REKLAMA

REKLAMA

Kategorie

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób ustala się wynagrodzenie za ustanowienie służebności przesyłu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Willa Tramontana
Willa Tramontana

REKLAMA

REKLAMA

Nowa regulacja prawna od dnia 3 sierpnia 2008r. dotycząca regulacji stanu prawnego urządzeń infrastruktury technicznej pobudowanych bez prawa do nieruchomości otwiera drogę dla roszczeń właścicieli nieruchomości i użytkowników wieczystych.

Zgodnie z art. 305[1] kodeksu cywilnego nieruchomość można obciążyć na rzecz przedsiębiorcy, który zamierza wybudować lub którego własność stanowią urządzenia, o których mowa w art. 49 § 1, prawem polegającym na tym, że przedsiębiorca może korzystać w oznaczonym zakresie z nieruchomości obciążonej, zgodnie z przeznaczeniem tych urządzeń (służebność przesyłu). Jednocześnie w art. 305[2] § 2 kc jeżeli przedsiębiorca odmawia zawarcia umowy o ustanowienie służebności przesyłu, a jest ona konieczna do korzystania z urządzeń, o których mowa w art. 49 § 1, właściciel nieruchomości może żądać odpowiedniego wynagrodzenia w zamian za ustanowienie służebności przesyłu. W art. 305[4] kc wskazuje się zaś, że do służebności przesyłu stosuje się odpowiednio przepisy o służebnościach gruntowych. 

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz: Kodeks cywilny

Ustalenie wynagrodzenia za ustanowienie służebności przesyłu jest operacją skomplikowaną, która w większości przypadków (zwłaszcza sporu co do wysokości tego wynagrodzenia) wymaga dopuszczenia operatu szacunkowego sporządzonego przez uprawnionego rzeczoznawcę majątkowego. 

Pragnąc przybliżyć powyższe zagadnienie należy wskazać, że na wartość służebności przesyłu składa się: zmniejszenie wartości nieruchomości, równoznaczne ze szkodą trwałą oraz wynagrodzenie za dalsze korzystanie z nieruchomości w pasie ograniczonego sposobu korzystania (tzw. strefie ochronnej urządzenia infrastruktury technicznej). Wyliczenie powyższego wynagrodzenia następuje w oparciu o ustawę z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami, Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 21 września 2004r. w sprawie wyceny nieruchomości i sporządzania operatu szacunkowego, a także – pomocniczo – Powszechne Krajowe , a w szczególności tymczasowa nota interpretacyjna nr V.8 „Zasady określania wartości szkód spowodowanych budową infrastruktury technicznej podziemnej i nadziemnej oraz tymczasowa nota IV.4 „Wycena ograniczonych praw rzeczowych”. 

REKLAMA

Zobacz: Dobra i zła wiara przy czynności zasiedzenia

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przekładając to na język bardziej zrozumiały można przyjąć, że na wartość służebności przesyłu składa się zmniejszenie wartości nieruchomości oraz skapitalizowany, roczny czynsz najmu (dzierżawy), ustalony od zmniejszonej wartości nieruchomości – bowiem należy pamiętać, że ustalona służebność przesyłu jest tytułem prawnym dla przedsiębiorstwa przesyłowego do dalszego, nieograniczonego w czasie korzystania z nieruchomości. W przypadku lokalizacji urządzeń na nieruchomości przeznaczonej pod zainwestowanie (czyli działki przeznaczone pod zabudowę) wysokość wynagrodzenia za ustanowienie służebności przesyłu będzie uwzględniało zmniejszenie wartości całej nieruchomości lub jej części. 

W przypadku urządzeń przesyłowych (słupy, linie energetyczne, transformatory, rury gazowe itp.) korzystanie z gruntu odnosi się nie tylko do gruntu zajętego pod same urządzenia, lecz w pasie gruntu , który jest strefą ochronną urządzenia w którym istnieje ograniczenie sposobu korzystania z nieruchomości.

Zgodnie z normami PN-EN 50341-1 z 2005r. oraz PN-EN 50423-1 z 2007r. dla terenów zabudowy pas eksploatacyjny wynosi 3 m od linii 15 kv.

Co do zasady wynagrodzenie z tytułu ustanowienia służebności przesyłu określone jest jako świadczenie jednorazowe. Żaden przepis nie wyklucza jednak ustanowienia świadczenia okresowego w formie opłat rocznych. W tym zakresie można bowiem odwołać się do bogatego orzecznictwa Sądu Najwyższego jak i poglądów doktryny prawniczej dotyczących służebności gruntowych.

Sposobów na określenie wartości służebności przesyłu jest kilka. Najczęściej stosowaną metodą jest podejście porównawcze lub dochodowe na podstawie danych rynkowych. Wówczas wartość służebności wylicza się ze wzoru:

W(sp) = W(1) – W(2)
gdzie:
W(sp) – wartość prawa służebności gruntowej
W(1) – wartość rynkowa nieruchomości bez ustanowionej służebności
W(2) – wartość rynkowa nieruchomości z ustanowioną służebnością

Tymczasowe noty interpretacyjne dopuszczają również wyliczenie wysokości wynagrodzenia sposobem parametryczym. W tym wypadku należy posłużyć się wzorem:
W(sp) = W(1) x P x K
gdzie:
W(s) – wartość prawa służebności gruntowej
P – powierzchnia pasa ograniczonego użytkowania
W(1) – wartość rynkowa 1m2 gruntu przed obciążeniem służebnością
K – współczynnik, określany przez wyceniającego, uwzględniający inne elementy wpływające na wartość szacowanego prawa.

Powyższe wzory jedynie przybliżają złożoność sposoby wyliczenia wartości wynagrodzenia i nie mogą być wprost, bez ustalenia wielu innych danych (jak np. relacji stawki czynszu najmu do wartości rynkowej gruntu, wielkości stopu kapitalizacji, określenia rodzaju nieruchomości, jej cech) stosowane.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rok 2026 jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy muszą wybierać i uważać na naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Rok 2026 może być jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy czekają bardzo trudne wybory. Nawet działania podjęte w dobrej wierze mogą zostać uznane za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Jak JST mogą się zabezpieczyć?

Pomarańczowe worki na nową frakcję. Gdzie się pojawiają i co do nich wrzucać?

Niektóre gminy decydują się na wprowadzenie pomarańczowych worków na określone odpady. Czy pojawią się one wszędzie? Co powinno się w nich znaleźć? Rozwiewamy wątpliwości.

Tu rodzi się ekologiczna świadomość. "W Punkcie zwrotnym nie straszymy dzieci kryzysem klimatycznym" [WYWIAD]

O innowacyjnym centrum ekologii Punkt Zwrotnym, o tym, jak nauka dbania o środowisko może być zabawą i dlaczego edukacja ekologiczna najmłodszych jest kluczowa rozmawiamy z Małgorzatą Żmijską, Prezeską Fundacji Mamy Projekt.

WZON. Niewidoma niepełnosprawna, ale samodzielna. Tylko 61 punkty. Bo w mieszkaniu umie otworzyć drzwi

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

REKLAMA

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

REKLAMA

MOPS od 11 lat łamią prawo i nie przyznaje świadczenia dla starszych osób niepełnosprawnych

Łamanie prawa polega na braku nowelizacji ustawy ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Od 11 lat na mocy wyroku TK powinna być znowelizowana w ten sposób, że prawo do świadczenia pielęgnacyjne (starego) otrzyma każda osoba niepełnosprawna (ściślej jej opiekun, który musi zrezygnować z pracy). W ustawie jest jednak wciąż ograniczenie (naprawdę trudno w to uwierzyć) mówiące, że świadczenie otrzymuje się tylko wtedy jak niepełnosprawność powstała do 18 roku życia. Trudno uwierzyć bo Trybunał Konstytucyjny uznał takie ograniczenie za niezgodne z Konstytucją RP, a sądy od 2014 r. seryjnie uchylają decyzje MOPS, które odmawiają przyznania świadczenia opiekunom osób, które stały się niepełnosprawne w wieku 30 lat, 40 lat, 50 lat itd. Dlaczego MOPS wydają od 11 lat niezgodne z prawem decyzje? Bo inaczej wojewodowie kolejnych rządów zabiorą gminom dofinansowania - wojewodowie udają, że nie wiedzą o wyroku TK i powołują się na ustawę, której nie znowelizował Sejm (ewentualnie twierdzą - wbrew wyrokom NSA - że w wyroku TK wcale nie chodzi o to, że Sejm ma znowelizować niekonstytucyjne przepisy, a do tego czasu stosuje się wyrok TK).

Zanim szpital trafi na OIOM finansów. Jak stosować nowe przepisy o programach naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych

Nie czekaj, aż szpital trafi na OIOM finansów. Nowa ustawa nakazuje program naprawczy dopiero po stracie przekraczającej 1%, ale kto zwleka do tego momentu, ryzykuje terapię przymusową. Dyrektor, który wcześniej sięgnie po narzędzia „pre-naprawcze”, ma szansę poprawić wynik własnym tempem, bez ustawowej kroplówki i kwartalnych raportów. Nowe przepisy dotyczące programów naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych komentuje adwokat Grzegorz Prigan.

REKLAMA