Jak złożyć wniosek o zapewnienie dostępności architektonicznej?
REKLAMA
REKLAMA
- Brak dostępności - czym jest?
- Wniosek o zapewnienie dostępności - kto może złożyć?
- Wniosek o zapewnienie dostępności - co powinno się w nim znaleźć?
- Ile się czeka na rozpatrzenie wniosku?
Brak dostępności - czym jest?
Budynki użyteczności publicznej powinny być dostępne dla każdego, kto chce załatwić swoją sprawę. Jeśli wejście do budynku jest utrudnione dla osób na wózku inwalidzkim np. z powodu braku podjazdu albo nie można porozumieć się ze względu na brak tłumacza języka migowego, wtedy możemy mówić o braku dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej.
REKLAMA
Jakie miejsca są podmiotami publicznymi? Mogą to być na przykład:
- urzędy,
- sądy,
- posterunki policji,
- szkoły i uczelnie publiczne,
- biblioteki publiczne,
- ZUS
- inne podmioty, które wykonują zadania publiczne.
Wniosek o zapewnienie dostępności - kto może złożyć?
REKLAMA
W sytuacji, gdy któreś z wyżej wymienionych miejsc nie zapewnia dostępności architektonicznej lub komunikacyjno-informacyjnej, można - a nawet trzeba - złożyć wniosek o zapewnienie takowej. Bywa, że podmioty publicznej nie wiedzą, że interesanci potrzebują tego typu udogodnień.
Wniosek o zapewnienie dostępności może złożyć każda osoba ze szczególnymi potrzebami, która chce załatwić sprawę w urzędzie, szkole czy innym budynku użyteczności publicznej. Osobą o szczególnych potrzebach jest między innymi:
- osoba na wózku inwalidzkim lub o kulach,
- osoba o ograniczonej możliwości poruszania się,
- osoba niewidoma lub słabowidząca,
- osoba głucha lub słabosłysząca,
- osoba z niepełnosprawnościami psychicznymi lub intelektualnymi,
- kobieta w ciąży,
- osoba z małym dzieckiem, w tym z wózkiem dziecięcym,
- osoba, która ma trudności z komunikowaniem się z otoczeniem,
- osoba o nietypowym wzroście,
- osoba z ciężkim lub nieporęcznym bagażem.
Z uwagi na fakt, iż osoba ze szczególnymi potrzebami może sama nie być w stanie złożyć wniosku o zapewnienie dostępność, może to za nią zrobić przedstawiciel ustawowy - np. rodzic, opiekun, kurator, małżonek.
Wniosek o zapewnienie dostępności - co powinno się w nim znaleźć?
Wniosek o zapewnienie dostępności można złożyć przez Internet, listownie lub osobiście w podmiocie publicznym, którego dotyczy sprawa.
We wniosku należy wskazać:
- nazwę i dane kontaktowe podmiotu publicznego, w którym brakuje udogodnienia. W zależności od sposobu składania wniosku: adres, e-mail, adres skrzynki ePUAP,
- dane osoby składającej wniosek (imię, nazwisko, dane kontaktowe),
- informację o tym, jaki jest powód chęci skorzystania z usługi podmiotu publicznego,
- informację o utrudnieniach w skorzystaniu,
- dokumenty potwierdzające dla przedstawiciela ustawowego, jeśli to on składa wniosek.
We wniosku można wpisać propozycję sposobu, w jaki podmiot publiczny mógłby ułatwić dostępność, ale nie jest to konieczne.
Można skorzystać także z formularza wniosku przygotowanego przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON). Wniosek można wypełnić online.
Złożenie wniosku o zapewnienie dostępności jest bezpłatne.
Ile się czeka na rozpatrzenie wniosku?
Podmiot publiczny powinien niezwłocznie zapewnić dostępność osobie wnioskującej. Maksymalnie ma na to 14 dni od złożenia wniosku. W przypadku, gdy sprawy nie da się załatwić w tym czasie, powinien jak najszybciej przekazać taką informację. Wówczas czas na zapewnienie dostępności wydłuża się do 2 miesięcy od daty złożenia wniosku.
Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2020 r. poz. 1062).
Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.