| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Zadania > Pomoc społeczna > NAWIKUS – Narzędzie Analizy Wartości Kontraktowanych Usług Społecznych

NAWIKUS – Narzędzie Analizy Wartości Kontraktowanych Usług Społecznych

W niniejszym artykule prezentujemy Narzędzie Analizy Wartości Kontraktowanych Usług Społecznych (NAWIKUS), które umożliwia monitoring, a także ocenę sposobu realizacji usług społecznych zlecanych przez samorządy organizacjom pozarządowym (NGO). Głównym celem narzędzia jest poprawa jakości, dostępności, efektywności i skuteczności usług publicznych. Jest ono skierowane zarówno do samorządów, organizacji pozarządowych, jak i samych odbiorców wsparcia.

Wprowadzenie:

Monitoring usług odbywa się poprzez porównywanie parametrów świadczonych usług z obowiązującymi dla nich standardami i miernikami. Systematyczne zbieranie danych w trakcie realizacji usługi daje możliwość podjęcia działań doskonalących zarówno po stronie urzędów, jak i organizacji pozarządowych. Dzięki temu możliwy jest wzrost jakości i efektywności działań realizowanych przez NGO, który jednocześnie przekłada się na zwiększone zadowolenie odbiorców usług.

Na czym to polega?

Monitorowanie kontraktowanych usług społecznych i analiza ich wartości opiera się na czterech elementach, na które składają się:

  • Zasady monitoringu dotyczące gromadzenia informacji i danych ze szczególnym uwzględnieniem użyteczności, efektywności i obiektywności.
  • Standardy realizacji usług (jakościowe i efektywnościowe) określające pożądany sposób realizacji usługi.
  • Metodyka monitoringu, czyli etapy postępowania wraz z odniesieniem do metod pomocniczych, harmonogramu, podmiotów odpowiedzialnych za monitoring i schematów działań korygujących. Wyróżniamy tu monitoring wewnętrzny prowadzony przez NGO oraz kontrolę realizowaną przez JST.
  • Metody pomocnicze zbierania danych, w tym standardy i mierniki jakościowe oraz ilościowe oceny kontraktowania usług.

Jak skorzystać z NAWIKUSA?

Wdrożenie NAWIKUSA jest łatwe i wymaga jedynie poświęcenia czasu przez pracowników JST czy NGO, niezbędnego na poznanie szczegółów metody oraz wprowadzenie zmian organizacyjnych z nią związanych (m.in. przygotowanie pracowników i dokumentacji, zmiany procedur, itp.). Elementem NAWIKUSa jest pakiet materiałów edukacyjnych ułatwiających zrozumienie i zastosowanie narzędzia.

Wszystkie materiały dot. NAWIKUSA są dostępne bezpłatnie na stronie internetowej www.fundacja.e-gap.pl/nawikus. Dodatkowo do końca czerwca 2015 r. samorządy mogą skorzystać z bezpłatnych seminariów informacyjnych.

System informatyczny jako przydatne uzupełnienie metody monitoringu

Istotnym uzupełnieniem NAWIKUSa jest system informatyczny, który służy do obsługi całego procesu kontraktowania usług: od ogłoszenia konkursu przez JST, poprzez złożenie ofert przez NGO, ocenę i wybór oferty, przygotowanie sprawozdań z realizacji usługi, po monitoring i ocenę jakości oraz efektywności wsparcia udzielanego przez NGO. System składa się z dwóch części: Generatora Wniosków Aplikacyjnych, przeznaczonego dla NGO i aplikacji pn. Elektroniczne Wspomaganie Monitoringu Kontraktowanych Usług, służącej JST na każdym etapie całego procesu kontraktowania, umożliwiającej m.in. analizę ofert i sprawozdań składanych przez NGO, pomagającej kontrolować zgodność realizacji usług z założonymi poziomami ilościowymi i jakościowymi z uwzględnieniem przyjętych standardów realizacji usługi (automatyczna kalkulacja mierników).

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Monika Siwik

Specjalista ds. księgowości

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »