMA

Podwyżki opłat o 100% (śmieci), 33% (woda), 40% (ścieki). Pokryją to zapowiedziane dziś przez D. Tuska podwyżki? [budżetówka, emeryci, renciści]

Podwyżka opłat za odbiór śmieci o 100% w Radomiu. Jest to niestety zapowiedź tego, co będzie się działo prawdopodobnie w całej Polsce. W przypadku wody podwyżka opłat, to 33%. A za ścieki 40%. W przyszłym roku budżetówka dostanie tylko 4,1 podwyżki a emeryci przeskoczą 7%. 

Wiemy, jak wyglądają etykiety dla aptek sprzedających pigułkę "dzień po"

Na stronie Naczelnej Izby Aptekarskiej dostępne są zatwierdzone projekty naklejek dla aptek biorących udział w pilotażowej sprzedaży pigułek antykoncepcyjnych. Główny Inspektorat Farmaceutyczny uznał, że takie informacje o aptekach nie naruszają zakazu reklamy obowiązującego w tych placówkach.

Kolejne zmiany dla uczniów w roku szkolnym 2024/25. Modernizacja testów sprawnościowych

Wtorkowa konferencja prasowa przyniosła ważne zapowiedzi dotyczące programu testów sprawnościowych uczniów. Minister sportu, Sławomir Nitras, ogłosił zmiany, a szefowa MEN, Barbara Nowacka, podkreśliła potrzebę modernizacji.

Zmiany w maturach 2025 r.

Ministerstwo Edukacji Narodowej zaproponowało uchylenie przepisów dotyczących składania wstępnych deklaracji przystąpienia do egzaminu maturalnego. Zdaniem resortu, dwukrotne gromadzenie tych danych przez szkoły jest już nieuzasadnione. Rządowe Centrum Legislacji opublikowało projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie egzaminu maturalnego. Co to oznacza? 

REKLAMA

Od 1 lipca 2024 r. zmiany w ustawie o pomocy obywatelom Ukrainy. Zmiany dotyczą również świadczenia Dobry Start

Nowelizacja ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy została już podpisana przez Prezydenta i opublikowana w Dzienniku Ustaw. Na czym polegają zmiany w przyznawaniu świadczenia Dobry start i kiedy zaczną obowiązywać?

Asystenci międzykulturowi nowym zawodem w szkołach. Czy to oznacza nowy przedmiot w roku szkolnym 2024/25?

Wiceministra edukacji Joanna Mucha poinformowała o nowym projekcie, nad którym pracuje resort edukacji. Chodzi o dofinansowanie samorządom zatrudnienia asystentów międzykulturowych. 

REKLAMA