REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pensja minimalna robotnika i pracownika samorządowego zrównana. Samorządowcy nie są zadowoleni bo 16,65% dla najniżej wynagradzanych a 5% dla specjalistów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Pensja minimalna robotnika i pracownika samorządowego zrównana. Samorządowcy nie są zadowoleni bo 16,65% dla najniżej wynagradzanych a 5% dla specjalistów
Pensja minimalna robotnika i pracownika samorządowego zrównana. Samorządowcy nie są zadowoleni bo 16,65% dla najniżej wynagradzanych a 5% dla specjalistów
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Dla pracowników samorządowych to jest rewolucja. Pensja minimalna w urzędach (otrzymują je osoby na najniższych stanowiskach - I grupa zaszeregowania) została zrównana z pensją minimalną dla całej Polski (4666 zł). W poprzednich latach pensja ta zawsze była niższa o 200-400 zł. Samorządy musiały dopłacić z innych źródeł do ustawowej pensji brakujące pieniądze. I grupa zaszeregowania otrzymała 16,65% podwyżki. Grupy najlepszych specjalistów tylko 5%. Stąd niezadowolenie w samorządach.

O zmianie tej Infor.pl opublikował artykuł z komentarzem:

REKLAMA

W rozmowie z Serwisem Samorządowym PAP odniósł się do problemu podwyżek pensji pracowników samorządowych współprzewodniczący Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, prezydent Sosnowca Arkadiusz Chęciński. Najważniejszym zgłoszonym przez niego problemem, że tylko 5% podwyżki otrzymali najlepiej wynagradzania specjaliści. Natomiast aż 10-16,65% osoby o niższych kwalifikacjach. W ten sposób coraz więcej osób w samorządach zarabia mniej więcej na podobnym poziomie.

Polecamy: Wynagrodzenia 2025. Rozliczanie płac w praktyce

Serwis Samorządowy PAP: MRPiPS przedstawiło projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Jak Pan ocenia nowe przepisy przedstawione przez resort?

Arkadiusz Chęciński: Sposób przygotowania tego typu dokumentów jest trochę szokujący dla samorządów, ponieważ parę miesięcy temu przyjmowaliśmy nową ustawę o finansowaniu samorządów i myśleliśmy, że samorządy nie będą zaskakiwane nowymi wydatkami. Co więcej, gdyby były, to rząd będzie starał się nam je w jakiś sposób wyrównać. A nagle wprowadza się przepisy, nie w momencie, w którym samorządy tworzą budżet tylko już w momencie, w którym ten budżet jest i wprowadza się rzeczy, które będą obciążeniem dla samorządów. Jest to po raz kolejny działanie w sposób niezgodny z tym, na co się umawialiśmy, a przede wszystkim spowoduje ogromne problemy samorządów, ponieważ my przeciwieństwie do państwa, nie mamy takich możliwości finansowania z zewnętrznego budżetu. Zresztą najczęściej, to zewnętrzne finansowanie dotyczy przecież nie wydatków bieżących, tylko inwestycji. Wprowadzanie jakichś nowych zasad, które obciążają budżet w trakcie roku budżetowego jest po prostu rzeczą, która nigdy nie powinna się zdarzyć, a zdarza się po raz kolejny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wróćmy jednak do stawek zaproponowanych w projekcie. Czy dobrym kierunkiem jest zrównanie minimalnego wynagrodzenia zasadniczego w pierwszej kategorii zaszeregowania z płaca minimalną?

ACh: My musimy dążyć do tego, żeby ludzie jak najlepiej zarabiali, tylko patrząc na tę tabelkę i pokazując wzrost minimalnych wynagrodzeń w zależności od zaszeregowania po raz kolejny zamiast rozszerzać te widełki to wynagrodzenia są spłaszczane. Te różnice pomiędzy pierwszymi kategoriami a wyższymi stanowiskami, na których pracownicy ponoszą dużo większą odpowiedzialność, są coraz mniejsze. Różnica podwyżki przygotowana na tych niższych stopniem zaszeregowania i  tych najwyższych jest gdzieś około 10 proc. Po raz kolejny doprowadzamy do spłaszczania i do braku sensu szukania nowych rozwiązań jeżeli chodzi o pracę  w samorządzie. Ludzie w pewnym momencie tracą motywację do ciężkiej pracy, bo to spłaszczanie od wielu lat jest coraz większe, a nie na to się umawialiśmy z nową władzą.

Czy to znaczy, że negatywnie Pan ocenia zaproponowane zmiany?

ACh: Pozytywne jest to, że jako samorządowcy mamy jeszcze możliwość regulacji tych płac, bo przecież w rozporządzeniu zostały podane stawki minimalne. Na pewno jako samorząd będziemy na to zwracać uwagę, żeby w jakiś sposób doprowadzić do sytuacji, by te różnice gdzieś się pojawiały. Będzie to trudne, bo dzisiaj z finansami na wydatki bieżące nie jest łatwo.

W projekcie jest również propozycja podniesienia maksymalnych wynagrodzeń m.in. skarbników. Czy to pomoże utrzymać fachowców w samorządzie?

ACh: O te 5 proc. zostały podniesione wynagrodzenia właściwie wszystkim osobom pełniącym funkcje kierownicze. Tylko zwróćmy uwagę, że przy stopniu zaszeregowania to są płace minimalne, a tutaj mówimy o maksymalnych i myślę, że możliwości samorządu do kształtowania wynagrodzeń kadry kierowniczej powinny być szersze. Na przykład prezesi spółek w ogóle, w żaden sposób nie zostali nigdzie ujęci i oni mają wynagrodzenia na podstawie przepisów prawa przyjętych kilka lat temu, co przy znacznym wzroście płacy minimalnej, czy przy ogromnej inflacji w ostatnich latach również jest problemem. Tutaj patrzenie na osoby pełniące kierownicze stanowiska jest bardzo negatywne, bo nie chce się dać szansy na docenienie ich pracy. To powoduje, że te osoby uciekają z samorządu, idą gdzieś do pracy komercyjnej i mamy coraz większy problem z zatrudnianiem fachowców na bardzo ważne, często strategiczne stanowiska w samorządzie.

 A jak te zmiany wpłyną na budżety samorządów?

ACh: Chciałbym zwrócić uwagę na jedną ciekawostkę. W tym projekcie rozporządzenia, gdzie powinny być określone finansowe konsekwencje tych zmian prawnych, ktoś tworzący ten dokument zapisał, że nie ma konsekwencji finansowych w związku z wprowadzeniem nowych unormowań. Także z przyjemnością bym poznał osobę, która potrafi zmieniać zasady wynagradzania, podwyższać minimalne wynagrodzenie, ale w taki sposób, który nie powoduje wydatków bezpośrednio z budżetu samorządu czy budżetu państwa. Ten dokument nawet pod tym względem jest nieprzemyślany, bo nie można podwyższając płacę minimalną, mówić o tym, że ona nie będzie miała wpływu na wydatki tego, który do tej tabelki musi się dostosować.

Źródło: Współprzewodniczący KWRiST o podwyżkach dla pracowników samorządowych: nie na to się umawialiśmy z nową władzą, autorka Monika Rozalska

Źródło: Współprzewodniczący KWRiST o podwyżkach dla pracowników samorządowych: nie na to się umawialiśmy z nową władzą, autorka Monika Rozalska

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowelizacja ustawy o rehabilitacji 2025 – więcej pieniędzy z UE dla PFRON i osób z niepełnosprawnościami

Rząd przygotował projekt nowelizacji ustawy o rehabilitacji (UD282), który może zmienić zasady finansowania programów PFRON. Dzięki nowym przepisom wsparcie dla osób z niepełnosprawnościami będzie mogło być współfinansowane z funduszy Unii Europejskiej. To oznacza więcej pieniędzy na aktywizację zawodową i pomoc społeczną, bez dodatkowych kosztów dla budżetu państwa.

Podwyżki dla lekarzy sądowych. Od 1 stycznia 2026 r. stawki za zaświadczenia pójdą w górę

Od 1 stycznia 2026 r. lekarze sądowi dostaną wyższe wynagrodzenie za wydawanie zaświadczeń – wynika z projektu Ministerstwa Sprawiedliwości. Obecnie za jedno zaświadczenie otrzymują 100 zł, co zdaniem resortu zniechęca ich do pełnienia tej funkcji. Podwyżki mają rozwiązać problem braku lekarzy w wielu sądach.

UE przedłuża przepisy dot. magazynowania gazu do 2027 r. Obowiązek zapełnienia magazynów przed zimą

Unia Europejska przedłuża przepisy dotyczące magazynowania gazu do 2027 roku. Państwa członkowskie mają obowiązek zapełnienia magazynów gaz przed zimą. Celem jest zapewnienie bezpieczeństwa dostaw gazu.

Kolejki do lekarzy 2025 – jak dostać się do specjalisty szybciej? Sprawdzone sposoby

Czekasz miesiącami na wizytę u specjalisty? Nie musisz! W Polsce średni czas oczekiwania w publicznej służbie zdrowia to ponad 4 miesiące, ale są legalne sposoby, by skrócić go do kilku tygodni, a nawet dni. Sprawdź, jak korzystać z wyszukiwarki NFZ, kiedy poprosić o adnotację "cito", gdzie warto jechać po krótszą kolejkę i kto ma prawo wejść do gabinetu bez czekania. To wiedza, która może oszczędzić Ci wiele nerwów.

REKLAMA

Od odważnego eksperymentu do wzoru dla innych regionów. 8 lat Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii [WYWIAD]

Choć początek był trudny, dziś GZM to region o jednej z najbardziej zintegrowanych sieci transportowych w Polsce i rosnącym potencjale innowacyjnym. O tym, co sprawia, że 41 gmin potrafi mówić jednym głosem rozmawiamy z Kazimierzem Karolczakiem, przewodniczącym zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropoli.

Aktywny Maluch: Trwa nabór uzupełniający. Wnioski do 5 września 2025 r.

Do 5 września 2025 r. można składać wnioski w naborze uzupełniającym w programie Aktywny Maluch. Chodzi o dofinansowanie tworzenia miejsc opieki nad dziećmi do lat 3 i funkcjonowania nowoutworzonych miejsc opieki.

Podatek od nieruchomości 2026 – znamy nowe maksymalne stawki. Sprawdź, ile możesz zapłacić!

Znamy już maksymalne stawki podatku od nieruchomości na 2026 rok. Wyższe limity dotyczą gruntów, budynków oraz budowli. To ważna informacja dla właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców, którzy powinni przygotować się na możliwe podwyżki. Sprawdź szczegóły i zaplanuj swoje wydatki!

MEN odpowiada na zapowiedź protestu ZNP: podwyżki z 2024 r. przywróciły adekwatny poziom płac

Wiceminister edukacji uważa, że protesty ZNP są nieuzasadnione, bo skala podwyżek wynagrodzeń nauczycieli w 2024 roku była rekordowa i przywróciła satysfakcjonującą relację płac do warunków rynkowych. W 2024 roku nauczyciele początkujący otrzymali podwyżkę nominalną o ok. 40 proc., mianowani i dyplomowani – ok. 37 proc., co przekłada się na wzrost o tysiące złotych (od 1 894 do 2 674 zł) względem 2023 roku.

REKLAMA

Leczenie gruźlicy wielolekoopornej – projekt nowelizacji przedłuża pilotaż do połowy 2026 roku [Projekt rozporządzenia MZ]

Resort zdrowia przedstawił projekt nowelizacji rozporządzenia dotyczący programu pilotażowego leczenia gruźlicy wielolekoopornej w warunkach ambulatoryjnych. Projekt trafił do uzgodnień i konsultacji.

"Nie wrzucaj banana do czarnego worka" - o bioodpadach, które mogą zasilać Twoją żarówkę

Dlaczego wciąż tak wielu z nas ignoruje brązowy pojemnik? Co dzieje się z obierkami po ziemniakach i jak jedna skórka z banana może oświetlić pokój przez sześć godzin? O mitach, błędach i przyszłości bioodpadów rozmawiamy z Katarzyną Gromadzką, ekspertką z firmy Bioodpady.pl.

REKLAMA