REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać wspólne wydatki zespołów szkół

Jarosław Żarowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wydatki wspólne zespołów szkół i placówek oświatowych powinny być rozliczane między poszczególne placówki wchodzące w ich skład, ale nie ma jednolitych zasad określających, jak to trzeba czynić. Wskazówki, jak rozliczać te wydatki, podało Ministerstwo Edukacji Narodowej w odpowiedzi na pytanie „Gazety Samorządu i Administracji”.

Wydatki publiczne klasyfikuje się według działów i rozdziałów, określających rodzaj działalności, oraz paragrafów, określających rodzaj wydatku (art. 16 ust. 1 ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych). Szczegółowe zasady w tej kwestii zostały ustalone w rozporządzeniu Ministra Finansów z 14 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (dalej: rozporządzenie w sprawie klasyfikacji).

REKLAMA

REKLAMA

Zespoły nieuwzględnione

Szkoły i placówki oświatowe prowadzone przez jednostki samorządu terytorialnego mogą funkcjonować w formie jednostek budżetowych lub zakładów budżetowych. Podstawą gospodarki finansowej takich podmiotów jest plan finansowy. Przygotowanie projektu planu należy do zadań dyrektora placówki (w przypadku zespołu - do dyrektora zespołu), ale musi być on ostatecznie dostosowany do budżetu danej jednostki samorządu.

W świetle rozporządzenia w sprawie klasyfikacji wydatki związane z działalnością oświatową należy umieszczać w dziale:

• 801 - Oświata i wychowanie lub

REKLAMA

• 854 - Edukacyjna opieka wychowawcza.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W ramach działu 801 są wyodrębnione m.in. rozdziały:

• 80101 - Szkoły podstawowe,

• 80104 - Przedszkola,

• 80110 - Gimnazja.

Nie ma natomiast odrębnego rozdziału dla zespołów szkół i placówek oświatowych.

„Gazeta Samorządu i Administracji” wystąpiła więc do Ministerstwa Edukacji Narodowej z prośbą o wskazanie, jak rozliczać wspólne wydatki zespołu szkół.

MEN wyjaśnia

Według MEN wydatki wspólne zespołów powinny być na etapie planowania, jak i w toku realizacji planu rozliczane udziałem procentowym w podziale na poszczególne typy szkół lub placówek wchodzących w skład zespołów, we właściwych rozdziałach klasyfikacji budżetowej. Określenie udziału procentowego do rozliczania kosztów wspólnych zespołów jest sprawą umowną i w tym zakresie decyzję powinien podjąć dyrektor każdego zespołu. Zdaniem MEN udział procentowy powinien być ustalany przy rozliczaniu kosztów:

• wynagrodzeń dyrektora, wicedyrektora i pracowników obsługi zespołu - np. w odniesieniu do liczby uczniów/wychowanków w poszczególnych szkołach lub placówkach lub do liczby oddziałów,

• ogrzewania, oświetlenia - np. w odniesieniu do liczby, powierzchni lub kubatury zajmowanych pomieszczeń przez poszczególne szkoły lub placówki wchodzące w skład zespołu.

Wydatki na przedszkola

Wydatki bieżące gminy ponoszone na przedszkola publiczne są podstawą wyliczenia dotacji dla przedszkola niepublicznego.

Dotacje dla niepublicznych przedszkoli przysługują w wysokości nie niższej niż 75% ustalonych w budżecie danej gminy wydatków bieżących ponoszonych w przedszkolach publicznych w przeliczeniu na jednego ucznia, z tym że na dziecko niepełnosprawne nie mniej niż kwota przewidziana na niepełnosprawnego ucznia przedszkola i oddziału przedszkolnego w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez gminę (art. 90 ust. 2b ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty).

Jeśli w gminie są przedszkola publiczne funkcjonujące w zespołach szkół i placówek oświatowych, wysokość dotacji będzie zależała od przyjętego sposobu rozliczania wydatków wspólnych zespołów.

PRZYKŁAD

Gmina prowadzi Zespół Kształcenia i Wychowania, złożony z przedszkola, szkoły podstawowej i gimnazjum. Wszystkie placówki mieszczą się w jednym budynku, w którym są wspólne liczniki mediów. Do wspólnych wydatków bieżących zespołu należą też wynagrodzenia jego dyrektora, wicedyrektora i pracowników obsługi. Jak należy rozliczać wspólne wydatki zespołu?

W gminie funkcjonuje również przedszkole niepubliczne, któremu przysługuje dotacja uzależniona od wysokości wydatków bieżących w przedszkolach publicznych. Jak w takiej sytuacji obliczyć wydatki bieżące gminy ponoszone na przedszkole publiczne?

Rozliczając wspólne wydatki zespołu szkół poniesione na media na poszczególne placówki (w tym przypadku przedszkole, szkolę podstawową i gimnazjum), należy ustalić procentowy udział w odniesieniu do:

1) liczby pomieszczeń zajmowanych w zespole przez poszczególne placówki (np. jeżeli w szkole jest 25 pomieszczeń, z czego szkoła podstawowa zajmuje 15, gimnazjum - 6, a przedszkole - 4, to placówki te ponoszą koszty mediów w wysokości odpowiednio 60%, 24% i 16%),

2) liczby powierzchni zajmowanej w zespole szkół przez przedszkole, szkołę podstawową i gimnazjum (np. jeżeli szkoła podstawowa zajmuje połowę powierzchni zespołu, gimnazjum - 35%, a przedszkole - 15%, to odpowiednio ponoszą one koszty mediów w wysokości 50%, 35% i 15%) albo

3) kubatury zajmowanych pomieszczeń przez poszczególne szkoły i przedszkole (np. jeżeli szkoła podstawowa zajmuje 40% kubatury zespołu, gimnazjum 27%, a przedszkole - 33%, to odpowiednio ponoszą one koszty mediów w wysokości 40%, 27% i 33%).

Przy rozliczaniu wspólnych kosztów wynagrodzeń dyrektora, wicedyrektora i pracowników obsługi zespołu należy ustalić procentowy udział w odniesieniu do:

1) liczby uczniów w poszczególnych szkołach i wychowanków w przedszkolu (np. do zespołu szkół uczęszcza łącznie 1000 uczniów i przedszkolaków, a do szkoły podstawowej uczęszcza 470 uczniów, do gimnazjum 335, a do przedszkola 195 przedszkolaków, to odpowiednio placówki te ponoszą koszty w wysokości 47, 33,5 oraz 19,5%) albo

2) liczby oddziałów (np. w zespole szkół jest łącznie 32 klas szkolnych i grup przedszkolnych, przy czym szkoła podstawowa ma 20 klas, gimnazjum - 8 klas, a przedszkole 4 grupy, to odpowiednio placówki te ponoszą koszty w wysokości 62,5, 25 i 12,5%).

Obliczenie wydatków bieżących gminy na przedszkola publiczne będzie stanowiło podstawę do wyliczenia dotacji dla przedszkola niepublicznego.

Jarosław Żarowski

Podstawy prawne:

• Ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 249, poz. 2104; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. nr 19, poz. 100)

• Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. nr 31, poz. 206)

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształceniu w inną formę organizacyjno-prawną (Dz.U. nr 116, poz. 783; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. nr 23, poz. 135)

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 14 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz.U. nr 107, poz. 726; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. nr 229, poz. 1526)

 

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA