REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak nawiązywać kontakty z samorządami zagranicznymi

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Andrzej Okrasiński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wiele miast polskich posiada związki partnerskie z zagranicznymi miastami, najczęściej z niemieckimi. Kontakty te mają różny charakter. Główne korzyści to pomoc w rozwiązywaniu problemów komunalnych. Umowy między miastami mają charakter dobrowolny, a wynikające z nich prawa i obowiązki nie mają wsparcia w normach prawa międzynarodowego ani krajowego.

Współpraca miast bliźniaczych jest naturalnym elementem życia samorządowego. W Polsce stało się to ważnym elementem procesu integracji europejskiej. Pomocy w nawiązywaniu kontaktów zagranicznych przez jednostki samorządu lokalnego udzielają takie organizacje, jak m.in.: Związek Miast Polskich, Związek Gmin Wiejskich RP, Związek Powiatów Polskich.

Związki partnerskie czy bliźniacze

Większość polskich związków bliźniaczych to dorobek ostatnich kilkunastu lat. Spoglądając na państwa, spośród których samorządy wybierają swych bliźniaków, na pierwszym miejscu znajdują się Niemcy. Sporym powodzeniem cieszą się gminy Francji, Holandii, Danii i Szwecji. Gminy zza wschodniej granicy cieszą się znacznie słabszym zainteresowaniem, chociaż w ostatnim czasie zaczyna się to zmieniać - twierdzi Joanna Proniewicz ze Związku Miast Polskich.

Związki partnerskie polskich samorządów z zagranicznymi samorządami są różne. Niekiedy jest to luźny związek na zasadzie współpracy miast bez umowy, jak ma to miejsce m.in. w przypadku Krakowa z Jerozolimą lub z miastem Wielkie Tymowo (Bułgaria).

Charakter umowny współpracy to np.: miasta partnerskie, miasta bliźniacze albo honorowe miasta bliźniacze.

W zasadzie obie pierwsze formy różnią się tylko teoretycznie. W praktyce zależy wszystko od częstotliwości kontaktów, wymiany doświadczeń samorządowych, pomocy w rozwiązywaniu problemów gminnych.

Oczywiście nie wszystkie miasta polskie posiadają związki partnerskie lub bliźniacze z partnerami zagranicznymi. Wszystko zależy od aktywności władz samorządowych. Jest jednak pewna zależność, że im większe miasto, tym więcej posiada związków partnerskich z zagranicznymi samorządami. Na przykład Toruń ma zawarte umowy partnerskie z siedmioma miastami: z Filadelfią (USA), Getyngą (Niemcy), Lejdą (Holandia), Hameenlinna (Finlandia), Kaliningradem, Czadca (Słowacja) i z Swindon (Wielka Brytania). Gorzej wygląda to w przypadku gmin wiejskich i miejsko-wiejskich. Tylko niewiele takich gmin posiada związki bliźniacze lub partnerskie. Ograniczone są one z reguły do związków z samorządami z państw sąsiednich. Żadna organizacja samorządowa nie prowadzi w tej sprawie statystyk.

Do czego zobowiązuje umowa

Zawarcie umowy zobowiązuje strony do konkretnych działań. Oczywiście wszystko zależy od chęci stron do kontynuacji współpracy, częstotliwości i jakości spotkań.

I tak np. miasto Otwock (Mazowieckie) ma podpisane tzw. karty miast bliźniaczych m.in. z niemieckim miastem Lennestadt i francuskim Saint-Amant-Montrond. Strony w tej umowie zobowiązały się m.in.: do kontynuowania i rozwoju współpracy w dziedzinie ekonomicznej, kulturalnej i sportowej. W ramach partnerskich kontaktów przedstawiciele samorządowi wymieniają doświadczenia w zakresie gospodarki miejskiej i struktur organizacyjnych. Trwa wymiana grup młodzieżowych, a także grup zawodowych, np. straży pożarnych.

Należy podkreślić, że żadna dyrektywa lub też inna norma prawa międzynarodowego nie określa obowiązków i praw wynikających z zawarcia umowy partnerskiej lub bliźniaczej pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego. Wszystko zależy od konstrukcji umowy bilateralnej, wynikających z niej zapisów oraz realizacji ich w praktyce. W zasadzie w tego typu umowach nie ma sankcji prawnej, egzekucji prawa drugiej strony. Umowa ma charakter dobrowolny, a wynikające z niej prawa i obowiązki nie mają wsparcia w normach prawa międzynarodowego ani prawa krajowego.

Współpraca w organizacjach

Współpraca z partnerami zagranicznymi może odbywać się również poprzez samorządowe organizacje międzynarodowe. Do nich należą m.in.: Europejskie Miasta Turystyki (ECT), Stowarzyszenie Les Rencontres, Komitet Narodowej Rady Ochrony Zabytków ICOMOS albo Liga Miast Historycznych.

Aby samorząd mógł przystąpić do organizacji międzynarodowej, musi być podjęta odpowiednia uchwała rady miasta o przystąpieniu do konkretnej organizacji międzynarodowej.

Następnie zgodnie z ustawą z 15 września 2000 r. o zasadach przystępowania jednostek samorządu terytorialnego do międzynarodowych, zrzeszeń lokalnych i regionalnych, minister spraw zagranicznych wyraża (bądź nie) zgodę na przystąpienie konkretnej jednostki samorządowej do danej organizacji międzynarodowej.

Ustawa określa zasady, na jakich samorządy mogą przystępować do organizacji międzynarodowych zrzeszających jednostki samorządowe: gminy, powiaty, regiony. Chodzi tu o organizacje powołane do życia przez samorządy co najmniej dwóch państw. Żaden samorząd polski nie może na rzecz takiej organizacji przekazywać nieruchomości lub praw majątkowych albo dóbr niematerialnych.

Członkostwo w organizacji międzynarodowej kosztuje. I tak np. składka członkowska w 2006 roku w ECT wynosiła 1,8 tys. euro.

5 KROKÓW WSTĄPIENIA DO ORGANIZACJI MIĘDZYNARODOWEJ

1 Organizacja Należy wyszukać odpowiednią organizację. Pomocą mogą służyć polskie organizacje samorządowe. Polski samorząd może wstąpić do samorządowej organizacji międzynarodowej założonej przez przedstawicieli co najmniej dwóch państw.

2 Statut Należy zdobyć statut organizacji, do której zamierza wstąpić jednostka samorządu terytorialnego, lub inny dokument ustalający zasady działania tego zrzeszenia, listę jego członków oraz urzędowe tłumaczenie tych dokumentów na język polski.

3 Uchwała Musi być podjęta uchwała rady gminy o przystąpieniu. Uchwała wchodzi w życie po uzyskaniu zgody ministra właściwego do spraw zagranicznych. Jednostka samorządu terytorialnego przekazuje uchwałę ministrowi właściwemu do spraw zagranicznych za pośrednictwem wojewody dołączającego swoją opinię. Wraz z uchwałą trzeba przekazać statut zrzeszenia, do którego przystępuje jednostka samorządowa.

4 Informacje dla ministrów Organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego niezwłocznie przedkłada właściwemu terytorialnie wojewodzie, ministrowi spraw wewnętrznych i administracji publicznej, ministrowi rozwoju regionalnego oraz ministrowi spraw zagranicznych informację o przystąpieniu do zrzeszenia wraz z dokumentem świadczącym o członkostwie jednostki w zrzeszeniu, z tłumaczeniem na język polski sporządzonym przez tłumacza przysięgłego.

5 Monitor Polski Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji publikuje w drugim roku po wstąpieniu spis samorządów, które zapisały się do organizacji lub z niej wystąpiły.

Andrzej Okrasiński

andrzej.okrasinski@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

Ustawa z 15 września 2000 r. o zasadach przystępowania jednostek samorządu terytorialnego do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych (Dz.U. nr 91, poz. 1009).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejki do lekarzy 2025 – jak dostać się do specjalisty szybciej? Sprawdzone sposoby

Czekasz miesiącami na wizytę u specjalisty? Nie musisz! W Polsce średni czas oczekiwania w publicznej służbie zdrowia to ponad 4 miesiące, ale są legalne sposoby, by skrócić go do kilku tygodni, a nawet dni. Sprawdź, jak korzystać z wyszukiwarki NFZ, kiedy poprosić o adnotację "cito", gdzie warto jechać po krótszą kolejkę i kto ma prawo wejść do gabinetu bez czekania. To wiedza, która może oszczędzić Ci wiele nerwów.

Od odważnego eksperymentu do wzoru dla innych regionów. 8 lat Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii [WYWIAD]

Choć początek był trudny, dziś GZM to region o jednej z najbardziej zintegrowanych sieci transportowych w Polsce i rosnącym potencjale innowacyjnym. O tym, co sprawia, że 41 gmin potrafi mówić jednym głosem rozmawiamy z Kazimierzem Karolczakiem, przewodniczącym zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropoli.

Aktywny Maluch: Trwa nabór uzupełniający. Wnioski do 5 września 2025 r.

Do 5 września 2025 r. można składać wnioski w naborze uzupełniającym w programie Aktywny Maluch. Chodzi o dofinansowanie tworzenia miejsc opieki nad dziećmi do lat 3 i funkcjonowania nowoutworzonych miejsc opieki.

Podatek od nieruchomości 2026 – znamy nowe maksymalne stawki. Sprawdź, ile możesz zapłacić!

Znamy już maksymalne stawki podatku od nieruchomości na 2026 rok. Wyższe limity dotyczą gruntów, budynków oraz budowli. To ważna informacja dla właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców, którzy powinni przygotować się na możliwe podwyżki. Sprawdź szczegóły i zaplanuj swoje wydatki!

REKLAMA

MEN odpowiada na zapowiedź protestu ZNP: podwyżki z 2024 r. przywróciły adekwatny poziom płac

Wiceminister edukacji uważa, że protesty ZNP są nieuzasadnione, bo skala podwyżek wynagrodzeń nauczycieli w 2024 roku była rekordowa i przywróciła satysfakcjonującą relację płac do warunków rynkowych. W 2024 roku nauczyciele początkujący otrzymali podwyżkę nominalną o ok. 40 proc., mianowani i dyplomowani – ok. 37 proc., co przekłada się na wzrost o tysiące złotych (od 1 894 do 2 674 zł) względem 2023 roku.

Leczenie gruźlicy wielolekoopornej – projekt nowelizacji przedłuża pilotaż do połowy 2026 roku [Projekt rozporządzenia MZ]

Resort zdrowia przedstawił projekt nowelizacji rozporządzenia dotyczący programu pilotażowego leczenia gruźlicy wielolekoopornej w warunkach ambulatoryjnych. Projekt trafił do uzgodnień i konsultacji.

"Nie wrzucaj banana do czarnego worka" - o bioodpadach, które mogą zasilać Twoją żarówkę

Dlaczego wciąż tak wielu z nas ignoruje brązowy pojemnik? Co dzieje się z obierkami po ziemniakach i jak jedna skórka z banana może oświetlić pokój przez sześć godzin? O mitach, błędach i przyszłości bioodpadów rozmawiamy z Katarzyną Gromadzką, ekspertką z firmy Bioodpady.pl.

Zebranie wiejskie - ilu mieszkańców?

Zgodne z prawem są nawet konsultacje, w których wzięło udział tylko kilku mieszkańców sołectwa – o ile uchwała o konsultacjach obowiązująca na terenie gminy stanowi, że konsultacje są ważne bez względu na liczbę uczestniczących osób uprawnionych do udziału w zebraniu wiejskim.

REKLAMA

Nierzetelność pracownika gminy a bezczynność w załatwieniu sprawy

Zwolniony przez gminę pracownik złośliwie doprowadza do bezczynności w załatwieniu sprawy? Fakt ten nie zwalnia gminy od odpowiedzialności za naruszenie terminów ustawowych, ale – po naprawieniu szkód spowodowanych przez pracownika – daje szansę na łagodniejszy wyrok sądu.

Społeczni opiekunowie zabytków – cisi partnerzy systemu ochrony dziedzictwa

W ustawie istnieją od lat, ale często traktowani są jako margines. Tymczasem dziś, bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, potrzebujemy ich obecności. Społeczni opiekunowie zabytków mogą być realnym wsparciem państwowego systemu ochrony dziedzictwa – jeśli tylko będą traktowani na poważnie.

REKLAMA