Kategorie

Pracownik samorządowy

Dzień Samorządu Terytorialnego przypada 27 maja. Został ustanowiony na rocznicę pierwszych demokratycznych wyborów samorządowych z 1990 r. Z tej okazji wszystkim Pracownikom Samorządowym składamy najserdeczniejsze życzenia i podziękowania za pracę dla dobra lokalnych społeczności. Dziękujemy za wszystkie kreatywne pomysły i zaangażowanie. Życzymy wytrwałości, satysfakcji i sukcesów w realizacji zadań.
Wynagrodzenia pracowników samorządowych 2021. Sprawdź, jakie kwoty wynagrodzeń przewiduje projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Jakie będą zarobki urzędników?
Nowe stanowiska w systemie powiadamiania ratunkowego - 29 kwietnia 2021 roku planowane jest wejście w życie nowelizacji rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych w zakresie stanowisk wykonujących obsługę zgłoszeń alarmowych w systemie powiadamiania ratunkowego.
Czy burmistrzowi może zostać przyznany dodatek specjalny z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań? Na ten temat wypowiedział się Wojewódzki Sąd Administracyjny.
Pracownica jest zatrudniona na podstawie umowy na czas określony od 1 maja 2017 r. do końca grudnia 2018 r. (20 miesięcy). Pod koniec września 2018 r. przedstawiła pracodawcy zaświadczenie o ciąży. W związku z tym umowa uległa przedłużeniu do dnia porodu (planowana data rozwiązania - 20 lutego 2019 r.). Czy okres przedłużenia umowy do dnia porodu jest traktowany jako zawarcie kolejnej umowy na czas określony?
Publikujemy aktualny tekst Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych.
PROBLEM: Pracownik samorządowy pracuje od poniedziałku do piątku w podstawowym systemie czasu pracy. Otrzymał polecenie pracy w dwie kolejne soboty. W jedną z nich pracował 9 godzin, w drugą 7. W jaki sposób ta praca powinna zostać zrekompensowana?
Problem: W jakiej sytuacji możliwe jest przeniesienie pracownika samorządowego do pracy w innej jednostce? Czy w jednostce, do której został przeniesiony, może pobierać wyższe wynagrodzenie niż dotychczas?
Nawet o 600 zł brutto wzrosną od przyszłego roku stawki minimalnego wynagrodzenia pracowników samorządowych. To pierwsza taka podwyżka od prawie dziewięciu lat. Ustawodawca postanowił jednocześnie zlikwidować dyskryminujący podział stawek minimalnego wynagrodzenia dla pracujących w urzędach i zatrudnionych w pozostałych jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego.
We wnioskach o udostępnienie informacji publicznej wnioskodawcy często domagają się wskazania bardzo szczegółowych informacji nie tylko o wynagrodzeniach, lecz także o takich zagadnieniach, jak kariera zawodowa czy stan zdrowia pracownika samorządowego. Trzeba pamiętać, że tylko niektóre z takich danych mogą zostać zakwalifikowane jako informacja publiczna.
Przepisy prawa urzędniczego wymagają zmian, a także ujednolicenia - wywiad z Jolantą Itrich-Drabarek, dyrektorem Centrum Studiów Samorządu Terytorialnego i Rozwoju Lokalnego Uniwersytetu Warszawskiego, byłym członkiem rady Służby Cywilnej.
Wymiar urlopu wypoczynkowego pracownika samorządowego zależy od jego stażu pracy, wykształcenia, a także od posiadania innych okresów podlegających zaliczeniu. Wątpliwości pojawiają się odnośnie do zaliczenia do tych innych okresów czasu prowadzenia działalności gospodarczej.
Od 22 lutego 2016 r. będą obowiązywały nowe przepisy, dotyczące pierwszych umów o pracę pracowników samorządowych. Okres wypowiedzenia takiej umowy będzie zależny od okresu zatrudnienia u danego pracodawcy.
Pracownikowi samorządowemu za pracę wykonywaną na polecenie przełożonego w godzinach nadliczbowych przysługuje, według jego wyboru, wynagrodzenie albo czas wolny w tym samym wymiarze, z tym że wolny czas, na wniosek pracownika, może być udzielony w okresie bezpośrednio poprzedzającym urlop wypoczynkowy lub po jego zakończeniu. O terminie udzielenia czasu wolne przed urlopem czy też po decyduje wniosek pracownika samorządowego.
Czy pracownika Powiatowego Urzędu Pracy zatrudnionego na stanowisku urzędniczym na zastępstwo można przenieść do pracy w Gminie na stanowisko urzędnicze na podstawie art. 22 ustawy o pracownikach samorządowych? Czy po przeniesieniu pracownika gmina zawiera z nim nową umowę o pracę, gdyż ta trwająca jest na czas zastępowanego pracownika w naszym Urzędzie?
Pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku Pośrednik pracy w Powiatowym Urzędzie Pracy jest wiceprezesem w spółce prowadzonej wraz ze swoim mężem. Działalność jest prowadzona od 2012 roku. Z wyciągu KRS wynika, że w PKD firmy znajduje się m.in. działalność związana z wyszukiwaniem miejsc pracy i pozyskiwaniem pracowników oraz działalność agencji pracy tymczasowej. Pracodawca nie został poinformowany o prowadzonej działalności gospodarczej ani jej zakresie. Czy w tej sytuacji należy rozwiązać z pracownikiem umowę o pracę bez wypowiedzenia w związku z naruszeniem art. 30 ustawy o pracownikach samorządowych?
Służbę przygotowawczą muszą odbyć pracownicy zatrudniani po raz pierwszy w jednostkach samorządowych. Należy pamiętać, że pracownicy zatrudnieni na zastępstwo również mają obowiązek odbycia służby przygotowawczej i zdania egzaminu, osoby takie nie muszą tylko być zatrudnione po przeprowadzeniu naboru.
W trybie art. 22 ustawy o pracownikach samorządowych zostało zawarte porozumienie pomiędzy pracodawcami samorządowymi. Pracownik u pracodawcy, który jego przekazuje jest zawarty na umowę na czas nieokreślony. W porozumieniu tym zawarto postanowienie, że po przeniesieniu u nowego pracodawcy z pracownikiem zostanie zawarta umowa na czas zastępstwa. Przenoszony pracownik pisemnie wyraził zgodę na przeniesienie do innej jednostki, jak i na warunki tego przeniesienia. W związku z tym zawarto umowę na czas zastępstwa. Czy takie postępowanie jest prawidłowe? Czy można zawrzeć z umowy na czas nieokreślony umowę na czas zastępstwa?
Długość przysługującego urlopu wypoczynkowego zależy przede wszystkim od stażu pracy i wykształcenia. Planując termin urlopu, należy pamiętać, że są sytuacje, kiedy może on zostać zmieniony.
Wymagania kwalifikacyjne, jakim musi sprostać przyszły pracownik samorządowy, zależą w dużej mierze od tego, na jakim stanowisku ma zostać zatrudniony. Wyższe wymagania dotyczą stanowisk kierowniczych, a niższe pracowników niższego szczebla. Wynika to z zakresu powierzonego przyszłemu pracownikowi obowiązków i zadań oraz odpowiedzialności. Jest jednak kilka warunków, które bezwzględnie musi spełniać każdy pracownik samorządowy niezależnie od tego, jakie stanowisko piastuje.