REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co powinny zrobić gminy, aby osiągnąć zalecany przez UE poziom odzysku odpadów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marian Walny

REKLAMA

REKLAMA

Na co władze gmin powinny zwracać szczególną uwagę w swoich strategiach gospodarki odpadami? Czy w wypełnieniu zobowiązani UE pomocne mogą być związki celowe gmin?

Abyśmy jako kraj mieli szansę na osiągnięcie wskaźników odzysku i recyklingu wymaganych przez dokumenty obowiązujące w całej UE i w naszym kraju, a w konsekwencji nie płacić wysokich opłat karnych, system gospodarki odpadami komunalnymi musi spełniać określone wymogi. Systemy te powinny m.in:

REKLAMA

• obejmować populację liczącą co najmniej 150 tys. mieszkańców, a więc obszar kilkunastu gmin, najlepiej realizujących swe zadania w ramach związku celowego pełniącego wyłącznie funkcje organizatora i regulatora systemu,

• zapewniać objęcie wszystkich mieszkańców zorganizowanym systemem odbierania wszystkich rodzajów odpadów komunalnych, w tym selektywny odbiór frakcji ulegającej biodegradacji i opakowań, a także odpadów wielkogabarytowych, budowlanych i poremontowych, niebezpiecznych oraz zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego,

• gwarantować dostęp do instalacji umożliwiającej pełne rozsortowanie i konfekcjonowanie opakowań wyselekcjonowanych przez mieszkańców,

• gwarantować dalsze przetworzenie w pełni rozsortowanych odpadów,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• gwarantować funkcjonowanie systemu w sposób uzasadniony ekonomicznie, co obecnie zazwyczaj nie ma miejsca.

REKLAMA

Samorząd reprezentowany przez związek celowy musi zapewnić systematyczną edukację mieszkańców, kontrolę realizacji przez mieszkańców obowiązków wynikających z regulaminu i kontrolę realizacji przez przedsiębiorców nałożonych na nich wymogów. Dodatkowo konsekwentną egzekucję realizacji obowiązków ustawowych.

Punktem wyjścia do podejmowania decyzji w zakresie gospodarowania odpadami powinno być przeprowadzenie badań morfologii i ilości odpadów wytwarzanych przez mieszkańców. Problemem o kluczowym znaczeniu jest dostęp do instalacji i możliwość przetworzenia wyselekcjonowanych odpadów. Szczególnie w gminach wiejskich, sytuacja zarówno w zakresie finansów, jak i gotowości wydatkowania na ten cel jakichkolwiek własnych funduszy powoduje to, że władze gmin poszukują inwestora zewnętrznego, który podejmie się budowy i eksploatacji instalacji. Kierunek ten należy uznać za dobry, wymaga on jednak od władz samorządowych wiedzy, wyobraźni, dobrej obsługi prawnej oraz podjęcia ogromnego wysiłku zapewniającego skierowanie całego strumienia odpadów we wskazane miejsce. Bez spełnienia tego ostatniego warunku żaden poważny inwestor nie podejmie się finansowania i realizacji inwestycji. Z drugiej strony, gdyby jednak się podjął, znaczyłoby to, że gminy na własnym terenie będą miały składowane odpady pochodzące co najmniej z całego województwa i po kilku latach znów pozostaną bez możliwości składowania tzw. balastu pochodzącego ze swoich odpadów, a w najgorszym przypadku będą musiały także wydać pieniądze na rekultywację i monitoring importowanych odpadów. Wydaje się, że dobra jest sytuacja, w której samorząd jest właścicielem nieruchomości przeznaczonej na cele gospodarki odpadami. Wówczas inwestora wybiera się w drodze konkursu i wydzierżawia mu teren na okres wielu lat pozwalający na pobudowanie instalacji i odzyskanie zainwestowanych pieniędzy. Po tym okresie po zrekultywowaniu części obiektu, na której zlokalizowana była zapełniona część składowiska, gmina przejmuje obiekt na własność lub przedłuża umowę dzierżawy.

WNIOSEK

Z ekonomicznego punktu widzenia budowa i eksploatacja przez samorząd instalacji wartej co najmniej kilkanaście milionów złotych, nawet przy znacznym wsparciu ze strony funduszy UE, jest mało efektywna.

MARIAN WALNY

zastępca burmistrza Lubonia, ekspert Polskiej Izby Ekologii

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

REKLAMA

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

REKLAMA

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

Wydruk zdjęcia z Google Street View jako dowód w sprawie administracyjnej

Dowodem w postępowaniu administracyjnym może być wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Dlatego wydrukom z Geoportalu oraz wydrukom zdjęć Google Street View nie można odmówić mocy dowodowej. Stanowią one jednak tzw. dowody nienazwane i nie mają prawem przewidzianej mocy dowodowej – tak jak w przypadku dokumentów urzędowych, które sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w ich zakresie działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.

REKLAMA