REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak można wykorzystać PPP przy inwestycjach edukacyjnych

Alina Sarnacka

REKLAMA

REKLAMA

Jak zorganizować partnerstwo publiczno-prywatne w inwestycjach unijnych? Co to jest hybrydowa metoda finansowania inwestycji? Czy takie metody są dopuszczalne przy finansowaniu inwestycji przy wykorzystaniu funduszy UE?

Partnerstwo publiczno-prywatne (PPP) nie jest instrumentem finansowym odpowiednim dla wszystkich zadań publicznych. Jednym z kryteriów zastosowania PPP jest wartość zadania. Uważa się, że warto stosować partnerstwo dla przedsięwzięć o znacznej wartości (powyżej 10 mln euro), która uzasadnia wysokie koszty przygotowania oraz zapewnia atrakcyjny zwrot dla inwestorów prywatnych. W sytuacjach kiedy partnerstwo publiczno-prywatne jest rozważane dla przedsięwzięć o mniejszej wartości, jak na przykład szkoły czy boiska osiedlowe, powierza się partnerowi prywatnemu budowę i eksploatację kilkunastu lub kilkudziesięciu takich obiektów. Korzyścią z partnerstwa publiczno-prywatnego jest nie tylko pozyskanie finansowania w sytuacji niedoboru środków publicznych oraz mniejsze koszty świadczenia tych usług, lecz przede wszystkim możliwość umownego określenia i egzekwowania standardów ich świadczenia przez okres kilkudziesięciu lat.

REKLAMA

REKLAMA

Istnieje wiele innych opcji finansowania zadań publicznych oraz możliwości współpracy z podmiotami prywatnymi, takich jak np. koncesje budowlane. Tak więc, po podjęciu decyzji o realizacji inwestycji o dużej wartości przez samorząd należy wykonać analizę opcji finansowania inwestycji oraz ewentualnie przetestować zasadność współpracy z podmiotem prywatnym. Dopiero wówczas gdy wyniki wstępnych analiz wskażą, że partnerstwo-publiczno prywatne może być właściwą formułą konieczne jest zbadanie zainteresowania potencjalnych inwestorów, a następnie wykonanie analiz: ekonomiczno-finansowej, prawnej oraz ryzyk.

Rzetelnie wykonane analizy potwierdzają wykonalność projektu, wspierają kształtowanie struktury transakcji oraz stworzenie kryteriów dla przetargu na wyłonienie inwestora, a także pozwalają na uniknięcie realizacji projektów PPP w sytuacji, kiedy okazałyby się nieopłacalne.

Komisja Europejska promuje PPP jako alternatywę dla finansowania środkami pomocowymi. Dopuszczalne jest również tworzenie tzw. hybrydowych modeli PPP polegających na równoczesnym wykorzystaniu kapitału prywatnego, środków UE oraz ewentualnie krajowych środków publicznych. Najbardziej rozpowszechnione modele hybrydowych PPP to: klasyczna hybryda i ring fencing.

REKLAMA

W pierwszym przypadku partner prywatny jest odpowiedzialny za budowę oraz wieloletnią eksploatację infrastruktury, zapewnia finansowanie, w tym aplikuje o środki UE. Wartość dofinansowania UE zmniejsza kwotę nakładów inwestycyjnych ponoszonych przez partnera prywatnego i redukuje płatności podmiotu publicznego dla inwestora. Inwestor prywatny musi być wybrany drogą przetargu przed rozpoczęciem procedury aplikacyjnej. Istnieje ryzyko, że partner prywatny nie pozyska finansowania UE i to jest ryzyko, które tradycyjnie bierze na siebie sektor publiczny. W przypadku nieuzyskania grantu jego równowartość jest zapewniona przez samorząd lub przetarg na wybór koncesjonariusza zostaje anulowany.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Natomiast w modelu ring fencing - finansowanie przedsięwzięcia (np. budowa drogi) zostaje rozdzielone na dwie oddzielne części (odcinki dróg): część realizowaną metodą PPP oraz część realizowaną metodą tradycyjną. Sektor publiczny aplikuje o dotację UE oraz zapewnia wkład własny na realizację swojej części. Po zakończeniu inwestycji obie części są oddawane w koncesję partnerowi prywatnemu. Ta metoda nie pozwala na pełną realizację korzyści z tytułu PPP z tytułu całej inwestycji.

Struktury hybrydowe mają wiele zalet, niemniej ich przygotowanie jest bardziej kosztowne i dłuższe niż przygotowanie zwykłych transakcji PPP.

ALINA SARNACKA

Manager; Transport Infrastructure, Public Sector Team, Pricewater- houseCoopers

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA