| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Zadania > Pomoc społeczna > NAWIKUS – Narzędzie Analizy Wartości Kontraktowanych Usług Społecznych

NAWIKUS – Narzędzie Analizy Wartości Kontraktowanych Usług Społecznych

W niniejszym artykule prezentujemy Narzędzie Analizy Wartości Kontraktowanych Usług Społecznych (NAWIKUS), które umożliwia monitoring, a także ocenę sposobu realizacji usług społecznych zlecanych przez samorządy organizacjom pozarządowym (NGO). Głównym celem narzędzia jest poprawa jakości, dostępności, efektywności i skuteczności usług publicznych. Jest ono skierowane zarówno do samorządów, organizacji pozarządowych, jak i samych odbiorców wsparcia.

Wprowadzenie:

Monitoring usług odbywa się poprzez porównywanie parametrów świadczonych usług z obowiązującymi dla nich standardami i miernikami. Systematyczne zbieranie danych w trakcie realizacji usługi daje możliwość podjęcia działań doskonalących zarówno po stronie urzędów, jak i organizacji pozarządowych. Dzięki temu możliwy jest wzrost jakości i efektywności działań realizowanych przez NGO, który jednocześnie przekłada się na zwiększone zadowolenie odbiorców usług.

Na czym to polega?

Monitorowanie kontraktowanych usług społecznych i analiza ich wartości opiera się na czterech elementach, na które składają się:

  • Zasady monitoringu dotyczące gromadzenia informacji i danych ze szczególnym uwzględnieniem użyteczności, efektywności i obiektywności.
  • Standardy realizacji usług (jakościowe i efektywnościowe) określające pożądany sposób realizacji usługi.
  • Metodyka monitoringu, czyli etapy postępowania wraz z odniesieniem do metod pomocniczych, harmonogramu, podmiotów odpowiedzialnych za monitoring i schematów działań korygujących. Wyróżniamy tu monitoring wewnętrzny prowadzony przez NGO oraz kontrolę realizowaną przez JST.
  • Metody pomocnicze zbierania danych, w tym standardy i mierniki jakościowe oraz ilościowe oceny kontraktowania usług.

Jak skorzystać z NAWIKUSA?

Wdrożenie NAWIKUSA jest łatwe i wymaga jedynie poświęcenia czasu przez pracowników JST czy NGO, niezbędnego na poznanie szczegółów metody oraz wprowadzenie zmian organizacyjnych z nią związanych (m.in. przygotowanie pracowników i dokumentacji, zmiany procedur, itp.). Elementem NAWIKUSa jest pakiet materiałów edukacyjnych ułatwiających zrozumienie i zastosowanie narzędzia.

Wszystkie materiały dot. NAWIKUSA są dostępne bezpłatnie na stronie internetowej www.fundacja.e-gap.pl/nawikus. Dodatkowo do końca czerwca 2015 r. samorządy mogą skorzystać z bezpłatnych seminariów informacyjnych.

System informatyczny jako przydatne uzupełnienie metody monitoringu

Istotnym uzupełnieniem NAWIKUSa jest system informatyczny, który służy do obsługi całego procesu kontraktowania usług: od ogłoszenia konkursu przez JST, poprzez złożenie ofert przez NGO, ocenę i wybór oferty, przygotowanie sprawozdań z realizacji usługi, po monitoring i ocenę jakości oraz efektywności wsparcia udzielanego przez NGO. System składa się z dwóch części: Generatora Wniosków Aplikacyjnych, przeznaczonego dla NGO i aplikacji pn. Elektroniczne Wspomaganie Monitoringu Kontraktowanych Usług, służącej JST na każdym etapie całego procesu kontraktowania, umożliwiającej m.in. analizę ofert i sprawozdań składanych przez NGO, pomagającej kontrolować zgodność realizacji usług z założonymi poziomami ilościowymi i jakościowymi z uwzględnieniem przyjętych standardów realizacji usługi (automatyczna kalkulacja mierników).

Przydatne formularze online

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

Ostatnio na forum

Compliance 2020

Eksperci portalu infor.pl

Jarosław Ziółkowski

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »