REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak na podstawie obowiązujących przepisów przekształcić zakład budżetowy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
ŁZ

REKLAMA

Jakie mogą być przesłanki przekształcenia zakładu budżetowego lub gospodarstwa pomocniczego? Jak dokonać wyboru nowej formy świadczenia usług publicznych? Na co należy zwrócić uwagę, analizując dotychczasowe funkcjonowanie zakładów budżetowych lub gospodarstw pomocniczych?

Likwidację zakładu budżetowego i gospodarstwa pomocniczego można przeprowadzić na podstawie przepisów obowiązującej ustawy o finansach publicznych z 30 czerwca 2005 r. Przepisy nie wskazują jednak na jakiekolwiek przesłanki ekonomiczne, które mogłyby się stać podstawą decyzji o likwidacji czy przekształceniu. Organ uprawniony do likwidacji ma pełną swobodę w doborze jej przesłanek.

Wybór nowej formy świadczenia usług publicznych powinna poprzedzać rzetelna analiza kosztów ponoszonych w związku z ich wykonywaniem. Cena, którą uiszczał dotychczas odbiorca usługi, rzadko odzwierciedlała nakłady poniesione dla jej wytworzenia. Jest kilka przyczyn tego stanu. Po pierwsze zarówno zakłady budżetowe, jak i gospodarstwa pomocnicze mogły otrzymywać dotacje, które zawsze wpływają deformująco na cenę. Po drugie, w sprawozdawczości tych jednostek nie występuje pojęcie kosztu tylko wydatku, co w konsekwencji skutkuje brakiem odpisów amortyzacyjnych a zatem również niższą ceną. Po trzecie, zgodnie z ustawą o finansach publicznych gospodarstwa pomocnicze, sprzedając swoje usługi jednostce macierzystej, nie powinny zarabiać (sprzedają po koszcie wytworzenia). Taki nakaz wpływa destrukcyjnie na naturalne mechanizmy kształtujące cenę usługi: redukcji kosztów i motywację do wyższego zysku.

Należy też zwrócić szczególną uwagę na rozdzielenie poszczególnych rodzajów działalności i zadań które wykonywała likwidowana jednostka. Dotychczasowa praktyka wskazuje na tendencję do łączenia w ramach jednej formy organizacyjnej (głównie w gospodarstwach pomocniczych) działalności naturalnie deficytowej z działalnością przynoszącą wysokie nadwyżki (zyski). Taki sposób kompensowania strat w działalności podmiotu jest efektywny pod warunkiem, że towarzyszy mu rzetelne rozdzielenie kosztów poszczególnych zadań. W przeciwnym wypadku prowadzi do zatarcia się różnic pomiędzy działalnością zyskowną i przynoszącą straty, i redukuje zalety takiego połączenia. To rozdzielenie ma zasadnicze znaczenie dla wyboru przyszłej formy organizacyjnej wykonywania zadań publicznych.

Inaczej przedstawia się kwestia likwidacji zakładów budżetowych. Ich samodzielność organizacyjna komplikuje ten proces i wymusza likwidację w celu przekształcenia. Podczas analizy sytuacji prawnej i ekonomicznej zakładu dla celów likwidacji należy prześledzić nie tylko kształtowanie się kwot i rodzajów dotacji budżetowych, które otrzymywał zakład. Bardzo częstą praktyką jest nieformalne dotowanie działalności zakładów budżetowych poprzez zakup usług przez jednostki sektora finansów publicznych po zawyżonych cenach. Omijany jest w ten sposób zakaz dotowania działalności zakładu dotacją przewyższającą 50 proc. kosztów jego funkcjonowania.

WNIOSEK

Nie można powierzyć przyszłej spółce czy agencji wykonawczej (nowej formie organizacyjnej przewidywanej w projektowanej ustawie wprowadzającej ustawę o finansach publicznych) wykonywania zadań przynoszących straty, można jednak rozważyć zakup takich usług na rynku od podmiotów prywatnych.

KATARZYNA KUNIEWICZ

Katedra Finansów Publicznych Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego

PODSTAW PRAWNA

l Ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych. (Dz.U. nr 249, poz. 2104 ze zm.).

l Rozporządzenie ministra finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształcaniu w inną formę organizacyjno-prawną (Dz.U. nr 116, poz. 783).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
NSA: Przychodnia musi odbierać telefony od pacjentów. Sam numer nie wystarczy – Rzecznik Praw Pacjenta przypomina o wyroku

Rzecznik Praw Pacjenta przypomina, że placówki medyczne mają obowiązek zapewnić pacjentom realny kontakt telefoniczny z rejestracją. Samo podanie numeru telefonu nie wystarcza. Naczelny Sąd Administracyjny potwierdził, że utrudniony kontakt z przychodnią może oznaczać naruszenie zbiorowych praw pacjentów. Placówki muszą tak zorganizować pracę, by pacjent mógł dodzwonić się bez zbędnej zwłoki.

60 000 bez świadczenia wspierającego przez limit 70 punktów. Krzywda stopnia umiarkowanego i lekkiego

Nadzieja dla osób niepełnosprawnych (stopień umiarkowany i lekki) na korzystne zmiany w świadczeniu wspierającym? Mają polegać na obniżeniu progu punktów w decyzji wydawanej przez WZON (tzw. poziom potrzeby wsparcia). Obecnie próg jest tak ustawiony, że preferuje co do otrzymania świadczenia wspierającego, osoby niepełnosprawne ze znacznym stopniem niepełnosprawności. Było to 87 punktów w 2024 r. (teraz jest 78 punktów). W efekcie np. w październiku 2024 r. świadczenie to otrzymało tylko około 5%-6% osób z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności (w całej puli beneficjentów).

Jak klasa społeczna wpływa na nasze podejście do psychologii? [Raport PAN: Status społeczno-ekonomiczny a psyche]

Czy nasz status społeczny wpływa na to, czy ufamy psychologom i korzystamy z terapii? Nowy raport Instytutu Psychologii PAN pokazuje, że podejście Polek i Polaków do zdrowia psychicznego w dużej mierze zależy od klasy społecznej. Dla jednych terapia to codzienność, dla innych – wciąż luksus lub powód do wstydu.

Źle dla niepełnosprawności z umiarkowanym stopniem. Nie tylko przez zasiłek pielęgnacyjny (215,84 zł) {Opinia}

Subiektywna opinia autora tekstu o złych czasach dla osób niepełnosprawnych z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności. Wynika nie tylko z tego, że do Sejmu wpłynęły niedawno dokumenty z informacją, że prawdopodobnie aż do 2028 r. zasiłek pielęgnacyjny nie będzie podwyższony (od 2019 r.!).

REKLAMA

Proszę mi wytłumaczyć. Czym się różnimy, my emerytki z najniższą emeryturą? Tylko wiekiem 54 lat i 55 lat?

Od roku stałe pytanie stawiane rządowi przez emerytki, które nie otrzymały renty wdowiej. Bo data śmierci męża stała się przesłanką przyznawania świadczenia.

Uwaga! Ostrzeżenie przed fałszywymi SMS-ami z ZUS

Ostatnio lekarze otrzymują SMS-y z linkiem do rzekomej „aktualizacji” certyfikatu do wystawiania zwolnień lekarskich. ZUS ostrzega - to próba oszustwa!

System kaucyjny zmienia układ sił w gospodarce odpadami. Samorządy zgłaszają obawy

Od 1 października 2025 roku w Polsce działa nowy system kaucyjny, który — choć formalnie nie obejmuje gmin — realnie wpływa na funkcjonowanie samorządowych systemów gospodarowania odpadami. Samorządy obawiają się nie tylko utraty przychodów z wartościowych frakcji, ale też wzrostu kosztów i problemów z realizacją ustawowych poziomów recyklingu. Eksperci zauważają, że bez pełnego wdrożenia systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta, skutki tych zmian mogą być dotkliwe. Komentarza w tej sprawie udziela mec. Bartłomiej Tkaczyk, partner w kancelarii LEGALLY.SMART.

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd?

Gdzie wyrzuca się styropian? Wszystko zależy od jego rodzaju. Styropian można wyrzucić do pojemnika żółtego, czarnego albo bezpośrednio do PSZOK-u. Do którego worka wrzucać styropian opakowaniowy czyli po sprzętach agd?

REKLAMA

Morska Modernizacja Polski: Trzy programy realizowane przez PGZ [Gość Infor.pl]

Polska Grupa Zbrojeniowa (PGZ) realizuje obecnie najbardziej złożony i zaawansowany technologicznie program w historii polskiej Marynarki Wojennej. Wiceprezes Polskiej Grupy Zbrojeniowej Jan Grabowski podczas Warsaw Security Forum przekazał, że przyszłość polskiej floty opiera się na trzech filarach: najpotężniejszych w historii fregatach Miecznik, okręcie ratowniczym Ratownik oraz strategicznym programie okrętów podwodnych Orka. Ile lat dzieli nas od momentu, w którym Polska w pełni zabezpieczy swoje strategiczne interesy na Bałtyku?

KRUS: Składki na ubezpieczenie rolników w IV kwartale 2025 r. – stawki i terminy płatności

Rolnicy, małżonkowie i domownicy opłacający składki w KRUS muszą przygotować się na nowe stawki w IV kwartale 2025 roku. Sprawdź, ile wynoszą składki na ubezpieczenia społeczne rolników i do kiedy trzeba je zapłacić.

REKLAMA