REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak nawiązywać kontakty z samorządami zagranicznymi

Andrzej Okrasiński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wiele miast polskich posiada związki partnerskie z zagranicznymi miastami, najczęściej z niemieckimi. Kontakty te mają różny charakter. Główne korzyści to pomoc w rozwiązywaniu problemów komunalnych. Umowy między miastami mają charakter dobrowolny, a wynikające z nich prawa i obowiązki nie mają wsparcia w normach prawa międzynarodowego ani krajowego.

Współpraca miast bliźniaczych jest naturalnym elementem życia samorządowego. W Polsce stało się to ważnym elementem procesu integracji europejskiej. Pomocy w nawiązywaniu kontaktów zagranicznych przez jednostki samorządu lokalnego udzielają takie organizacje, jak m.in.: Związek Miast Polskich, Związek Gmin Wiejskich RP, Związek Powiatów Polskich.

Związki partnerskie czy bliźniacze

Większość polskich związków bliźniaczych to dorobek ostatnich kilkunastu lat. Spoglądając na państwa, spośród których samorządy wybierają swych bliźniaków, na pierwszym miejscu znajdują się Niemcy. Sporym powodzeniem cieszą się gminy Francji, Holandii, Danii i Szwecji. Gminy zza wschodniej granicy cieszą się znacznie słabszym zainteresowaniem, chociaż w ostatnim czasie zaczyna się to zmieniać - twierdzi Joanna Proniewicz ze Związku Miast Polskich.

Związki partnerskie polskich samorządów z zagranicznymi samorządami są różne. Niekiedy jest to luźny związek na zasadzie współpracy miast bez umowy, jak ma to miejsce m.in. w przypadku Krakowa z Jerozolimą lub z miastem Wielkie Tymowo (Bułgaria).

Charakter umowny współpracy to np.: miasta partnerskie, miasta bliźniacze albo honorowe miasta bliźniacze.

W zasadzie obie pierwsze formy różnią się tylko teoretycznie. W praktyce zależy wszystko od częstotliwości kontaktów, wymiany doświadczeń samorządowych, pomocy w rozwiązywaniu problemów gminnych.

Oczywiście nie wszystkie miasta polskie posiadają związki partnerskie lub bliźniacze z partnerami zagranicznymi. Wszystko zależy od aktywności władz samorządowych. Jest jednak pewna zależność, że im większe miasto, tym więcej posiada związków partnerskich z zagranicznymi samorządami. Na przykład Toruń ma zawarte umowy partnerskie z siedmioma miastami: z Filadelfią (USA), Getyngą (Niemcy), Lejdą (Holandia), Hameenlinna (Finlandia), Kaliningradem, Czadca (Słowacja) i z Swindon (Wielka Brytania). Gorzej wygląda to w przypadku gmin wiejskich i miejsko-wiejskich. Tylko niewiele takich gmin posiada związki bliźniacze lub partnerskie. Ograniczone są one z reguły do związków z samorządami z państw sąsiednich. Żadna organizacja samorządowa nie prowadzi w tej sprawie statystyk.

Do czego zobowiązuje umowa

Zawarcie umowy zobowiązuje strony do konkretnych działań. Oczywiście wszystko zależy od chęci stron do kontynuacji współpracy, częstotliwości i jakości spotkań.

I tak np. miasto Otwock (Mazowieckie) ma podpisane tzw. karty miast bliźniaczych m.in. z niemieckim miastem Lennestadt i francuskim Saint-Amant-Montrond. Strony w tej umowie zobowiązały się m.in.: do kontynuowania i rozwoju współpracy w dziedzinie ekonomicznej, kulturalnej i sportowej. W ramach partnerskich kontaktów przedstawiciele samorządowi wymieniają doświadczenia w zakresie gospodarki miejskiej i struktur organizacyjnych. Trwa wymiana grup młodzieżowych, a także grup zawodowych, np. straży pożarnych.

Należy podkreślić, że żadna dyrektywa lub też inna norma prawa międzynarodowego nie określa obowiązków i praw wynikających z zawarcia umowy partnerskiej lub bliźniaczej pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego. Wszystko zależy od konstrukcji umowy bilateralnej, wynikających z niej zapisów oraz realizacji ich w praktyce. W zasadzie w tego typu umowach nie ma sankcji prawnej, egzekucji prawa drugiej strony. Umowa ma charakter dobrowolny, a wynikające z niej prawa i obowiązki nie mają wsparcia w normach prawa międzynarodowego ani prawa krajowego.

Współpraca w organizacjach

Współpraca z partnerami zagranicznymi może odbywać się również poprzez samorządowe organizacje międzynarodowe. Do nich należą m.in.: Europejskie Miasta Turystyki (ECT), Stowarzyszenie Les Rencontres, Komitet Narodowej Rady Ochrony Zabytków ICOMOS albo Liga Miast Historycznych.

Aby samorząd mógł przystąpić do organizacji międzynarodowej, musi być podjęta odpowiednia uchwała rady miasta o przystąpieniu do konkretnej organizacji międzynarodowej.

Następnie zgodnie z ustawą z 15 września 2000 r. o zasadach przystępowania jednostek samorządu terytorialnego do międzynarodowych, zrzeszeń lokalnych i regionalnych, minister spraw zagranicznych wyraża (bądź nie) zgodę na przystąpienie konkretnej jednostki samorządowej do danej organizacji międzynarodowej.

Ustawa określa zasady, na jakich samorządy mogą przystępować do organizacji międzynarodowych zrzeszających jednostki samorządowe: gminy, powiaty, regiony. Chodzi tu o organizacje powołane do życia przez samorządy co najmniej dwóch państw. Żaden samorząd polski nie może na rzecz takiej organizacji przekazywać nieruchomości lub praw majątkowych albo dóbr niematerialnych.

Członkostwo w organizacji międzynarodowej kosztuje. I tak np. składka członkowska w 2006 roku w ECT wynosiła 1,8 tys. euro.

5 KROKÓW WSTĄPIENIA DO ORGANIZACJI MIĘDZYNARODOWEJ

1 Organizacja Należy wyszukać odpowiednią organizację. Pomocą mogą służyć polskie organizacje samorządowe. Polski samorząd może wstąpić do samorządowej organizacji międzynarodowej założonej przez przedstawicieli co najmniej dwóch państw.

2 Statut Należy zdobyć statut organizacji, do której zamierza wstąpić jednostka samorządu terytorialnego, lub inny dokument ustalający zasady działania tego zrzeszenia, listę jego członków oraz urzędowe tłumaczenie tych dokumentów na język polski.

3 Uchwała Musi być podjęta uchwała rady gminy o przystąpieniu. Uchwała wchodzi w życie po uzyskaniu zgody ministra właściwego do spraw zagranicznych. Jednostka samorządu terytorialnego przekazuje uchwałę ministrowi właściwemu do spraw zagranicznych za pośrednictwem wojewody dołączającego swoją opinię. Wraz z uchwałą trzeba przekazać statut zrzeszenia, do którego przystępuje jednostka samorządowa.

4 Informacje dla ministrów Organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego niezwłocznie przedkłada właściwemu terytorialnie wojewodzie, ministrowi spraw wewnętrznych i administracji publicznej, ministrowi rozwoju regionalnego oraz ministrowi spraw zagranicznych informację o przystąpieniu do zrzeszenia wraz z dokumentem świadczącym o członkostwie jednostki w zrzeszeniu, z tłumaczeniem na język polski sporządzonym przez tłumacza przysięgłego.

5 Monitor Polski Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji publikuje w drugim roku po wstąpieniu spis samorządów, które zapisały się do organizacji lub z niej wystąpiły.

Andrzej Okrasiński

andrzej.okrasinski@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

Ustawa z 15 września 2000 r. o zasadach przystępowania jednostek samorządu terytorialnego do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych (Dz.U. nr 91, poz. 1009).

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Ponowny wniosek o orzeczenie o niepełnosprawności w 2026 roku. Kto musi złożyć?

Kto musi złożyć ponowny wniosek o orzeczenie o niepełnosprawności w 2026 r.? Czym skutkuje błąd we wniosku bądź niezłożenie go?

Sytuacja budżetowa odbije się czkawką w sądownictwie? Uchwalony budżet na 2026 r. przewiduje dla Sądu Najwyższego ok. 7% mniej środków niż zakładał przedłożony projekt

Pierwszy Prezes Sądu Najwyższego Małgorzata Manowska publikuje sprzeciw wobec cięć budżetowych w planie finansowym Sądu Najwyższego na 2026 rok. Względem przedłożonego przez SN projektu dochodów i wydatków, środki przegłosowane przez posłów dla Sądu Najwyższego w ustawie budżetowej są niższe o ok. 7%. To ma oznaczać, że nie zostały zagwarantowane środki na planowaną działalność SN w 2026 r.

Nie tylko „rury i oczyszczalnie”: FENX.01.03 Gospodarka wodno-ściekowa - szansa na prawdziwie nowoczesną gospodarkę wodno-ściekową. Jak uzyskać dotację?

Nowy nabór FENX.01.03 Gospodarka wodno-ściekowa to nie tylko dotacje na kanalizację i oczyszczalnie. To okazja, żeby uporządkować całą gospodarkę wodno-ściekową w aglomeracjach ≥ 15 000 RLM, wzmocnić odporność na zmiany klimatu, ograniczyć koszty energii i straty wody – z dofinansowaniem nawet do 70% kosztów kwalifikowanych.

Twierdza Wrocław bez tarczy. Jak miasto stało się bazą NATO, ale nikt nie pomyślał o ludziach

Historia zna już jedno hasło: Festung Breslau - twierdza Wrocław, miasto zamienione w punkt oporu bez oglądania się na los cywilów. Dziś nie ma wojny i nikt nie buduje barykad na ulicach, ale w dziwnie znajomy sposób Wrocław znowu staje się twierdzą. Tym razem logistyczną bazą NATO. Różnica jest taka, że dziś mieliśmy czas, aby pomyśleć o bezpieczeństwie mieszkańców. I nie zrobiliśmy z tym nic.

REKLAMA

Najdroższe śmieci w Polsce? Jak wrocławianie dopłacają do dumpingu cenowego na innych rynkach

Wrocław od kilku lat znajduje się w ścisłej czołówce najdroższych miast w Polsce pod względem opłat za odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów komunalnych. Tłem obecnej drożyzny był głośny, ciągnący się miesiącami przetarg na obsługę systemu, w którym złożone przez firmy oferty przekroczyły możliwości finansowe miasta – roczne koszty miały sięgnąć ponad 500 mln zł, czyli około 300 mln zł więcej niż w poprzednim budżecie. Oferenci wysłali około 250 pytań dotyczących specyfikacji, złożono kilkadziesiąt odwołań do Krajowej Izby Odwoławczej oraz skarg, które do dziś rozstrzygane są przez sądy. Unieważnienie przetargu uratowało wrocławian przed natychmiastową, drastyczną podwyżką, ale na pewno nie rozwiązało problemu.

Inwestycje infrastrukturalne. Nie ma tuneli drogowych i kolejowych bez inżynierów i narzędzi geodezyjnych [WYWIAD]

Praktyka zawodowa geodety jest służbą publiczną, bardzo ważną w kontekście projektów infrastrukturalnych, realizowanych przy współudziale specjalistów innych branż, m.in. inżynierów budownictwa, transportu, energetyki, hydrotechniki czy tunelowania. Dr hab. inż. Tomasz Lipecki z Wydziału Geodezji Górniczej i Inżynierii Środowiska Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, członek Komitetu Naukowego GeoConnect Expo – międzynarodowych, targów geodezyjnych, które odbędą się 14-15 kwietnia 2026 w Kielcach, o roli geodezji w projektach infrastrukturalnych oraz o istocie i misji zawodu geodety rozmawia z Wiceprezesem Geodezyjnej Izby Gospodarczej Dariuszem Tomaszewskim z firmy GEOPRZEM.

W urzędach dodatkowe 13 dni urlopu. Do wykorzystania w 6 miesięcy. I 2 modele skróconego czasu pracy

Mniej godzin w pracy i dłuższe urlopy dla pracowników samorządowych oraz inwestycje w nowe technologie usprawniające obsługę mieszkańców planują jednostki samorządu terytorialnego w ramach pilotażu skróconego czasu pracy.

Chcą zakazu wydawania prasy przez samorządy: "to tuba propagandowa lokalnych włodarzy". Dlaczego wykreślono przepisy z projektu nowej ustawy medialnej?

Organizacje skupiające wydawców prasy i innych mediów lokalnych wydały wspólne oświadczenie w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw. Skrytykowali wykreślenie z tego projektu przepisów ograniczająych wydawanie prasy przez samorządy. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego odpowiada, że pracuje nad nowym programem wsparcia dla mediów lokalnych.

REKLAMA

Świąteczne wydatki gmin pod lupą. Ekspert: RIO sprawdza uzasadnienie, nie estetykę iluminacji

Grudzień to dla samorządów okres wzmożonej organizacji jarmarków, iluminacji, koncertów oraz wydarzeń integracyjnych. Choć takie inicjatywy są w pełni dopuszczalne, gminy muszą pamiętać, że dla organów nadzoru – RIO czy NIK – kluczowe jest nie to, czy dekoracje podobają się mieszkańcom, lecz czy ich finansowanie ma jasną podstawę prawną i zostało właściwie udokumentowane. Mec. Bartłomiej Tkaczyk, specjalista ds. obsługi samorządów i partner w kancelarii LEGALLY.SMART, przypomina najważniejsze zasady bezpiecznego planowania, a także realizowania świątecznych wydatków.

Polska zwolniona z mechanizmu relokacji w UE. Nie musimy przyjmować migrantów [Pakt migracyjny]

Szef MSWiA: państwa członkowskie zgodziły się na zwolnienie Polski z obowiązku przyjmowania migrantów. Nie dotyczy nas mechanizm solidarnościowy w ramach paktu migracyjnego. Polska nie będzie musiała płacić rekompensaty finansowej.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA