REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak nawiązywać kontakty z samorządami zagranicznymi

Andrzej Okrasiński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wiele miast polskich posiada związki partnerskie z zagranicznymi miastami, najczęściej z niemieckimi. Kontakty te mają różny charakter. Główne korzyści to pomoc w rozwiązywaniu problemów komunalnych. Umowy między miastami mają charakter dobrowolny, a wynikające z nich prawa i obowiązki nie mają wsparcia w normach prawa międzynarodowego ani krajowego.

Współpraca miast bliźniaczych jest naturalnym elementem życia samorządowego. W Polsce stało się to ważnym elementem procesu integracji europejskiej. Pomocy w nawiązywaniu kontaktów zagranicznych przez jednostki samorządu lokalnego udzielają takie organizacje, jak m.in.: Związek Miast Polskich, Związek Gmin Wiejskich RP, Związek Powiatów Polskich.

Związki partnerskie czy bliźniacze

Większość polskich związków bliźniaczych to dorobek ostatnich kilkunastu lat. Spoglądając na państwa, spośród których samorządy wybierają swych bliźniaków, na pierwszym miejscu znajdują się Niemcy. Sporym powodzeniem cieszą się gminy Francji, Holandii, Danii i Szwecji. Gminy zza wschodniej granicy cieszą się znacznie słabszym zainteresowaniem, chociaż w ostatnim czasie zaczyna się to zmieniać - twierdzi Joanna Proniewicz ze Związku Miast Polskich.

Związki partnerskie polskich samorządów z zagranicznymi samorządami są różne. Niekiedy jest to luźny związek na zasadzie współpracy miast bez umowy, jak ma to miejsce m.in. w przypadku Krakowa z Jerozolimą lub z miastem Wielkie Tymowo (Bułgaria).

Charakter umowny współpracy to np.: miasta partnerskie, miasta bliźniacze albo honorowe miasta bliźniacze.

W zasadzie obie pierwsze formy różnią się tylko teoretycznie. W praktyce zależy wszystko od częstotliwości kontaktów, wymiany doświadczeń samorządowych, pomocy w rozwiązywaniu problemów gminnych.

Oczywiście nie wszystkie miasta polskie posiadają związki partnerskie lub bliźniacze z partnerami zagranicznymi. Wszystko zależy od aktywności władz samorządowych. Jest jednak pewna zależność, że im większe miasto, tym więcej posiada związków partnerskich z zagranicznymi samorządami. Na przykład Toruń ma zawarte umowy partnerskie z siedmioma miastami: z Filadelfią (USA), Getyngą (Niemcy), Lejdą (Holandia), Hameenlinna (Finlandia), Kaliningradem, Czadca (Słowacja) i z Swindon (Wielka Brytania). Gorzej wygląda to w przypadku gmin wiejskich i miejsko-wiejskich. Tylko niewiele takich gmin posiada związki bliźniacze lub partnerskie. Ograniczone są one z reguły do związków z samorządami z państw sąsiednich. Żadna organizacja samorządowa nie prowadzi w tej sprawie statystyk.

Do czego zobowiązuje umowa

Zawarcie umowy zobowiązuje strony do konkretnych działań. Oczywiście wszystko zależy od chęci stron do kontynuacji współpracy, częstotliwości i jakości spotkań.

I tak np. miasto Otwock (Mazowieckie) ma podpisane tzw. karty miast bliźniaczych m.in. z niemieckim miastem Lennestadt i francuskim Saint-Amant-Montrond. Strony w tej umowie zobowiązały się m.in.: do kontynuowania i rozwoju współpracy w dziedzinie ekonomicznej, kulturalnej i sportowej. W ramach partnerskich kontaktów przedstawiciele samorządowi wymieniają doświadczenia w zakresie gospodarki miejskiej i struktur organizacyjnych. Trwa wymiana grup młodzieżowych, a także grup zawodowych, np. straży pożarnych.

Należy podkreślić, że żadna dyrektywa lub też inna norma prawa międzynarodowego nie określa obowiązków i praw wynikających z zawarcia umowy partnerskiej lub bliźniaczej pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego. Wszystko zależy od konstrukcji umowy bilateralnej, wynikających z niej zapisów oraz realizacji ich w praktyce. W zasadzie w tego typu umowach nie ma sankcji prawnej, egzekucji prawa drugiej strony. Umowa ma charakter dobrowolny, a wynikające z niej prawa i obowiązki nie mają wsparcia w normach prawa międzynarodowego ani prawa krajowego.

Współpraca w organizacjach

Współpraca z partnerami zagranicznymi może odbywać się również poprzez samorządowe organizacje międzynarodowe. Do nich należą m.in.: Europejskie Miasta Turystyki (ECT), Stowarzyszenie Les Rencontres, Komitet Narodowej Rady Ochrony Zabytków ICOMOS albo Liga Miast Historycznych.

Aby samorząd mógł przystąpić do organizacji międzynarodowej, musi być podjęta odpowiednia uchwała rady miasta o przystąpieniu do konkretnej organizacji międzynarodowej.

Następnie zgodnie z ustawą z 15 września 2000 r. o zasadach przystępowania jednostek samorządu terytorialnego do międzynarodowych, zrzeszeń lokalnych i regionalnych, minister spraw zagranicznych wyraża (bądź nie) zgodę na przystąpienie konkretnej jednostki samorządowej do danej organizacji międzynarodowej.

Ustawa określa zasady, na jakich samorządy mogą przystępować do organizacji międzynarodowych zrzeszających jednostki samorządowe: gminy, powiaty, regiony. Chodzi tu o organizacje powołane do życia przez samorządy co najmniej dwóch państw. Żaden samorząd polski nie może na rzecz takiej organizacji przekazywać nieruchomości lub praw majątkowych albo dóbr niematerialnych.

Członkostwo w organizacji międzynarodowej kosztuje. I tak np. składka członkowska w 2006 roku w ECT wynosiła 1,8 tys. euro.

5 KROKÓW WSTĄPIENIA DO ORGANIZACJI MIĘDZYNARODOWEJ

1 Organizacja Należy wyszukać odpowiednią organizację. Pomocą mogą służyć polskie organizacje samorządowe. Polski samorząd może wstąpić do samorządowej organizacji międzynarodowej założonej przez przedstawicieli co najmniej dwóch państw.

2 Statut Należy zdobyć statut organizacji, do której zamierza wstąpić jednostka samorządu terytorialnego, lub inny dokument ustalający zasady działania tego zrzeszenia, listę jego członków oraz urzędowe tłumaczenie tych dokumentów na język polski.

3 Uchwała Musi być podjęta uchwała rady gminy o przystąpieniu. Uchwała wchodzi w życie po uzyskaniu zgody ministra właściwego do spraw zagranicznych. Jednostka samorządu terytorialnego przekazuje uchwałę ministrowi właściwemu do spraw zagranicznych za pośrednictwem wojewody dołączającego swoją opinię. Wraz z uchwałą trzeba przekazać statut zrzeszenia, do którego przystępuje jednostka samorządowa.

4 Informacje dla ministrów Organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego niezwłocznie przedkłada właściwemu terytorialnie wojewodzie, ministrowi spraw wewnętrznych i administracji publicznej, ministrowi rozwoju regionalnego oraz ministrowi spraw zagranicznych informację o przystąpieniu do zrzeszenia wraz z dokumentem świadczącym o członkostwie jednostki w zrzeszeniu, z tłumaczeniem na język polski sporządzonym przez tłumacza przysięgłego.

5 Monitor Polski Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji publikuje w drugim roku po wstąpieniu spis samorządów, które zapisały się do organizacji lub z niej wystąpiły.

Andrzej Okrasiński

andrzej.okrasinski@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

Ustawa z 15 września 2000 r. o zasadach przystępowania jednostek samorządu terytorialnego do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych (Dz.U. nr 91, poz. 1009).

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA