| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Finanse > Podatki i opłaty > Dowóz dzieci do przedszkola - PIT 8C

Dowóz dzieci do przedszkola - PIT 8C

Gmina ma obowiązek zapewnić bezpłatny transport oraz opiekę podczas przewozu dziecka. Należy pamiętać, że generalnie droga 5 - latka z domu do przedszkola nie powinna przekraczać 3 km.

Czy gmina miała obowiązek wystawienia PIT-8C za 2016 r. w związku ze zwrotem kosztów przejazdu dzieci do publicznych przedszkoli? Było to wykonanie obowiązków wynikających z ustawy o systemie oświaty. W ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma zwolnienia dla tego typu świadczeń. Czy wskazuje to na konieczność zapłacenia podatku?

Nie, gmina nie miała obowiązku wystawienia PIT-8C z tego tytułu. Organy podatkowe zgodnie przyjmują, że w takich sytuacjach nie powstaje przychód.

Co do zasady, droga dziecka pięcioletniego z domu do:

● najbliższego publicznego przedszkola,

● oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej,

● publicznej innej formy wychowania przedszkolnego

– nie powinna przekraczać 3 km. Jeśli limit ten zostanie przekroczony, obowiązkiem gminy jest zapewnienie bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu dziecka lub zwrot kosztów przejazdu dziecka i opiekuna środkami komunikacji publicznej, jeżeli dowożenie zapewniają rodzice. Niekiedy – niezależnie od limitu 3 km – obowiązkiem gminy jest zapewnienie bezpłatnego transportu i opieki albo zwrot kosztów przejazdu ucznia i opiekuna na zasadach określonych w umowie zawartej między wójtem (burmistrzem, prezydentem miasta) a rodzicami, jeżeli dowożenie zapewniają rodzice.

Zobacz również: Prawo administracyjne

Rzeczywiście gmina nie może uzasadniać kwestii wystawienia PIT-8C, wskazując na art. 21 ust. 1 pkt 40c ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: updof). Przepis ten zwalnia z podatku zwrot kosztów przejazdu, o których mowa w art. 17 ust. 3 i 3a ustawy o systemie oświaty. Przepis ten dotyczy bowiem zwrotu kosztów przejazdu dzieci z domu do szkoły, a nie przedszkola. Organy podatkowe stoją jednak na stanowisku, że nie można argumentować, że skoro nie ma takiego zwolnienia dla dzieci uczęszczających do przedszkoli, to wynika z tego konieczność rozpoznania przychodu i wystawienia PIT-8C.

Przykładem korzystnego dla podatników stanowiska organów podatkowych może być tu interpretacja indywidualna dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 20 maja 2016 r. (sygn. ITPB2/4511-212/16/BK). Organ podatkowy odpowiedział m.in. na pytanie, czy w związku ze zwrotem kosztów przejazdu dzieci do przedszkoli na gminie, jako płatniku, ciąży obowiązek wystawienia informacji PIT-8C.

W tym przypadku wysokość zwracanych kosztów była równa wysokości ceny ulgowych biletów miesięcznych. Podstawą naliczania zwrotu kosztów przewozu niepełnosprawnego dziecka do ośrodka własnym samochodem był koszt zużytego paliwa – przy średniej cenie 4,4 zł za 1 km, według ilości spalonego paliwa na 100 km. Uwzględniając te parametry, po zakończeniu roku kalendarzowego gmina wystawiała PIT-8C, informując o przychodach z innych źródeł rodziców, którzy otrzymali zwrot kosztów dowozu dziecka do przedszkola. Działanie takie było motywowane brakiem podstawy do zwolnienia z PIT. Gmina podkreślała, że przepis art. 21 ust. 1 pkt 40c updof nie obejmuje dzieci uczęszczających do przedszkola publicznego. Wyciągnęła zatem wniosek, że powstało zobowiązanie podatkowe. Organ podatkowy uznał takie postępowanie za błąd. Stwierdził, że (....) w kontekście realizowanego przez gminę obowiązku nałożonego przepisami ustawy o systemie oświaty należy uznać, że w sytuacji zwrotu kosztów przejazdu dzieci do przedszkoli, o którym mowa w art. 14a ust. 3 i 4 ustawy o systemie oświaty, nie powstaje przychód w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji do otrzymanych zwrotów nie mają zastosowania przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczące zarówno źródeł przychodów, jak i zwolnień przedmiotowych – w tym zwolnień wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 40 i pkt 40c tej ustawy.

TOMASZ KRÓL

prawnik, konsultant podatkowy, pracownik kancelarii prawnej, wykładowca, autor wielu publikacji

PODSTAWY PRAWNE

● art. 10, art. 20, art. 21 ust. 1 pkt 40 i 40c ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 2032; ost.zm. Dz.U. z 2017 r. poz. 528)

● art. 17 ust. 3 i 3a ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 1943; ost.zm. Dz.U. z 2017 r. poz. 60)

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

NOWELIZACJA KODEKSU POSTĘPOWANIA ADMINISTRACYJNEGO

Eksperci portalu infor.pl

Dowson Holdings Limited

Optymalizacja podatkowa, konta i spółki zagraniczne

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »