| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Finanse > Podatki i opłaty > Dowóz dzieci do przedszkola - PIT 8C

Dowóz dzieci do przedszkola - PIT 8C

Gmina ma obowiązek zapewnić bezpłatny transport oraz opiekę podczas przewozu dziecka. Należy pamiętać, że generalnie droga 5 - latka z domu do przedszkola nie powinna przekraczać 3 km.

Czy gmina miała obowiązek wystawienia PIT-8C za 2016 r. w związku ze zwrotem kosztów przejazdu dzieci do publicznych przedszkoli? Było to wykonanie obowiązków wynikających z ustawy o systemie oświaty. W ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma zwolnienia dla tego typu świadczeń. Czy wskazuje to na konieczność zapłacenia podatku?

Nie, gmina nie miała obowiązku wystawienia PIT-8C z tego tytułu. Organy podatkowe zgodnie przyjmują, że w takich sytuacjach nie powstaje przychód.

Co do zasady, droga dziecka pięcioletniego z domu do:

● najbliższego publicznego przedszkola,

● oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej,

● publicznej innej formy wychowania przedszkolnego

– nie powinna przekraczać 3 km. Jeśli limit ten zostanie przekroczony, obowiązkiem gminy jest zapewnienie bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu dziecka lub zwrot kosztów przejazdu dziecka i opiekuna środkami komunikacji publicznej, jeżeli dowożenie zapewniają rodzice. Niekiedy – niezależnie od limitu 3 km – obowiązkiem gminy jest zapewnienie bezpłatnego transportu i opieki albo zwrot kosztów przejazdu ucznia i opiekuna na zasadach określonych w umowie zawartej między wójtem (burmistrzem, prezydentem miasta) a rodzicami, jeżeli dowożenie zapewniają rodzice.

Zobacz również: Prawo administracyjne

Rzeczywiście gmina nie może uzasadniać kwestii wystawienia PIT-8C, wskazując na art. 21 ust. 1 pkt 40c ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: updof). Przepis ten zwalnia z podatku zwrot kosztów przejazdu, o których mowa w art. 17 ust. 3 i 3a ustawy o systemie oświaty. Przepis ten dotyczy bowiem zwrotu kosztów przejazdu dzieci z domu do szkoły, a nie przedszkola. Organy podatkowe stoją jednak na stanowisku, że nie można argumentować, że skoro nie ma takiego zwolnienia dla dzieci uczęszczających do przedszkoli, to wynika z tego konieczność rozpoznania przychodu i wystawienia PIT-8C.

Przykładem korzystnego dla podatników stanowiska organów podatkowych może być tu interpretacja indywidualna dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 20 maja 2016 r. (sygn. ITPB2/4511-212/16/BK). Organ podatkowy odpowiedział m.in. na pytanie, czy w związku ze zwrotem kosztów przejazdu dzieci do przedszkoli na gminie, jako płatniku, ciąży obowiązek wystawienia informacji PIT-8C.

W tym przypadku wysokość zwracanych kosztów była równa wysokości ceny ulgowych biletów miesięcznych. Podstawą naliczania zwrotu kosztów przewozu niepełnosprawnego dziecka do ośrodka własnym samochodem był koszt zużytego paliwa – przy średniej cenie 4,4 zł za 1 km, według ilości spalonego paliwa na 100 km. Uwzględniając te parametry, po zakończeniu roku kalendarzowego gmina wystawiała PIT-8C, informując o przychodach z innych źródeł rodziców, którzy otrzymali zwrot kosztów dowozu dziecka do przedszkola. Działanie takie było motywowane brakiem podstawy do zwolnienia z PIT. Gmina podkreślała, że przepis art. 21 ust. 1 pkt 40c updof nie obejmuje dzieci uczęszczających do przedszkola publicznego. Wyciągnęła zatem wniosek, że powstało zobowiązanie podatkowe. Organ podatkowy uznał takie postępowanie za błąd. Stwierdził, że (....) w kontekście realizowanego przez gminę obowiązku nałożonego przepisami ustawy o systemie oświaty należy uznać, że w sytuacji zwrotu kosztów przejazdu dzieci do przedszkoli, o którym mowa w art. 14a ust. 3 i 4 ustawy o systemie oświaty, nie powstaje przychód w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji do otrzymanych zwrotów nie mają zastosowania przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczące zarówno źródeł przychodów, jak i zwolnień przedmiotowych – w tym zwolnień wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 40 i pkt 40c tej ustawy.

TOMASZ KRÓL

prawnik, konsultant podatkowy, pracownik kancelarii prawnej, wykładowca, autor wielu publikacji

PODSTAWY PRAWNE

● art. 10, art. 20, art. 21 ust. 1 pkt 40 i 40c ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 2032; ost.zm. Dz.U. z 2017 r. poz. 528)

● art. 17 ust. 3 i 3a ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 1943; ost.zm. Dz.U. z 2017 r. poz. 60)

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

REFORMA OŚWIATY

Eksperci portalu infor.pl

BGST Radcowie Prawni Borek, Gajda, Tołwiński Spółka partnerska

BGST Radcowie Prawni Borek, Gajda, Tołwiński Spółka partnerska to kancelaria radców prawnych specjalizująca się w obsłudze prawnej spraw z zakresu szeroko pojmowanej własności intelektualnej, w szczególności prawa autorskiego, własności przemysłowej, a także zagadnień dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej w Internecie (nowe media).

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »