REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pensja minimalna robotnika i pracownika samorządowego zrównana. Samorządowcy nie są zadowoleni bo 16,65% dla najniżej wynagradzanych a 5% dla specjalistów

prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Pensja minimalna robotnika i pracownika samorządowego zrównana. Samorządowcy nie są zadowoleni bo 16,65% dla najniżej wynagradzanych a 5% dla specjalistów
Pensja minimalna robotnika i pracownika samorządowego zrównana. Samorządowcy nie są zadowoleni bo 16,65% dla najniżej wynagradzanych a 5% dla specjalistów
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Dla pracowników samorządowych to jest rewolucja. Pensja minimalna w urzędach (otrzymują je osoby na najniższych stanowiskach - I grupa zaszeregowania) została zrównana z pensją minimalną dla całej Polski (4666 zł). W poprzednich latach pensja ta zawsze była niższa o 200-400 zł. Samorządy musiały dopłacić z innych źródeł do ustawowej pensji brakujące pieniądze. I grupa zaszeregowania otrzymała 16,65% podwyżki. Grupy najlepszych specjalistów tylko 5%. Stąd niezadowolenie w samorządach.

O zmianie tej Infor.pl opublikował artykuł z komentarzem:

REKLAMA

REKLAMA

W rozmowie z Serwisem Samorządowym PAP odniósł się do problemu podwyżek pensji pracowników samorządowych współprzewodniczący Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, prezydent Sosnowca Arkadiusz Chęciński. Najważniejszym zgłoszonym przez niego problemem, że tylko 5% podwyżki otrzymali najlepiej wynagradzania specjaliści. Natomiast aż 10-16,65% osoby o niższych kwalifikacjach. W ten sposób coraz więcej osób w samorządach zarabia mniej więcej na podobnym poziomie.

Polecamy: Wynagrodzenia 2025. Rozliczanie płac w praktyce

Serwis Samorządowy PAP: MRPiPS przedstawiło projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Jak Pan ocenia nowe przepisy przedstawione przez resort?

REKLAMA

Arkadiusz Chęciński: Sposób przygotowania tego typu dokumentów jest trochę szokujący dla samorządów, ponieważ parę miesięcy temu przyjmowaliśmy nową ustawę o finansowaniu samorządów i myśleliśmy, że samorządy nie będą zaskakiwane nowymi wydatkami. Co więcej, gdyby były, to rząd będzie starał się nam je w jakiś sposób wyrównać. A nagle wprowadza się przepisy, nie w momencie, w którym samorządy tworzą budżet tylko już w momencie, w którym ten budżet jest i wprowadza się rzeczy, które będą obciążeniem dla samorządów. Jest to po raz kolejny działanie w sposób niezgodny z tym, na co się umawialiśmy, a przede wszystkim spowoduje ogromne problemy samorządów, ponieważ my przeciwieństwie do państwa, nie mamy takich możliwości finansowania z zewnętrznego budżetu. Zresztą najczęściej, to zewnętrzne finansowanie dotyczy przecież nie wydatków bieżących, tylko inwestycji. Wprowadzanie jakichś nowych zasad, które obciążają budżet w trakcie roku budżetowego jest po prostu rzeczą, która nigdy nie powinna się zdarzyć, a zdarza się po raz kolejny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wróćmy jednak do stawek zaproponowanych w projekcie. Czy dobrym kierunkiem jest zrównanie minimalnego wynagrodzenia zasadniczego w pierwszej kategorii zaszeregowania z płaca minimalną?

ACh: My musimy dążyć do tego, żeby ludzie jak najlepiej zarabiali, tylko patrząc na tę tabelkę i pokazując wzrost minimalnych wynagrodzeń w zależności od zaszeregowania po raz kolejny zamiast rozszerzać te widełki to wynagrodzenia są spłaszczane. Te różnice pomiędzy pierwszymi kategoriami a wyższymi stanowiskami, na których pracownicy ponoszą dużo większą odpowiedzialność, są coraz mniejsze. Różnica podwyżki przygotowana na tych niższych stopniem zaszeregowania i  tych najwyższych jest gdzieś około 10 proc. Po raz kolejny doprowadzamy do spłaszczania i do braku sensu szukania nowych rozwiązań jeżeli chodzi o pracę  w samorządzie. Ludzie w pewnym momencie tracą motywację do ciężkiej pracy, bo to spłaszczanie od wielu lat jest coraz większe, a nie na to się umawialiśmy z nową władzą.

Czy to znaczy, że negatywnie Pan ocenia zaproponowane zmiany?

ACh: Pozytywne jest to, że jako samorządowcy mamy jeszcze możliwość regulacji tych płac, bo przecież w rozporządzeniu zostały podane stawki minimalne. Na pewno jako samorząd będziemy na to zwracać uwagę, żeby w jakiś sposób doprowadzić do sytuacji, by te różnice gdzieś się pojawiały. Będzie to trudne, bo dzisiaj z finansami na wydatki bieżące nie jest łatwo.

W projekcie jest również propozycja podniesienia maksymalnych wynagrodzeń m.in. skarbników. Czy to pomoże utrzymać fachowców w samorządzie?

ACh: O te 5 proc. zostały podniesione wynagrodzenia właściwie wszystkim osobom pełniącym funkcje kierownicze. Tylko zwróćmy uwagę, że przy stopniu zaszeregowania to są płace minimalne, a tutaj mówimy o maksymalnych i myślę, że możliwości samorządu do kształtowania wynagrodzeń kadry kierowniczej powinny być szersze. Na przykład prezesi spółek w ogóle, w żaden sposób nie zostali nigdzie ujęci i oni mają wynagrodzenia na podstawie przepisów prawa przyjętych kilka lat temu, co przy znacznym wzroście płacy minimalnej, czy przy ogromnej inflacji w ostatnich latach również jest problemem. Tutaj patrzenie na osoby pełniące kierownicze stanowiska jest bardzo negatywne, bo nie chce się dać szansy na docenienie ich pracy. To powoduje, że te osoby uciekają z samorządu, idą gdzieś do pracy komercyjnej i mamy coraz większy problem z zatrudnianiem fachowców na bardzo ważne, często strategiczne stanowiska w samorządzie.

 A jak te zmiany wpłyną na budżety samorządów?

ACh: Chciałbym zwrócić uwagę na jedną ciekawostkę. W tym projekcie rozporządzenia, gdzie powinny być określone finansowe konsekwencje tych zmian prawnych, ktoś tworzący ten dokument zapisał, że nie ma konsekwencji finansowych w związku z wprowadzeniem nowych unormowań. Także z przyjemnością bym poznał osobę, która potrafi zmieniać zasady wynagradzania, podwyższać minimalne wynagrodzenie, ale w taki sposób, który nie powoduje wydatków bezpośrednio z budżetu samorządu czy budżetu państwa. Ten dokument nawet pod tym względem jest nieprzemyślany, bo nie można podwyższając płacę minimalną, mówić o tym, że ona nie będzie miała wpływu na wydatki tego, który do tej tabelki musi się dostosować.

Źródło: Współprzewodniczący KWRiST o podwyżkach dla pracowników samorządowych: nie na to się umawialiśmy z nową władzą, autorka Monika Rozalska

Źródło: Współprzewodniczący KWRiST o podwyżkach dla pracowników samorządowych: nie na to się umawialiśmy z nową władzą, autorka Monika Rozalska

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Polska zwolniona z mechanizmu relokacji w UE. Nie musimy przyjmować migrantów [Pakt migracyjny]

Szef MSWiA: państwa członkowskie zgodziły się na zwolnienie Polski z obowiązku przyjmowania migrantów. Nie dotyczy nas mechanizm solidarnościowy w ramach paktu migracyjnego. Polska nie będzie musiała płacić rekompensaty finansowej.

ZUS przegrał kilkaset spraw w sądach. Ale dziesiątki tysięcy poszkodowanych nie poszło do sądu [Przeliczenie zaniżonej emerytury. Podwyżki. Wyrównania. Odsetki]

Nie zmieniają korzystnej dla ZUS sytuacji co do przeliczania emerytur 223 korzystne wyroki sądów powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 52 prawomocne. Wyroki te można znaleźć w pierwszej w Polsce wyszukiwarki wyroków.

Ministerstwo Finansów nie żąda zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Taki mail to fake i próba oszustwa!

Ministerstwo Finansów ostrzega przed próbami oszustów w wiadomościach rzekomo pochodzących z MF. Oszuści podszywają się pod Ministerstwo Finansów żądając zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Ministerstwo Finansów nie jest nadawcą wiadomości tego typu. Może to być próba wyłudzenia danych lub środków finansowych. Trzeba patrzeć na adres nadawcy e-maila. Jeśli nie kończy się na „gov.pl”, a wiadomość dotyczy spraw urzędowych, konieczna jest większa czujność.

Olejomat - o co tu chodzi? Już działa 100 olejomatów w Polsce i pierwszy w Warszawie

O co chodzi z olejomatami? W Polsce jest już 100 olejomatów. Właśnie stanął pierwszy w Warszawie przy Centrum Handlowym Wola Park. Jak obsługiwać punkty zbiórki UCO? Gromadzone punkty można wymieniać na nagrody. Jakie?

REKLAMA

Wielkopolskie: Samorząd województwa stawia na kolej i na razie nie chce inwestować w komunikację autobusową (połączenia regionalne i linie dowożące do stacji kolejowych)

Wielkopolski samorząd na razie nie zamierza angażować się w przewozy autobusowe czy rewitalizację linii kolejowych innych, niż te uwzględnione w programie Kolej Plus - przyznał PAP wicemarszałek woj. wielkopolskiego Wojciech Jankowiak. „Są pewne granice wysiłku finansowego województwa” - zaznaczył.

Stopy procentowe NBP spadły w grudniu 2025 r. o 0,25 pkt proc. Ekonomiści prognozują co nas czeka w 2026 roku

Na posiedzeniu w dniach 2-3 grudnia 2025 r. Rada Polityki Pieniężnej postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 4 grudnia 2025 r. 4,00 proc. w skali rocznej - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Taka decyzja RPP nie była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów.

Brakuje 800 tys. zł na start Domu dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi

Dom dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi nie może wystartować. Brakuje 800 tys. zł na roczne utrzymanie miejsca. Tymczasem budynek jest gotowy do zamieszkania przez pierwsze osoby.

Inne zasady dla rolników w piątki i w soboty, a inne w pozostałe dni tygodnia. Kiedy i dlaczego mogą skorzystać ze zwolnienia podatkowego?

Produkty prosto od rolnika – czy to tylko hasło reklamowe, czy rzeczywista potrzeba? Jak wskazują doświadczenia ostatnich lat, raczej to drugie. Od czasu gdy gminy zostały obciążone obowiązkiem ułatwiania rolnikom prowadzenia handlu, taką potrzebę można łatwiej zrealizować.

REKLAMA

Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA