"Spróbujemy zorganizować następne spotkanie dosyć szybko - w ciągu tygodnia, dwóch tygodni. Poprosiłem wszystkie strony żeby desygnowały ekspertów, tak byśmy mogli dyskutować o konkretnych rozwiązaniach, które będą sprzyjać zarówno poprawie jakości nauczania, jak finansów oświaty" - powiedział dziennikarzom wiceminister edukacji Maciej Jakubowski po poniedziałkowym spotkaniu.
"Niestety podczas dzisiejszego spotkania nie padły, z wyjątkiem strony samorządowej, konkretne propozycje zmian. Myślę, że jednak jesteśmy w stanie zaproponować taką wstępną listę spraw, na temat których chcielibyśmy dyskutować" - zaznaczył Jakubowski.
reklama
reklama
Zarówno samorządowcy, jak i związkowcy, po spotkaniu zgodnie ocenili, że nie przyniosło ono nic nowego w dotychczasowej dyskusji na temat Karty Nauczyciela. "Żadnego przełomu nie było, utwierdziliśmy się na swoich stanowiskach. Ubolewam, że tylko strona samorządowa ma spisane swoje konkretne wnioski. Ministerstwo się w tej kwestii w ogóle nie wypowiedziało, a związki zawodowe zanegowały nasze propozycje" - powiedział Marek Olszewski ze Związku Gmin Wiejskich.
"Dzisiejsze rozmowy były raczej próbą przedstawienia naszych stanowisk wobec propozycji strony samorządowej. Zdaniem ZNP propozycje te ograniczają dyskusję i sprowadzają ją do kwestii, które nie rzutują na jakość edukacji (...) mają za to charakter antynauczycielski, antyoświatowy, bardzo restrykcyjny charakter" - powiedział prezes Związku Nauczycielstwa Polskiego Sławomir Broniarz.
Rozpoczęcie rozmów na temat Karty Nauczyciela zapowiedział w czerwcu wiceminister edukacji Maciej Jakubowski. W poniedziałek przed spotkaniem powiedział on dziennikarzom: "Naszym celem jest takie poprowadzenie tej dyskusji, aby zagwarantowane było to, że wszystkie zmiany, o których mówimy, mają na celu podniesienie jakości kształcenia, dobro uczniów. Chcemy zadbać o to, by w każdej szkole uczeń miał dobrego nauczyciela".
Pytany, jakie jest stanowisko MEN wobec propozycji zmian w ustawach Karta Nauczyciela i o systemie oświaty, przedstawianych przez samorządowców, odpowiedział, że "pewne z nich są do rozważenia". "Wiele z propozycji jest jednak zbyt ekstremalnych" - ocenił. Według wiceministra część propozycji skupia się jedynie na stronie finansowej. "Naszym zadaniem, naszym celem jest sprowadzenie tego do propozycji, które będą też miały na celu poprawę jakości nauczania" - zaznaczył Jakubowski.