Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są kompetencje kierowników instytucji kultury

Magdalena Kasprzak
Radca prawny, doktor nauk prawnych. Pracowała w Departamencie Prawnym Głównego Inspektoratu Pracy, autorka licznych publikacji w wiodących polskich wydawnictwach prawniczych. Doradca prawny w kancelariach prawnych, wykładowca akademicki, prezes zarządu ANTERIS Fundacji Pomocy Prawnej
Przepisy dotyczące funkcjonowania instytucji kultury nie precyzują jasno, jak daleko sięgają uprawnienia jej kierownika. Mówią jedynie, że osoba ta zarządza instytucją kultury i reprezentuje ją na zewnątrz. Dlatego konieczne jest określenie szczegółów kompetencji dyrektora w statucie lub w regulaminie instytucji.

Zakres kompetencji dyrektora instytucji kultury zależy przede wszystkim od charakteru samej instytucji. Poza podstawowymi obowiązkami wynikającymi z bycia pracodawcą, dyrektor skupia się przede wszystkim na celach statutowych instytucji kultury, którą kieruje. To od rodzaju instytucji, a dokładniej charakteru jej działalności kulturalnej zależy, jakie obowiązki będą spoczywać na jej dyrektorze lub kierowniku. Podstawowym aktem regulującym kwestie organizacji i działalności instytucji kultury jest ustawa z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (dalej: ustawa o działalności kulturalnej).

Zakres działania instytucji kultury

Instytucje kultury, a zwłaszcza muzea, ośrodki badań i dokumentacji, biura wystaw artystycznych, galerie i centra sztuki, Filmoteka Narodowa, biblioteki, domy i ośrodki kultury, świetlice i kluby, ogniska artystyczne, domy pracy twórczej - prowadzą działalność w zakresie upowszechniania kultury.

Do podstawowych zadań tych instytucji należy w szczególności:

• edukacja kulturalna i wychowanie przez sztukę,

• sprawowanie opieki nad zabytkami,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• tworzenie warunków dla rozwoju amatorskiego ruchu artystycznego oraz zainteresowania wiedzą i sztuką,

• tworzenie warunków dla rozwoju folkloru, a także rękodzieła ludowego i artystycznego,

• rozpoznawanie, rozbudzanie i zaspokajanie potrzeb oraz zainteresowań kulturalnych (art. 32 ustawy o działalności kulturalnej).

Instytucje kultury, których organizatorem są jednostki samorządu terytorialnego, mogą prowadzić ponadto działalność instruktażowo-metodyczną dla pracowników instytucji kultury, ale tylko w zakresie swoich podstawowych zadań.

Kompetencje dyrektorów takich instytucji mieszczą się w zakresie podstawowych obowiązków wynikających z formy organizacyjno-prawnej danego podmiotu.

Statutowe obowiązki dyrektora instytucji kultury

Obowiązki i kompetencje kierowników instytucji kultury nie zostały w jasny sposób określone przepisami ustawy o działalności kulturalnej. Jedyna regulacja zawarta w przepisach dotycząca kompetencji mówi, że dyrektor instytucji kultury przede wszystkim zarządza instytucją i reprezentuje ją na zewnątrz (art. 17 ustawy o działalności kulturalnej). Tym samym sprawuje nadzór nad działalnością podstawową instytucji kultury, którą kieruje.

W przypadku instytucji kultury podstawowe kwestie związane z zasadami funkcjonowania takich podmiotów precyzuje statut instytucji. Określa on:

• wewnętrzną organizację,

• cele istnienia,

• tryb działania i podobne zagadnienia ustrojowe danego podmiotu.

Regulamin organizacyjny też dopuszczalny

Zdarzają się przypadki, w których statut nie zawiera wszystkich niezbędnych informacji do szczegółowego określenia kompetencji dyrektora instytucji kultury. Statut taki nie może być jednak (jak wspomniałam już wcześniej) całkowicie pozbawiony takich regulacji. Są one wymagane chociaż w podstawowym zakresie.

Obowiązki mogą być dzielone

Niezależnie od tego, czy kompetencje dyrektora/kierownika instytucji kultury będą wynikać z zapisów statutu, czy dodatkowego regulaminu, w którymś z tych dokumentów powinny znaleźć się informacje dotyczące np. podziału obowiązków. Dotyczy to sytuacji, w których dyrektor instytucji kultury wykonuje zadania statutowe instytucji za pośrednictwem swoich podwładnych.

PRZYKŁAD

Czy w statucie naszego centrum kultury i sztuki obowiązki dyrektora powinny być określone szczegółowo, czy też wystarczy odniesienie do przepisów ustawy o działalności kulturalnej.

Przyjmuje się, że postanowienia zawarte w statucie instytucji kultury dokładnie określają organizację, cele i sposób funkcjonowania instytucji. Tym samym powinny też w miarę dokładnie wskazywać, jakie zadania ciążą na poszczególnych organach instytucji, w tym również na jej dyrektorze.

Na przykład postanowienia zawarte w statucie mogą być sformułowane następująco:

1) „dyrektor bezpośrednio, a w sprawach finansowych przy udziale głównego księgowego, sprawuje nadzór oraz kontrolę nad całokształtem pracy instytucji kultury >X<” lub

2) „dyrektor ponosi odpowiedzialność za prawidłowe funkcjonowanie i działalność instytucji >X<”, lub

3) do kompetencji dyrektora instytucji X należy w szczególności:

• opracowywanie planów działalności merytorycznej,

• merytoryczna opieka nad placówkami w terenie,

• ustanawianie pełnomocników oraz określanie granic ich umocowania,

• składanie oświadczeń woli w imieniu instytucji X,

• nadawanie regulaminu organizacyjnego,

• wydawanie wewnętrznych aktów prawnych regulujących działalność,

• prowadzenie kompleksowej polityki personalnej,

• współpraca z instytucjami kultury, władzami samorządowymi, stowarzyszeniami, fundacjami i organizacjami społecznymi.

Oczywiście możliwe i dopuszczalne jest określenie kompetencji dyrektora instytucji kultury w sposób nieco mniej szczegółowy.

Przykładowo, dyrektor miejskiego ośrodka kultury (dalej: MOK):

• kieruje instytucją przy pomocy podległych mu działów i komórek organizacyjnych;

• reprezentuje MOK wobec organów władzy, instytucji, osób prawnych i prywatnych, działa w imieniu firmy, podległych mu jednostek i pracowników;

• w celu realizacji merytorycznych i organizacyjnych zadań instytucji podejmuje decyzje, wydaje polecenia, zarządzenia pisemne i inne;

• jest uprawniony do podpisania pism, składania oświadczeń i podpisywania umów w imieniu MOK;

• dysponuje pozostającymi we władaniu jednostki środkami finansowymi. Zaciąga zobowiązania rzeczowe i finansowe wynikające z zakresu działania MOK.

Z przepisów ustawy o działalności kulturalnej wynikają jedynie bardzo ogólne i jednocześnie podstawowe kompetencje dyrektorów instytucji kultury zarządzających takimi podmiotami. Poza tym nie wszystkie instytucje prowadzą swoją działalność w taki sam sposób, czy mają takie same potrzeby, dlatego też właściwe byłoby określenie kompetencji dyrektora instytucji kultury w odniesieniu do tego konkretnego podmiotu, którym kieruje.

PRZYKŁAD

W statucie naszej biblioteki kompetencje i obowiązki dyrektora nie zostały wyczerpująco określone. Czy właściwe jest zatem szczegółowe określenie ich np. w regulaminie wewnętrznym biblioteki?

Żaden przepis nie wskazuje jednoznacznie na obowiązek zawarcia wyczerpującej regulacji obowiązków dyrektora lub innych pracowników. Podstawowym celem statutu jest bowiem określenie celów i organizacji samej instytucji. Przez pojęcie organizacji należy tutaj rozumieć strukturę organizacyjną instytucji, czyli np. wykaz kadry tzw. zarządzającej z podziałem na zakres kontroli, jaką sprawują.

Tak ogólne regulacje nie wskażą jednak, jakie dokładnie kompetencje będą mieli poszczególni pracownicy oraz sam dyrektor. Konieczny jest wówczas dodatkowy dokument w postaci np. regulaminu organizacyjnego instytucji, w którym kwestie te zostaną wyjaśnione w sposób dokładny.

Przykładowo, w statucie gminnej biblioteki publicznej może znaleźć się zapis:

Kompetencje kierownika biblioteki:

• „stoi na czele biblioteki” lub,

• „kieruje działalnością biblioteki i reprezentuje ją na zewnątrz”.

W przypadku tak ogólnych informacji konieczny jest zatem akt pomocniczy, czyli regulamin organizacyjny. Statut powinien zawierać do niego odesłanie oraz zapis, zgodnie z którym - w regulaminie organizacyjnym ustala się szczegółową organizację wewnętrzną biblioteki oraz zakres podejmowanych działań.

PRZYKŁAD

W naszym Teatrze Muzycznym kompetencje dyrektora teatru pokrywają się po części z kompetencjami kierowników działów. Czy potrzebne są dodatkowe zapisy w naszym statucie na ten temat?

Podział obowiązków w instytucjach kultury ma związek z wewnętrzną organizacją przyjętą w takich podmiotach. A jak wynika z samego charakteru statutu, powinny się w nim znaleźć informacje na ten temat.

Dlatego też zapisy w statucie teatru muzycznego mogłyby wyglądać następująco:

1) „Do zakresu czynności dyrektora naczelnego Teatru Muzycznego należy w szczególności:

• ogólne kierownictwo w sprawach artystycznych, repertuarowych, administracyjnych, organizacyjnych i gospodarczych,

• reprezentowanie Teatru Muzycznego na zewnątrz,

• ustalanie regulaminu organizacyjnego Teatru Muzycznego,

• sporządzanie planu finansowego Teatru,

• ustalanie regulaminu pracy,

• wydawanie instrukcji i zarządzeń wewnętrznych.

2) Dyrektor naczelny kieruje działalnością Teatru Muzycznego przy pomocy:

• dyrektora artystycznego,

• wicedyrektora ds. administracyjno-ekonomicznych”.

Magdalena Kasprzak

Podstawa prawna:

• Ustawa z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (j.t. Dz.U. z 2001 r. nr 13, poz. 123; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. nr 227, poz. 1658)

 

 

Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Źródło: Samorzad.infor.pl
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Sektor publiczny
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Suplementacja chromem i lekkostrawna dieta korzystne dla wątroby

    Wątroba to organ bardzo narażony na skutki wysokotłuszczowej diety. Badania naukowców z Instytutu Rozrodu Zwierząt i Badań Żywności PAN w Olsztynie wykazały, że najlepszym sposobem na poprawę jej funkcjonowania jest przejście na dietę lekkostrawną wraz z suplementowaniem chromu.

    Kiedy pracownik zdalny otrzyma do pracy jednocześnie laptop i monitor stacjonarny?

    Pracownicy pracujący przy użyciu laptopa powinni korzystać z monitora stacjonarnego. Pracodawca może alternatywnie wyposażyć stanowisko pracy w podstawkę zapewniającą ustawienie ekranu laptopa tak, aby jego górna krawędź znajdowała się na wysokości oczu, oraz w dodatkową klawiaturę i mysz. 

    10 godzin pracy od poniedziałku do czwartku. Piątek wolny. Pracodawcy wprowadzają skompresowany tydzień pracy [4 dni pracy]

    Deloitte testuje wdrożenie skompresowanego tygodnia pracy.

    W 2023 r. od rządu 616 mln zł więcej dla rolników

    Od 3 czerwca wyższa stawka zwrotu akcyzy od paliwa rolniczego.

    305 mln zł od rządu dla strażaków

    Minister Moskwa: w tym roku 305 mln zł na wozy ratowniczo-gaśnicze dla OSP.

    W Polsce sprzedano 200 000 pomp ciepła. Wiesz ile wyprodukowano w naszym kraju? [Wywiad]

    W 2022 roku sprzedano w naszym kraju ok. 200 tys. pomp ciepła, z czego jedynie 5 proc. wyprodukowano w Polsce. Importerzy zamawiają produkty pod własnym "brandem" i oferują jako polskie – powiedziała w rozmowie z PAP wiceprezes Izby Gospodarczej Urządzeń (IGU) OZE Aleksandra Jurkowska.

    Nowość: Krople do oczu spowalniają postęp krótkowzroczności u dzieci [Badania]

    Krople do oczu z niską dawką atropiny mogą spowolnić postęp krótkowzroczności u dzieci, ponieważ hamują nadmierne powiększanie się oka – informuje pismo „JAMA Ophthalmology”.

    Sposób na rekreację ruchową: taniec

    Regularne uprawianie aktywności fizycznej ma ogromne znaczenie. Szczególnie polecaną formą sportu jest taniec. Ma on wiele właściwości prozdrowotnych, poprawia samopoczucie, dodaje energii oraz pozwala nawiązać nowe kontakty towarzyskie. Warto więc już dziś udać się na zajęcia taneczne

    Kto może skorzystać z zamrożenia cen energii? Kiedy trzeba złożyć wniosek?

    Rolnicy, osoby z niepełnosprawnościami oraz posiadacze Karty Dużej Rodziny muszą pamiętać, że jeszcze tylko do końca czerwca br. mają czas na złożenie wniosków umożliwiających skorzystanie w tym roku z preferencyjnych rozliczeń cen energii ujętych w Tarczy Solidarnościowej.

    Kiedy święto Bożego Ciała w 2023 r? Historia. Koszt długiego weekendu 2023 r.

    W 2023 r. Boże Ciało przypada 8 czerwca 2023 r. Polacy wzięli urlopy w piątek 9 czerwca. I pojadą na długi weekend. Sporo zapłacą za wypoczynek. Wiadomo inflacja. 

    Do końca czerwca strażacy mogą otrzymać 10 000 zł na każdą jednostkę OSP

    Jednostki OSP mogą do 10 000 zł w programie dofinansowania Fundacji Grupy PERN. 

    Rak piersi: Moim zdaniem diagnostyka genetyczna leży [wywiad]

    Dziś pacjentki mogą mieć szybki dostęp do terapii bez konieczności hospitalizacji, bez spotykania się z grupą pacjentów, bez wysłuchiwania trudnych historii korytarzowych w oczekiwaniu w kolejce. Idziemy na szybki zastrzyk i spędzamy bardzo mało czasu w miejscu leczenia - mówi Magdalena Kardynał (Fundacja OmeaLife)

    Aerozol na migrenę. Kiedy pacjenci będą mogli skorzystać? [Badania]

    Ketamina przyjmowana w postaci aerozolu do nosa może okazać się bezpieczną i skuteczną metodą terapii opornej na leczenie przewlekłej migreny - informuje najnowszy numer czasopisma „Regional Ansthetic & Pain Medicine”.

    Nowe podręczniki HIT dla klasy II

    Wydawnictwo Biały Kruk i WSiP ubiegają się o dopuszczenie podręczników do HiT dla klasy II

    Rekrutacja na studia 2023 r. Nowe kierunki studiów. Ile miejsc dla studentów?

    Nowe kierunki studiów: na Uniwersytecie Rzeszowskim - zarządzanie państwem, Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza - archeometria, na Uniwersytecie Rolniczym w Krakowie - gastronomia i catering dietetyczny.

    Polska opieka zdrowotna należy do najbardziej niedofinansowanych w UE

    Polski system zdrowia skrytykowany – jakie są zastrzeżenia? Według analizy prof. Johna Yfantopoulosa z greckiego Instytutu Badań Polityczno-Ekonomicznych i Społecznych IPOKE, polska opieka zdrowotna należy do najbardziej niedofinansowanych w UE. Dlatego koszty ponoszone przez pacjentów są bardzo wysokie, a 2/3 z nich dotyczy leków. Czy da się poprawić rentowność systemu zdrowia? 

    1 czerwca 2023 r. dodatkowa sesja maturalna [Matura 2023]

    W czwartek o godz. 9.00 egzaminem z języka polskiego na poziomie podstawowym rozpocznie się dodatkowa sesja egzaminów maturalnych. 

    Sesja letnia egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie [Formuła: 2012, 2017, 2019]

    W czwartek rozpoczyna się letnia sesja egzaminów zawodowych i egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie. Egzaminy składają się z dwóch części: pisemnej i z części praktycznej na stanowisku egzaminacyjnym.

    Od 1 czerwca 2023 r. bezpłatne szczepienia dzieci przeciwko HPV

    Dziewczynki i chłopcy w wieku 12 i 13 lat mogą już szczepić się przeciw HPV.

    Pierwsza od 13 lat podwyżka wynagrodzeń konsultantów zdrowia. Rocznie nie więcej niż 17 000 zł - 23 000 zł

    W II kwartale 2023 r. podwyżka wynagrodzeń dla konsultantów w ochronie zdrowia. Pierwsza od 13 lat.

    Stopnie alarmowe na terenie całej Polski do 31 sierpnia 2023 r.

    Rządowe Centrum Bezpieczeństwa poinformowało 31 maja 2023 r., że premier Mateusz Morawiecki podpisał zarządzenia, które przedłużają do 31 sierpnia 2023 roku obowiązywanie stopni alarmowych: 3. stopnia CHARLIE-CRP, 2. stopnia BRAVO na terenie całego kraju oraz 2. stopnia BRAVO wobec polskiej infrastruktury energetycznej, mieszczącej się poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.

    Mamo, Twój pokarm to najlepszy i najzdrowszy sposób żywienia

    Karmienie piersią jest tematem kolejnej "Środy z Profilaktyką", przypadającej 31 maja w ramach akcji edukacyjnej Narodowego Funduszu Zdrowia. Od 26 maja do 1 czerwca trwa Ogólnopolski Tydzień Promocji Karmienia Piersią.

    Dzień Dziecka w Warszawie. Jakie atrakcje dla dzieci?

    Jakie atrakcje przygotowały stołeczne instytucje kultury w Warszawie na Dzień Dziecka?

    ZUS informuje: Jeżeli PUE-ZUS nie zadziałał i nie stworzyliśmy wniosku o zwrot składki, powinieneś sam go stworzyć

    Jeżeli z rozliczenia rocznego wynika nadpłata a na profilu płatnika na PUE ZUS nie utworzył się wniosek o jej zwrot, od 30 maja 2023 r. płatnik składek może sporządzić taki wniosek samodzielnie.

    DGP: Sejm zlikwidował specjalny zasiłek opiekuńczy [nowelizacja, zmiany]

    Po 11 latach od wprowadzenia z systemu świadczeń rodzinnych zniknie specjalny zasiłek opiekuńczy, choć osoby, które nabędą do niego prawo jeszcze do końca tego roku, będą mogły je zachować również po 1 stycznia 2024 r.