REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szybsze postępowania przed EURO 2012

Ewa Grączewska-Ivanova

REKLAMA

ROZMAWIAMYZ TOMASZEM CZAJKOWSKIM, prezesem Urzędu Zamówień Publicznych
Uproszczone procedury udzielania zamówień publicznych pozwolą szybko rozpocząć inwestycje związane z EURO 2012.

l Czy ostatnie zmiany w zakresie zamówień publicznych pozwolą samorządom sprawnie i szybko rozpocząć inwestycje związane z EURO 2012?

- Po ubiegłorocznej nowelizacji prawa zamówień publicznych ustawa nowelizacyjna uchwalona przez Sejm 13 kwietnia 2007 r. kolejny raz poważnie rozszerzyła zakres decentralizacji systemu. Oznacza to, że zwiększył się zakres uprawnień decyzyjnych zamawiających i możliwości optymalizowania rozwiązań, które uznają za najkorzystniejsze. Po raz kolejny także procedury udzielania zamówień publicznych zostały znacząco uproszczone i odformalizowane. Pojawiły się też nowe rozwiązania o charakterze instytucjonalnym. Wszystkie te zmiany, zarówno wprowadzone w roku ubiegłym, które sprawdziły się bardzo dobrze, jak i tegoroczne, które, jak sądzę, także sprawdzą się dobrze, z pewnością ułatwią realizację inwestycji związanych z organizacją EURO 2012.

l A konkretnie, które rozwiązania?

- Najpewniej wszystkie. Ale w pierwszym rzędzie chciałbym wymienić zmiany dotyczące środków ochrony prawnej, poczynając od konsolidacji procedur protestacyjno-odwoławczych, a kończąc na utworzeniu Krajowej Izby Odwoławczej (KIO). Aby przyspieszyć postępowania, skrócono także wiele terminów, ale w taki sposób, by nie stanowiło to zagrożenia dla prawidłowości przetargów i oczywiście było zgodne z regulacjami unijnymi.

Szczególnie ważne jest przy tym to, że cały pakiet tych zmian umożliwi organizowanie postępowań na takich warunkach i w takich terminach, które będą optymalne dla zamawiających, ale jednocześnie pozwolą wykonawcom rzetelnie przygotować oferty.

l Wiele będzie jednak zależało od stanu wiedzy na temat nowelizacji oraz umiejętności stosowania znowelizowanych przepisów.

- Z pewnością tak, dlatego chcemy jak najszybciej dotrzeć z informacjami o zakresie zmian do wszystkich stosujących przepisy prawa zamówień publicznych. Wkrótce wydamy dwie publikacje specjalnie poświęcone tej tematyce, a także trzecie wydanie komentarza do ustawy (tzw. niebieskiej księgi). Przewidujemy też organizację licznych szkoleń oraz cykl seminariów i konferencji. Z ofertą współpracy w tym zakresie zamierzamy zwrócić się między innymi do Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości oraz regionalnych izb obrachunkowych (RIO). Jesteśmy też otwarci na inne inicjatywy i pomysły.

l Wielu wykonawców obawia się ograniczenia możliwości wnoszenia odwołania. Czy ich zastrzeżenia są uzasadnione?

- Rozumiem to zaniepokojenie, ale problem jest w znacznym stopniu przesadzony. Skala odwołań nie jest aż tak duża, jakby się wydawało. Pamiętajmy też, że kontrole RIO oraz NIK bardzo dokładnie sprawdzają rozstrzygnięcia protestów przez zamawiających. Również UZP w większości przypadków reaguje na sygnały wykonawców i przeprowadza stosowne kontrole.

JAROSŁAW JERZYKOWSKI, radca prawny z Grupy Doradczej Sienna

Podniesienie progu dopuszczalności odwołań do kwoty 137 tys. / 211 tys. euro powoduje, że z systemu odwoławczego zostaje wyjęta poważna część zamówień, ewidentnie ze szkodą dla sektora małych i średnich przedsiębiorców. Podniesienie progu odwołań budzi zastrzeżenia nawet niektórych zamawiających, co najlepiej pokazuje z jak kontrowersyjnym pomysłem mamy do czynienia.

l A jeżeli się okaże, że kontrole nie wystarczą?

- Tak jak dotychczas, również po tegorocznej nowelizacji będziemy dokładnie obserwować rynek zamówień publicznych i reagować na nieprawidłowości. W przyszłości być może pojawi się potrzeba wprowadzenia nowych rozwiązań, na przykład dopuszczenia składania odwołań od dolnego progu przewidzianego w ustawie, ale przy założeniu, że wniesienie odwołania nie będzie wstrzymywało podpisania umowy. Zamawiający mógłby wówczas podpisać umowę, ale na własne ryzyko. Można też rozważać inne rozwiązanie, np. w miejsce odwołań wprowadzenie poniżej progów unijnych uproszczonych i maksymalnie odformalizowanych procedur pojednawczych, koncyliacyjnych.

l Czy istnieje szansa, że wyroki członków KIO zaczną wpływać na działania zamawiających i wykonawców?

- Zdecydowanie tak. Liczę, że orzeczenia KIO będą miały zasadniczy wpływ na sposób rozumienia i stosowania prawa przez zamawiających i wykonawców. Obecne orzecznictwo arbitrażowe nie spełnia tej funkcji w sposób zadowalający, z konieczności zatem rolę tę odgrywają pracownicy pionu prawnego UZP, co według mnie, nie jest dobrym rozwiązaniem. Wierzę, że znacząco poprawi się jakość orzecznictwa, ponieważ Krajowa Izba Odwoławcza składać się będzie z profesjonalistów. Z pewnością też składy orzekające często będą sięgały po pomoc biegłych, co z kolei zagwarantuje poprawne rozstrzyganie kwestii merytorycznych, wiążących się z rozpatrywanym odwołaniem.

PAWEŁ GRANECKI, radca prawny z Kancelarii Doradztwa Prawnego

KIO jest nowym elementem systemu zamówień publicznych i trudno mówić jednoznacznie o plusach lub minusach jej funkcjonowania. Liczę jednak, że będzie podmiotem profesjonalnym, funkcjonującym w sposób podobny do sądów administracyjnych. Mam nadzieję, że KIO przy orzekaniu będzie korzystał z opinii biegłych, czego zespoły arbitrów nie praktykowały. Liczę na profesjonalizm członków KIO i ich wiedzę.

l Wiele emocji wzbudzały wymagania stawiane kandydatom na członków KIO. Czy powinni to być tylko prawnicy?

- Moim zdaniem to jedyne rozwiązanie. KIO ma orzekać w kwestiach poprawności formalnej postępowania, natomiast jeśli podczas rozpatrywania odwołania wystąpią skomplikowane problemy merytoryczne, należy korzystać z pomocy biegłych. Z tego powodu byłem przeciwny pomysłom, aby członkami KIO mogły zostać osoby z innym, niż prawnicze, wykształceniem. Ponadto jakoś nie bardzo mogłem sobie wyobrazić, według jakich reguł można by ustalić liczbę członków KIO posiadających np. wykształcenie techniczne, ekonomiczne, administracyjne itp. I jak zapewnić, przy postępowaniu kwalifikacyjnym, w którym o zostaniu członkiem KIO decydują wyłącznie zdobyte punkty, aby taki skład został rzeczywiście ukształtowany.

PIOTR TRĘBACKI, radca prawny z Kancelarii Gessel

Druga część procesu kwalifikacji na członków KIO ma szansę być najbardziej krytykowanym elementem tworzenia tej instytucji. Jest wysoce prawdopodobne, iż to właśnie rozmowa kwalifikacyjna stanie się realnym sitem dla kandydatów. Warto zauważyć, iż ustna część egzaminów na aplikantów radcowskich czy adwokackich była najbardziej krytykowanym elementem naboru do tych korporacji. rzeczywiście ukształtowany.

l Jak na postępowania wpłynie ujednolicenie procedury przesyłania ogłoszeń?

- W noweli wprowadziliśmy zasadę przekazywania ogłoszeń jedynie drogą elektroniczną za pomocą interaktywnego druku zamieszczonego na portalu UZP, który będzie wypełniany samodzielnie przez zamawiającego, bez pośrednictwa UZP. W ten sposób chcieliśmy wyeliminować ogniwo pośrednie między zamawiającym a publikatorem. To bardzo uprości i przyspieszy wstępny etap każdej procedury.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Fot. Marek Matusiak

Tomasz Czajkowski, prezes Urzędu Zamówień Publicznych i autor wielu publikacji z zakresu zamówień publicznych

Rozmawiała EWA GRĄCZEWSKA-IVANOVA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

REKLAMA

Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

REKLAMA

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA