REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób ustala się wynagrodzenie za ustanowienie służebności przesyłu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Willa Tramontana
Willa Tramontana

REKLAMA

REKLAMA

Nowa regulacja prawna od dnia 3 sierpnia 2008r. dotycząca regulacji stanu prawnego urządzeń infrastruktury technicznej pobudowanych bez prawa do nieruchomości otwiera drogę dla roszczeń właścicieli nieruchomości i użytkowników wieczystych.

Zgodnie z art. 305[1] kodeksu cywilnego nieruchomość można obciążyć na rzecz przedsiębiorcy, który zamierza wybudować lub którego własność stanowią urządzenia, o których mowa w art. 49 § 1, prawem polegającym na tym, że przedsiębiorca może korzystać w oznaczonym zakresie z nieruchomości obciążonej, zgodnie z przeznaczeniem tych urządzeń (służebność przesyłu). Jednocześnie w art. 305[2] § 2 kc jeżeli przedsiębiorca odmawia zawarcia umowy o ustanowienie służebności przesyłu, a jest ona konieczna do korzystania z urządzeń, o których mowa w art. 49 § 1, właściciel nieruchomości może żądać odpowiedniego wynagrodzenia w zamian za ustanowienie służebności przesyłu. W art. 305[4] kc wskazuje się zaś, że do służebności przesyłu stosuje się odpowiednio przepisy o służebnościach gruntowych. 

REKLAMA

Zobacz: Kodeks cywilny

REKLAMA

Ustalenie wynagrodzenia za ustanowienie służebności przesyłu jest operacją skomplikowaną, która w większości przypadków (zwłaszcza sporu co do wysokości tego wynagrodzenia) wymaga dopuszczenia operatu szacunkowego sporządzonego przez uprawnionego rzeczoznawcę majątkowego. 

Pragnąc przybliżyć powyższe zagadnienie należy wskazać, że na wartość służebności przesyłu składa się: zmniejszenie wartości nieruchomości, równoznaczne ze szkodą trwałą oraz wynagrodzenie za dalsze korzystanie z nieruchomości w pasie ograniczonego sposobu korzystania (tzw. strefie ochronnej urządzenia infrastruktury technicznej). Wyliczenie powyższego wynagrodzenia następuje w oparciu o ustawę z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami, Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 21 września 2004r. w sprawie wyceny nieruchomości i sporządzania operatu szacunkowego, a także – pomocniczo – Powszechne Krajowe , a w szczególności tymczasowa nota interpretacyjna nr V.8 „Zasady określania wartości szkód spowodowanych budową infrastruktury technicznej podziemnej i nadziemnej oraz tymczasowa nota IV.4 „Wycena ograniczonych praw rzeczowych”. 

Zobacz: Dobra i zła wiara przy czynności zasiedzenia

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Przekładając to na język bardziej zrozumiały można przyjąć, że na wartość służebności przesyłu składa się zmniejszenie wartości nieruchomości oraz skapitalizowany, roczny czynsz najmu (dzierżawy), ustalony od zmniejszonej wartości nieruchomości – bowiem należy pamiętać, że ustalona służebność przesyłu jest tytułem prawnym dla przedsiębiorstwa przesyłowego do dalszego, nieograniczonego w czasie korzystania z nieruchomości. W przypadku lokalizacji urządzeń na nieruchomości przeznaczonej pod zainwestowanie (czyli działki przeznaczone pod zabudowę) wysokość wynagrodzenia za ustanowienie służebności przesyłu będzie uwzględniało zmniejszenie wartości całej nieruchomości lub jej części. 

W przypadku urządzeń przesyłowych (słupy, linie energetyczne, transformatory, rury gazowe itp.) korzystanie z gruntu odnosi się nie tylko do gruntu zajętego pod same urządzenia, lecz w pasie gruntu , który jest strefą ochronną urządzenia w którym istnieje ograniczenie sposobu korzystania z nieruchomości.

Zgodnie z normami PN-EN 50341-1 z 2005r. oraz PN-EN 50423-1 z 2007r. dla terenów zabudowy pas eksploatacyjny wynosi 3 m od linii 15 kv.

Co do zasady wynagrodzenie z tytułu ustanowienia służebności przesyłu określone jest jako świadczenie jednorazowe. Żaden przepis nie wyklucza jednak ustanowienia świadczenia okresowego w formie opłat rocznych. W tym zakresie można bowiem odwołać się do bogatego orzecznictwa Sądu Najwyższego jak i poglądów doktryny prawniczej dotyczących służebności gruntowych.

Sposobów na określenie wartości służebności przesyłu jest kilka. Najczęściej stosowaną metodą jest podejście porównawcze lub dochodowe na podstawie danych rynkowych. Wówczas wartość służebności wylicza się ze wzoru:

W(sp) = W(1) – W(2)
gdzie:
W(sp) – wartość prawa służebności gruntowej
W(1) – wartość rynkowa nieruchomości bez ustanowionej służebności
W(2) – wartość rynkowa nieruchomości z ustanowioną służebnością

Tymczasowe noty interpretacyjne dopuszczają również wyliczenie wysokości wynagrodzenia sposobem parametryczym. W tym wypadku należy posłużyć się wzorem:
W(sp) = W(1) x P x K
gdzie:
W(s) – wartość prawa służebności gruntowej
P – powierzchnia pasa ograniczonego użytkowania
W(1) – wartość rynkowa 1m2 gruntu przed obciążeniem służebnością
K – współczynnik, określany przez wyceniającego, uwzględniający inne elementy wpływające na wartość szacowanego prawa.

Powyższe wzory jedynie przybliżają złożoność sposoby wyliczenia wartości wynagrodzenia i nie mogą być wprost, bez ustalenia wielu innych danych (jak np. relacji stawki czynszu najmu do wartości rynkowej gruntu, wielkości stopu kapitalizacji, określenia rodzaju nieruchomości, jej cech) stosowane.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sytuacja na granicy polsko-niemieckiej. Ekspert: obustronna spirala działań pozornych. Kiedy Niemcy nie powinny odsyłać migranta do Polski?

To Niemcy rozpoczęli ten teatr polityczny na granicy z Polską, a teraz szefowie rządów Friedrich Merz i Donald Tusk wchodzą w spiralę działań pozornych - powiedział PAP Piotr Buras, dyrektor warszawskiego biura Europejskiej Rady Spraw Zagranicznych (ECFR) .

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

REKLAMA

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

REKLAMA

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

REKLAMA