REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pensja minimalna robotnika i pracownika samorządowego zrównana. Samorządowcy nie są zadowoleni bo 16,65% dla najniżej wynagradzanych a 5% dla specjalistów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Pensja minimalna robotnika i pracownika samorządowego zrównana. Samorządowcy nie są zadowoleni bo 16,65% dla najniżej wynagradzanych a 5% dla specjalistów
Pensja minimalna robotnika i pracownika samorządowego zrównana. Samorządowcy nie są zadowoleni bo 16,65% dla najniżej wynagradzanych a 5% dla specjalistów
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Dla pracowników samorządowych to jest rewolucja. Pensja minimalna w urzędach (otrzymują je osoby na najniższych stanowiskach - I grupa zaszeregowania) została zrównana z pensją minimalną dla całej Polski (4666 zł). W poprzednich latach pensja ta zawsze była niższa o 200-400 zł. Samorządy musiały dopłacić z innych źródeł do ustawowej pensji brakujące pieniądze. I grupa zaszeregowania otrzymała 16,65% podwyżki. Grupy najlepszych specjalistów tylko 5%. Stąd niezadowolenie w samorządach.

O zmianie tej Infor.pl opublikował artykuł z komentarzem:

REKLAMA

REKLAMA

W rozmowie z Serwisem Samorządowym PAP odniósł się do problemu podwyżek pensji pracowników samorządowych współprzewodniczący Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, prezydent Sosnowca Arkadiusz Chęciński. Najważniejszym zgłoszonym przez niego problemem, że tylko 5% podwyżki otrzymali najlepiej wynagradzania specjaliści. Natomiast aż 10-16,65% osoby o niższych kwalifikacjach. W ten sposób coraz więcej osób w samorządach zarabia mniej więcej na podobnym poziomie.

Polecamy: Wynagrodzenia 2025. Rozliczanie płac w praktyce

Serwis Samorządowy PAP: MRPiPS przedstawiło projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Jak Pan ocenia nowe przepisy przedstawione przez resort?

REKLAMA

Arkadiusz Chęciński: Sposób przygotowania tego typu dokumentów jest trochę szokujący dla samorządów, ponieważ parę miesięcy temu przyjmowaliśmy nową ustawę o finansowaniu samorządów i myśleliśmy, że samorządy nie będą zaskakiwane nowymi wydatkami. Co więcej, gdyby były, to rząd będzie starał się nam je w jakiś sposób wyrównać. A nagle wprowadza się przepisy, nie w momencie, w którym samorządy tworzą budżet tylko już w momencie, w którym ten budżet jest i wprowadza się rzeczy, które będą obciążeniem dla samorządów. Jest to po raz kolejny działanie w sposób niezgodny z tym, na co się umawialiśmy, a przede wszystkim spowoduje ogromne problemy samorządów, ponieważ my przeciwieństwie do państwa, nie mamy takich możliwości finansowania z zewnętrznego budżetu. Zresztą najczęściej, to zewnętrzne finansowanie dotyczy przecież nie wydatków bieżących, tylko inwestycji. Wprowadzanie jakichś nowych zasad, które obciążają budżet w trakcie roku budżetowego jest po prostu rzeczą, która nigdy nie powinna się zdarzyć, a zdarza się po raz kolejny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wróćmy jednak do stawek zaproponowanych w projekcie. Czy dobrym kierunkiem jest zrównanie minimalnego wynagrodzenia zasadniczego w pierwszej kategorii zaszeregowania z płaca minimalną?

ACh: My musimy dążyć do tego, żeby ludzie jak najlepiej zarabiali, tylko patrząc na tę tabelkę i pokazując wzrost minimalnych wynagrodzeń w zależności od zaszeregowania po raz kolejny zamiast rozszerzać te widełki to wynagrodzenia są spłaszczane. Te różnice pomiędzy pierwszymi kategoriami a wyższymi stanowiskami, na których pracownicy ponoszą dużo większą odpowiedzialność, są coraz mniejsze. Różnica podwyżki przygotowana na tych niższych stopniem zaszeregowania i  tych najwyższych jest gdzieś około 10 proc. Po raz kolejny doprowadzamy do spłaszczania i do braku sensu szukania nowych rozwiązań jeżeli chodzi o pracę  w samorządzie. Ludzie w pewnym momencie tracą motywację do ciężkiej pracy, bo to spłaszczanie od wielu lat jest coraz większe, a nie na to się umawialiśmy z nową władzą.

Czy to znaczy, że negatywnie Pan ocenia zaproponowane zmiany?

ACh: Pozytywne jest to, że jako samorządowcy mamy jeszcze możliwość regulacji tych płac, bo przecież w rozporządzeniu zostały podane stawki minimalne. Na pewno jako samorząd będziemy na to zwracać uwagę, żeby w jakiś sposób doprowadzić do sytuacji, by te różnice gdzieś się pojawiały. Będzie to trudne, bo dzisiaj z finansami na wydatki bieżące nie jest łatwo.

W projekcie jest również propozycja podniesienia maksymalnych wynagrodzeń m.in. skarbników. Czy to pomoże utrzymać fachowców w samorządzie?

ACh: O te 5 proc. zostały podniesione wynagrodzenia właściwie wszystkim osobom pełniącym funkcje kierownicze. Tylko zwróćmy uwagę, że przy stopniu zaszeregowania to są płace minimalne, a tutaj mówimy o maksymalnych i myślę, że możliwości samorządu do kształtowania wynagrodzeń kadry kierowniczej powinny być szersze. Na przykład prezesi spółek w ogóle, w żaden sposób nie zostali nigdzie ujęci i oni mają wynagrodzenia na podstawie przepisów prawa przyjętych kilka lat temu, co przy znacznym wzroście płacy minimalnej, czy przy ogromnej inflacji w ostatnich latach również jest problemem. Tutaj patrzenie na osoby pełniące kierownicze stanowiska jest bardzo negatywne, bo nie chce się dać szansy na docenienie ich pracy. To powoduje, że te osoby uciekają z samorządu, idą gdzieś do pracy komercyjnej i mamy coraz większy problem z zatrudnianiem fachowców na bardzo ważne, często strategiczne stanowiska w samorządzie.

 A jak te zmiany wpłyną na budżety samorządów?

ACh: Chciałbym zwrócić uwagę na jedną ciekawostkę. W tym projekcie rozporządzenia, gdzie powinny być określone finansowe konsekwencje tych zmian prawnych, ktoś tworzący ten dokument zapisał, że nie ma konsekwencji finansowych w związku z wprowadzeniem nowych unormowań. Także z przyjemnością bym poznał osobę, która potrafi zmieniać zasady wynagradzania, podwyższać minimalne wynagrodzenie, ale w taki sposób, który nie powoduje wydatków bezpośrednio z budżetu samorządu czy budżetu państwa. Ten dokument nawet pod tym względem jest nieprzemyślany, bo nie można podwyższając płacę minimalną, mówić o tym, że ona nie będzie miała wpływu na wydatki tego, który do tej tabelki musi się dostosować.

Źródło: Współprzewodniczący KWRiST o podwyżkach dla pracowników samorządowych: nie na to się umawialiśmy z nową władzą, autorka Monika Rozalska

Źródło: Współprzewodniczący KWRiST o podwyżkach dla pracowników samorządowych: nie na to się umawialiśmy z nową władzą, autorka Monika Rozalska

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tylko 61 punkty dla niewidomej (znaczny stopień niepełnosprawności i stałe orzeczenie. Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

REKLAMA

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

MOPS: Prawo do świadczenia pielęgnacyjnego także dla 40-latków, 50-latków, 60-latków, 70-latków i 80-latków. I oczywiście 100-latków

Łamanie prawa polega na braku nowelizacji ustawy ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Od 11 lat na mocy wyroku TK powinna być znowelizowana w ten sposób, że prawo do świadczenia pielęgnacyjne (starego) otrzyma każda osoba niepełnosprawna (ściślej jej opiekun, który musi zrezygnować z pracy). W ustawie jest jednak wciąż ograniczenie (naprawdę trudno w to uwierzyć) mówiące, że świadczenie otrzymuje się tylko wtedy jak niepełnosprawność powstała do 18 roku życia. Trudno uwierzyć bo Trybunał Konstytucyjny uznał takie ograniczenie za niezgodne z Konstytucją RP, a sądy od 2014 r. seryjnie uchylają decyzje MOPS, które odmawiają przyznania świadczenia opiekunom osób, które stały się niepełnosprawne w wieku 30 lat, 40 lat, 50 lat itd. Dlaczego MOPS wydają od 11 lat niezgodne z prawem decyzje? Bo inaczej wojewodowie kolejnych rządów zabiorą gminom dofinansowania - wojewodowie udają, że nie wiedzą o wyroku TK i powołują się na ustawę, której nie znowelizował Sejm (ewentualnie twierdzą - wbrew wyrokom NSA - że w wyroku TK wcale nie chodzi o to, że Sejm ma znowelizować niekonstytucyjne przepisy, a do tego czasu stosuje się wyrok TK).

Zanim szpital trafi na OIOM finansów. Jak stosować nowe przepisy o programach naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych

Nie czekaj, aż szpital trafi na OIOM finansów. Nowa ustawa nakazuje program naprawczy dopiero po stracie przekraczającej 1%, ale kto zwleka do tego momentu, ryzykuje terapię przymusową. Dyrektor, który wcześniej sięgnie po narzędzia „pre-naprawcze”, ma szansę poprawić wynik własnym tempem, bez ustawowej kroplówki i kwartalnych raportów. Nowe przepisy dotyczące programów naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych komentuje adwokat Grzegorz Prigan.

Rząd: Wynagrodzenia lekarzy w ZUS wyższe o 25%. Reforma orzecznictwa lekarskiego i orzeczeń

W rządzie projekt reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Regulacja usprawnia i ujednolica sposób wydawania orzeczeń przez lekarzy orzeczników ZUS oraz zasady kontroli zwolnień lekarskich. Doprecyzowane zostają sytuacje, w których można stracić zasiłek chorobowy.

REKLAMA

Tańsze leki dla pacjentów i NFZ - list otwarty branży farmaceutycznej do Ministerstwa Zdrowia

Kilkudziesięciu sygnatariuszy, w tym organizacje pacjenckie i z branży farmaceutycznej, podpisało list otwarty do Ministerstwa Zdrowia, apelując o tańsze i bardziej dostępne leki dla pacjentów. Sygnatariusze wezwali resort zdrowia do wykorzystania zbliżającej się nowelizacji ustawy refundacyjnej jako szansy na odblokowanie potencjału importu równoległego. List otwarty podpisano 14 października br. w Warszawie podczas XIII Forum Importu Równoległego.

Właściciele działek niepotrzebnie się martwią utratą ich wartości? Słynne plany uchwaliły tylko 4 gminy

Planów ogólnych nie da się uchwalić do 30 czerwca 2026 r. Ten ustawowy termin, do którego gminy mają uchwalić plany ogólne, jest nierealistyczny - mówi o tym wiceminister rozwoju i technologii Michał Jaros podczas posiedzenia senackich komisji samorządu oraz infrastruktury. Stwierdził, że konieczne będzie jego wydłużenie.

REKLAMA