REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak prawidłowo przygotować plan gospodarki odpadami w gminie i powiecie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
RL

REKLAMA

REKLAMA

Na co jednostki samorządu terytorialnego powinny zwracać szczególną uwagę, przygotowując plan gospodarki odpadami? Jakim celom mają służyć przygotowywane przez jednostki samorządu terytorialnego plany gospodarki odpadami? Jakie informacje powinny znaleźć się w takim planie?

TOMASZ BOJKOWSKI,

REKLAMA

REKLAMA

PAWEŁ SANCEWICZ

Kancelaria Jasiński, Jatczak, Lubbe

Gospodarowanie odpadami, w tym planowanie działań w ramach gospodarki odpadami, wiąże się z szeregiem problemów, na które winna zwrócić uwagę każda jednostka samorządu terytorialnego. Przede wszystkim wspomnianemu planowaniu winna towarzyszyć znajomość uwarunkowań prawnych, które towarzyszą sporządzaniu, przyjmowaniu i realizowaniu planów gospodarki odpadami. W ustawie z 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz.U. z 2007 r. nr 39, poz. 251 ze zm.) wyszczególniono, czemu ma służyć opracowanie planów gospodarki odpadami. Przygotowywane plany mają w ogólności służyć osiągnięciu celów polityki ekologicznej państwa oraz realizacji zasad gospodarowania odpadami wymienionych w przywołanej ustawie, czyli między innymi zasady zapobiegania powstawania odpadów, zasady ograniczania ilości odpadów, w tym również ich negatywnego oddziaływania na środowisko oraz zasady zapewnienia zgodnego z zasadami ochrony środowiska odzysku lub unieszkodliwiania odpadów. Ponadto opracowywanie planów ma na celu stworzenie krajowej sieci instalacji i urządzeń do odzysku lub unieszkodliwiania odpadów.

REKLAMA

W pierwszej kolejności jednostki samorządu terytorialnego muszą znać cele założone na poziomie krajowym (wynikają one z odpowiedniej uchwały Sejmu RP dotyczącej polityki ekologicznej państwa), w tym w szczególności w zakresie docelowej sieci instalacji i urządzeń do odzysku lub unieszkodliwiania. Jednostki samorządu terytorialnego powinny dokonać umiejscowienia planowanych przez siebie działań w ramach realizacji polityki ekologicznej na poziomie krajowym. Innymi słowy, przed przystąpieniem do opracowywania planu należy zidentyfikować cel działań i przenieść go na poziom wojewódzki, powiatowy i gminny. Przepisy dotyczące planów gospodarki odpadami wymuszają (poprzez obowiązek opiniowania projektów planów) na jednostkach gminnych znajomość odpowiednich planów powiatowych i wojewódzkich, na jednostkach powiatowych znajomość planów gminnych i wojewódzkich oraz na jednostkach wojewódzkich znajomość planów gminnych i powiatowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Każda jednostka samorządu terytorialnego przy sporządzaniu planu winna planować własne działania przy uwzględnieniu celów założonych na poziomie wojewódzkim, powiatowym i gminnym, a także krajowym wynikających z uchwalonego przez Radę Ministrów krajowego planu gospodarki odpadami.

W przepisach o planach gospodarki odpadami wymieniono, co każdy plan powinien określać. Pomijając bardzo istotny aspekt prawidłowego i realnego doboru instrumentów finansowych służących w ogóle realizacji założonych przez daną jednostkę celów, jednostki samorządu terytorialnego winny rzetelnie przeprowadzić opis aktualnego stanu gospodarki odpadami. W planie muszą się znaleźć informacje o źródłach pochodzenia odpadów, podmiotach prowadzących działalność w zakresie zbierania, odzysku lub unieszkodliwiania odpadów, a także o rozmieszczeniu instalacji i urządzeń do odzysku lub unieszkodliwienia. W opisie stanu aktualnego nie może zabraknąć informacji o dzikich wysypiskach lub innych negatywnych zjawiskach zaobserwowanych na danym obszarze. Dopiero szczegółowa analiza, wsparta nawet prognozami demograficznymi i gospodarczymi dotyczącymi danego obszaru, pozwala na przyjęcie celów cząstkowych działań i zidentyfikowaniu zadań, które mają być realizowane.

RL

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

REKLAMA

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

REKLAMA