REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są kompetencje kierowników instytucji kultury

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Kasprzak
Radca prawny, doktor nauk prawnych. Pracowała w Departamencie Prawnym Głównego Inspektoratu Pracy, autorka licznych publikacji w wiodących polskich wydawnictwach prawniczych. Doradca prawny w kancelariach prawnych, wykładowca akademicki, prezes zarządu ANTERIS Fundacji Pomocy Prawnej

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy dotyczące funkcjonowania instytucji kultury nie precyzują jasno, jak daleko sięgają uprawnienia jej kierownika. Mówią jedynie, że osoba ta zarządza instytucją kultury i reprezentuje ją na zewnątrz. Dlatego konieczne jest określenie szczegółów kompetencji dyrektora w statucie lub w regulaminie instytucji.

Zakres kompetencji dyrektora instytucji kultury zależy przede wszystkim od charakteru samej instytucji. Poza podstawowymi obowiązkami wynikającymi z bycia pracodawcą, dyrektor skupia się przede wszystkim na celach statutowych instytucji kultury, którą kieruje. To od rodzaju instytucji, a dokładniej charakteru jej działalności kulturalnej zależy, jakie obowiązki będą spoczywać na jej dyrektorze lub kierowniku. Podstawowym aktem regulującym kwestie organizacji i działalności instytucji kultury jest ustawa z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (dalej: ustawa o działalności kulturalnej).

REKLAMA

Zakres działania instytucji kultury

Instytucje kultury, a zwłaszcza muzea, ośrodki badań i dokumentacji, biura wystaw artystycznych, galerie i centra sztuki, Filmoteka Narodowa, biblioteki, domy i ośrodki kultury, świetlice i kluby, ogniska artystyczne, domy pracy twórczej - prowadzą działalność w zakresie upowszechniania kultury.

Do podstawowych zadań tych instytucji należy w szczególności:

• edukacja kulturalna i wychowanie przez sztukę,

• sprawowanie opieki nad zabytkami,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• tworzenie warunków dla rozwoju amatorskiego ruchu artystycznego oraz zainteresowania wiedzą i sztuką,

• tworzenie warunków dla rozwoju folkloru, a także rękodzieła ludowego i artystycznego,

• rozpoznawanie, rozbudzanie i zaspokajanie potrzeb oraz zainteresowań kulturalnych (art. 32 ustawy o działalności kulturalnej).

Instytucje kultury, których organizatorem są jednostki samorządu terytorialnego, mogą prowadzić ponadto działalność instruktażowo-metodyczną dla pracowników instytucji kultury, ale tylko w zakresie swoich podstawowych zadań.

Kompetencje dyrektorów takich instytucji mieszczą się w zakresie podstawowych obowiązków wynikających z formy organizacyjno-prawnej danego podmiotu.

Statutowe obowiązki dyrektora instytucji kultury

Obowiązki i kompetencje kierowników instytucji kultury nie zostały w jasny sposób określone przepisami ustawy o działalności kulturalnej. Jedyna regulacja zawarta w przepisach dotycząca kompetencji mówi, że dyrektor instytucji kultury przede wszystkim zarządza instytucją i reprezentuje ją na zewnątrz (art. 17 ustawy o działalności kulturalnej). Tym samym sprawuje nadzór nad działalnością podstawową instytucji kultury, którą kieruje.

W przypadku instytucji kultury podstawowe kwestie związane z zasadami funkcjonowania takich podmiotów precyzuje statut instytucji. Określa on:

• wewnętrzną organizację,

• cele istnienia,

• tryb działania i podobne zagadnienia ustrojowe danego podmiotu.

Regulamin organizacyjny też dopuszczalny

Zdarzają się przypadki, w których statut nie zawiera wszystkich niezbędnych informacji do szczegółowego określenia kompetencji dyrektora instytucji kultury. Statut taki nie może być jednak (jak wspomniałam już wcześniej) całkowicie pozbawiony takich regulacji. Są one wymagane chociaż w podstawowym zakresie.

Obowiązki mogą być dzielone

Niezależnie od tego, czy kompetencje dyrektora/kierownika instytucji kultury będą wynikać z zapisów statutu, czy dodatkowego regulaminu, w którymś z tych dokumentów powinny znaleźć się informacje dotyczące np. podziału obowiązków. Dotyczy to sytuacji, w których dyrektor instytucji kultury wykonuje zadania statutowe instytucji za pośrednictwem swoich podwładnych.

PRZYKŁAD

Czy w statucie naszego centrum kultury i sztuki obowiązki dyrektora powinny być określone szczegółowo, czy też wystarczy odniesienie do przepisów ustawy o działalności kulturalnej.

Przyjmuje się, że postanowienia zawarte w statucie instytucji kultury dokładnie określają organizację, cele i sposób funkcjonowania instytucji. Tym samym powinny też w miarę dokładnie wskazywać, jakie zadania ciążą na poszczególnych organach instytucji, w tym również na jej dyrektorze.

Na przykład postanowienia zawarte w statucie mogą być sformułowane następująco:

1) „dyrektor bezpośrednio, a w sprawach finansowych przy udziale głównego księgowego, sprawuje nadzór oraz kontrolę nad całokształtem pracy instytucji kultury >X<” lub

2) „dyrektor ponosi odpowiedzialność za prawidłowe funkcjonowanie i działalność instytucji >X<”, lub

3) do kompetencji dyrektora instytucji X należy w szczególności:

• opracowywanie planów działalności merytorycznej,

• merytoryczna opieka nad placówkami w terenie,

• ustanawianie pełnomocników oraz określanie granic ich umocowania,

• składanie oświadczeń woli w imieniu instytucji X,

• nadawanie regulaminu organizacyjnego,

• wydawanie wewnętrznych aktów prawnych regulujących działalność,

• prowadzenie kompleksowej polityki personalnej,

• współpraca z instytucjami kultury, władzami samorządowymi, stowarzyszeniami, fundacjami i organizacjami społecznymi.

Oczywiście możliwe i dopuszczalne jest określenie kompetencji dyrektora instytucji kultury w sposób nieco mniej szczegółowy.

Przykładowo, dyrektor miejskiego ośrodka kultury (dalej: MOK):

• kieruje instytucją przy pomocy podległych mu działów i komórek organizacyjnych;

• reprezentuje MOK wobec organów władzy, instytucji, osób prawnych i prywatnych, działa w imieniu firmy, podległych mu jednostek i pracowników;

• w celu realizacji merytorycznych i organizacyjnych zadań instytucji podejmuje decyzje, wydaje polecenia, zarządzenia pisemne i inne;

• jest uprawniony do podpisania pism, składania oświadczeń i podpisywania umów w imieniu MOK;

• dysponuje pozostającymi we władaniu jednostki środkami finansowymi. Zaciąga zobowiązania rzeczowe i finansowe wynikające z zakresu działania MOK.

Z przepisów ustawy o działalności kulturalnej wynikają jedynie bardzo ogólne i jednocześnie podstawowe kompetencje dyrektorów instytucji kultury zarządzających takimi podmiotami. Poza tym nie wszystkie instytucje prowadzą swoją działalność w taki sam sposób, czy mają takie same potrzeby, dlatego też właściwe byłoby określenie kompetencji dyrektora instytucji kultury w odniesieniu do tego konkretnego podmiotu, którym kieruje.

PRZYKŁAD

W statucie naszej biblioteki kompetencje i obowiązki dyrektora nie zostały wyczerpująco określone. Czy właściwe jest zatem szczegółowe określenie ich np. w regulaminie wewnętrznym biblioteki?

REKLAMA

Żaden przepis nie wskazuje jednoznacznie na obowiązek zawarcia wyczerpującej regulacji obowiązków dyrektora lub innych pracowników. Podstawowym celem statutu jest bowiem określenie celów i organizacji samej instytucji. Przez pojęcie organizacji należy tutaj rozumieć strukturę organizacyjną instytucji, czyli np. wykaz kadry tzw. zarządzającej z podziałem na zakres kontroli, jaką sprawują.

Tak ogólne regulacje nie wskażą jednak, jakie dokładnie kompetencje będą mieli poszczególni pracownicy oraz sam dyrektor. Konieczny jest wówczas dodatkowy dokument w postaci np. regulaminu organizacyjnego instytucji, w którym kwestie te zostaną wyjaśnione w sposób dokładny.

Przykładowo, w statucie gminnej biblioteki publicznej może znaleźć się zapis:

Kompetencje kierownika biblioteki:

• „stoi na czele biblioteki” lub,

• „kieruje działalnością biblioteki i reprezentuje ją na zewnątrz”.

W przypadku tak ogólnych informacji konieczny jest zatem akt pomocniczy, czyli regulamin organizacyjny. Statut powinien zawierać do niego odesłanie oraz zapis, zgodnie z którym - w regulaminie organizacyjnym ustala się szczegółową organizację wewnętrzną biblioteki oraz zakres podejmowanych działań.

PRZYKŁAD

W naszym Teatrze Muzycznym kompetencje dyrektora teatru pokrywają się po części z kompetencjami kierowników działów. Czy potrzebne są dodatkowe zapisy w naszym statucie na ten temat?

Podział obowiązków w instytucjach kultury ma związek z wewnętrzną organizacją przyjętą w takich podmiotach. A jak wynika z samego charakteru statutu, powinny się w nim znaleźć informacje na ten temat.

Dlatego też zapisy w statucie teatru muzycznego mogłyby wyglądać następująco:

1) „Do zakresu czynności dyrektora naczelnego Teatru Muzycznego należy w szczególności:

• ogólne kierownictwo w sprawach artystycznych, repertuarowych, administracyjnych, organizacyjnych i gospodarczych,

• reprezentowanie Teatru Muzycznego na zewnątrz,

• ustalanie regulaminu organizacyjnego Teatru Muzycznego,

• sporządzanie planu finansowego Teatru,

• ustalanie regulaminu pracy,

• wydawanie instrukcji i zarządzeń wewnętrznych.

2) Dyrektor naczelny kieruje działalnością Teatru Muzycznego przy pomocy:

• dyrektora artystycznego,

• wicedyrektora ds. administracyjno-ekonomicznych”.

Magdalena Kasprzak

Podstawa prawna:

• Ustawa z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (j.t. Dz.U. z 2001 r. nr 13, poz. 123; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. nr 227, poz. 1658)

 

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejki do lekarzy 2025 – jak dostać się do specjalisty szybciej? Sprawdzone sposoby

Czekasz miesiącami na wizytę u specjalisty? Nie musisz! W Polsce średni czas oczekiwania w publicznej służbie zdrowia to ponad 4 miesiące, ale są legalne sposoby, by skrócić go do kilku tygodni, a nawet dni. Sprawdź, jak korzystać z wyszukiwarki NFZ, kiedy poprosić o adnotację "cito", gdzie warto jechać po krótszą kolejkę i kto ma prawo wejść do gabinetu bez czekania. To wiedza, która może oszczędzić Ci wiele nerwów.

Od odważnego eksperymentu do wzoru dla innych regionów. 8 lat Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii [WYWIAD]

Choć początek był trudny, dziś GZM to region o jednej z najbardziej zintegrowanych sieci transportowych w Polsce i rosnącym potencjale innowacyjnym. O tym, co sprawia, że 41 gmin potrafi mówić jednym głosem rozmawiamy z Kazimierzem Karolczakiem, przewodniczącym zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropoli.

Aktywny Maluch: Trwa nabór uzupełniający. Wnioski do 5 września 2025 r.

Do 5 września 2025 r. można składać wnioski w naborze uzupełniającym w programie Aktywny Maluch. Chodzi o dofinansowanie tworzenia miejsc opieki nad dziećmi do lat 3 i funkcjonowania nowoutworzonych miejsc opieki.

Podatek od nieruchomości 2026 – znamy nowe maksymalne stawki. Sprawdź, ile możesz zapłacić!

Znamy już maksymalne stawki podatku od nieruchomości na 2026 rok. Wyższe limity dotyczą gruntów, budynków oraz budowli. To ważna informacja dla właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców, którzy powinni przygotować się na możliwe podwyżki. Sprawdź szczegóły i zaplanuj swoje wydatki!

REKLAMA

MEN odpowiada na zapowiedź protestu ZNP: podwyżki z 2024 r. przywróciły adekwatny poziom płac

Wiceminister edukacji uważa, że protesty ZNP są nieuzasadnione, bo skala podwyżek wynagrodzeń nauczycieli w 2024 roku była rekordowa i przywróciła satysfakcjonującą relację płac do warunków rynkowych. W 2024 roku nauczyciele początkujący otrzymali podwyżkę nominalną o ok. 40 proc., mianowani i dyplomowani – ok. 37 proc., co przekłada się na wzrost o tysiące złotych (od 1 894 do 2 674 zł) względem 2023 roku.

Leczenie gruźlicy wielolekoopornej – projekt nowelizacji przedłuża pilotaż do połowy 2026 roku [Projekt rozporządzenia MZ]

Resort zdrowia przedstawił projekt nowelizacji rozporządzenia dotyczący programu pilotażowego leczenia gruźlicy wielolekoopornej w warunkach ambulatoryjnych. Projekt trafił do uzgodnień i konsultacji.

"Nie wrzucaj banana do czarnego worka" - o bioodpadach, które mogą zasilać Twoją żarówkę

Dlaczego wciąż tak wielu z nas ignoruje brązowy pojemnik? Co dzieje się z obierkami po ziemniakach i jak jedna skórka z banana może oświetlić pokój przez sześć godzin? O mitach, błędach i przyszłości bioodpadów rozmawiamy z Katarzyną Gromadzką, ekspertką z firmy Bioodpady.pl.

Zebranie wiejskie - ilu mieszkańców?

Zgodne z prawem są nawet konsultacje, w których wzięło udział tylko kilku mieszkańców sołectwa – o ile uchwała o konsultacjach obowiązująca na terenie gminy stanowi, że konsultacje są ważne bez względu na liczbę uczestniczących osób uprawnionych do udziału w zebraniu wiejskim.

REKLAMA

Nierzetelność pracownika gminy a bezczynność w załatwieniu sprawy

Zwolniony przez gminę pracownik złośliwie doprowadza do bezczynności w załatwieniu sprawy? Fakt ten nie zwalnia gminy od odpowiedzialności za naruszenie terminów ustawowych, ale – po naprawieniu szkód spowodowanych przez pracownika – daje szansę na łagodniejszy wyrok sądu.

Społeczni opiekunowie zabytków – cisi partnerzy systemu ochrony dziedzictwa

W ustawie istnieją od lat, ale często traktowani są jako margines. Tymczasem dziś, bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, potrzebujemy ich obecności. Społeczni opiekunowie zabytków mogą być realnym wsparciem państwowego systemu ochrony dziedzictwa – jeśli tylko będą traktowani na poważnie.

REKLAMA